Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Tomas E
- Diamantmedlem
Segelbo skrev:Att de byggt en massa bra båtar till en massa nöjda kunder är alldeles säkert sant.
Det förhåller sig med mycket stor sannolikhet så med de båtar som byggdes med inviduellt godkännande av Lloyds. Hur allvarliga och frekventa kvalitetsproblemen därefter är vet vi inte så länge ingen gör ett urval från olika perioder och av olika båttyper och undersöker dessa med avseende på eventuell delaminering.
I den här tråden förekommer det uppgifter om att ett antal HR 372-skrov har kasserats p g a kvalitetsproblem. Det finns en länk till en artikel i Bohuslänningen. I kommentarsfältet till den artikeln finns det en uppgift om att Hallberg-Rassy har hyvlat ned och plastat om skrov (hur många som anges i den kommentaren kommer jag inte ihåg).
Det här borde vara kalas för en undersökande journalist att gräva i. Finns det några journalister som arbetar för svenska seglares medlemstidning nr 1, På Kryss & Till Rors, eller är ni bara en samling frilansande reklamblads-copy writers?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
seniorseglare skrev:
Jag ser ingenstans på nätet att det finns ett allmänt missnöje med HR:s engagemang för att lösa problem på deras båtar.
Då har du uppenbarligen missat tråden om båten som har fukt i sandwichlaminatet genom en genomföring? Uttalar mig inte om fallet som sådant, skuldfråga eller så, utan bara att klagomålet finns ute på nätet och det påstådda svaret från MR är i samma stil som han har visat i TV... Om du hade sökt ordentligt på nätet hade du säkert hittat det...
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 11:38
Tomas E skrev:Segelbo skrev:Att de byggt en massa bra båtar till en massa nöjda kunder är alldeles säkert sant.
Det förhåller sig med mycket stor sannolikhet så med de båtar som byggdes med inviduellt godkännande av Lloyds. Hur allvarliga och frekventa kvalitetsproblemen därefter är vet vi inte så länge ingen gör ett urval från olika perioder och av olika båttyper och undersöker dessa med avseende på eventuell delaminering.
I den här tråden förekommer det uppgifter om att ett antal HR 372-skrov har kasserats p g a kvalitetsproblem. Det finns en länk till en artikel i Bohuslänningen. I kommentarsfältet till den artikeln finns det en uppgift om att Hallberg-Rassy har hyvlat ned och plastat om skrov (hur många som anges i den kommentaren kommer jag inte ihåg).
Det här borde vara kalas för en undersökande journalist att gräva i. Finns det några journalister som arbetar för svenska seglares medlemstidning nr 1, På Kryss & Till Rors, eller är ni bara en samling frilansande reklamblads-copy writers?
Problemet är att Lloyds inte inspekterade varje enskilt skrov som jag alltid trott, utan utfärdade certifikat baserat på tidigare mätningar,varven fick inte fick den produkt de betalade för och avstod därför Llyoyds certifikat.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 11:39
Ridax skrev:seniorseglare skrev:
Jag ser ingenstans på nätet att det finns ett allmänt missnöje med HR:s engagemang för att lösa problem på deras båtar.
Då har du uppenbarligen missat tråden om båten som har fukt i sandwichlaminatet genom en genomföring? Uttalar mig inte om fallet som sådant, skuldfråga eller så, utan bara att klagomålet finns ute på nätet och det påstådda svaret från MR är i samma stil som han har visat i TV... Om du hade sökt ordentligt på nätet hade du säkert hittat det...
Du får gärna tala om vad träden heter om den finns på detta forum, hittar den inte
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 11:44
Johan Hackman skrev:seniorseglare skrev:Nej, jag har inte läst materialet som inlämnats till tingsrätten, men det är inte min point.
Anledningen till att jag själv är aktiv i denna tråd är ett det redan från början framgick att det fanns många skribenter som använde material från tingsrätten för att bilda sig en uppfattning i ärendet. På det sättet kan man faktiskt hävda att man tagit hänsyn till bägge parters uppfattning i ärendet. Sedan får man sortera bort ett stor antal synpunkter som kommer från de som man kan misstänka bildar sig en uppfattning utan att att sätta sig in i ärendet men det är ju något man får leva med om man ska vara ute på internet. Om den här tråden
bara hade bestått av fritt spekulerande hade jag inte varit delaktig.
