Vad är det som hänt?
Jag kan inte avgöra det. Det beror på att jag inte vet om du drar alla "svallmonster" över en kam, om all motorbåtar är "svallmonster", om du träffar på "svallmonster" någon gång per år eller varje dag, kanske flera gånger per dag - osv.fredrikk skrev:Får jag bara fråga en sak: tycker du på allvar, baserat på det jag skrivit i denna tråd, att jag är en av dem som underblåser den påstått allt sämre stämningen på sjön/i hamnar/i marinor på senare tid?
Edit: och denna fråga är naturligtvis riktad till Anders S.
Jag kan bara notera att du (naturligtvis bara efter vad du skriver) har starka antipatier för de du kallar "svallmonster" och anser att sådan inte skall behandlas som andra, i ditt tycke (säkert också rent objektivt) trevlgare båtkamrater.
Jag säger inte att du har fel uppfattning om svallmonsterl, snarare att strategin att ignorera det man inte gillar kan bli en hal och slipprig utförsbacke. Längst ner i den backen har vi ett antal grupperingar som struntar i alla andra grupperingar.
Jag låter heller ingen "pissa på mig", men skulle det inträffa nöjer jag mig inte med att ignorera, annat än tillfälligt och av taktiska skäl. Jag ser väl heller inte svallvågor som samma stora eller störande problem som du gör, men det är inte det saken handlar om.
Hur skapar man bättre stämning?
Hur får man "svallmonstret" att förstå att det finns ett alternativ?
Anders S
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Ja jisses...
Hur var det nu igen, en motorbåt hälsar på en segelbåt, en segelbåt hälsar på en äldre segelbåt, alla hälsar på Pelle Pettersson..?
Vi träffade bara trevligt folk under hela semestern! Tillochmed estländarna (Yacht Kalev) som söp och härjade som svin i Mariehamns östra hamn var trevliga (t.o.m. polisen smålog innan de blev tillrättavisade. Esterna, alltså, inte poliserna).
Många av svallgeneratorerna vinkade också glatt. Ibland vinkade jag tillåmed tillbaka. Märkte till min glädje att vi kan ta nästan alla svallgeneratorvågor rakt från sidan så gungar vi nästan inte alls, bara lite upp-ner.
Tack till alla som hjälpte oss vid tilläggningar, även om det oftast inte hade behövts.
Tack också till människorna i Rödhamn som inte hade lärt sig ankra, utan drev på en annan båt. Tack för att ni gjorde det natten *efter* att vi hade bestämt oss att förtöja vid brygga istället för att ankra ut. Kämpa på med ankringen, det går säkert bättre i fortsättningen!
Vi flagghälsade på en amerikansk. jättevacker segelbåt utanför Pargas, man hörde det glada, överraskade skrattet när de skyndade sig att sänka sin flagga som svar. Hoppas de fick ett skojigt minne att berätta hemma.
Hur var det nu igen, en motorbåt hälsar på en segelbåt, en segelbåt hälsar på en äldre segelbåt, alla hälsar på Pelle Pettersson..?
Vi träffade bara trevligt folk under hela semestern! Tillochmed estländarna (Yacht Kalev) som söp och härjade som svin i Mariehamns östra hamn var trevliga (t.o.m. polisen smålog innan de blev tillrättavisade. Esterna, alltså, inte poliserna).
Många av svallgeneratorerna vinkade också glatt. Ibland vinkade jag tillåmed tillbaka. Märkte till min glädje att vi kan ta nästan alla svallgeneratorvågor rakt från sidan så gungar vi nästan inte alls, bara lite upp-ner.
Tack till alla som hjälpte oss vid tilläggningar, även om det oftast inte hade behövts.
Tack också till människorna i Rödhamn som inte hade lärt sig ankra, utan drev på en annan båt. Tack för att ni gjorde det natten *efter* att vi hade bestämt oss att förtöja vid brygga istället för att ankra ut. Kämpa på med ankringen, det går säkert bättre i fortsättningen!
Vi flagghälsade på en amerikansk. jättevacker segelbåt utanför Pargas, man hörde det glada, överraskade skrattet när de skyndade sig att sänka sin flagga som svar. Hoppas de fick ett skojigt minne att berätta hemma.
De båtar som drar enormt svall och går intill mig när det finns plats att gå om mig längre ifrån, de är svallmonster. Dessa träffar jag på med olika frekvens beroende på årstid. I Maj - två under en veckas segling. Under en timma vecka 30 i leden mellan stånge huvud och Stora Kornö - säkert dryga tjoget.Anders S skrev: Jag kan inte avgöra det. Det beror på att jag inte vet om du drar alla "svallmonster" över en kam, om all motorbåtar är "svallmonster", om du träffar på "svallmonster" någon gång per år eller varje dag, kanske flera gånger per dag - osv.
