Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » fre 24 aug 2012, 15:13

AndersGustafsson skrev:
Volvo rekommenderar att den byts vart 7nde år. Anta att din båt sjunker pga läcka där och din ring är 20 år gammal. Vad säger försäkringsbolaget?
Som sagt, det tycks inte finnas några fall där läckage uppstått på grund av att gummimaterialet i bälgen åldrats, samstämmiga vittnesmål från de som bytt är att den gamla bälgen efter rengöring är omöjlig att skilja från den gamla, om det inte vore för de klämformationer som blir av klämringarna vid monteringen. Följaktligen finns det heller inte något försäkringsbolag som ställts inför frågeställningen.

Det är däremot inte ovanligt att läckage uppstår på grund av korrosion i den övre klämringen hos Volvos S-drev efter att gummibälgen bytts för att den därvid skadats i sin brännlackering så att den börjat rosta. "If it ain't broke - don't fix it". Det är alltså mycket troligare att ett försäkringsbolag skulle få in ett sjunken båt där en rostig klämring pga. byte av gummibälg är orsak, än att själva gummiringen skulle ha blivit dålig efter 30 år eller mer. De friskriver sig uttryckligen för skador från dåligt eller felaktigt underhåll.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11711
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2012, 15:33

Angående bälgen till Volvo: Det är troligtvis så att Volvo kan garantera att bälgen klarar sig i 7 år, vad djävulskap man än utsätter den för. Då har man nog provat med att sabba den med olja, kemikalier, mekaniskt slitage etc etc, allt under en accelererad tidslinje. Sedan har man pessimistiskt tittat på allting, och sagt "7 år - byt sedan".

Det man då kan säga är att det är en j-a skillnad om man själv haft bälgen i många år, vet vad som (inte) hänt och kanske t o m haft den lossad i samband med någon reparation och sett att den är hel, ren och sprickfri - mot att inte ha en aning om ifall bäljen varit utsatt för något under sin levnad. Mekaniska skador, överdrivna rörelser hos en motor med lösa eller brustna tassar, ett felaktigt lyftförsök - allt är sådant som kan ställa till det.

Alltså, ny-för-dig båt, byt eftersom bälgen inte är dyr i sig, och en seriös inspektion av den innebär att man lossar så mycket att den lika gärna kan bytas (den måste lossas för att inspekteras, för infästningarna är en potentiellt svag punkt.) Ta då också alla slangar och om det finns en genomföring undertill, ta den också. Byt allt som kostar litet i delar och 15000 kronor i besvär eller arbetskostnad, litet överdrivet. Sedan kan man ta litet lättare på hur länge nästa 7-årsperiod kan få vara...

Är det bälgen eller ringen som brister och sänker båten (det är mycket osannolikt, men det kan ju hända) så kommer försäkringsbolaget att göra avdrag. Det blir dyrt. Att klämringen rostar är vanligt, det har jag sett på flera motorer. Jag tror inte det beror på slitage, utan på ett det runnit en del saltvatten på den. Den är i vanligt stål, och det går att galva den eller måla den ytterligare, om man vill skydda den litet extra.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » fre 24 aug 2012, 16:33

Det stora jobbet på de flesta båtar är att -i de flesta fall- dela S-drevet så att man kan få loss den gamla gummibälgen. Att dela motor och S-drev för att vid behov fixa loss övre klämringen är betydligt enklare.

Jag har själv råkat ut för att få slinget under propellernavet och lyft en 4.5 tons båt halvvägs ur vattnet innan det hela noterades. Bakre motorfästet till drevet höll, och ingen påverkan alls kunde konstateras på gummibälgen. Och naturligtvis inget läckage heller, trots den oerhört omilda behandlingen.

Sen får ju var och en göra sin bedömning av vad som kan vara rimliga fel. Men att efter att ha kollat upp hur allt ser ut på en läckagefri urgammal gummibälg och funnit den OK och sen i alla fall lägga en massa skruvande och en del pengar på att byta den utan minsta indicer är inte ett råd jag någonsin skulle ge. Det skulle närma sig VooDoo....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » fre 24 aug 2012, 16:50

AndersGustafsson skrev:
Kolla även om båten verkar välskött. Kolla åldern på gummiringen om saildrive. Om den är >7år skall du byta den.
Mera ur Volvos rekommendationer inför VARJE start av användning av deras produkter, i detta fall motorer i 200X-serien, som den (tillika med Anders S) bokstavstroende måste följa för att känna juridisk samvetsfrid mot Försäkringsbolaget. Det är ju föreskrifter från tillverkaren, eller hur:
"
FÖRBEREDELSER FÖR START

Innan motorn startas, kontrollera att:
BRÄNSLELÄCKAGE ej förekommer.
VATTENLÄCKAGE från motor och skrov ej förekommer.
OLJELÄCKAGE ej förekommer
GASOLLUKT ej kan förnimmas i utrymmena längst ned i båten eller i andra utrymmen.
OLJENIVÅN i motor och drev är korrekt.
SJÖKORT, aktuella, finnes ombord.
BRÄNSLE i tilläcklig volym finns ombord för den planerade färden.

