Nord eller färdriktning upp?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Nord eller färdriktning upp?

Inlägg av Jaramaz » tis 11 aug 2009, 08:23

blur skrev:
bosseh skrev:Jag tror de flesta här på SG tänker på VMG som fart mot målet. Eller?
Kanske är det så, men det borde det inte vara... i alla fall inte om ni skall kalla er seglare :lol:
.

Intiutivt skulle jag hålla med de som menar att VMG är måttet på den effektiva fart man har mot vinden (det är alltid mot!), så har det ofta använts i segling. Å andra sidan har sedan länge VMG använts för effektiva farten mot en punkt. Samma beteckning, men något skiftande betydelser. Inget ovanligt i vår föränderliga värld!

Hur skulle det vara möjligt att bevisa att den ena eller andra betydelsen är korrekt? Bägge används, också av "auktoriteter".

I detta läge finns det bara en sak att göra: Finns det någon sann seglare på detta forum som kan hjälpa till?
(Alla osanna d:o ombedes vänligt att avvakta).

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 11 aug 2009, 08:57

Jaramaz skrev: ..

I detta läge finns det bara en sak att göra: Finns det någon sann seglare på detta forum som kan hjälpa till?
(Alla osanna d:o ombedes vänligt att avvakta).
Men vi har ju nyss förklarat... :wink:

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 11 aug 2009, 10:35

Jaramaz skrev:I detta läge finns det bara en sak att göra: Finns det någon sann seglare på detta forum som kan hjälpa till?
Här finns väl inga sanna seglare?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 11 aug 2009, 11:22

blur skrev:
Jaramaz skrev:I detta läge finns det bara en sak att göra: Finns det någon sann seglare på detta forum som kan hjälpa till?
Här finns väl inga sanna seglare?
Jag är sann.. halvsann i alla fall.. eller ska det vara halvdann? Seglare alltså.

Men visst är VMG ett mått på fart mot vindögat (eller dess motsats, vad det nu kan heta). Fart mot märket har andra namn som redovisats tidigare (WCV, VMC...).
Titta t.ex på ett mätbrev: http://www.ssf.se/tk/PDF/6182.pdf så framgår det rätt klart hur begreppet VMG, av majoriteten, används idag. Att det av en minoritet (sjöbefäl och d:o wannabees), möjligen tidigare använts i en annan betydelse är i så fall historia.

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 aug 2009, 11:41

T skrev: Titta t.ex på ett mätbrev: http://www.ssf.se/tk/PDF/6182.pdf så framgår det rätt klart hur begreppet VMG, av majoriteten, används idag. Att det av en minoritet (sjöbefäl och d:o wannabees), möjligen tidigare använts i en annan betydelse är i så fall historia.
Såvitt jag kan läsa i mätbrevet står det "Beat VMG" resp "Run VMG". Garmin med tillkopplat vindinstrument kallar det Wind-VMG.
Men det är tillägg till VMG för att ge en överförd betydelse.

Det är knappast någon minoritet som använder VMG som fart mot målet. All navigationslitteratur definierar det så. Att det skulle vara fart mot vind nämns inte överhuvudtaget. Det är nog så att det är en en minoritet (kappseglare och d:o wannabees) som relaterar till fart mot vinden.
Går man en Förarbeviskurs får man lära sig vad VMG är!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 11 aug 2009, 11:55

När jag utbildade mig till fartygsbefäl så ingick inget specifikt om VMG.
Man går däremot igenom olika elektroniska hjälpmedel och det är från dom som den här allmänna missuppfattningen kommer.
Det är enkla hjälpmedel som inte handskas med vinddata och kan således inte skilja på VMG och VMC. Därför generaliseras det rakt av och allt kallas för VMG i dom, vilket ju inte är helt korrekt. Det hade dessutom varit bättre om dom kallat det för VMC.
Beat VMG betyder VMG mot vinden
Run VMG betyder VMG undanvind
Mao VMG är fart mot eller emot vinden.
Det är ju bara att acceptera.
Jag har inga som helst problem med att man på maskindrivna fartyg kallar allt för VMG, bryr jag mig inte det minsta om. Men när det gäller segling så skiljer det.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » tis 11 aug 2009, 12:34

Tänk att Bosseh fattade så direkt vad T menade...