De snart sextio sidor som den här tråden snart är upp i är resultatet av allas vår vilja att diskutera detta och inte ett beslut fattat av Bengt Nordé.
Själv har jag läst i princip allt material från tingsrätten, lyssnat på alla vittnesförhör samt varit i personlig kontakt med bägge parter för att få deras klargörande i vissa frågor.
Johan Hackman
Verkar som du anser dig vara lite mer förmer än oss andra på forumet, lite ödmjukhet skulle inte skada.
Det finns många bland oss som kan se problemet i detta ärende utan att ha ha läst alla tingsrättshandlingar.
För mig är det mer en principiell fråga hur reklamationen hanterats av parterna - och inte huruvida skrovet är defekt eller inte
-
Pirateking
- Guldmedlem
Bästa lösningen i det här fallet för båda parter är nog att de slänger Tingsrättens dom i papperskorgen, sätter sig ner vid förhandlingsbordet och gör upp i godo vilket då skulle vara att HR köper båten, hämtar den och tar den till fullo i sin ägo.
Vad sen HB gör med bevismaterialet (båten) är helt upp till dom själva.
Måndagsexemplar och fel av alla sorts slag får man nog räkna med att hitta oavsett man köper bil,hus båt etc, såväl så kallade kvalitetsprodukter t.ex Mercedesbilar (googla på rostskadade årsmodeller) som billigare alternativ.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 11:53
Pirateking skrev:Bästa lösningen i det här fallet för båda parter är nog att de slänger Tingsrättens dom i papperskorgen, sätter sig ner vid förhandlingsbordet och gör upp i godo vilket då skulle vara att HR köper båten, hämtar den och tar den till fullo i sin ägo.
Vad sen HB gör med bevismaterialet (båten) är helt upp till dom själva.
Måndagsexemplar och fel av alla sorts slag får man nog räkna med att hitta oavsett man köper bil,hus båt etc, såväl så kallade kvalitetsprodukter t.ex Mercedesbilar (googla på rostskadade årsmodeller) som billigare alternativ.
Självklart har du helt rätt, det är det enda vettiga - HR ska kalla till en förlikning och göra rätt för sig och BN ska ha rimliga anspråk. Tvista i domstolar göder bara advokater och gör ärendet änu dyrare. Håller med dig .....

-
S-B A-son
- Diamantmedlem
seniorseglare skrev:... varven fick inte fick den produkt de betalade för och avstod därför Llyoyds certifikat.
Här får du gärna förtydliga dig! Menar du att HR inte begrep vad de köpt och vad en Lloydcertifering innebar? och jag vill gärna veta vilka andra varv du du anser inte heller begrep vad de köpt?
Naturligtvis önskar man att HR och BN kunde komma till en rimlig förlikning till bägge parters fromma.
mvh Sven-Barry
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 12:13
S-B A-son skrev:seniorseglare skrev:... varven fick inte fick den produkt de betalade för och avstod därför Llyoyds certifikat.
Här får du gärna förtydliga dig! Menar du att HR inte begrep vad de köpt och vad en Lloydcertifering innebar? och jag vill gärna veta vilka andra varv du du anser inte heller begrep vad de köpt?
CE-certifieringen har historiskt gjorts av två olika organ för HR, de allra flesta HR-båtar är CE-certifierade av Germanischer Lloyd. Den typen av certifikat som var aktuell på t.ex. 90-talet existerar inte idag. Bl a därför att man från certifikatutfärdarens sida långt ifrån utfärdade det man gav sken av att göra. Man gav sken av att kontrollera alla, eller ett stort antal båtar, i verkligheten var det näst intill inga. Andra varv än HR som hade liknande certifiering, och hade produktionsfel som borde upptäckts vid certifiering, tog certifieringsparten noll ansvar för. Bl a detta ledde till att den formen av certifiering inte existerar idag.
Lite trist att hänvisa till "säker källa", men så är det i detta fallet.
