Tömning av portabel toa.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem

Tömning av portabel toa.

Inlägg av Spider » sön 18 maj 2014, 19:03

Var är det ok att tömma portabla toaletter? Kommer skärgårdsstiftelsens torrtoaletter bli överfulla nu när tömning i havet är förbjudet inom kort?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Tömning av portabel toa.

Inlägg av T » sön 18 maj 2014, 20:13

Spider skrev:Var är det ok att tömma portabla toaletter? Kommer skärgårdsstiftelsens torrtoaletter bli överfulla nu när tömning i havet är förbjudet inom kort?
Trodde det var helt förbjudet att tömma typ PottaPorti i skärgårdsstiftelsens torrmuggar, om det var det du avsåg. En PP 'primas' väl med diverse lukthämmande kemikalier, som sen inte alls passar ihop med stiftelsens komposteringsteknik?

:o
/T

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 18 maj 2014, 20:44

Du får nog använda sugstationer, sen när det gäller torrtoaletterna så
ökar nog trycket på dom mest frekvent använda, tror att det blir lite nya
rutiner som sätter sej så småningom..

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 18 maj 2014, 21:01

Jag har ingen själv, vi satt bara och pratade om vad som är ok och inte. Jag har byggt om min båt till deckstömning, synd bara att det inte finns någon station inom rimligt avstånd. Men det är ju en fördel för dom med portabel mugg om den får tömmas på vanliga toaletter, är det ok. Det är ju lättare att hitta vattentosletter i land än vad det är för oss andra att hitta tömningsstationer.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 18 maj 2014, 21:16

Ska bli intressant att se vad som händer på bajstömningsfronten. Vår klubb håller på att fixa nu, vet inte exakt när den är i drift. Anar att fler klubbar gör lika. Ska bli intressant att se vad som händer när en tio-tjugo båtar skall tömma samtidigt en söndag kväll.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 maj 2014, 21:32

Porta Potti (som har en egen vattentank) kan man inte hälla i torrklosetter. DET är ett redigt miljöbrott eftersom man förstör underlaget för att bryta ner bajs/kiss/papper-blandningen (kemikalier) och eftersom sluringen innehåller vatten gör man alltsammans onödigt volymkrävande (man ökar transportarbetet, även om man anvnäder rent vatten.)

Men sannolikt kommer många att motiveras att gå iland, med eller utan toalett. Många kommer att tömma i havet alla fall, utan att det spelar någon praktisk roll, många kommer att tömma i suganläggningar, några kissar från relingen och bajsar i en hink. Det senare är naturligtvis alldeles bakvänt, men helt lagligt.

För att straffas mot toatömningsförbudet krävs att man ertappas, och den som rent allmänt bär sig så illa åt att en toatömning observeras av NÅGON utanför båten skall naturligtvis svara för den saken. Lagstiftningen är en ren symbolfråga.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 19 maj 2014, 13:44

Jo man kan diskutera lagen hur mycket som helst, men när vi satt hemma och pratade så gällde det enbart var man fick eller inte fick tömma en porta potti. Det verkar ju ganska smidigt om man kan tömma på alla vanliga toaletter, då klarar man sig några dagar och kan sedan tömma i exempelvis båtklubbens toalett.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 maj 2014, 19:25

Spider skrev:Jo man kan diskutera lagen hur mycket som helst, men när vi satt hemma och pratade så gällde det enbart var man fick eller inte fick tömma en porta potti. Det verkar ju ganska smidigt om man kan tömma på alla vanliga toaletter, då klarar man sig några dagar och kan sedan tömma i exempelvis båtklubbens toalett.
Det finns ganska många klubbar som har en utslagsvask för porta potti (den går till avloppet). En sådan har funnits i Limhamn i massor av år. Problemet (problem och problem...) är väl känt på husvagnscampingar. Har man sedan lämpliga kemikalier (för det har man nog i en sådan) så skall det gå bra. Risken är väl till del att folk slabbar på de vanliga toaletterna så det kan ju bli en trevnadsfaktor men det får väl bli en hederssak att hålla rent och fint.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 20 maj 2014, 09:09

Det är ett otyg med folk som tömmer sina portapotti i gästhamnstoaletter.
Efter att ha fått städa efter slik toalettmissbruk har jag bildat mig en uppfattning.

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » ons 21 maj 2014, 12:50

Kör Green Viking i pottan. Enligt deras hemsida och produktinfo ska det inte förstöra komposteringen, snarare tvärt om. Däremot kan det ju bli lite mycket vätska i komposten.

/ ChrisE

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » ons 21 maj 2014, 13:34

Om det finns dåligt med tömningsstationer så känns det som att toaletterna i hamnarna kommer bli rätt äckliga om alla med porta potti tänker tömma där. Det finns säkert dom som sköter det snyggt, men det brukar finnas några andra också. Jag ser ett ev problem i min egen klubb där vi inte har tömningsmöjlighet för tanken och inte heller utslagsvask för porta potti. För oss som har däckstömning blir det svårt att följa lagen när det är långt till tömningsmöjligheten. Den del av mälaren som jag ligger i har varken gästhamnar nära, eller tömningsstationer.

Skriv svar