Miljötänkande.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kjelle
Diamantmedlem

Re: Miljötänkande.

Inlägg av Kjelle » mån 12 jan 2009, 19:22

Att en traditionell 2T-motor inte är någon miljövänlig maskin är välkänt. Icke desto mindre säljs de i stora mängder, kanske inte små mycket i snurror numera men väl i motorsågar, lövblåsare, billiga gräsklippare, små elverk m fl. Nu är inte heller de små 4T någon höjdare heller, de som finns i gräsklippare, snöslungor och en massa andra redskap. Deras förgasare och insugningsystem är ofta primitiva. Dessa småmotorer är en stor bidragskälla till otrevliga emissioner (bortsett från CO2).

Samma gäller även 4T bilmotorer med katalysator. Innan katalysator och motor är varm så spyr de ut en hel del. Vid kallstart kan insprutningssystemet överdosera upp till en faktor 5. Överskottet går rakt ut. Man brukar ange att en bil producerar lika mycket emissioner under de 5 första km som under de därpå följande 500 km. Slutsats: Undvik korta körsträckor särskilt när det är kallt. Är det någon som vet något om katalysatorer till (bensindrivna) båtmotorer? Är de undantagna?

Märkligt nog har inte egenskaperna vid kallstart inte nämnts i anslutning till hybridbilar.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 12 jan 2009, 19:34

Guitar Nilsson skrev:Såg att det drar en hel del ström när man googlar. Googlingen sätter väl igång en mängd elapparater runt hela jorden. Så nyfikenhet kanske bidrar till att haven höjs!
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article4166190.ab
Det finns läsarkommentarer till artikeln, intressant att läsa. Många är förbannade, artikeln är lögn typ. Man skriver även att man aldrig tänker dra ner på sin elkonsumtion. Eftersom xxx skitar ner så mycket och gör av med så mycket ström så tänker inte jag ändra på nånting... Mentaliteten i Sverige och Ryssland skiljer sig nog mindre än vad jag trott. De flesta vill gasa på allt vad det går, allt snack om miljö är bara lögn, jag skiter i allt, inget jag har med att göra, osv...
Intressant tankegång. Man brukar räkna med att 1 kWh el ger ca 1 kg CO2 om man använder kolkraftverk. En vanlig dator tar 50 - 100 W, dvsmotsvarar 50 - 100 gr / h eller 1 - 2 gr / min. Betänk vilka effekter det får om man nu sitter och funderar någon minut över vad man ska skriva. Det gäller alltså inte bara att läsa alla inlägg fort som f-n utan också tänka fort och vara rapp med fingrarna. Det som sitter och tuggar över sina inlägg bör CO2-beskattas eller köpa utsläppsrätter. :D

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 12 jan 2009, 19:35

Jag har en liten fundering...
Hade ju tänkt köpa mig en dunk alkylatbensin i somras men fick ett akut bränsleproblem med den sista slatten 2-taktolja och fick ställa dunk med resterande bensin, dunkens bäst före datum var dessutom utgånget, på en miljöstation, rensa ur brränslesystemet och införskaffa mig nytt bränsle och 2-taktolja. Då upptäckte jag att det inte finns alkylatbensin på särskilt många ställen så det blev inget utan en ny 5-liters dunk och vanlig bensin+2-taktolja. Lite synd. Det var väl "problem" 1 som inte är särskilt svårt att åtgärda iof.
Så till problem no 2, dom nya bensindunkarna och dess hällpipar är ju helt värdelösa, efter att man har fyllt på det man vill fylla på så ska man alltså skruva av pipen och sätta den i en slags hållare på utsidan dunken! Nice. Inte nog med att det ångar av en del i onödan, det ligger en bra skvätt i "dragspelet" på pipen, man kan ju inte ställa dunken i ett slutet utrymme på ett bra tag. Det luktar ju bensin överallt.
Är det någon som vet om det finns kvar att köpa den gamla sortens dunk där man bara vänder på pipen så man kan skruva fast den inåt i dunken igen så vore jag tacksam.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 jan 2009, 19:57

SWE54 skrev: Är det någon som vet om det finns kvar att köpa den gamla sortens dunk där man bara vänder på pipen så man kan skruva fast den inåt i dunken igen så vore jag tacksam.
Du menar den klassiska röda "Never Stop"-sorten, den där man alltid lyckas lossa locket på det felaktiga sättet och därmed generera en blowout, värdig JR Ewing, ur röret... ?

