Elmotor på ett Penta 110 S-Drev?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 08 jan 2008, 12:46

saxat ur fendern...

"...
Ja, frågan har varit uppe förr. Jag har haft en OZ-motor i en 6-tons gaffelketch i 6 år. Det fungerar utmärkt. Enda problemet är när det inte blåser alls och man vill långt (typ på västkusten, där det är långt mellan hamanrna...) Kag körde dock ca 9 timmar på lågfart (2-5-3 knop) med mina ca 500 AH batterier.
..."

Int så tokigt väl..

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 08 jan 2008, 14:19

Det låter bra
Lättdriven 3-tonsbåt borde inte vara några bekymmer.
Framförallt inte med 3kW elverk ombord :D

Skall prel se på pluggen v4 /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 jan 2008, 20:26

I saken (Alltså, Robins sak... :-) ) Jag hittade en intressant uppgift från en tillverkare av flöjlande propellrar: Om man kör den baklänges så flöjlar den inte, utan fortsätter att driva, tex ett elverk på axeln. Kolla här:

Can I run a shaft alternator?
Yes. If reverse gear is engaged with the engine running then shifted to neutral the propeller will not feather and the propeller shaft will rotate being driven by the propeller. To feather the propeller from this reverse configuration, drive the boat forward under engine power at a speed greater than the speed being sailed and follow the procedure as outlined in the above answer (re hydraulic gearboxes & shaft locks).
http://www.steeldevelopments.co.uk/feat ... opell.html

Samma sak gäller Variprop, så det kan nog gälla fler. Såvitt jag kan förstå är detta ett stort steg för att använda Saildriven för en generator - här kan det bli kraft att hämta.
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 09 jan 2008, 19:49

Det här skrev ja igår, men mitt internet dog medans jag skrev:)

Anders, tackar så mycket för länkarna!

Vore helt klart smidigt att kunna köpa en flöjlande propp som går att "låsa" på det sättet! Då vore ju liksom min lycka gjord, men tyvärr kostar väl en sådan propeller en arm eller tre?:)

Står ju tom såhär: Can I use an AUTOSTREAM self-feathering propeller with an electric drive?
Yes, an AUTOSTREAM propeller can be used as normal with an electric drive system. There is the added advantage it can also be used to provide battery charging if the drive system is capable of regeneration, that is it can operate as a generator as well. Simply engage reverse then release the power, the propeller will not feather from reverse so will provide drive for power generation. Once the batteries are fully charged, simply drive forward briefly and feather the propeller as normal.

Så det verkar ju hur bra som helst!:) Slängde upp frågan på Boatdesign.net har fått en del bra svar, av en herre med erfarenhet av eldrift, från Australien. Han gjorde ett snabbt överslag i datorn, baserat på Wasans ungefärliga skrovform, och fick det till att med en propeller med verkningsgrad på 84% (som han designade samtidigt) så skulle båten göra ungefär 7.5 knop med 6.2Kw ut på propellern.
Den elmotorn jag tänkt mig ger ca 7 i normal-fullgas.
Men om man kollar på Drag-kurvan han fick fram, så ser man ju att motståndet snabbt minskar med minskad fart. Så man kan ju troligen köra runt 4knop på runt 2Kw.

Referensen till fendern/Kuttern var mycket intressant. Känns inte alls dumt!

Som du säger Håkan, på HP 1030 borde det funka bra! Men undrar om den verkligen har så mycket lägre vattenmotstånd än Wasan, den är avsevärt bredare och en bit kortare, och det gör mycket ju. Men HP´n väger ju bara 3ton, så det lär säkerligen funka bra med elmotor:) Hoppas verkligen du blir nöjd med testbåten och skaffar dig en sådan:) Du förtjänar en god båt nu Håkan!

Nu har ja suttit och funderat ett tag på hur man skulle lösa det med att spärra en folding i utfällt läge, genom en styrtapp i axeln, skulle säkert gå att lösa, men varför om det finns flöjlande proppar som kan göra det utan sånt:) Tack än en gång Anders!

Frågan är bara om man får tillräckligt hög verkningsgrad med en sådan självflöjlande propeller, men borde ju duga, speciellt om man kan ställa upp pitchen och köra på lägre varvtal.

Men jag fick ju som sagt positiv respons om att använda drevet, det uppfattades som en mycket bra och intressant ide:) Mer att läsa om det finns här: http://www.boatdesign.net/forums/showth ... 013&page=4

Mvh Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 09 jan 2008, 20:08

Robin skrev:
Men jag fick ju som sagt positiv respons om att använda drevet, det uppfattades som en mycket bra och intressant ide:) Mer att läsa om det finns här: http://www.boatdesign.net/forums/showth ... 013&page=4

Mvh Robin
Vilka kompisar du hittat!

Jag tror också att om du använder en fast (eller flöjlande) propeller faller problemet med att friktionen dödar foldingpropellern. Se upp med rekommendationen om oljan. Den kanske tätar lika mycket som smörjer...

