Har ni alltid pappersjökort till hela rutten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Har ni alltid pappersjökort till hela rutten?

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 12:34

bosseh skrev:Varför nöja sig med "piratkopierade papperssskort". Varför inte stjäla en bra plotter i någon båt? Stöld som stöld!
--
Ang. pris på elektroniska kort. Kolla tex Lowrance med sina NauticPath är det dyrt?
Stöld som stöld, skriver du. För mig är det en väsentlig skillnad på att stjäla en plotter i en båt och att som alla andra långfärdsseglare
ta fotokopior på kompisens sjökort. Det ena är brottsligt, det andra är fullt lagligt såvitt jag vet.

Vet inte om Lowrance med NauticPath är dyrt. Hur stor är skärmen? Vad kostar den? Vad kostar sjökorten för i första hand Nordeuropa?

Det blir nog inte lätt att vänja sig vid den pyttelilla skärmen, när man har vant sig vid PC:ns jättesskärm.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 04 jun 2009, 13:28

bosseh skrev: --
Trixandet med gpsen för att få precision kallas privat differentialmätning. Det fungerar i praktiken och är inte något konstigt.
--
Om sjöfartsverket har angett att ett tex grund kan ligga inom en hundra meter stor cirkel så föredrar jag att tro på det.
--
Om en prick ligger 40 m fel så är det inget konstigt. Men många vet inte dett utan tror att det är fel på deras utrustning. Men det är lite konstigt när man lägger ut prickar mha gps och lägger dem 40 m bredvid punkten de ska ligga.
--
Porathe har doktorerat i ämnet och naturligtvis gjort omfattande studier. Jag ser ingen anledning att ifrågasätta hans forskning. Han tror vi får 3D kort med markerade go/nogo områden. Det blir svårt att rycka på papper...
--
Den momentana kurs och fart som gpsen visar är inte tillförlitlig. Det är sådana saker som borde läras ut.
Ett intressant experiment är att låta gpsen vara igång med trackfunktionen på i ett dygn när båten ligger i hamn. Sen kan man titta på hur mycket positionen dansar runt.
--

Jojo, "privat diffrentialmätning". Om det nu är så fantastiskt bra varför är det inte introducerat i apparater och system? På den gamla dåliga tiden, när jänkarna hade på sin kod, då fanns det Diff-GPS. Det funkade, framför allt för LMV, men inte så bra för andra. (finns nog kvar lite gamla diff-gps stationer, men till vilken egentlig nytta?)

Den viktiga frågan hur punktmätningar under gång skall värderas för att få fram en position under gång adresserar du inte (utom lite svepande), men det är just här som onoggranheten komemr fram.

Det finns fler felkällor som vi ännu inte diskuterat, som den latency som finns i systemet vilket gör att den positionsangivelse som visas på plottern är några sekunder gammal. Vilket fel resulterar det i?

Så har vi Porathe som doktorerat, så därför är hans framtidsprognoser bättre än andras ... vilken auktoritetstro! Rent allmännt har de framtidsprognoser som gjorts på sådan och liknande grund ofta visat sig fel. Det papperslösa är en sådan, det finns bra många exempel på liknande prognoser som aldrig infriats. Men det må vara hur det vill med det, i just den här diskussionen spelar Porathes prognoser inte så stor roll.

Som redan anförts: allt vilar på de kort som finns nu, med den precision som finns i dessa. En plotter blir inte bättre! I själva verket är det så att dess (interna) fel addreas till kortens fel, så med en plotter blir felet större. (obs nu: plotter, inte GPS-motttagare).
Det är knappast för precisionens skull man använder GPS_plotter, utan för dess lättanvändbarhet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 13:39

Piratkopiering är väl det som idag oftast kallas "illegal fildelning". Hur olagligt det är kan man säkert utreda och diskutera. Omoraliskt är det tveklöst.
--
NauticPath för nord europa kostar ca 1100kr. Det är bara ett exempel på att elektroniska sjökort ofta är prisvärda och ofta betydligt billigare än papperskort.
Bilagor
NauticPath.png
NauticPath.png (80.74 KiB) Visad 4497 gånger

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 14:07

Diffrentialmätning fungerar utmärkt. Vi har provat praktiskt. Att för ett känt ställe mäta in positionen och sen jämför med ställets exakta position ger en differens. Denna skillnad matas sen in i den dator vi använder för positionsbestämning och som befinner sig en bra bit bort. Syftet är att "sjömäta" tex vissa vikar och sund. Till hjälp har bla ett program som heter Dr Depth. Hur väl det fungerar totalt ska vi utröna i sommar.
För normalt bruk är sällan gpsens precision ett problem med tanke på hur bra kartmaterialet är.
--
Porathe har i sin forskning visat på problemen bla med att vända en kartbild rätt i hjärnan. Synpunkter på detta kunde lämpligen framförts vid disputationen, annars kan det vara lämpligt att göra det i någon seriös vetenskaplig skrift. Jag tror inte Dr. Porathe läser inläggen här.

