Jimmy skrev:En annan sak jag funderat över är elsystemet på en båt. Antar att det kostar en del och innebär rätt mycket jobb att byta? Är det något man bör göra på en 35-år gammal båt? Tycker det är svårt att värdera en NF för ca 80 tkr jämfört med en lika gammal NF för 160 tkr men där motor, elsystem, toa, dynor mm är bytt. Och bälgRenoveringarna kostar ju betydligt mer än 80 tkr men den äldre båten är ju fullt funktionell för halva priset. Svårt!
Det är verkligen svårt. Ett av problemen är att även professionella varv verkligen inte alltid gör/drar/installerar på ett professionellt sätt. Vi skall sedan inte tala om den spännvidd som finns i båtar där amatörer färdigställt, från kärnkraftverkstandard till riskopplingar av värsta sort.
Det finns en bra bok som jag gärna gör reklam för: http://www.marinaman.se/elsystem-for-ba ... c-687.aspx Här kan man få den bakgrund som behövs för att kunna avgöra om ett elsystem som ser skumt ut i verkligheten är helt O, eller om de prydliga systemen i verkligheten har brister eller rentav är farliga. Ofta kan man förbättra befintliga elsystem med relativt enkla medel, inkluderande buntband, etiketter och viktiga kompletteringar. Seawolf kommer nog inte att göra reklam för den här boken (för han har skrivit den), men jag gör det så gärna i hans ställe.
När det gäller utbytt och renoverat så tycker jag att man skall försöka värdera funktionen och vad man kan kala "återstående livslängd" om man inte kan sätta ett marknadsvärde. Fastskruvade grejor i båten skapar ingen större skillnad, tillbehör av typen jolle, jollemotor etc kan ha ett eget marknadsvärde. Men det är allmänt så att båttyp och det etablerade priset vanligen vinner över vad som är investerat, och fina båtar brukar vara relativt sett mindr påverkade av vad som förbättrats. En liten observation är att det kanske förändrats en smula, men på marknaden har det hittills varit så att de litet finare båtarna gått direkt,, medan de mer slitna varit mer trögsålda. Det är ett av skälen att det är bra att bilda sig en uppfattning om båttypen man tänker köpa, man ser inte bara stolpskotten, utan man kommer också att känna igen den prisvärda båten då den kommer i ens väg.