friseglarn skrev:För att vi skall kunna röra oss fritt krävs möjlighet att vandra längs stränderna. I mitt tycke är det helt förkastligt att ge några få personer möjlighet att hindra alla andra att röra sig fritt genom att tillåta bebyggelse helt nere vid stranden och därmed förstöra "strandskyddet".
Strandskyddet är oerhört viktigt och en omistlig del av vår relativt frisinnade och toleranta kultur där alla får röra sig fritt i princip överallt.
Jag kunde inte ha formulerat det bättre själv!
friseglarn skrev:
Detta har inte med partipolitik att göra... snarare har dispenserna från strandskyddet med korruption att göra... resursstarka personer trycker på med övertalning, annan påverkan eller ger rentav gåvor till tjänstemän och politiker för att få dispens att bygga så nära stranden att andra människors tillgång till strandbrynet förhindras eller omöjliggörs...
Detta är helt oacceptabelt oavsett partitillhörighet... enligt min ringa mening. Jag förstår och sympatiserar med Anders reaktion på att viss politisk gruppering försöker "kidnappa" frågan... I mina ögon skadas sakfrågan av att den partipolitiseras...
Här håller jag inte med dig.
Strandskyddet är en partipolitisk fråga, oavsett om vi vill det eller inte. Låt mig förklara varför - för det är oerhört viktiga frågor du tar upp.
Som jag ser det finns det två typer av problem:
1)
Dispenserna, som du tar upp. Här är det helt klart frågan om ett mönster av korruption (i bemärkelsen att alla inte behandlas lika, jag har inga belägg för att det förekommer mutor, även om det inte skulle förvåna mig). När sedan en markägare har fått dispens därför att han har rätt kontakter blir det omöjligt att inte ge dispens när grannen (utan rätt kontakter) söker dispens för en liknande byggnation. Hit hör även försök till en medvetet ökad dispensgivning, som har sin grund i en ideologisk övertygelse om att äganderätten går före allt annat. Politisk ideologi ska givetvis i princip inte få styra tillämpningen av lagen, men gör det i praktiken.
2)
Planerna på ändrad lagstiftning, syftande till uppluckring av strandskyddet. Se t ex:
http://www.naturskyddsforeningen.se/nat ... -stranden/
Alliansen har redan gjort partipolitik av strandskyddet. I augusti 2006 intervjuades Reinfeldt i ett av SVT:s nyhetsprogram och han deklarerade då klart och tydligt att det skulle bli lättare att bebygga stränderna om Alliansen vann valet. (För undvikande av missförstånd: det finns gott om allmänborgerliga väljare som vill ha ett starkt strandskydd. Jag känner själv drösvis av såna människor.)
Därför är det för mig omöjligt att inte inkludera partipolitik (de olika partiernas ställningstaganden) i en diskussion om strandskyddet.
Anders S har haft den dåliga smaken att ifrågasätta mitt syfte med den här tråden och har anklagat mig för att vilja driva partipolitik med strandskyddet som täckmantel. Efter flera dagars övervägande känner jag mig därför tvingad att göra följa förtydligande (det bär mig emot och jag gör det därför att jag avser att även fortsättningsvis driva frågan i olika sammanhang, inte bara halvt anonymt på ett tämligen okänt elektroniskt forum):
Jag är inte medlem i något politiskt parti och är helt ointresserad av om det eller det andra partiet eller blocket vinner nästa val. Däremot är jag starkt engagerad i vissa sakfrågor, bland annat strandskyddet, och utgången i dessa frågor bestäms av vilket eller vilka politiska partier som sitter vid makten. Om jag tror att jag kan påverka genom att upplysa andra om de olika partiernas inställning till strandskyddet gör jag det. Om jag tror att jag kan påverka genom att få ett visst parti att förespråka ett striktare strandskydd gör jag det (betydligt svårare).
Och jag hoppas att fler gör som jag, det är nämligen en förutsättning för att påverka givet hur vårt demokratiska system fungerar.
friseglarn skrev:
Jag vill kunna ströva längs stranden ... jag vill att mina barn, barnbarn och barnbarns barn osv skall åtnjuta samma frihet... jag föraktar och motarbetar så långt möjligt de som av krasst egenintresse egoistiskt och samhällsskadligt försöker inskränka denna frihet för oss alla.
Det känns skönt att inte vara ensam! Fria stränder åt alla!