--
Fortfarande har ingen visat på att elektroniken inte är tillräckligt driftsäker för att man ska våga sig ut utan papperskort.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tor 04 jun 2009, 14:07

bosseh skrev:Omoraliskt är det tveklöst.
Om vi talar sjökort: varför? De är ju framtagna med skattepengar, är det inte då snarare omoraliskt att ta betalt för dem två gånger?
(Undantag för Hydrographica-kort kan göras här).

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 14:33

bosseh skrev:Piratkopiering är väl det som idag oftast kallas "illegal fildelning". Hur olagligt det är kan man säkert utreda och diskutera. Omoraliskt är det tveklöst.
--
NauticPath för nord europa kostar ca 1100kr. Det är bara ett exempel på att elektroniska sjökort ofta är prisvärda och ofta betydligt billigare än papperskort.
Ja, låt gå för omoralisk då. Jag säger som i dagens P.S. i Göteborgsposten: "Låt oss sluta gräla! Jag håller med dig - så är vi två som har fel!

Du skriver att NauticPath för Nordeuropa kostar cirka 1 100 kronor. Avser det området på den bifogade
kartbilden? Jag behöver hela Nordeuropa (från Azorerna i väster och Island i norr). Vad skulle det kosta?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 04 jun 2009, 15:15

Brendan,

NauticPath kan du köpa från till exempel England för ca 500:-, helt moraliskt. Täckningsområdet är gigantiskt, ungefär som visat i den lilla figuren. Det är definitivt ett lågprisalternativ.

Lowrance och Eagle (samma tillverkare, i stort samma innehåll) har billiga plotters. Speciellt billiga om man köper från USA, vilket tillverkaren brukar försöka förhindra (men det går). UK kan vara billigt. De har plotters i alla möjliga storlekar, vanligt är 5" -- 10". Bra skärmar, syns fint i sol osv. (de kom just ut med en ny serie, då är den gamla serien extra billig!)

När man sedan köpt sig en sådan fin grunka kanske det är lika bra att kosta på sig ett riktigt kort, Navionics Gold tex. Mer information på kortet än NauticPath. Svårt att fastställa tydligt vilka egentliga skillnader det är mellan Navionics Gold och NauticPath, utom den rent ekonomiska - men den finns nog.

Det finns många leverantörer av kort och plotters, finns ingen anledning att välja bort plotters bara för att Garmin är så förbenat dyra.

Jaramaz
anförare

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 04 jun 2009, 15:21

Jaramaz skrev:Brendan,

NauticPath kan du köpa från till exempel England för ca 500:-, helt moraliskt. Täckningsområdet är gigantiskt, ungefär som visat i den lilla figuren. Det är definitivt ett lågprisalternativ.

Lowrance och Eagle (samma tillverkare, i stort samma innehåll) har billiga plotters. Speciellt billiga om man köper från USA, vilket tillverkaren brukar försöka förhindra (men det går). UK kan vara billigt. De har plotters i alla möjliga storlekar, vanligt är 5" -- 10". Bra skärmar, syns fint i sol osv. (de kom just ut med en ny serie, då är den gamla serien extra billig!)

När man sedan köpt sig en sådan fin grunka kanske det är lika bra att kosta på sig ett riktigt kort, Navionics Gold tex. Mer information på kortet än NauticPath. Svårt att fastställa tydligt vilka egentliga skillnader det är mellan Navionics Gold och NauticPath, utom den rent ekonomiska - men den finns nog.

Det finns många leverantörer av kort och plotters, finns ingen anledning att välja bort plotters bara för att Garmin är så förbenat dyra.

Jaramaz
anförare
Tack för info!
Jag ska väl börja marknadsundersöka igen. Men vad menar du med att täckningsområdet är gigantiskt på NauticPath? Den lilla bilden visar ju bara Östersjön (som jag är helt ointresserad av) och litet till.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 04 jun 2009, 15:30

Kortet täcker enligt bilden. Brendan skulle också behöva Europe West.

http://www.eaglenav.com/sv/Eagle/Produk ... nationell/

Men - efter att ha tillbringat tid på mässan och kikat på såväl plottrar som kort kan jag säga att jag blev inte så imponerad av Nautpath, jämfört med exempelvis C-map eller Bluechart. Innan köp råder jag absolut att man tittar på konkurrenterna.