Kontrollera, före tankning, att det inte finns någon öppen låga ombord ex.vis i pentryt. Ventilera båten och kör motorrumsfläkten innan motorn startas. Överfyll inte tanken.

Om någon i besättningen är ombord för första gången skall vederbörande instrueras i manövrering av båten, visas var flytvästar samt var brandsläckaren sitter. Gå också igenom det ni anser vara nödvändigt för dem att veta vad avser säkerhet. Skulle något oförutsett inträffa under båtfärden är det oftast för sent att informera om säkerhetsutrustningens funktion.
"
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11711
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Anders S » fre 24 aug 2012, 17:00

Tar du räkningen om inte försäkringsbolaget gör det ?

Det är ju där problemet ligger - en båt som är 25 år gammal kanske inte fått bälgen bytt någonsin. Då kan det ju (tillexempel) finnas korrosionsskador på bälgens infästning utan att någon har en aning om det. Det är ju inte bara bälgen som skall vara hel, utan också infästningarna. Givetvis kan man också strunta i det, men bara man då tänker på att man inte har a) en aning och b) den aningen man inte har är man inte heller försäkrad för. Det är i praktiken en engångsgrej då man byter båt. Hur man gör sedan, när man har koll och känner sin båt är något annat.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » fre 24 aug 2012, 17:29

Anders S skrev:Tar du räkningen om inte försäkringsbolaget gör det ?

Det är ju där problemet ligger - en båt som är 25 år gammal kanske inte fått bälgen bytt någonsin. Då kan det ju (tillexempel) finnas korrosionsskador på bälgens infästning utan att någon har en aning om det. Det är ju inte bara bälgen som skall vara hel, utan också infästningarna. Givetvis kan man också strunta i det, men bara man då tänker på att man inte har a) en aning och b) den aningen man inte har är man inte heller försäkrad för. Det är i praktiken en engångsgrej då man byter båt. Hur man gör sedan, när man har koll och känner sin båt är något annat.
Den undre infästningen består av två aluminiumgjutgodsdelar som via bultförband pressar ihop gummibälgen. Delarna är brännlackerade och lär inte korrodera.
Eventuellt övervåld kan synliggöras med att klämspår runt bälgens "hål" skulle synas utdragna ur "klämmet".
Den rostande övre klämringen kan både inspekteras och åtgärdas utan delning av drev och byte av bälg.

Problemet ligger INTE i bälgar som är 30 år eller (vilket ännu inte inträffat) 60 år, det existerar INGA kända fall av åldringsbaserade färändringar i bälgmaterialets egenskaper.
Hela förklaringen till Volvos pessimistiska angivelse är att vid den tidpunkten då den formulerades, så var åldringsegenskaperna av de då nya polymera gummityperna inte långtidsprovade, och i synnerhet inte då de inte är utsatta för UV-ljus eller förhöjda temperaturer, alternativt djup-djupfrysning och samtidiga slag. Det är de nu. All erfarenhet visar att S-drevsbälgmaterialet är supertåligt mot åldringseffekter.

Andra exempel på resultatet av den revolution i material som kom fram under 60-70-talet är t.ex:
Hypalon: En gummibåt (Avon Redstart) från 60-talet i detta material, och som mestadels legat utsatt för UV varje år sommartid sedan dess sär fortfarande helt OK. Lite ful men OK.

Gasolslangar: På 50-talet var dessa av naturgummivarianter och torkade med sprickor som följd, varför man då föreskrev att alla längre dragningar skulle ske med kopparrör, och att slangstumparna i ändarna skulle bytas med några års intervaller. Numera är polymergummit i dessa slangar så bra och åldringståligt att man enligt aktuell ISO-standard kan använda genomgående gasolslang i båten. (Med maskinpressade förskruvningar visserligen).

Bildäck: På 50-talet rekommenderades bilägaren att skydda däcken från direkt solljus på däcken då bilen inte skulle användas under en tid. Annars kunde åldrings/torksprickor uppstå. Men nu....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Jimmy » fre 24 aug 2012, 20:23

Vi kan alltså konstatera att det råder delade meningar angående bälgbyte :) Och jag som knappt vet vad en bälg är...

