bottenfärg på gammal epoxi

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

bottenfärg på gammal epoxi

Inlägg av Besqua » sön 18 maj 2014, 08:26

Har nu efter 8 timmars skrapande fått bort den flagande bottenfärgen, och jag antar att det är rätt bra att jag finner ett lager epoxi där under, lite som apelsinskal men ändå, så till min fråga till det vittra
forumet, vad skulle ni göra nu, använder man primer och på med ny bottenfärg?

Sedan fann jag att Hempel har en hård färg för Östersjön med en laglig del koppar som jag gärna skulle vilja pröva, är rätt less på den blödande ytan som
färgar av sej på allt som varit tidigare, gick runt som en Smurf under slip arbetet, visst rätt muntert för grannarna men visst skulle det vara skönt att pröva en
hård färg, eller är den självpolerande överlägsen mot tulpanerna.

Sen till sist, fann två lagningar på skrovet ganska stora, gjorda efter epoxipåläggningen, nu var de ytorna pålagda med ny gelcoat, men borde inte dessa också
få ett lager epoxi?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: bottenfärg på gammal epoxi

Inlägg av toaen » sön 18 maj 2014, 09:27

Visst skall du lägga epoxy på de ytor som inte har det idag.

Jag skulle efter renslipning av hela botten, så du får appelsinskalsutseendet lägga på några lager epoxygrundfärg på fläckarna och sen några lager över hela botten.

Skulle koppla en damsugare till damsugaren, så jag slapp se ut som ett spöke - Smurfer är väl blå!? :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » fre 17 okt 2014, 08:55

Färginfo:
I går kom båten upp och jag som undrat hur denna nya färg stått emot påväxt, till min glädje nästan inga tulpaner alls, en del alger bara, ligger i Åkersberga, , att det fanns underlag för påväxt såg jag på överkant roder där dom växte tätt, så det kommer att bli fortsättning på detta med ickeblödande färg för min del.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 22 okt 2014, 11:20

Jag använde också Mille hard racing cupper med bra resultat.
En fördel är att den kan målas ovanpå Hempels blödande färg och den sitter kvar.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Skriv svar