För min blev det en Standard Horizon 5" plotter som köptes från England för ca 4.800.- inkl C-map wide täckande svenska kusten från Strömstad till Gävle, södra Östersjön och Öland, Gotland samt insjöar. Hydrographicas kort är också inlagda. Perfekt då plotern är tänkt vara ett komplement till datorn för "närnavigering".
Bilagor
Europe-North-&-West.gif
Europe-North-&-West.gif (9.54 KiB) Visad 4432 gånger

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 04 jun 2009, 16:03

Brendan skrev: Tack för info!
Jag ska väl börja marknadsundersöka igen. Men vad menar du med att täckningsområdet är gigantiskt på NauticPath? Den lilla bilden visar ju bara Östersjön (som jag är helt ointresserad av) och litet till.
Ja, det där "lilet till" är bla Bohuslän ....

Det är nog som Gunnar säger, NauticPath är inte så mycket att hänga i julgranen. Är det billigt så är det.
De stora kartsystemen som finns, Garmin, C-Map o Navionics är bra, och om man håller sig till lämplig nivå, inte så dyra.
Navionics nya kort (minneskort) täcker stora områden, det över Östersjön täcker just Östersjön och delar av Själland osv.

Allt i allt: det finns ingen ekonomisk anledning att inte använda gps-plotter. Plotter + kort är billigare än Decca när det det blev tillgängligt för småbåtar, räknat i fastt värde.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 04 jun 2009, 16:26

Jag köpte just Navionix Gold 44XL (hette den väl..) i helgen. Dyrt om man tycker att drygt 2000 spänn är dyrt. Men otroligt billigt om man betänker att man får kort över precis hela Östersjön, varenda hamnspecial, alla Sveriges & Finlands insjöar, hela västkusten, Norges sydkust osv.. Dessutom är korten jättebra och tydliga.

Vad hade det kostat i papperskort.. ? (som jag också givetvis har över de områden jag tänker besöka). Så speciellt dyrt tyckte jag inte att det var.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 12 jun 2009, 09:02

Mr Sailman skrev: Måste man ha papperskort som backup för hela rutten?
Jag vet inte om det har diskuterats men kolla med ditt försäkringsbolag.
Vad händer om båten förliser och ni inte hade papperskort?
Jag tror att det krävs av vissa försäkringsbolag.
Åtminståne gör Atlantica avdrag på ersättning om inte papperskort finns ombord.

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » fre 12 jun 2009, 10:06

Håkan skrev:
Mr Sailman skrev: Måste man ha papperskort som backup för hela rutten?
Jag vet inte om det har diskuterats men kolla med ditt försäkringsbolag.
Vad händer om båten förliser och ni inte hade papperskort?
Jag tror att det krävs av vissa försäkringsbolag.
Åtminståne gör Atlantica avdrag på ersättning om inte papperskort finns ombord.
Tack för tipset, jag ska kolla upp det!

Taktiken just nu är att köra på:
- minst kustkort (1:200000) på papper för hela rutten
- detaljerade papperskort / båtsportkort för områden där vi ska uppehålla oss och inte bara passera
- hamnbeskrivningar i bokform eller på papper för de områden vi kommar både kommer att passera och vistas i
- Navionics Gold-kort för hela rutten i plottern
- Reserv-GPS i form av en liten batteridriven Garmin eTrex med viktigare waypoints inlagda

En del har jag sedan tidigare, en del är nyinförskaffat (båtsportkort Estland, Navionics Gold 44XG, Garmin eTrex) och eftersom rutten inte kommer att bestämmas slutligen förrän efter hand som vi seglar så avser jag komplettera med fler båtsportkort över Finland/Åland/Ostkusten vid behov under resans gång.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 12 jun 2009, 10:16

Tommy skrev:Jag köpte just Navionix Gold 44XL (hette den väl..) i helgen. Dyrt om man tycker att drygt 2000 spänn är dyrt. Men otroligt billigt om man betänker att man får kort över precis hela Östersjön, varenda hamnspecial, alla Sveriges & Finlands insjöar, hela västkusten, Norges sydkust osv.. Dessutom är korten jättebra och tydliga.

Vad hade det kostat i papperskort.. ? (som jag också givetvis har över de områden jag tänker besöka). Så speciellt dyrt tyckte jag inte att det var.

Hälsningar
Tommy
Om man har Garmin och vill ha kort som täcker hela Nordeuropa blir det fruktansvärt dyrt. Sjökorten kostar betydligt mer än själva plottern.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 12 jun 2009, 10:38

Brendan skrev: Om man har Garmin och vill ha kort som täcker hela Nordeuropa blir det fruktansvärt dyrt. Sjökorten kostar betydligt mer än själva plottern.
Därför är det så viktigt att se vad HELA paketet kommer att kosta sett över kanske 3-5 år inkl uppdateringar. När jag köpte plotter skulle Garmin blivit det dyraste alternativet.
Ibland kan det vara kul med lite extra, till min iPhone köpte jag hela Medelhavet för 95 kr, bara för att det var kul att ha.

Skriv svar