Jag har starka antipatier mot dessa för att de ensidigt skaffar sig sin positiva upplevelse på bekostnad av min, och för att de skrämmer mina barn och får dem att bli rädda för att vara på sjön.Anders S skrev:
Jag kan bara notera att du (naturligtvis bara efter vad du skriver) har starka antipatier för de du kallar "svallmonster" och anser att sådan inte skall behandlas som andra, i ditt tycke (säkert också rent objektivt) trevlgare båtkamrater.
När jag träffar potentiella svallmonster i hamn är de ju inga svallmonster. Därmed behandlar jag dem som alla andra.
Jag har inte halkat nedåt på många år... Du kan vara lugn.Anders S skrev: Jag säger inte att du har fel uppfattning om svallmonsterl, snarare att strategin att ignorera det man inte gillar kan bli en hal och slipprig utförsbacke. Längst ner i den backen har vi ett antal grupperingar som struntar i alla andra grupperingar.
Obehaget av svall står nog i direkt omvänd proportion mot storleken på den egna båten och antalet barn på densamma. Problemet med att ha något otalt med en svallmonsterförare är att man absolut inte har någon möjlighet att ta upp saken med personen ifråga. Vad skall man göra? Åka efter...?Anders S skrev:
Jag låter heller ingen "pissa på mig", men skulle det inträffa nöjer jag mig inte med att ignorera, annat än tillfälligt och av taktiska skäl. Jag ser väl heller inte svallvågor som samma stora eller störande problem som du gör, men det är inte det saken handlar om.
Jag hörde ett förslag i somras, från en fiskarättling, uppvuxen i båt, från Grundsund: Tvinga ut dem i en Smögen-45a i farlederna under en hel säsong innan de får köra riktiga båtar. Lite drastiskt, kanske... Men jag tror helt enkelt att många inte vet hur stort svall de drar -- och inte heller vilka som drabbas av svallet. Många båtar drar ned på farten (och svallet), och när de är precis jämsides drar de på, med följden att man får det feta svallet på sig. Fast de trodde nog att de var snälla.Anders S skrev:
Hur skapar man bättre stämning?
Hur får man "svallmonstret" att förstå att det finns ett alternativ?
Jag hälsar på dem, ja.
Ja, jag lackade litet grann på den här diskussionen, och så försökte jag vara ironisk (med hälsningsreglementet). Det var ju rätt misslyckat.fredrikk skrev:Jag har inte halkat nedåt på många år... Du kan vara lugn.Anders S skrev: Jag säger inte att du har fel uppfattning om svallmonsterl, snarare att strategin att ignorera det man inte gillar kan bli en hal och slipprig utförsbacke. Längst ner i den backen har vi ett antal grupperingar som struntar i alla andra grupperingar.
Nu är det ju inte meningen att någon skall ta åt sig personligen, men jag tycker faktiskt att stämningen mellan många fritidsbåtsägare kan vara rätt svårbegriplig. Jag tycker mig se sådana tendenser hela tiden. Jaramaz nämnde Bav-mobbare, jag känner en med en Rassy, som hackar på Bavaria vid varje tillfälle. Jag ser de som mer eller mindre öppet hånar sådana som använder för mycket motor, jag ser de som menar att segla i alla möjliga lägen är snobberi och dåligt sjövett. Sedan skall vi inte tala om seglare som ondgör sig över motorbåtar i alla lägen, även de när man rimligtvis måste förstå att det blir svall. Det finns rätt gott om seglare som på något sätt ser motorbåtar som fiender nästan vad de hittar på.
Något av det här kan jag förstå, en del kan jag absolut inte förstå.
Anders S
Att vinka vänligt mot svallmonstren.. nja. Jag har blivit dyngsur, tappat grejer i sjön, slagit mig, fått lacken repad, bränt mig på kaffe, fått en radio bortspolad, fått bommen i huvudet och dunkat in i berget pga dessa förbannade svallvågor. Så jag har inte det minsta till övers för sådana människor. Det enda jag gör åt saken är att verkligen understryka detta för mina nav-elever och hoppas att det tar med sig kunskapen till sjöss.
Det finns ju två lösningar (åtminstone).