-
Mr Q
- Diamantmedlem
-
Senast redigerad av 1
Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
seniorseglare skrev:Ridax skrev:seniorseglare skrev:
Du får gärna tala om vad träden heter om den finns på detta forum, hittar den inte
Sa inte att den finns i detta forum (vilket den iofs gör lite grann tidigare i denna tråden). Men du sa ju att du hade sökt av nätet?
http://forums.cruisingworld.com/showthread.php?t=19977
post #3.
-
Johan Hackman
- Silvermedlem
av Johan Hackman » ons 17 nov 2010, 13:02
seniorseglare skrev:Verkar som du anser dig vara lite mer förmer än oss andra på forumet, lite ödmjukhet skulle inte skada.
Jag är ledsen att jag fått det att verka som jag anser mig vara förmer än andra. Jag ville bara peka på hur
jag läser den här tråden. Jag väljer att ta de pålästa skribenterna på större allvar, helt enkelt. Det är ju ett val var och en bör få göra.
Johan
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 16:27
seniorseglare skrev:
Sorry, visst har jag läst det

, minnet är bra men kort .....det var ju inte purfärskt förstås, men dock ett stort problem för ägarna.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
av seniorseglare » ons 17 nov 2010, 16:37
Johan Hackman skrev:seniorseglare skrev:Verkar som du anser dig vara lite mer förmer än oss andra på forumet, lite ödmjukhet skulle inte skada.
Jag är ledsen att jag fått det att verka som jag anser mig vara förmer än andra. Jag ville bara peka på hur
jag läser den här tråden. Jag väljer att ta de pålästa skribenterna på större allvar, helt enkelt. Det är ju ett val var och en bör få göra.
Johan
Ok, jag tog nog i lite, det var inte meningen - vi behöver såväl sådana som du som läser allt och är väl insatt i ärendet, som sådana som jag som har jobbat i branschen i många år på olika positioner och dessutom seglat i över 40 år varav ett antal år i en Hallberg-Rassy och fortfarande gör - därmed är jag inte part i målet.
"Gamla gubbar" kan tillföra ett och annat också. Jag har läst samtliga inlägg på denna sajt, och det har gett mig en del lärdom faktiskt.
Johan, vi återgår till ordningen men jag tycker du ska ta alla på största allvar som verkar veta vad de pratar om, inte bara i detta specifika fallet utan generellt.
-
Mainship
- Silvermedlem
Det är nog tre huvudsaker som debateras i denna tråd
1, Fallet Mia Maria och BN/HR
Jag tror att inte det finns någon möjlighet att parterna ska komma överens utanför domstol. I ett tidigare inlägg skrev BN att HR erbjudigt att köpa tillbaka båten för 2.3 milj vilket jag tror är lika med köpebeloped för båten utan extrautrustning. Vid detta tillfälle väl före rättegången menade BN att båtens kostnader inkusive undersökningar, eget utförda garantiarbeten, skadestånd samt advokat kostnader uppgick till 6 milj. Nu ska även BN betala HRs rättegångskostnader plus egna kostnader så enligt BN bör ersättningen ligga väl över 7 milj.
2, HRs tillvägagångsätt att laminera skrov
Att bygga ett poyesterskrov i två steg med viss härdning av första laminatet låter som man löper en risk för delaminering mellan de två lamminatskikten. HR är säkerligen inte ensam om att bygga på detta sätt. Min förmodan är att skroven är tämligen överdimentionerade så även om det förkommer lokalt bristande vidhäftning mellan laminaten så håller båterna så länge de inte utsätts för extrem påfrästning. Som jämförelse så använder t.ex. Najad en betydligt bättre byggmetod och material. Vinilyester är hållfastighetsmässigt överlägsen polyester och vakuminjsering ger ett mycket bättre laminat med jämnare kvalitet. Märkligt eftersom HR betraktas som ett kvalitetsbygge, men jag tycker som t.ex. Najad bygger sina skrov är vida överlägsen HR.
Konsument skydd vid båtköp.
Det verkar inte finnas någon icke jävig instans att pröva om en båt har betydande fabrikationsfel. Båtbranchens och tillverkarens egna experter likställs en köpares anlitade besikningsmän. Det blir ord emot ord av personer som rätten bedömmer av livärdig trohet. Om man inte förmår göra upp i godo eller om felen är helt uppenbara (t.ex. båten sjönk, bran upp) är man som konsument troligen maktlös att få upprättels.