Gamla nödraketers öde

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av stangen » tis 16 jun 2009, 09:21

Gör inte om detta därhemma!:

En sedelärande historia nu när preskriptionstiden sannolikt är uppnådd.

En "närstående släkting" hade kommit över ett gäng handbloss och fallskärmsbloss som åkte med i båten några år. Men när bäst-före-datum hade passerats med god marginal beslutades att de skulle kasseras.
Båten stod på land, det var höst och blöta löv hade rafsats ihop i en stor hög i en skogsdunge i utkanten av tomten. Trakten är ett lummigt villaområde och just denna dagen var det en ganska trist höstdag. Undertecknad var själv i tonåren och sågs säkert som en godtagbar ursäkt "Vi kan ju öva med handblossen som samtidigt kan få fart på den där lövhögen".

Sagt och gjort satte jag på kommando fyr på ett gäng handbloss och stack ner dem djupt i lövhögen. Det fungerade faktiskt galant som braständare.

Några timmar senare återstod en något mindre lövhög som pyrde sakta i den fuktiga luften. Det hela var på väg att slockna.
Kvar fanns också ett par fallskärmsbloss. Och med en dåres logik "Det gick ju bra med handblossen..." så halades en raket fram.
Detta var dock för allvarligt för en junior att hantera och jag är glad än idag för detta blixtrande korta prov på klokhet. Jag blev förvisad till att titta på från bakom en ek i närheten.

Efter att ha funderat och gjort beräkningar om vinklar och avstånd siktades det ner i lövhögen med skogen som kulfång om något skulle gå snett.
SCHWOASHSCHHH... så far raketen ner i lövhögen... Och vände direkt och for som en nyårsraket modell skräckinjagande med sjuh-vetes sprakande i en flack bana åt helt andra hållet, ner över vår gräsmatta och passerade som med guds försyn mellan vårt hus och grannens i höjd med övervåningarna istället för igenom, tvärs över gatan, mellan de två husen på andra sidan gatan där och ner i skogen mot sjön, flera hundra meter bort. Vi två stod och tittade på förloppet med stora ögon som ett par fån när fallskärmen fastnade i ett träd och lös med ett bländande sken upp två kvarter.

Då började vi reagera "Åh helsike..." hörde jag sägas. Sedan bar det av ner mot sjön och trädet med fallskärmsblosset för skadekontroll. Men ingen fara där, allt var slocknat när vi kom fram. Efter viss felsökning vad som hade gjort att blosset ändrat riktning 180 grader i lövhögen visade det sig att djupt nere i högen fans resterna av en stubbe som raketen troligen studsat på.

Sensmoral: Skjut inte raketer i lövhögar, särskilt inte de med stubbar däri.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tis 16 jun 2009, 10:11

För ett par år sedan konstaterade jag och en vän att vi hade nödraketer som var på väg att passera "bäst före datum"..

Vi tyckte att det vore en bra idé att kunna använda dem för utbildning, bättre skicka iväg en för övning första gången än att aldrig ha gjort det när det gäller..

Jag ringde till Sjöräddningscentralen (MRCC) på Käringberget i Göteborg för att kontrollera om vår idé var genomförbar.

Hade en tanke om en bestämd plats, vid en bestämd tidpunkt och t.o.m vilka signaler/raketer och vilken ordning som vi skulle skjuta upp, allt i syfte att identifiera detta som vår övning.

MRCC besked var att man under inga omständigheter får skjuta upp nödraketer för nöjes eller ens övnings skull. Man gjorde en bra jämförelse med vad som skulle hända om någon för nöjes eller övnings skull gjorde ett helt korrekt nödanrop (Mayday) via VHF..klok liknelse tycker jag..

Det är ju faktiskt ett oåterkalleligt nödanrop som skickas iväg.
Raketerna kommer att observeras, och även _om _ MRCC skulle veta att det just denna kväll vid denna tidpunkt vad en övning vid denna plats, så fanns ju ändå risken/chansen att enheter, fiskebåtar, yrkessjöfart påbörjade aktiviteter för att bistå i vad de trodde var en nödsituation.

Dessutom var risken att man fick en "vargen kommer effekt", alltså att människor som ser raketerna struntar i att larma...det är säkert bara övning eller 50-års fest..

Dessutom..precis som många har skrivit, det går många nödraketer till väders under våra helgfiranden...fy f-n för att komma i sjönöd på en nyårsafton...

De tyckte att idén med en övning var utomordentlig och tipsade om att det finns speciella övningsraketer att köpa.

Samtalet med MRCC avslutades med ett tack från deras sida, de önskade att fler ringde och frågade först..de påpekade vänligt att i enlighet med och med bakgrund i vad vi pratat om - var det alltså olagligt att fyra av raketer i allt utom nödsituationer.

Så kan vi inte hjälpas åt att få slut på oskicket att falsklarma med nödraketer...det är en nödsignal, låt oss både använda dem på rätt sätt själva och givetvis också reagera/agera när vi ser eventuellt ser dem i verkliga livet...

Jag kommer i alla fall att ringa 112 när jag ser en nödraket, även om det är nyårsafton...tänk om...vem är jag att avgöra..

Mvh

//OLA//

PS Har varit en flitig läsare på Sailguide i många år...börjar tappa intresset nu då jag tycker att tonläget mellan skribenterna allt för ofta hamnar på fel nivå.. Kan vi inte ta och skärpa till oss tillsammans...alla? DS

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 jun 2009, 11:45

Jag har fått svar från kommunens tekniska kontor:
"Det går numera utmärkt att lämna in nödraketer på kommunens avfallshanteringsanläggning"
Så svårt var det!
Om man bor i rätt komun.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 17 jun 2009, 11:49

bosseh skrev:Jag har fått svar från kommunens tekniska kontor:
"Det går numera utmärkt att lämna in nödraketer på kommunens avfallshanteringsanläggning"
Så svårt var det!
Om man bor i rätt komun.
vad är rätt kommun ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 17 jun 2009, 15:45

peterh skrev: vad är rätt kommun ?
En sådan där man får lämna in raketerna :D
typ vänerns pärla, mariestad ...

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 17 jun 2009, 19:54

bosseh skrev:
peterh skrev: vad är rätt kommun ?
En sådan där man får lämna in raketerna :D
typ vänerns pärla, mariestad ...
Jaa, där är fint.. Jag köpte och seglade hem en båt därifrån för några år sedan.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar