stangen skrev:Förutom att "den eventulla delamineringen" skall bekräftas, dvs att det verkligen finns ett fel i varan, skall det också bevisas (göras sannolikt...) att detta "fel i varan" förelåg vid leverans.
Det där kan vara tvetydigt. Det påstådda ursprungliga felet är i det här fallet inte delaminering, utan någon form av felaktig tillverkning (alltså, ett process- eller materialfel i tillverkningen)
som resulterar i en delaminering, senare. Minne skrev en bra post om detta, där han påtalade att en ultraljudsmätning direkt efter urformningen inte behöver visa en brist förrän skrovet varit i vattnet och seglat. Består skrovet av två perfekt samformade delar med fläckvis matrisbindning, fläckvis isolerat av ett vaxskikt som härdat (oxiderat) för länge (då löser inte polyestern upp vaxet så det kan vandra uppåt/utåt) så blir det oerhört svårt att bevisa, eftersom man kan visa delade provbitar mixat med odelade. Det är rimligen också så att det är en glidande bedömning av fel - en enstaka liten fläck betyder inget, stora delar av skrovet är alldeles förödande.
Domen diskuterar också bevisvärderingen alldeles för litet, och jag förundras något över hur TR på något sätt lyckas jämställa säljarens besiktningsmän med HR:s fd anställd, nuvarande anställda och materialleverantören. (Jag skulle dessutom vilja veta om det är den finska materialleverantören som kontaktat den finska konsulten). Man lägger bevisbördan tungt på köparen i detta, men avfärdar bevisningen litet väl enkelt. Att värdera bevisningen är faktiskt domstolens uppgift och här har man gjort det lätt för sig. Man menar uppenbarligen att kärandens bevisning pekar i en tydlig rktning (delaminering i skrovet) men nöjer sig med att sänka bevisvärdet genom att svaranden mer eller mindre påstår att det inte är så. Det hade varit möjligt att tillämpa principerna från brottsmål här, eftersom man lagt beviskraven såpass högt. Då kunde man vägt in vem som har ekonomiskt intresse av att säga det ena eller andra, och besiktarna tillsammans med ÅF-konsulten har ju inte direkt något sådant intresse. De får ju betalt vilket som.
Jag trodde inte att det skulle gått till rättegång över huvud taget i detta, och påstod så på sidan fem eller något. Men det var innan jag insåg att BN är en mycket principfast herre. Morgs förhoppning nu senast delar jag också.