Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Anders S » lör 25 aug 2012, 22:59

Jimmy skrev:En annan sak jag funderat över är elsystemet på en båt. Antar att det kostar en del och innebär rätt mycket jobb att byta? Är det något man bör göra på en 35-år gammal båt? Tycker det är svårt att värdera en NF för ca 80 tkr jämfört med en lika gammal NF för 160 tkr men där motor, elsystem, toa, dynor mm är bytt. Och bälg :) Renoveringarna kostar ju betydligt mer än 80 tkr men den äldre båten är ju fullt funktionell för halva priset. Svårt!

Det är verkligen svårt. Ett av problemen är att även professionella varv verkligen inte alltid gör/drar/installerar på ett professionellt sätt. Vi skall sedan inte tala om den spännvidd som finns i båtar där amatörer färdigställt, från kärnkraftverkstandard till riskopplingar av värsta sort.

Det finns en bra bok som jag gärna gör reklam för: http://www.marinaman.se/elsystem-for-ba ... c-687.aspx Här kan man få den bakgrund som behövs för att kunna avgöra om ett elsystem som ser skumt ut i verkligheten är helt O, eller om de prydliga systemen i verkligheten har brister eller rentav är farliga. Ofta kan man förbättra befintliga elsystem med relativt enkla medel, inkluderande buntband, etiketter och viktiga kompletteringar. Seawolf kommer nog inte att göra reklam för den här boken (för han har skrivit den), men jag gör det så gärna i hans ställe.

När det gäller utbytt och renoverat så tycker jag att man skall försöka värdera funktionen och vad man kan kala "återstående livslängd" om man inte kan sätta ett marknadsvärde. Fastskruvade grejor i båten skapar ingen större skillnad, tillbehör av typen jolle, jollemotor etc kan ha ett eget marknadsvärde. Men det är allmänt så att båttyp och det etablerade priset vanligen vinner över vad som är investerat, och fina båtar brukar vara relativt sett mindr påverkade av vad som förbättrats. En liten observation är att det kanske förändrats en smula, men på marknaden har det hittills varit så att de litet finare båtarna gått direkt,, medan de mer slitna varit mer trögsålda. Det är ett av skälen att det är bra att bilda sig en uppfattning om båttypen man tänker köpa, man ser inte bara stolpskotten, utan man kommer också att känna igen den prisvärda båten då den kommer i ens väg.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 26 aug 2012, 07:49

Det är verkligen svårt. Ett av problemen är att även professionella varv verkligen inte alltid gör/drar/installerar på ett professionellt sätt. Vi skall sedan inte tala om den spännvidd som finns i båtar där amatörer färdigställt, från kärnkraftverkstandard till riskopplingar av värsta sort.
Absolut. Många gamla båtar har rena råttbon, men om det fungerar så kanske man inte behöver åtgärda genast. På min NF är det enda jag tycker är riktigt OK landströmsinstallationen och det är ju tryggt. Resten kommer att bytas i takt med att inredningen renoveras. På gamla båten rev jag ut allt gammalt och drog nyttt, med enbart tennad kabel.

Bild
Bild
Tack för tipset! Har beställt den som fjärrlån.
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 26 aug 2012, 08:50

Har byggt om min panel med prylar från Biltema.
elpanel.jpg
Före
ELcentral.jpg
Efter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 aug 2012, 08:52

Ur perspektivet "vad är ett gammalt elsystem värt" kan jag nämna att ett korrekt förlagt och draget system med bra kvalitet på kabeln har ett stort värde. Korrekt betyder väl klamrat och skyddat och det är verkligen värdefullt om kabeln som dragits är förtent. Då menas att varje liten tråd i kabeln (wirekabel) är förtent, inte att bara änden har förtents. (Det senare är sällan bra över huvud taget). På min båt är kablarna väl dragna och av god kvalitet (förtenta) och det har inneburit att att vid en nödvändig omkontaktering i panelen, så kunde man göra om den med minimala förluster av dyr kabel. Det som skiljer ett elsystem på land från en båt är att korrosionsbeständigheten måste vara fullgod. I mitt fall (jag känner byggaren väl, mycket väl) användes ett system där kabelgrunden var utmärkt, men där det relativt avancerade systemet i övrigt inte hållit för tidens tand (DELAB). Strömbrytare går sönder, automatsäkringar slits ut, relääer tröttas och oxiderar och, i det här fallet, också kontakter på kablarna.