Den ena är en allmän hastighetsbegränsning till 8 knop eller så. Gärna kombinerad med båtkörkort, övervakning och rejäla sanktioner - eventuellt också skatt på sjödiesel och -bensin... (Jaha, det sista hade vi redan. Oj)
Det andra är att acceptera att småbåtar faktiskt får samsas, och inse att större, snabba motorbåtar gör svall om de används och att det är en del av båtlivet, ungefär som serie-kulingar, regn och plattläns.
Sedan går det inte att försvara vårdslös körning, naturligtvis. Men utnämner man en stor grupp båtar som mer eller mindre legitimt vistas på vattnet till potentiella "svallmonster" och ser på dem med undran, skräck och misstänksamhet blir det ju inte bättre av det, snarare tvärtom.
Fundera på om vi (seglarna) hade tyckt det varit roligt att dras över samma kam som de (numera ytterst fåtaliga) seglare som till varje pris skall segla, oavsett vilka konsekvenser detta får för andra båtar? Som exempel; i Albrekssunds kanal i somras gick en stor segelbåt för enbart stor, på plattläns i svag vind, dvs ca 2-3 knop. Bakom denna samlades (fullt begripligt, oavbrutna möten, smal ränna etc) ett antal motor- och segelbåtar, som påtvingades den här segelbåtens vilja. Nu kan man ju mena "hur farligt var det då, på en skala", men viss irritation väckte det, det vågar jag påstå.
Den ena är en allmän hastighetsbegränsning till 8 knop eller så. Gärna kombinerad med båtkörkort, övervakning och rejäla sanktioner - eventuellt också skatt på sjödiesel och -bensin... (Jaha, det sista hade vi redan. Oj)
Det andra är att acceptera att småbåtar faktiskt får samsas, och inse att större, snabba motorbåtar gör svall om de används och att det är en del av båtlivet, ungefär som serie-kulingar, regn och plattläns.
Sedan går det inte att försvara vårdslös körning, naturligtvis. Men utnämner man en stor grupp båtar som mer eller mindre legitimt vistas på vattnet till potentiella "svallmonster" och ser på dem med undran, skräck och misstänksamhet blir det ju inte bättre av det, snarare tvärtom.
Fundera på om vi (seglarna) hade tyckt det varit roligt att dras över samma kam som de (numera ytterst fåtaliga) seglare som till varje pris skall segla, oavsett vilka konsekvenser detta får för andra båtar? Som exempel; i Albrekssunds kanal i somras gick en stor segelbåt för enbart stor, på plattläns i svag vind, dvs ca 2-3 knop. Bakom denna samlades (fullt begripligt, oavbrutna möten, smal ränna etc) ett antal motor- och segelbåtar, som påtvingades den här segelbåtens vilja. Nu kan man ju mena "hur farligt var det då, på en skala", men viss irritation väckte det, det vågar jag påstå.
Anders S
Lagstiftningen finns redan, men följs inte. Det är ju i stort sett riskfritt att bryta mot den...
Svallvågor som kommer från lite avstånd, det accepterar jag absolut, och ser som en del av sommaren. Visst gungar det, men det blir ju ganska mjukt. Att störa sig på sådant är slöseri med gott semesterhumör. Det är de människorna (inte båtarna!) som kör för nära eller för fort i smala sund osv som man blir förbannad på.
Svallvågor som kommer från lite avstånd, det accepterar jag absolut, och ser som en del av sommaren. Visst gungar det, men det blir ju ganska mjukt. Att störa sig på sådant är slöseri med gott semesterhumör. Det är de människorna (inte båtarna!) som kör för nära eller för fort i smala sund osv som man blir förbannad på.
På eftermiddagen den 14 juli i Wasahamnen drabbades vi av ett svallmonster, en 50 fots storö royal baltic nåt med blå stripes. Han körde förbi utanför hamnen i säg 12 knop och plogade upp ca 2m svall. Vi diskade och hade en 15tons stålbåt som skydd och låg på insidan av yttersta bryggan. Det small som tusan, glasen krossades och jag flög upp på bryggan. Stålbåten höll på att bli torrsatt på bryggan och jag fick en skada i fören samt att elkabeln gick rakt av. Grannen ringde polisen direkt och de kom också men lite försent, vi skrek och vinkade (ej hejande) åt svallmonstret då han åkte ut igen. Ett flertal båtar fick skador i fören då bryggan har ett vinkeljärn istället för en skyddande bräda. I övrigt tycker inte jag det är några större problem med motorbåtar, svall får man räkna med men i hamnar har jag inte samma toleransnivå. Jag hejar på alla som jag hinner se oberoende av hastighet och storlek.