Men om vi återgår till vatten i kölsvin och läckande kölbultar, hur illa är det? Och finns det nått bra sätt att kontrollera om vatten i kölsvinet kommer ovanfrån eller underifrån? Smaka på det har jag hört och det borde väl fungera även om vatnet i Stockholms skärgård inte är så salt?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » fre 24 aug 2012, 20:53

Läckande kölbultar på en båt där skrov och kölmontering skötts av ett professionellt varv tyder på en eller flera skapliga grundstötningar. Så länge man däremot inte kan se några tecken på krackeleringar runt kölövergången till skrovet så kan det nog räcka att lossa muttrna/bultarna som läcker, göra rent ordentligt, låta torka, smeta in sika och återmontera.

Man skall inte ha överdriven skräck för det vatten som kan smita in i laminatet utifrån från ett kölbultshål på en gammal båt av t.ex. typ NF, så länge det är tätt upptill mot kölsvinet, den lär inte försvagas så mycket av det att det är riskabelt i stort.

Själv hade jag en gång en gammal Ballad som hade grundstött allvarligt, och blivit dåligt lagad. Men plasten omkring den inplastade blykölen hade släppt från blyet, så det läckte vatten från minisprickor den med plastic padding lagade kölframkanten och upp in i kölsvinet. Jag seglade med den i många år innan jag tog mig för att göra en bättre kölframkant som var tät. Men plasten runt blyet i stora områden fick fortsätta vara släppt och troligen fuktigt. Men det inträffade inga konstigheter av det på ytterligare många år därefter, och bitvis stenhård segling.

Om man jämför gamla träbåtar och deras kölar och kölbultar och slagvatten i kölsvinet, så framstår vissa utsagor om vattendroppars inträngning i en plastbåts kölsvin som rätt hysteriska. Man vill ju inte ha det, men .....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11711
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Reflektion om kloka gubbar på avstånd

Inlägg av Anders S » lör 25 aug 2012, 07:14

Det Seawolf nu återigen pekar på är i förlängningen hur man skall förhålla sig till risker och problem.

Man kan i (i bästa fall) har en gedigen uppfattning om när och hur ett problem ÄR ett problem, och då avdramatiserar man vanligen risker, eftersom man anser sig kunna bedöma när en risk övergår till att bli en verklig sårbarhet. Risken att valfri Volvo-gummibälg skall brista och sänka båten är rimligtvis oerhört liten, i synnerhet om den inte felmonterats eller skadats.

Men hur vet man det? Den bedömningen är rimligtvis omöjlig att göra på specifika, enskilda fall, enbart bildad på en statistisk sanning. Seawolf påpekar (jag har inte minsta anledning att misstro att det är så) att ingen gummibälg har orsakat någon försäkringsvärdig skada. Det är dock inte (särskilt med hänvisning till att Volvo faktiskt rekommenderar 7 års bytesintervall) något vidare argument för att inte byta bälgen.

Likaså är förstås inte ett litet läckage vid en kölbult något dramatiskt och annat än ett memento att ta reda på på vad det beror på. Men man måste ju göra det.

För den i båtar och båtars anatomi ännu ej fullärde rekommenderar jag därför att man är sunt misstänksam och räknar med det värsta tills motsatsen är, om inte bevisad, så i alla fall troligare. Att täta brickan vid den invändiga muttern är en sak, att släppa kölen och täta om sulan är något annat.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Reflektion om kloka gubbar på avstånd

Inlägg av Seawolf » lör 25 aug 2012, 07:41

Anders S skrev: Men hur vet man det? Den bedömningen är rimligtvis omöjlig att göra på specifika, enskilda fall, enbart bildad på en statistisk sanning.
Man vet detta genom att på den individuella båten lossa motorn från S-drevet, och sen lossa den övre klämringen. Sen gör man rent bälgen och sliter och drar i den så mycket man kan, och ser efter att det inte finns några teckan på att våld har dragit ut och rubbat bälgmaterialets klämning mellan S-drevets övre- respektive nedre halva. Vilket med stor sannolikhet inte har skett.

Om det däremot HAR skett går man vidare och delar S-drevet så att man kan byta till ny bälg. (Observera att det därvid finns risk att man slarvar vid rengöring/återmontering, så att man kan få vatteninträngning till oljan i S-drevet.)