I fritidsbåtar föreslår jag enkelt och välgjort som enda framgångsstrategi. En smältsäkring för katastrofala fel är "idiotsäker" i många år, och om den går sönder, så handlar det om "fail-safe" - en god princip för allt som kan smälla, brinna, spricka eller eljest gå sönder.
Anders S

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » sön 26 aug 2012, 09:51

Ok tack för tipsen! Skall se om det går att få tag på boken, känns som att det var länge sedan jag läste ellära...
Seawolf är du möjligen släkt med Fredrik Sterky? Jag pluggade med honom i Uppsala.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 26 aug 2012, 09:55

AndersGustafsson skrev:
Att det finns folk och firmor som lever på att utföra både besiktningar och renoveringar genom att måla hotbilder är inget nytt.
Då kan jag trösta dig med att jag varken utför besiktningar eller bälgbyten åt andra. Jag säljer heller inte bälgar. Jag har således noll och inget intresse att sprida, som du säger "hotbilder"....
För vårt ömsesidiga tröstande så avsåg min kommentar Anders S länkade firmareklam, förklätt till reportage: http://www.lenagavelin.com/PB0903s75_Ba ... korrad.pdf
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 26 aug 2012, 10:15

Jimmy skrev:men där motor, elsystem, toa, dynor mm är bytt. Och bälg :) Renoveringarna kostar ju betydligt mer än 80 tkr men den äldre båten är ju fullt funktionell för halva priset. Svårt!
Motor och elsystem i en båt kan oftast fixas till acceptabel standard med gripbara insatser. Det som gör en båt trivsam och säljbar på sikt är att den inte är SUNKIG, dvs att träinredningen är skavd och grånad, att kölsvin och stuuvutrymmen samt skrovbeklädnader är smutsiga och illaluktande.

För NF finns det en fantastisk sida som i detalj går igenom hur man tacklar motorfrågan i NF, och förall del även andra båttyper. http://nf.broach.se/motorer Gissningsvis kan man renovera en NF-motor som inte är alltför rostig för typ 15000 kr och lite eget skruvande . Att gå igenom elsystemet och byta det viktigaste bör man klara på max 5000 i material plus några helgers jobb.

Att laga och gelcoatspackla lite defekter och skruvhål på skrov och däck är också en relativt måttlig insats, om det inte handlar om strukturella skador.

Men att byta skrovbeklädnad och slipa/lacka/byta träinredning, fixa nya dynor och skura ur hela båten med starka rengöringsmedel ev. inklusive thinner, aceton och annat elände
är en arbetsuppgift man skall undvika som pesten.....

Alltså: hellre en sliten motor än en sunkig interiör!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 26 aug 2012, 10:25

Anders S länkade firmareklam, förklätt till reportage
OK :) Till artikelns försvar kan dock sägas att den beskriver hur man byter själv, men jo, där finns litet marknadsföring oxå.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » sön 26 aug 2012, 10:56

Jo håller med om interiören och det är väl det som talar mot dom äldre NF:arna, dom jag har sett har varit rätt slitna interiört och dom jag inte sett ser lite slitna ut på bild. Undantaget Nya NF men då är vi uppe i 195 tkr... Suck.

Nåja tack för all hjälp, det här är ett väldigt hjälpsamt forum! Handlar väl bara om att jag måste bestämma mig.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 26 aug 2012, 11:14

Jag kan säga att vi såg på en Linjett 32 före vi köpte vår NF. Den hade sprillans nya segel, en gammal VP och tämligen sunkig interiör. Det var interiören (i kombination med priset) som fällde avgörandet. NFen, å andra sidan, hade ny motor och fräsch/renoverad interiör....
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » sön 26 aug 2012, 12:22

Ibland brukar man väl tala om totalkostnaden för ägandet av en båt som inköpskostnad + löpande kostnader - det pris man får för båten när man säljer. Jag är lite orolig för att jag skall bli stående med en osäljbar båt om jag köper en för gammal och sunkig båt. Ingen av dom NF:ar som jag sett på blocket har mig veterligen blivit sålda. Och då kan det kanske bli billigare på lång sikt att lägga lite extra pengar nu för att få en finare båt som går att sälja.
Som ni märker har jag en tendens att analysera allt sönder och samman innan jag lyckas bestämma mig. Lite mer spontanitet så kanske det hade blivit lite segling i år... :roll:

