Hur använder ni plottern?
Re: Hur använder ni plottern?
Mitt inlägg i rätt eller fel debatten är att man troligen kan hålla plottern upp och ner och bakofram och ändå hitta rätt, med tanke på hur olidligt långsamt en typisk segelbåt går i förhållande till motorbåtar.
På A säger jag nej.Filip skrev: Nu får du förklara dej..är Bosseh okunning eller har han bara en annan åsikt än vad du har?
På B säger jag ja.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Skule vara intressant att prova Wind Up - eller kanske snarare Wind Down, så att man alltid har vindögat uppåt i plottern!Anders S skrev:Den andra anledningen är ifall en segelbåt kan jämföras med ett motordrivet fartyg, eftersom vindriktningen måste med i bedömningen (klarar vi att hålla kurs och fart efter nästa gir?). I så fall kan det ju tänkas att vi byter en "nord-normalisering" av alla riktningar mot en kurs-normalisering av vindriktningen - det är inte säkert att det är lättare. Det senare resonerandet finns det visst stöd för hos Porathe.
Bland det dummaste jag hört (läst) på länge). Ingen här har skyldighet att leda i bevis sin egen personliga uppfattning. Om tex jag anser att nord upp passar mig bättre så är det så helt enkelt. Om någon annan anser att kurs upp passar denne bättre så är det bra så.bosseh skrev:Konkret, visa evidens för att "north up" skulle vara en bättre metod än "course up".Eilean skrev:bosseh skrev:
Visa vad?
Ska man påstå att Porathe har fel så måste man kunna visa det på en motsvarande nivå.
Frågeställningen må vara aktuell hur en inlärning skall gå till i en utbildningssituation i ung ålder med färre referensramar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
- mariatherese
- Diamantmedlem
Exakt! En ofta förekommande frågeställning är ju om jag med kompassriktning x kan gå fri om position y. I det fallet har jag kompassinformation, sjökort (på papper) och i sista hand plotter. Jag tycker något annat än nord-upp i det fallet är onaturligt för mig.Anders S skrev:Den andra anledningen är ifall en segelbåt kan jämföras med ett motordrivet fartyg, eftersom vindriktningen måste med i bedömningen (klarar vi att hålla kurs och fart efter nästa gir?). I så fall kan det ju tänkas att vi byter en "nord-normalisering" av alla riktningar mot en kurs-normalisering av vindriktningen - det är inte säkert att det är lättare. Det senare resonerandet finns det visst stöd för hos Porathe.
Men om man nu navigerar i enbart med hjälp av en stor GPS så kanske det är annorlunda. Det beror kanske på vilka instrument som är ens primära. Det skulle isåfall betyda att det inte finns några "best practice" utan är beroende på *hur* man navigerar. Skulle jag istället ha en skärm stor som ett A3 framför mig och bara stirra på den utan papperskort så är det möjligt att course up blir bättre... men så använder ju inte jag GPS'en.
Du ska naturligtvis fortsätta som du gör, du har en massiv erfarenhet som gör risken för misstag minimal. Skulle du byta metod ökar sannolikhet risken för att göra misstag, i början i alla fall. Det finns en mängd situationer där jag gör som jag lärt mig även om det inte är det bästa idag. Det gäller framförallt sådant som man inte gör så ofta.Eilean skrev:
Du menar att mitt motargument - oavsett vad forkningen tycker - att jag är van med nord upp, trivs bättre med nord up och vill ha att en standardisering ombord på min båt till nord upp inte räcker? Jag måste alltså tänbka på mitt eget bästa och alternativt; lära om och finna mig i att jobba obekvämt och sannolikt göra en mängd misstag, i ala fall i början, eller hitta en forskare, forska själv, eller muta någon till att presentera en avhandling som ger mig akademisk rätt att göra det som känns bäst.
Och förmodligen är det inte slut med det, sedan måste du övertygas om att just mina forkningsresultat smäler högre än dina.
Bosseh - jag har respelkterat dina åsikter och ditt kunnande i de allra flesta fall under våra debatter på SG. Men här gör du mig besviken.
Jag tyckte inte det var svårt att lära om men det underlättade säkert att jag var båtlös i några år. Men visst kan det kännas konstigt ibland.
Vi som var med kommer ihåg högeromläggningen. Ena dagen kändes det oerhört konstigt att tänka sig köra på fel sida av vägen, en vecka senare var det precis tvärtom.
Course up har sina mesta fördelar när man seglar med land i sikte och med plottern i sittbrunnen. På öppet hav fungerar nord upp ofta bättre men det som rör de flesta här är väl just kustnavigeringen. På atlanten har man sällan användning för sjökort överhuvudtaget.
Tittar man på en plotter med radaroverlay så blir course up mycket mera angeläget när man helt plötsligt har 15 rörliga mål. Tänk situationen där det helt plötsligt dyker upp en liten ö mitt framför en. Ska man gira SB eller BB? Där vet man att misstag görs. Detta hände tex Stena Jutlandica på 70-talet när en mycket duglig skeppare gick på fel sida om en prick och rev upp 65 m i botten. Men det var dimma och skepparn hade varit igång i många timmar.
Jag tycker course up har en fördel när man tittar på omgivningen, där är den ön och där framme borde det dyka up en prick osv. Det är ren bekvämlighet.
Men den riktiga fördelen kommer i en stressad situation. Det är det som Porathe tog fasta på, hur minskar vi risken för mänskliga misstag. Inom sjöfart har man inte gjort så mycket för att minska den risken. Det har däremot flyget gjort.
Är man erfaren så fungerar north up, annars är course up bättre.
Valet är helt fritt.
Vad skönt Bosseh.
Jag uppfattade nämligen nyss att valet inte var helt fritt. För Porath hade sagt basta.
Jag uppfattade nämligen nyss att valet inte var helt fritt. För Porath hade sagt basta.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Jag tycker det är skönt att en ö aldrig "plötsligt dyker upp" när jag är ute och seglar.
Det hade varit jobbigt!
Hihi!mariatherese skrev:Jag tycker det är skönt att en ö aldrig "plötsligt dyker upp" när jag är ute och seglar.Det hade varit jobbigt!
(istället för gul gubbe)