Det finns ju fortfarande dunkar med en slät pip, de håller inte så mycket bränsle kvar i röret.
Trösten är väl att våra små patetiska spill är ett intet mot de riktiga sölkorvarna.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 jan 2009, 20:00

Kjelle skrev: Intressant tankegång. Man brukar räkna med att 1 kWh el ger ca 1 kg CO2 om man använder kolkraftverk. En vanlig dator tar 50 - 100 W, dvsmotsvarar 50 - 100 gr / h eller 1 - 2 gr / min. Betänk vilka effekter det får om man nu sitter och funderar någon minut över vad man ska skriva. Det gäller alltså inte bara att läsa alla inlägg fort som f-n utan också tänka fort och vara rapp med fingrarna. Det som sitter och tuggar över sina inlägg bör CO2-beskattas eller köpa utsläppsrätter. :D
Så här års skall man inte bry sig så mycket, för bostaden skall ändå värmas upp. (Det är en av anledningarna till att kyl- och frys, hushållsgrejor och annat elkrafs inte slår igenom fullt ut, även om man köper nya, elsnålare).

(Vissa inlägg kanske skulle behöva utsläppsrätter ändå, nu när jag kritiskt granskar detta mitt inlägg)
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 12 jan 2009, 20:19

Anders S skrev:
SWE54 skrev: Är det någon som vet om det finns kvar att köpa den gamla sortens dunk där man bara vänder på pipen så man kan skruva fast den inåt i dunken igen så vore jag tacksam.
Du menar den klassiska röda "Never Stop"-sorten, den där man alltid lyckas lossa locket på det felaktiga sättet och därmed generera en blowout, värdig JR Ewing, ur röret... ?

Det finns ju fortfarande dunkar med en slät pip, de håller inte så mycket bränsle kvar i röret.
Trösten är väl att våra små patetiska spill är ett intet mot de riktiga sölkorvarna.
Ja precis, den gamla hederliga bensindunken. Hade visserligen en grön 10 l men den var väldigt bra har jag nu upptäckt.
Det är inte spillet som är problemet utan att det gasar ju av en massa från röret och skapar en högst otrevlig atmosfär. Man kan ju inte ställa in den i bilen efter användning, inte heller ställa ner den i ett förvaringsfack i båten, hela båten stinker ju bensin då.
Får hålla ögonen öppna efter den äldre varianten för den nya är ju helt värdelös.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 20:20

Jag har skottat gårn manuellt i 20 år, men nu har jag köpt en beg världshavshöjare, en snöslunga med 8 hk Tecumse motor, jag kallar den Mumiens Hämnd. Den motorn är nog snarlik Briggs & Stratton. Hittils har jag kört den en halvtimme.
Briggs & Stratton som sagt. Kommer inte ihåg några detaljer, men att klippa gräsmattan med B&S gräsklippare lär ju vara katastrof, värre än gammelutombordarna, fast det här är fyrtaktare. Undrar hur gammal den motorkonstruktionen är?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 20:28

SWE54 skrev:Jag har en liten fundering...
Hade ju tänkt köpa mig en dunk alkylatbensin i somras men fick ett akut bränsleproblem med den sista slatten 2-taktolja och fick ställa dunk med resterande bensin, dunkens bäst före datum var dessutom utgånget, på en miljöstation, rensa ur brränslesystemet och införskaffa mig nytt bränsle och 2-taktolja. Då upptäckte jag att det inte finns alkylatbensin på särskilt många ställen så det blev inget utan en ny 5-liters dunk och vanlig bensin+2-taktolja. Lite synd. Det var väl "problem" 1 som inte är särskilt svårt att åtgärda iof.
På Maskincenter i Söderhamn säljer de alkylatbensin, både oljeblandad och oblandad till bättre pris än på mackarna. Det är en sån firma som säljer motorsågar, gräsklippare, fyrhjulingar, skotrar osv. Såna ställen finns väl i alla städer, men man tänker kanske inte på att man köpa alkylatbensin där.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 12 jan 2009, 20:34

Tror jag hittade en dunk som kan funka på clasohlson.

http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 57_985.jpg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 21:18

SWE54 skrev:Tror jag hittade en dunk som kan funka på clasohlson.
http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 57_985.jpg
Klämde på en sån där alldeles nyss, ska ev köpa en som reservdunk till eco-Opeln. Måste bara kolla måtten så den går ner under luckan i bagaget. Den kändes väldigt rejäl i alla fall.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 12 jan 2009, 21:45

Guitar Nilsson skrev: På Maskincenter i Söderhamn säljer de alkylatbensin, både oljeblandad och oblandad till bättre pris än på mackarna. Det är en sån firma som säljer motorsågar, gräsklippare, fyrhjulingar, skotrar osv. Såna ställen finns väl i alla städer, men man tänker kanske inte på att man köpa alkylatbensin där.
Ja det finns ju såklart någonstans men det var lite småpanik och 2 mil från stan så jag hade varken tid eller orka att åka runt för att leta efter alkylatbensin just då. Tog reservdunken i bilen så länge.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 22:11

Läste nyss på planket att alkylatbensin håller bättre, blir inte lika dålig över vintern som vanlig soppa. Stämmer det?

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 13 jan 2009, 17:14

Tylö sun skrev:Om man tvivlar på att det släpps ut orenade avgaser ur en tvåtaktare, rekommenderar jag det tidigare nämnda tanktestet. I mitt fall i form av en plasttunna där 2-taktsmotorn (Suzuki 1994) körs ren med sötvatten varje höst. Det tar inte många sekunder innan vattenytan är helt oljig och ser väldigt oaptitlig ut. Kombinerar men detta med att stå inne i garaget med taskig ventilation, så blir man nästan segla-in-och-ur-hamn-fundamentalist, trots långköl och halvtrötta segel.

Mattias
Javisst, tjugoliterstunnan brukar se rätt slabbig ut efter renkörningen, det vet jag själv. Men jag brukar trösta mig med att problemet med tvåtaktsutsläppen trots allt är ganska mycket mindre på min egen beskedna lilla hemfjärd utanför sommarvistet. Närmare bestämt ca en halv miljard gånger mindre. Ryms många tvåtaktare! Vattenmängden ska väl vara en 10 mrd liter (10 km2, medeldjup 10 m - blir det inte så eller trasslar jag till nollorna?)

Så proportioner i allting.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 13 jan 2009, 17:30

Hörde på radion att Sverige förbjuder användandet av kvicksilver, förutom i lysrör och lågenergilampor. Då blir det väl föbjudet i småbatterier och uppladdningsbara apparater. Det är bra tycker jag, det hamnar säkert enorma mängder kvicksikver på fel ställe tack vare alla freestylebatterier och kameror osv. Det brukar inte gå att avgöra om de innehåller kvicksilver eller inte heller. En del är märkta "no mercury", men de flesta vet man inte med. Vad jag fattat finns det alkaliska batterier både med och utan kvicksilver.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 13 jan 2009, 23:56

eriksbo1 skrev:
Tylö sun skrev:Om man tvivlar på att det släpps ut orenade avgaser ur en tvåtaktare, rekommenderar jag det tidigare nämnda tanktestet. I mitt fall i form av en plasttunna där 2-taktsmotorn (Suzuki 1994) körs ren med sötvatten varje höst. Det tar inte många sekunder innan vattenytan är helt oljig och ser väldigt oaptitlig ut. Kombinerar men detta med att stå inne i garaget med taskig ventilation, så blir man nästan segla-in-och-ur-hamn-fundamentalist, trots långköl och halvtrötta segel.

Mattias
Javisst, tjugoliterstunnan brukar se rätt slabbig ut efter renkörningen, det vet jag själv. Men jag brukar trösta mig med att problemet med tvåtaktsutsläppen trots allt är ganska mycket mindre på min egen beskedna lilla hemfjärd utanför sommarvistet. Närmare bestämt ca en halv miljard gånger mindre. Ryms många tvåtaktare! Vattenmängden ska väl vara en 10 mrd liter (10 km2, medeldjup 10 m - blir det inte så eller trasslar jag till nollorna?)

Så proportioner i allting.
Jag förstår vad du menar. Dock är det så att inte alla fjärdar är stora med god genomströmning, och i de små vikarna och innerskärgårdarna längs ostkusten är halterna av skadliga kolväten högst mätbara. De anses skadliga för marint liv. Man får också ha i åtanke att en enda liter bensin fördärvar en hel del vatten. Enligt Norrvatten (en vattenleverantör i Stockholm) räcker det med en liter bensin till att förorena 300 000 liter dricksvatten. Läs gärna vad de skriver på: www.norrvatten.se/pressrum/tvataktsmotorer_juni04.pdf
Mvh Niklas

Skriv svar