I synnerhet för 200X-serien av motorer till S-dreven finns ett konstruktionsfel i den splines-koppling som överför motorkraften till drevet. (Gäller f.ö. även de besläktade backslagen). På en gammal båt med sådat aggregat finns all anledning i världen att dela och dra fram motorn och byta till Volvos uppgraderade, och gummibussade spines-kit, för till skillnad från gummibälgens status (som inte drabbas av ålder eller gångtimmar utan bara av övervåld från lyft-sling) så har orginalutförandet på 200X-120S etc. splines en begränsad livslängd där det inte är frågan om OM utan bara NÄR det havererar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 25 aug 2012, 08:12

(Observera att det därvid finns risk att man slarvar vid rengöring/återmontering, så att man kan få vatteninträngning till oljan i S-drevet.)
Naturligtvis, speciellt om man inte följer verkstadshandbokens instruktioner om provtryckning, men varför skulle man inte det om man nu en gång byter bälgen?
Men hur vet man det? Den bedömningen är rimligtvis omöjlig att göra på specifika, enskilda fall, enbart bildad på en statistisk sanning. Seawolf påpekar (jag har inte minsta anledning att misstro att det är så) att ingen gummibälg har orsakat någon försäkringsvärdig skada. Det är dock inte (särskilt med hänvisning till att Volvo faktiskt rekommenderar 7 års bytesintervall) något vidare argument för att inte byta bälgen.
Precis.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11711
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Reflektion om kloka gubbar på avstånd

Inlägg av Anders S » lör 25 aug 2012, 11:41

Seawolf skrev:
Anders S skrev: Men hur vet man det? Den bedömningen är rimligtvis omöjlig att göra på specifika, enskilda fall, enbart bildad på en statistisk sanning.
Man vet detta genom att på den individuella båten lossa motorn från S-drevet, och sen lossa den övre klämringen. Sen gör man rent bälgen och sliter och drar i den så mycket man kan, och ser efter att det inte finns några teckan på att våld har dragit ut och rubbat bälgmaterialets klämning mellan S-drevets övre- respektive nedre halva. Vilket med stor sannolikhet inte har skett.

Om det däremot HAR skett går man vidare och delar S-drevet så att man kan byta till ny bälg. (Observera att det därvid finns risk att man slarvar vid rengöring/återmontering, så att man kan få vatteninträngning till oljan i S-drevet.)

I synnerhet för 200X-serien av motorer till S-dreven finns ett konstruktionsfel i den splines-koppling som överför motorkraften till drevet. (Gäller f.ö. även de besläktade backslagen). På en gammal båt med sådat aggregat finns all anledning i världen att dela och dra fram motorn och byta till Volvos uppgraderade, och gummibussade spines-kit, för till skillnad från gummibälgens status (som inte drabbas av ålder eller gångtimmar utan bara av övervåld från lyft-sling) så har orginalutförandet på 200X-120S etc. splines en begränsad livslängd där det inte är frågan om OM utan bara NÄR det havererar.
Här kan man i så fall få en ytterligare uppfattning i frågan: http://www.lenagavelin.com/PB0903s75_Ba ... korrad.pdf
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Seawolf » lör 25 aug 2012, 13:02

Att det finns folk och firmor som lever på att utföra både besiktningar och renoveringar genom att måla hotbilder är inget nytt. Dilemmat för företag och konsumenter är att de som granskar fakta och kommer till slutsatserna att endast viss kontroll men inte regelbundna renoveringsåtgärder behövs, tjänar inte på det och de har därför inte varken incitament eller budget för att propagera för de motsatta slutsatserna, vilket alltså de som hittat på hoten gör.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av AndersGustafsson » lör 25 aug 2012, 14:06

Att det finns folk och firmor som lever på att utföra både besiktningar och renoveringar genom att måla hotbilder är inget nytt.
Då kan jag trösta dig med att jag varken utför besiktningar eller bälgbyten åt andra. Jag säljer heller inte bälgar. Jag har således noll och inget intresse att sprida, som du säger "hotbilder"....
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 14:14

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av Jimmy » lör 25 aug 2012, 20:34

En annan sak jag funderat över är elsystemet på en båt. Antar att det kostar en del och innebär rätt mycket jobb att byta? Är det något man bör göra på en 35-år gammal båt? Tycker det är svårt att värdera en NF för ca 80 tkr jämfört med en lika gammal NF för 160 tkr men där motor, elsystem, toa, dynor mm är bytt. Och bälg :) Renoveringarna kostar ju betydligt mer än 80 tkr men den äldre båten är ju fullt funktionell för halva priset. Svårt!

Skriv svar