Som Överkapten (och korvhandlare) menar jag att begreppet VMG lämpligen bör förstås i samband med vindriktningen. Kan man (som Ljusne) få WCV ur navigatorn är det en bättre indikator, men samma sak - nej.

F Ehn, Överkapten och Sann Seglare

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 aug 2009, 12:37

VMG finnas med i läroböckerna för Fatrygsbefäl klass VIII under "Elektroniska hjälpmedel" men ingenstans nämns ens att det kan beteckna fart mot vind. Det är överhuvud taget svårt att hitta referenser där det i klartext står att att VMG skulle vara fart mot vind, undantaget är kappseglingsprogram.
Om VMG skulle betyda fart mot vind skulle man ju inte behöva skriva beat/run. Beat VMG är en variant av VMG precis som "Ground Speed","Air Speed", "Closing Speed" är varianter av fart.

Navigering innebär att ta sig från A till B (och hela tiden veta var man är). VMG är en ytterst viktig uppgift därför att där tas hänsyn till både vind, sjö och ström. Innan elektroniska hjälpmedlen fanns beräknade man VMG från ena till andra dagens fix. Att beräkna återstående distans längs en storcirkelkurs är tidsödande men VMG gav en god uppfattning om hur lång tid man hade kvar.
Seglar man till Skottland är VMG mot angöringspunkten det viktiga. Fart mot vinden är nästan helt ointressant.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 11 aug 2009, 12:50

Nej jag har inget specifikt om VMG i mina läroböcker för Fartygsbefäl Klass VIII.

Känns väl ändå som om den här diskussionen har kommit så långt den nu kan komma.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 11 aug 2009, 13:15

SWE54 skrev:Känns väl ändå som om den här diskussionen har kommit så långt den nu kan komma.
Skulle tro det.

Och bägge falangerna har rätt - de som behöver både VMG och VMC och de som tycker att VMG räcker gott...

Men vi verkar ju ha fått en tydlig skiljelinje som delar seglarvärlden i två grupper? Dennis Connor, Russel Coutts och folk som kappseglar mycket i den ena. De som står på en fartygsbrygga och glor ner i en plotter i den andra :o
Senast redigerad av 1 blur, redigerad totalt 0 gånger.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 11 aug 2009, 13:23

blur skrev: Men vi verkar ju ha fått en tydlig skiljelinje som delar seglarvärlden i två grupper? Dennis Connor och Russel Coutts i den ena. De som står på en fartygsbrygga och glor ner i en plotter i den andra :o
Hm, det sa Dennis inget om senast jag träffade honom? Två grupper?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 11 aug 2009, 13:44

bosseh skrev:...
Går man en Förarbeviskurs får man lära sig vad VMG är!
Asså... jag har inte gått nån förarbeviskurs och tänkte jag skulle hitta nån på nätet. Men det finns inga? Är det Förarintyg du kanske menar?

När jag hade behov av, och skaffade mig, navigationsutbildning, var uppenbarligen inte begreppet VMG uppfunnet ännu. Det finns inte omnämnt nånstans i mina gamla böcker.

:o
/T
när jag blundar ser jag en krokodil framför mig...?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 aug 2009, 18:02

Tacka fasen för att diskussionen kommit till vägs ende när de som förespråkar att VMG är fart mot vind inte kan visa en enda referens där det i klartext står att VMG skulle ha den betydelsen.
Om det finns två grupper så är den ena falangen en liten grupp kappseglare eller wannabees och den andra falangen är alla som har till yrke att navigera eller undervisa i navigation, samt alla miljontals ägare av plotters.

I svenskan dök ordet VMG upp i början på 80-talet när det kom navigatorer med möjligheter sätta waypoints. Men i engelskan användes det långt tidigare.

