Ett lagförslag för fritidsbåtar diskuteras här, ett förslag där förslagställarna redovisar siffror som visar att fritidsbåtar står för en ytterst liten bråkdel av de samlade utsläppen, och likaså säger de att till och med inom denna lilla mängd kommer lagen att ha endast mycket liten effekt.
Jag och Tommy är väl de som i denna tråd med mest envishet har försökt föra fram de orimligheter och meningslösheter och omöjligheter som blir konsekvenserna av lagen, och vi har uppmanat till att räkna på realistiska siffror för hur folk använder sina båtar osv.
Detta liknar Paddy vid sandlåda och dagisbarn, och han avslutar med den triumferande och inte så lite självgoda uppmaningen: "Ni står inför en förändring vare sig ni vill det eller inte. Häng med eller bli kvar."
Bedrövligt dålig stil Paddy.
MVH
Håkan
Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?
Re: Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?
En expert i mängden
Med all respekt, vet man om vi är välkomna att bygga reningsverk i Kaliningrad?
Man kan ju knappast skicka en kustjägarbataljon för befria dem på känt manér?
--
Ett reningsverk i Kaliningrad må hjälpa delar av Östersjön men knappast våra insjöar som ger oss en betydande del av vårt dricksvatten.
Man kan ju knappast skicka en kustjägarbataljon för befria dem på känt manér?
--
Ett reningsverk i Kaliningrad må hjälpa delar av Östersjön men knappast våra insjöar som ger oss en betydande del av vårt dricksvatten.
hmmm, känner igen argumentationstekniken...Maxi33 skrev: Bedrövligt dålig stil Paddy.
Jag har ställt flera sakliga frågor till Paddy i flera inlägg i denna tråd morg, och jag har bett honom kommentera flera specifika påståenden från mig. Jag har också påpekat en del absurda konsekvenser av lagförslaget och bett om hans kommentarer till just sådana konsekvenser.
Allt detta för att försöka diskutera sakfrågan.
Detta är min argumentationsteknik morg, att mina formuleringar ibland är tykna beror på att jag är göteborgare.
MVH
Håkan
Allt detta för att försöka diskutera sakfrågan.
Detta är min argumentationsteknik morg, att mina formuleringar ibland är tykna beror på att jag är göteborgare.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Det där med toaletter och utsläppet från dem är känsliga grejor. Vi fostras av rengöringsbranchens leverantörer att hålla våra toaletter kliniskt rena med bakteriedödande medel, vi skall ha kaklat hela rubbet och det skall glänsa. Elaka dofter skall fördrivas med fläktar och diverse kemikalier. Para allt detta med att tydligvis många stackare genomlidit en alltför auktoritär potträning i barndomen som ytterligare spätt på den fullkomligt hysteriska inställningen till den klassiska avträdesfunktionen.
Med det klientelet som debattörer om båttoaletter spelar det ingen som helst roll om det finns något övergödningsproblem eller nedsmittningsproblem i sammanhanget - vi talar här om KÄNSLOR!
Med det klientelet som debattörer om båttoaletter spelar det ingen som helst roll om det finns något övergödningsproblem eller nedsmittningsproblem i sammanhanget - vi talar här om KÄNSLOR!
Jag har faktiskt inte riktigt fått klart för mig om sugtömningsivrarna, som Paddy, själva tror på denna ide eller inte.
Alla försök till saklig debatt möts bara med "häng med eller bli kvar", eller att andra länder gjort detta så det måste givetvis vi också. Det verkar som sagt handla mest om känslor, och det spelar tydligen ingen roll att åtgärden är helt menlös i bästa fall, eller rent kontraproduktiv i värsta fall.
Jag har inget emot att införa ett formellt förbud mot tömning av toatank i vikar eller mindre vatten (finns inte det redan?). Det lär dock inte förändra något i sak, eftersom de allra flesta redan nu har vett nog att enbart tömma sin tank på fritt vatten. Och en sådan lag är helt omöjligt att övervaka.
Men försök inte få mig att tro att det är någon som helst skada att fritidsbåtarna tömmer sina toatankar på fritt vatten. Vem som helst som är räknekunnig kan inse att fiskar, sälar, fåglar bidrar med så oerhört mycket mer. Helt enkelt i storleksordningen 10-tusentals gånger mer. Jag köper inte heller argumentet att "varje bidrag är väl bra". Den som säger så saknar helt sinne för proportioner. Skadan att anlägga tusentals suganläggningar med tank, apparater, bilvägar är så mycket större än den eventuella "vinsten". För att inte tala om att det är ren och skär kapitalförstöring.
Så det så
Alla försök till saklig debatt möts bara med "häng med eller bli kvar", eller att andra länder gjort detta så det måste givetvis vi också. Det verkar som sagt handla mest om känslor, och det spelar tydligen ingen roll att åtgärden är helt menlös i bästa fall, eller rent kontraproduktiv i värsta fall.
Jag har inget emot att införa ett formellt förbud mot tömning av toatank i vikar eller mindre vatten (finns inte det redan?). Det lär dock inte förändra något i sak, eftersom de allra flesta redan nu har vett nog att enbart tömma sin tank på fritt vatten. Och en sådan lag är helt omöjligt att övervaka.
Men försök inte få mig att tro att det är någon som helst skada att fritidsbåtarna tömmer sina toatankar på fritt vatten. Vem som helst som är räknekunnig kan inse att fiskar, sälar, fåglar bidrar med så oerhört mycket mer. Helt enkelt i storleksordningen 10-tusentals gånger mer. Jag köper inte heller argumentet att "varje bidrag är väl bra". Den som säger så saknar helt sinne för proportioner. Skadan att anlägga tusentals suganläggningar med tank, apparater, bilvägar är så mycket större än den eventuella "vinsten". För att inte tala om att det är ren och skär kapitalförstöring.
Så det så