Såvitt jag kan förstå vill din kompis ha en reduktion på runt 4:1 istället för runt 2:1 eller vad det kan vara idag. Tänk bara på att axlar och drev tål moment, inte effekt. På halva varvtalet tål drevet mindre effekt om det skall hålla!
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 09 jan 2008, 22:04

De data jag fått från Oz är följande:
3½ knop ca 650W
6 knop 3600W

Ett elverk med 2700W bör då kunna ge en fart av 4-5 knop

Vad jag förstår är det inget problem att ladda mha foldingpropeller men då måste man använda deras OzquickShift med endast två olika effektlägen låg (12V) resp hög (24V) fart.
Vill man ha "steglöst" så blir laddningen mer problematisk, man får som någon skrev sätta motorn i läge fram och se till att segla fortare än motorn går. Så länge man gör det laddar man batterierna men seglar man långsamma driver motor båten framåt. Att annat problem är om belastningen blir för hög i laddläge dvs man seglar för fort så belastningen för hög på propellern och den fäller ihop sig. Men då kan man nog öka varvtalet lite och få dem att fällas ut igen.
Jag skall ta reda på mer...

Mvh / Håkan
Håkan

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 09 jan 2008, 23:26

Anders, ja, det kan man säga:) Trevligt med folk som är postiva;) Inget illa menat:)

Ja, det bör man helt klart tänka på med axlarna, självklart är det momentet som dimensionerar. Får kolla upp vad drevet kan tänkas tåla. Men, enda anledningen till att ha så lågt varvtal är ju om man kan ha en propeller som är effektivare då. Så när man hittar en lagom flöjlande propeller får man analysera den, tex med Javaprop, se vilket varvtal som funkar bäst.
Undrar hur hög verkningsgrad en självflöjlande propeller har? Kan den närma sig 70% om man får till ett bra varvtal och rätt pitch?

Så du hittade alltså en bra sådan där propeller begagnad Anders? Härligt, man blir lite avis;)Får hålla ögonen öppna, så om det dyker upp en sån där som går att backlåsa så får man slå till. Fasen, de sålde två stycken på Najad på Öppna Varv i höstas.. men kommer inte ihåg vilket märke.. Ja vågade inte chansa då, trodde det var helkört med en sådan.

Synd att Kiwiprop inte fungerar så, ja gillar den skapt, väger bara 3.5kg, och flöjlar varje blad separat. Bladen är i plast, och sånt gillar jag:) Inte så dyr heller, 1200 dollar, men kommer inte ihåg vilken dollar faktiskt:) Borde ju vara Nya Zeeländska, men nuförtiden är väl den skillnaden rätt liten ändå.

Håkan, de data du skrev att du fått från Oz, gäller de för HP1030n? Undrar vad den har för vattenmotstånd jämfört med Wasan? Kanske att Wasan kan hamna på ungefär samma effektförbrukning. Vore nice att kunna göra runt 4knop på ett 2Kw elverk:) Då är Panaman inom teknisk räckhåll, men eftersom det kostar typ 5000dollar att gå där, så kommer jag aldrig att gå den ändå:) Billigare att segla runt, och runt Kap Horn känns som ett måste, ett av de viktigaste delmålen för mig faktiskt.

Faktum är att runt Kap Horn, till Lima i Peru och runt Goda Hopp är nästan de enda ställena som ja verkligen planerar att segla till. Sen finns det självklart fler ställen, men de tre och vår antipod-punkt utanför Nya Zeeland, ja utan de har ja inte gjort min långsegling helt enkelt.

Jo, angående oljan i S-drevet, har hört om folk som fått korrosionsproblem efter att bytt till växellådsolja i dom, men är det verkligen sant? Är det så känsligt? Det är ju trots allt bara aluminium och stål, de flesta oljor verkar väl rostskyddande? Men självklart måste det kollas upp riktigt noga innan drevet fylls:)

Känns som att drevet får bli lösningen, iaf värt att prova, skulle det inte alls funka så får man bita i det sura äpplet, svälja stoltheten, kavla upp ärmarna(eller förresten inte, då kliar det..) och såga sönder halva aktern :twisted:
Verkar som att drevets fördelar väger upp nackdelarna rätt bra, speciellt om man har en icke folding propeller. I lågfart kanske man ändå får lite dålig ladd, men det kommer man nog ändå ha då. Och propellern hamnar i bättre vatten med drevet, mycket bättre tom tror jag. Om än långt från roderet, typ 2.5meter.
Framför allt så gör jag hellre grov åverkan på ett drev som inte kostat mig mycket, än sågar så mycket bak i "skrovkölen"
Iof kan det tänkas att mycket av "skrovkölen"(vet inte vad ja ska kalla det) åker väck ändå, skäddan ska gå, och kanske även en del av kölinfästning, får se hur det blir. Nya kölen ska bara ha en korda på runt 90-100cm, mot den gamlas på 230cm. Hade vart kul med nåt så extremt som tex Brenta 30, en korda på bara 37cm, men knappast en god ide på en havsbåt:)

