Anders S skrev:Tar du räkningen om inte försäkringsbolaget gör det ?
Det är ju där problemet ligger - en båt som är 25 år gammal kanske inte fått bälgen bytt någonsin. Då kan det ju (tillexempel) finnas korrosionsskador på bälgens infästning utan att någon har en aning om det. Det är ju inte bara bälgen som skall vara hel, utan också infästningarna. Givetvis kan man också strunta i det, men bara man då tänker på att man inte har a) en aning och b) den aningen man inte har är man inte heller försäkrad för. Det är i praktiken en engångsgrej då man byter båt. Hur man gör sedan, när man har koll och känner sin båt är något annat.
Den undre infästningen består av två aluminiumgjutgodsdelar som via bultförband pressar ihop gummibälgen. Delarna är brännlackerade och lär inte korrodera.
Eventuellt övervåld kan synliggöras med att klämspår runt bälgens "hål" skulle synas utdragna ur "klämmet".
Den rostande övre klämringen kan både inspekteras och åtgärdas utan delning av drev och byte av bälg.
Problemet ligger INTE i bälgar som är 30 år eller (vilket ännu inte inträffat) 60 år, det existerar INGA kända fall av åldringsbaserade färändringar i bälgmaterialets egenskaper.
Hela förklaringen till Volvos pessimistiska angivelse är att vid den tidpunkten då den formulerades, så var åldringsegenskaperna av de då nya polymera gummityperna inte långtidsprovade, och i synnerhet inte då de inte är utsatta för UV-ljus eller förhöjda temperaturer, alternativt djup-djupfrysning och samtidiga slag. Det är de nu. All erfarenhet visar att S-drevsbälgmaterialet är supertåligt mot åldringseffekter.
Andra exempel på resultatet av den revolution i material som kom fram under 60-70-talet är t.ex:
Hypalon: En gummibåt (Avon Redstart) från 60-talet i detta material, och som mestadels legat utsatt för UV varje år sommartid sedan dess sär fortfarande helt OK. Lite ful men OK.
Gasolslangar: På 50-talet var dessa av naturgummivarianter och torkade med sprickor som följd, varför man då föreskrev att alla längre dragningar skulle ske med kopparrör, och att slangstumparna i ändarna skulle bytas med några års intervaller. Numera är polymergummit i dessa slangar så bra och åldringståligt att man enligt aktuell ISO-standard kan använda genomgående gasolslang i båten. (Med maskinpressade förskruvningar visserligen).
Bildäck: På 50-talet rekommenderades bilägaren att skydda däcken från direkt solljus på däcken då bilen inte skulle användas under en tid. Annars kunde åldrings/torksprickor uppstå. Men nu....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "