Tjörn Runt 2009

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kjelle
Diamantmedlem

Re: Tjörn Runt 2009

Inlägg av Kjelle » fre 21 aug 2009, 10:43

Enkel matematik: Antag att skadorna kostar 500 tkr att reparera, 500 deltagande båtar = 1100 kr / båt försäkring där bolaget vill ha den extra 100-lappen för administration (vilket är lågt)

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 21 aug 2009, 11:07

Eilean skrev:
Brendan skrev:
Kanske, kanske inte. Inte heller skadorna i Tjörn Runt lär påverka våra premier märkbart. De är en droppe i havet.

Brendan, är du villig att vara med att sponsra mitt val att ha båten i sjön på vintern samt min nästa segling bland vinterstormarna längs Portugal? Eller tycker du att jag gör mina egna val och därmed får stå för eventuellt ökade kostnader?
Försäkringarna är redan nu differentierade. Själv har jag fått betala kraftiga tillägg, till exempel när jag seglat över Nordsjön, vilket jag tycker är helt i sin ordning. Dessutom får jag rabatt för dokumenterad kompetens i form av förarintyg. I och för sig löjligt. Jag tog förarintyg och skepparexamen en gång i tiden bara för att få rabatten. Några extra kunskaper att tala om tillförde det inte. Tidigare fick man rabatt om man tog upp båten före höststormarna. Vet inte om något bolag tillämpar detta fortfarande.

Beträffande din fråga tycker jag naturligtvis att du ska betala en rejäl riskpremie för att du har båten i sjön på vintern och för att du är äventyrlig nog att segla i vinterstormarna utanför Portugal.

Nu vet jag inte hur bolagen ser på kappseglingsskador. Varierar inte det en hel del? Men jag är övertygad om att alla försäkringsbolag för mycket noggrann statistik på skadeutfallet och inte tvekar att agera om skadorna tenderar att rusa iväg.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 21 aug 2009, 11:10

Det var ju precis det jag skrev - att alla bolag differntierar långfärdssegling utanför hemmavattnen sommartid. Men däremot inte alltid kappsegling.
Det finns i alla fall ett bolag som betraktar TR som ett familjeevenemang....
Snacka om familjeliv!

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 21 aug 2009, 11:57

Beträffande din fråga tycker jag naturligtvis att du ska betala en rejäl riskpremie för att du har båten i sjön på vintern och för att du är äventyrlig nog att segla i vinterstormarna utanför Portugal.
Jag använder min båt även vintertid och ligger i en för det mesta isfri hamn. Jag ser till den dagligen. I min värld är detta säkrare än att två ggr per masta av/på och lyfta båten upp och ner i sjön, så varför ska det motivera en högre premie?
Det gör det i mitt fall inte men det är kanske beroende på bolag.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » ons 26 aug 2009, 06:56

Lite OT... men det kommer tydligen en bok i ämnet om hur farligt det kan vara att delta i nämnda seglingsrace:
http://ramona-fransson.blogspot.com/200 ... a-min.html

Skriv svar