Så fortfarande så tolkade Guitar Nilsson det hela rätt. Samma svar får man i affären när man ska köpa plotter, samma svar får de som går på kurs.

Förarbeviskurser finns här
men visst, det är ett förarintyg man får efter avlagt, godkänt prov

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 11 aug 2009, 19:51

bosseh skrev:Tacka fasen för att diskussionen kommit till vägs ende när de som förespråkar att VMG är fart mot vind inte kan visa en enda referens där det i klartext står att VMG skulle ha den betydelsen.
Om det finns två grupper så är den ena falangen en liten grupp kappseglare eller wannabees och den andra falangen är alla som har till yrke att navigera eller undervisa i navigation, samt alla miljontals ägare av plotters.

I svenskan dök ordet VMG upp i början på 80-talet när det kom navigatorer med möjligheter sätta waypoints. Men i engelskan användes det långt tidigare.

Så fortfarande så tolkade Guitar Nilsson det hela rätt. Samma svar får man i affären när man ska köpa plotter, samma svar får de som går på kurs.

Förarbeviskurser finns här
men visst, det är ett förarintyg man får efter avlagt, godkänt prov
Nu får ni för fan ge er :D

Antingen så refererar vi till förarbeviset (wow), sjöbjörnar och plotterbyggare, som inte har någonting med segling att göra. De använder VMG på sitt sätt.

Eller så kollar man med tunga leverantörer av instrument, navigationsprogram och segel för segelbåtar/kappsegling. Som använder VMG på ett helt annat sätt. Var och en får naturligtvis själv avgöra vilken grupp man tillhör. Och några av oss måste faktsikt måste kunna skilja på VMG och VMC (just för att vi seglar), och då kan de inte gärna vara samma sak...

B&G: VMG is what we need - Gain to windward expressed in knots
http://www.blur.se/images/goforspeed_se ... menten.pdf
http://www.chicagomarineelectronics.com ... manual.pdf

Silva/Nexus: VMG Velocity Made Good (nyttofart mot vinden)
http://www.blur.se/images/Nexus_Swe_Kno ... umbers.pdf

Expedition:
http://www.chicagomarineelectronics.com ... dition.pdf

Compusail:
http://www.compusail.co.za/html/Instruments.pdf

Quantum Sails:
http://wcsailing.blogspot.com/2008/10/v ... acing.html

Sailing World (Stan Honey är en av världens bästa navigatörer)
http://www.sailingworld.com/article/Fro ... s-Offshore

Sailonline.org (utvecklat mha Magnus Woxén)
http://www.sailonline.org/board/thread/ ... mg/?page=1

Soverel 33:
http://www.soverel33.com/Articles/HTML/ ... rgets.html
VMG is defined as velocity made good against the direction of the wind. VMG is that portion of the boat's velocity vector which represents the progress of the boat against the wind and is quantified by the expression VMG = Bs x COS(TWA), where TWA is the the angle between the direction of the wind and the direction of the boat

VMC is defined as velocity made good against the course to the mark, not the direction of the wind. VMC is commonly confused with VMG. Generally, a GPS or LORAN will give VMC as the speed made good towards a mark or waypoint, over the bottom, not through the water (this is sometimes labeled as VMG by the GPs or LORAN.) Only when the bearing to the mark and the bearing of the True Wind are the same will VMC be equal to VMG. VMC = Bs x COs(Am), where Am is the angle between the direction of the mark or waypoint and the direction of the boat.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 11 aug 2009, 20:24

I mitt fartinstrument, Raymarine ST60+, finns VMG-funktionen och den visar hur fort man rör sig mot vinden. Har aldrig ens funderat på att det skulle betyda någonting annat :wink:

Enligt instruktionsboken:

Velocity made good (to windward)
Velocity made good (VMG) information is available if your ST60+ Speed
instrument is part of a SeaTalk system to which a SeaTalk-compatible wind
instrument is also connected.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar