Radar på segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » mån 11 feb 2008, 09:15

Om det nu är så att man ovilkorligt måste använda radar, varför har inte regel 7 ändrats till:
Regel 7 – Risk för kollision
a. Varje fartyg skall utnyttja alla tillgängliga medel för att avgöra om risk
för kollision föreligger. I tveksamma fall skall sådan risk anses föreligga.
7
b. Om funktionsduglig radarutrustning finns ombord, skall denna utnyttjas, innefattande dels observation på stort avstånd så att tidig varning för
kollisionsrisk kan erhållas dels radarplotting eller likvärdig, systematisk
observation av upptäckta föremål.

DVS skippa "rådande förhållanden och omständigheter", skippa " på rätt sätt"
/Lars J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 11 feb 2008, 09:34

Därför att man inte bara ska ha den på, man ska kunna använda den på ett korrekt sätt dessutom.
Ärligt talat.
Väd är det som är så konstigt egentligen?

eriksbo1
Diamantmedlem

Re: Regler missuppfattas lätt- omdöme skall gå före lydnad

Inlägg av eriksbo1 » mån 11 feb 2008, 14:35

friseglarn skrev:Det är sällan domstol förpliktar någon till det omöjliga ("ad impossibilia nemur obligatio", eller nåt sånt hette det en gång i tiden i Rom, principen gäller fortfarandet). I detta fall tror jag det innebär att ingen, någonsin, är förpliktad att ha radarn på om de ej har tillräckligt med ström för at kunna hålla igång den.

Spekulation om att man är "körd" och måste ha radarn på om man har den är enligt min ringa mening trams. Jag vet inget om radar men den dömande funktionen har jag sett på nära håll under relativt lång tid och har bildat mig en viss uppfattning om hur det går till. Se till grundprinciperna, var så aktsamma och omsorgsfulla som är möjligt. Då har ni gjort vad man kan göra.

Sällan är en domstol "mekanisk", domaren är i allmänhet en ömdömesgill människa och ingen robot. Därför ser inte domstolen inte enbart till en sådan enskild faktor som här talas om; om radarn är på eller inte. Det finns ingen förpliktelse att ha radar på, ens om det finns el till den. Om vanlig utkik, med ögon och öron, duger lika bra finns ingen anledning att ha radarn på. När det är dålig sikt däremot, då skall man självklart använda hjälpmedel som finns (och fungerar). Vidare bör man sannolikt se till att hjälpmedeln så långt möjligt finns till hands när sikten väl blir dålig, dvs man bör ha strömförsörjning föreberedd så långt rimligt möjligt.
Definitivt korrekt! "Gott sjömanskap" är det övergripande kriteriet i det enskilda fallet, både i praktiken och i en rättsbehandling - inte det att man låser fast sig vid användningen av ett visst instrument. Reglerna skall ju tolkas och tillämpas i ljuset av den generalklausul som finns i regel 2, som det gäller att ta till sig och förstå innebörden av.

I en segelbåt med två ombord - den vanliga konstellationen - är den mest adekvata utkiken den att rorsman spanar åt lovart och andreman/andrakvinnan kikar under stor och försegel åt lä, i det döda område bakom seglen som rorsman inte ser. Om man alltför mycket distraheras av radarn, tycker jag gör sig skyldig till ett direkt fel: ett ögonpar mindre i utkiken.

Eller för att fortsätta den fiktiva dialog Anders S inledde några hack upp: Säg man hinner upp och seglar på en kanotist "på läsidan". Om man då för sjöbevakarna urskuldar sig med att man använde radarn, men att "radarekot inte syntes", blir svarsrepliken nog nånting i stil med: "Hur fan kan du sitta och glo på radarn i ett läge som dethär!"

Så propagera inte alltför mycket för konstant radaranvändning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 feb 2008, 15:03

Detta är tamejfan inte klokt!
Och så drar vi det hela en gång till....

Och för att höras tar vi till inte bara rödskrift utan även större och större rödskrift.

För min del är saken utagerad. Jag tar risken i en eventuell rättegång och slår fortsatt på min radar vid nedsatt sikt, i de situationer när den tillför något.

Och vissa debattörer borde nog ta en kall dusch, en rask promenad och sedan förutsättningslöst försöka läsa hela tråden i lugn och ro från början. Förhoppningsvis kanske de då upptäcker hur de låter, vilket intryck de ger och besinnar sig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 11 feb 2008, 16:44

Men vill man (försöka) göra bort de som påminner om vad som faktiskt är föreskrivet, så är det naturligtvis frestande att antyda att de som påtalar att "radar förpliktigar" är idioter som inte begriper hur det är "på riktigt" och, om de har en leksak, sitter med näsan i denna utan tanke på annat. Gör man så, gör man fel. Det finns regler mot sånt också.

Att rätt kunna använda och bruka radarn är ett krav man måste acceptera om man har radar. Det bör alla veta som gått radarkursen, men helt kort, så använder man aktivt vaktringen, avståndsringen och bäringslinjalen, bekräftar alla observationer visuellt om man kan, bekräftar alla visuella observationer på radar om man kan, bevakar fartyg med autoplottningen osv osv. Alla radarkurser är noga med att man observerar med radarn regelbundet, men lika noga med att påtala att man samtidigt måste observera visuellt. Jag nämner detta därför att det förefaller som några här tror att användande av radar innebär att man utesluter visuell utkik.

I praktiken seglar många fritidsbåtar utan radarn tillslagen. Händer inget (=ser man noga till att inget händer) blir man naturligtvis inte klandrad. Men om något inträffar får man svara för hur man resonerat, och då kommer regel 5 och 7b naturligtvis att komma på tapeten.
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » mån 11 feb 2008, 18:22

Ja, Anders, du har rätt som vanligt:)

Jag kan inte förstå hur man inte kan förstå det som står i reglerna, helt ärligt, det är ju ganska solklart och odiskutabelt.

Som sagt vad någon på Sjöfartsverket säger gäller definitivt inte före reglerna, det förstår väl vilken 5åring som helst? Intressant dock att chefredaktören för "regelboken" anser att den är riktad mot yrkessjöfarten, när det står i förordet att den är främst riktad mot fritidssjöfarten, men kan även användas av yrkestafiken....

Gunnar, gör som du vill, bara du erkänner och accepterar att du faktiskt bryter mot sjövägsreglena, vilket du verkar göära:) Jag bryr mig inte. Jag har inte försökt säga hur folk skall göra, bara försökt få er att inse vad reglerna säger! Jäkla skillnad...

Jo, det där med AIS och GPS icke omnämnade i reglerna, tja, inget av dem är såpass pålitliga som radar, och en gps hjälper dig inte mycket att undvika kollision, om den inte är kopplad till AIS, men inte i sig självt.
AIS är tyvärr inte så bra som det påstås vara, ger relativt ofta fel uppgifter. Visst, det kan en radar oxå göra.

Jag personligen är helt klart för avancerade elektroniska system och lösnignar, och är övertygad om att vi kommer ha mer sådant till sjöss inom en överskådlig framtid! Men jag förstår regelskaparna, det tar tid för nya system att implementeras.
AIS är förresten redan obligatoriskt på alla passagerarfartyg och alla handelsfartyg över 500ton(300ton för nybyggen) Det nämns bara inte i den fritidsbåtsinriktade regelboken än.
GPS är ett system som ägs av amerikanska försvarsmakten, och bara det är skäl nog att inte lagstifta om dess användning tror jag.

Jag hade gärna sett att det var krav på att alla båtar hade AIS likande transponders, men då får man utveckla mer effektiv och strömsnål teknik, men det kommer nog, ge det en 20år så;)

//Robin

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 feb 2008, 18:43

Robin skrev:Gunnar, gör som du vill, bara du erkänner och accepterar att du faktiskt bryter mot sjövägsreglena, vilket du verkar göära:) Jag bryr mig inte.
Tyvärr Robin. Jag tänker fortsätta att göra som jag vill - utan att vare sig erkänna eller acceptera ditt självpåtagna tolkningsföreträde.

Att "du inte bryr dig" var väl 2008 års hittills största understatement!

Intressant är - vart tog dina utlovade samtal till verket vägen? Du utfäste dig ju flera gånger för att ringa och reda ut saken!
Det är väl inte så att du inte lyckas att hitta någon lämplig tjänsteman att citera?

Och slutligen - eftersom du är så ivrig - borde du inte ta och polisanmäla den mannen på Sjöfartverket jag (och Anders S) talade med. Han har ju helt uppenbart, utan att ens skämmas, uppmanat till brott genom sina uttalanden.