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 26 aug 2012, 15:37

Eller oxåsiktar du in dig på en så bra båt att du har den tills den är avskriven :)
/Anders G

ErikG
Guldmedlem

Inlägg av ErikG » sön 26 aug 2012, 20:59

Lasse:
Den gamla el-panelen var mycket snyggare än den nya!
Den riktigt ropar efter en fräs. Då hade du kunnat riva bort det mesta, behålla montage skruvar och mätare och monterat in automatsäkringarna i den gamla lådan.
Visst mycket skrik för väldigt lite ull, men ändå :)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 27 aug 2012, 07:52

ErikG skrev:Lasse:
Den gamla el-panelen var mycket snyggare än den nya!
Den riktigt ropar efter en fräs. Då hade du kunnat riva bort det mesta, behålla montage skruvar och mätare och monterat in automatsäkringarna i den gamla lådan.
Visst mycket skrik för väldigt lite ull, men ändå :)
Tänkte inte på det.
tankte inte pa det.jpg
tankte inte pa det.jpg (13.67 KiB) Visad 5829 gånger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 27 aug 2012, 09:14

Seawolf skrev:
Jimmy skrev:men där motor, elsystem, toa, dynor mm är bytt. Och bälg :) Renoveringarna kostar ju betydligt mer än 80 tkr men den äldre båten är ju fullt funktionell för halva priset. Svårt!
Motor och elsystem i en båt kan oftast fixas till acceptabel standard med gripbara insatser. Det som gör en båt trivsam och säljbar på sikt är att den inte är SUNKIG, dvs att träinredningen är skavd och grånad, att kölsvin och stuuvutrymmen samt skrovbeklädnader är smutsiga och illaluktande.

För NF finns det en fantastisk sida som i detalj går igenom hur man tacklar motorfrågan i NF, och förall del även andra båttyper. http://nf.broach.se/motorer Gissningsvis kan man renovera en NF-motor som inte är alltför rostig för typ 15000 kr och lite eget skruvande . Att gå igenom elsystemet och byta det viktigaste bör man klara på max 5000 i material plus några helgers jobb.

Att laga och gelcoatspackla lite defekter och skruvhål på skrov och däck är också en relativt måttlig insats, om det inte handlar om strukturella skador.

Men att byta skrovbeklädnad och slipa/lacka/byta träinredning, fixa nya dynor och skura ur hela båten med starka rengöringsmedel ev. inklusive thinner, aceton och annat elände
är en arbetsuppgift man skall undvika som pesten.....

Alltså: hellre en sliten motor än en sunkig interiör!

Det här bygger ju helt på vad köparen av den tänkta båten tycker sig kunna eller kan bedöma. En "sunkig" båt är ibland inte särskilt svår att snygga till, om man inte tycker det är tråkigt eller svårt att städa ordentligt, ibland krävs det givetvis mer än så. Men att slipa, lacka/måla och göra riktigt rent klarar ju å andra sidan de flesta, medan att renovera en motor på rätt sätt eller avgöra vad i elsystemet som skall ordnas inte är lika trivialt. Den som har rivit ut en motor eller två och gjort en ominstallation med uppsnyggning och ett prydligt återmontage kan ju bedöma vad det jobbet innebär i tid och kraft - likaså den som renoverat ett elsystem. Där (hint!) är det en avsevärd skillnad på att riva ut precis alla kablar och att sätta i en ny elpanel - och det finns förfärligt många som menar att "elsystemet är nytt" när det egentligen "bara" handlar om att man köpt och installerat en modern köpepanel från båtaffären. Det finns rätt många som menar att en reparerad "någonting" är detsamma som en renoverad "någonting" men man skall vara vaken på skillnaden.

Däremot är det ju tråkigt att göra det jobb som förre ägaren rätteligen skulle gjort. Men; den som kan svinga en symaskin, trä en pensel eller vet var i affären de rejäla gula handskarna finns behöver kanske inte vara rädd för en "sunkig" interiör.
Anders S

Skriv svar