Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jimmy
Silvermedlem

Re: Förstabåt, NF, Dixie eller Omega 28? Ny bubblare Cumulus

Inlägg av Jimmy » fre 06 jul 2012, 19:11

Jo tyckte också att den NF jag tittade på kändes helt ok invändigt. Ståhöjd är ju som du säger inte aktuellt i den storleksklassen, ibland hade det varit lite praktiskt att vara 2 dm kortare..

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 06 jul 2012, 20:33

Att kliva in över pentryt är ju litet bökigt, men å andra sidan kan man stå raklång och diska om man öppnar luckan.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » tor 23 aug 2012, 06:57

Hur står sig en Dominant 95 i förhållande till NF? Lite rymligare, lite tyngre, lite mindre segelarea = lite tråkigare att segla eller?? 30 cm mer djupgående är väl en liten nackdel i skärgården också?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Förstabåt, nu intressanta NF, Cumulus eller Dominant 95?

Inlägg av AndersGustafsson » tor 23 aug 2012, 17:16

20cm menar du väl?
/Anders G

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » tor 23 aug 2012, 17:47

Jimmy skrev:Jo tyckte också att den NF jag tittade på kändes helt ok invändigt. Ståhöjd är ju som du säger inte aktuellt i den storleksklassen, ibland hade det varit lite praktiskt att vara 2 dm kortare..
Ståhöjd är i högsta grad aktuellt om du tittar på Nya NF. Dock är de svårare att hitta än den vanliga och dyrare.

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » tor 23 aug 2012, 18:59

AndersGustafsson skrev:20cm menar du väl?
Enligt sailguide båtfakta NF 1,55 m Dominant 95 1,85 m

Och ståhöjd för mig som är 190 cm tror jag inte är aktuellt även i nya NF, den skall väl vara ca 175 cm? Det finns en ny NF ute på blocket, hade tänkt titta på den men den ligger ute för 195 tkr, det blir för dyrt. Finns ett antal äldre NF, bla en med bytt motor som jag funderar på. Det finns också en Dominant 95 för lite mindre pengar som även den har bytt motor. Men jag drar mig lite för att lägga ut pengarna, känns som att 70-tals båtar är otroligt svårsålda nu och jag kommer ju att vilja sälja själv någon gång. Svår beslutsångest...

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 23 aug 2012, 19:18

Rackarns! Jag har alltid sagt att jag sticker 1,65.... Måste kolla upp det :)

Jag har ingen aning om hur dominanten är, men vi är mycket nöjda med vår NF, vi seglar ofta om betydligt större båtar.

Såg nyss denna på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Hostpri ... 912246.htm
/Anders G

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 24 aug 2012, 07:05

Jag seglar Dominant 95.
Så slö är den inte om det blåser, då seglar den upp till sitt lys. I lättvind är det värre då är den seg. Dominanten känns lite gammal med sitt förhållandevis lilla storsegel (fortfarande stort jämfört med andra genua båtar), det är jobbigt att dra runt en genua - det har resulterat i att jag aldrig seglar med genua 1, går mest på 3:an trots att jag har en mycket fin 1:a liggande.
Ståhöjd har jag inte, jag är 180cm, min fru står under luckan med den stängs, uppskattar det till dryga 170 i höjd där.
Tänk på att båten har backstag, vill du segla med det?

Båten passar bra till två, sova i förpiken, vistas runt bordet och ha racercyklarna i förrådet (stickkojen) :)

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » fre 24 aug 2012, 07:19

AndersGustafsson skrev:Rackarns! Jag har alltid sagt att jag sticker 1,65.... Måste kolla upp det :)

Jag har ingen aning om hur dominanten är, men vi är mycket nöjda med vår NF, vi seglar ofta om betydligt större båtar.

Såg nyss denna på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Hostpri ... 912246.htm
Bättre att tro att man sticker mer än man egentligen gör än tvärtom antar jag :)

Jo det är ju en riktigt billig NF! Antar dock att det mesta (segel, dynor etc) är original eller åtminstone gammalt eftersom det inte står nått om att det är bytt. Jag skall ringa och prata med dom. Frågan är om man skall ta den äldsta och billigaste eller om man skall lägga på 20-120 000 kr för en nyare och mer uppdaterad båt? Man kan ju renovera ganska mycket för dom pengarna. Eller nya segel.

Varför jag frågar om Dominant 95 är att det finns en ute för bra pris med bytt motor. Tyvärr på fel kustvilket försvårar avsevärt.

Sen är ju frågan om vinterförvaring om jag skulle köpa båt nu i höst. Men visst borde man kunna få platts på nått varv i Stockholmstrakten? Men det lär väl kosta en slant. För det är väl kö till alla båtklubbar tycker jag det verkar som.

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » fre 24 aug 2012, 07:24

gvs skrev:Jag seglar Dominant 95.
Så slö är den inte om det blåser, då seglar den upp till sitt lys. I lättvind är det värre då är den seg. Dominanten känns lite gammal med sitt förhållandevis lilla storsegel (fortfarande stort jämfört med andra genua båtar), det är jobbigt att dra runt en genua - det har resulterat i att jag aldrig seglar med genua 1, går mest på 3:an trots att jag har en mycket fin 1:a liggande.
Ståhöjd har jag inte, jag är 180cm, min fru står under luckan med den stängs, uppskattar det till dryga 170 i höjd där.
Tänk på att båten har backstag, vill du segla med det?