Robin, jag lägger av den här diskussionen nu. Men för din egen skull, följ mitt råd och ta duschen.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Radar på segelbåt

Inlägg av Schvidja » mån 11 feb 2008, 19:33

Schvidja skrev:Vad har ni för erfarenheter av att använda radaranläggning på segelbåt?
Det verkar finnas uppenbara fördelar men kanske också problem, ni som testat, vad har ni för erfarenheter. Användbarhet, strömförsörjning, placering, våglängd, antenntyp, strålbredd, typer, integrering nav system pc mm.
Man kanske inte ska citera sig själv men eftersom tråden har drivit iväg i en liten annan vinkling så vore det trevligt med erfarenheter av användning i en segelbåt, kollar ni om nåt verkar vara ivägen, kör ni manuell plotting eller har ni mer avancerade system (arpa), har ni kopplat den till en pc, vågar man ha ett helintegrerat system. Jag tror som någon annan skrev att det kommer att bli allt vanligare, för vem vill inte se vad som döljer sig i dimman.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 12 feb 2008, 10:33

Tja, min lösning på radargrejen blev en Furuno 1712 som hade legat på hyllan i butiken några år. Först tänkte jag sätta antennen i masten men sedan skruvade jag helt enkelt ihop en skitful plywoodställning och satte den i targabågen istället. På semestern låg antennen i förpiken ända tills jag hann skruva den på plats och vid överfarten från Jakobstad till Holmön fick jag i gång radarn samtidigt som vår Herre fick igång sin dimgenerator.
Kombinationen av handburen kartplotter och radar var smaskens (jag tycker inte om integrerade system där allt klappar ihop på en gång). Annan trafik var lätt att upptäcka, precis som diverse sjämärken osv.

Ljudsignalerna fixade vi med en tuta jag satt och blåste i, följda av hundens härmande (tuuuuuuut...yyyyyyl...gapskratt.......tuuuut...yyyyyyl...gapskratt)

Följande morgon tänkte jag pilla lite mer med kontrollerna för övnings skull men då var radarn död. Jaha. Ett tiotal svindyra samtal senare fattade jag ju att vi inte längre hade nån radar på båten den sommaren.

Efter ett par vändor till Furunos verkstad påstås vår 1712:a funka igen, så till sommaren tar vi nya tag. After Sales-servicen hos Furuno funkade bättre i Finland än i Sverige (där representanten efter en massa förhalande sa "nää, jag har inte tid att sitta och leta efter en ersättande maskin åt dej nu mitt i sommaren...).

Pga. att säljaren inte har registrerat apparaten i Furunos servicenät finns den tydligen inte ens officiellt, men när jag fick fatt i Furunos servicechef och påpekade att "nu f*n räcker det" höll han med mej och allt började löpa som det skulle. Tack för det!

Skärmen till radarn har jag placerat bak i sittbrunnen, under en "fiskslaktningsplanka" som sitter där sedan båtens karriär som jordenruntseglare. Jag vill inte ha grejerna nere i kabinen när jag själv eller redarinnan sitter uppe och styr. Funkar troligen helt bra, hann aldrig testa riktigt i somras...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 16 feb 2008, 17:28

Nu har jag läst sju sidor med en blandning av bra och idiotiska inlägg.
Mitt tips är:
Satsa på att investera i en radar om ni åker lite mer än till badviken dagtid.
Det är det särklassigt bästa elektroniska hjälpmedlet, funktionen är lätt att kontrollera och det är helt ombordbaserat dvs man är inte beroende av yttre system.
Använd radarn så mycket ni kan så ni lär er den, kunna plotta, bestämma minsta passage avstånd, göra positionsbestämningar mm. Vintertid kan ni träna i simulator (det finns en tidsbegränsad demo på starpath.com - halvbra)
Använd den alltid i nedsatt sikt och i övrigt vid behov. T ex en snabbgående motorbåt med solen i ögonen.
Montera inte för högt, det som finns några mil bort är mindre intressant.
Överdriv inte era behov, en smal lob-vinkel är förvisso bra men det spelar mindre roll om jag råkar tro att två fartyg är ett på lite håll.
Var försiktig med tekniken MARPA i små båtar är inte tillförlitlig. Overlay på plottern är bra men har jag inte dubblerat risken för tekniska problem?

Skriv svar