Ja, det där med laddstyrningen får ja se på, tror att ja får utveckla nån bra krets till det, som kan reglera effekten man tar ut, så att motorn aldrig kan driva båten, när man satt det i laddläge, då skulle man även kunna styra hur mycket ladd man får ut. Att det blir den elektroniska vägen, med steglösjustering känns som sagt helt självklar för min del.
Då kan man ju justera effekturtaget så att man tex laddar batterierna något litet när man kör elverket, även om man går för motor. Tex.
Man kan även enkelt skaffa sig dubbla styrplatser, eller ja, så man kan gasa från datorn vid navbordet, eller för den delen från en fjärrkontroll som även tar rodret(autopiloten). Hade vart fint att kunna stå på fördäck och sköta det när man ska lägga till ensam.

Med en låst flöjlande propeller bör man få rätt höga laddströmmar när man surfar fram i 12-14knop på en hård slör:) Något som inte verkar otroligt med en Wasa 55a:)

Tack för all hjälp och alla svar!

Mvh Robin

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 09 jan 2008, 23:43

Jo, en grej ja glömde. Nån som har koll på omde två nedre kuggdreven i ett 110 Sdrev är typ lika stora eller olika? Alltså de två kuggdreven som utgör nedre vinkelväxeln. Min far ville minnas det som att de var nog rätt olika stora, ja själv har ingen minnesbild av det så. Har inte lyckats hitta nån sprängskiss på det heller... Nån som vet vart det kan finnas?

Drevet ligger ju hos min kära familj, på Tjörn, och där är jag verkligen inte varje dag;) Får åka dit och kolla, hade ju vart himla fint om det var runt 1:2 där nere i vinkelväxlen, då kan man nog köra på bara det, om man kan nöja som med en 1750 varv på propellern vid högsta gas. Annars kanske man kan byta de kuggdreven så man får 1:2,5 eller så, kommer inte ihåg hur mycket plats det var där. Hade vart riktigt bra att bara behöva en utväxling, och den nedre kommer man ju inte ifrån...

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 10 jan 2008, 07:42

Robin skrev: Undrar hur hög verkningsgrad en självflöjlande propeller har? Kan den närma sig 70% om man får till ett bra varvtal och rätt pitch?
Flöjlande propellrar brukar ha symmetriska blad, och det minskar verkningsgraden en hel del. De är också plana och har samma stigning längs hela bladet - det är heller inte optimalt. Jag skulle inte tro att du kan få av 70% verkningsgrad. Jag tror inte heller att en hemslöjdad propeller i syrafast kan få >80% verkningsgrad heller... Tänk "segla med plana segel"...

Men... i din applikation är en flöjlande propeller helt perfekt, därför att den är precis lika effektiv baklänges som framlänges. En "vanlig" propeller (oavsett om det är en folding eller en fast) har betydligt sämre verkansgrad på back pga av de välvda bladen. Tänk "segla med akterliket först och buken åt fel håll..."

Ett antal flöjlande propellrar kan enkelt modifieras så de har olika pitch i fram och backläge. Normalt utnyttjar man det till finare stigning på back för att få dragkraft och minskad propellervandring, men i din applikation är det nog vettigare att öka stigningen på back (du driver ju generatorn).
Robin skrev:
Jo, angående oljan i S-drevet, har hört om folk som fått korrosionsproblem efter att bytt till växellådsolja i dom, men är det verkligen sant? Är det så känsligt?
Läste du noten om "tätning"? :-) Växellådsoljor (olika recept) kan dessutom innehålla diverse tillsatser som kan vara mer eller mindre kompatibla med drevets olika metaller.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 10 jan 2008, 10:59

Robin skrev:
Håkan, de data du skrev att du fått från Oz, gäller de för HP1030n? Undrar vad den har för vattenmotstånd jämfört med Wasan? Kanske att Wasan kan hamna på ungefär samma effektförbrukning. Vore nice att kunna göra runt 4knop på ett 2Kw elverk:)

Ja, det där med laddstyrningen får ja se på, tror att ja får utveckla nån bra krets till det, som kan reglera effekten man tar ut, så att motorn aldrig kan driva båten, när man satt det i laddläge, då skulle man även kunna styra hur mycket ladd man får ut. Att det blir den elektroniska vägen, med steglösjustering känns som sagt helt självklar för min del.
Då kan man ju justera effekturtaget så att man tex laddar batterierna något litet när man kör elverket, även om man går för motor.

Mvh Robin
Japp, 3 ton väger HP 1030 raceklar (tom) på semestern 5???

Du får fixa laddningen så köper jag av dig sen :D

Ha det /
Håkan

Skriv svar