Båten passar bra till två, sova i förpiken, vistas runt bordet och ha racercyklarna i förrådet (stickkojen) :)
Stort tack! Det var precis det här jag ville veta. Då lutar det nog mer mot NF, föredrar en båt som går bra vid lättvind. Mycket bra forum det här! Om jag nu bara kunde sluta vela och slå till på en NF...

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 24 aug 2012, 09:25

Jo det är ju en riktigt billig NF! Antar dock att det mesta (segel, dynor etc) är original eller åtminstone gammalt eftersom det inte står nått om att det är bytt. Jag skall ringa och prata med dom. Frågan är om man skall ta den äldsta och billigaste eller om man skall lägga på 20-120 000 kr för en nyare och mer uppdaterad båt? Man kan ju renovera ganska mycket för dom pengarna. Eller nya segel.
Vad det gäller dynor så skulle jag personligen hellre se en med orginaldynor så man kan köpa nya än en där orginaldynorna (nedlegade) klätts om.

Annars så måste du bedöma helheten. Tex vad nya segel kostar, eller motor. Brukar räkna schablonmässigt att en motor kostar 10000€ före den är på plats. Att fixa nya segel är enkelt, att byta motor är litet mera komplicerat. Har båten strukturella fel så skall du inte köpa den.

Kolla även om båten verkar välskött. Kolla åldern på gummiringen om saildrive. Om den är >7år skall du byta den.
/Anders G

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » fre 24 aug 2012, 12:29

Jo håller med angående dynorna. Bra tips angående saildrive, skall komma ihåg att fråga detta. Svårt för mig att bedömma strukturella fel känner jag, blir ju mest att titta på ytskickten, ställa frågor och försöka bilda sig en uppfattning om hur väl säljaren tagit hand om båten. Men man kanske ska kosta på sig en besiktning? Finns det någon sida eller bok med tips på saker man skall titta på? Vet att det står en del på Nfseglare och även på NF.broach. En fråga som jag kom att tänka på är att på en NF som jag tittat på läckte in lite vatten i kölsvinet vid en kölbult. Det var väldigt små mängder. Är det nått man skall oroa sig för?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 24 aug 2012, 13:09

AndersGustafsson skrev:
Kolla även om båten verkar välskött. Kolla åldern på gummiringen om saildrive. Om den är >7år skall du byta den.
Man behöver aldrig byta en VOlvo S-drevsgummibälg. Enda undantaget är om man fösökt lyfta båten med slinget under propellern, då kan den ha sträcksså den skadats. Men det bör gå att se vid en inspektion utan isärtagning.

Vid inspektionen skall man då även kolla att klämringen av galvat lackerat svartstål inte börjat rost, i så fall får man lossa och dra fram motorn och lossa S-drevets aktra motorfäste (men man behöver inte lyfta ur drevet) så man kan ta klämringen till någon firma för ny ytbehandling.

Trots en hel del efterforskning är det inte känt att NÅGON gummibälg från Volvos S-drev har skadats av enbart ålder eller normal avändning på minsta vis.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jimmy
Silvermedlem

Inlägg av Jimmy » fre 24 aug 2012, 13:31

Seawolf skrev:
AndersGustafsson skrev:
Man behöver aldrig byta en VOlvo S-drevsgummibälg. Enda undantaget är om man fösökt lyfta båten med slinget under propellern, då kan den ha sträcksså den skadats. Men det bör gå att se vid en inspektion utan isärtagning.

Vid inspektionen skall man då även kolla att klämringen av galvat lackerat svartstål inte börjat rost, i så fall får man lossa och dra fram motorn och lossa S-drevets aktra motorfäste (men man behöver inte lyfta ur drevet) så man kan ta klämringen till någon firma för ny ytbehandling.

Trots en hel del efterforskning är det inte känt att NÅGON gummibälg från Volvos S-drev har skadats av enbart ålder eller normal avändning på minsta vis.
Ok motorn på den billiga NF:en är en Yanmar men det betyder kanske inte att det eventuella segeldrevet också är en Yanmar? (Om dom nu gör segeldrev?)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 24 aug 2012, 14:29

I en NF kan du svårligen inspektera ringen, speciellt om det är en orginal VP i.

Volvo rekommenderar arr den byts vart 7nde år. Anta att din båt sjunker pga läcka där och din ring är 20 år gammal. Vad säger försäkringsbolaget?

Du har naturligtvis helt rätt i att bälgen är av skittjockt gummi av bra kvalitet. Den är inte utsatt för ljus, men ändå.. Är det en risk man vill ta? Min bälg var helt juste och antagligen bytt 2002, men då jag ändå tog ur drevet och kollade detta. Tog loss ringen och blästrade och målade den så bytte jag bälgen ändå. Det var liksom ingen större sak.
/Anders G

Skriv svar