Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av Anders S » ons 05 okt 2016, 09:26

ceder skrev:
Det låter helt klart knepigt, man skulle tro att det skulle rinna igenom snabbare i den "sjuka" cylindern.

Att loppen är helt blanka är nödvändigtvis inte något bra, det är snarare ett tecken på slitage. Loppen skall ha ett kryssmönster med bearbetningsspår några mikrometer djupa. Det är de som säkerställer att där är en oljefilm i loppen. Tittar du noggrant skulle jag tro att du ser det även i dina lopp annars är det bekymrande, då behöver loppen honas om.

Det som ställer till det för dig är att du behöver skruva isär vevstakarna underifrån, när du plockat bort sumpen. Sedan skjuter du upp kolvarna och lyfter ur dom på ovansidan. Det beror ju helt på hur mycket plats du har, men att lyckas med det utan att plocka ur, eller lyfta, motorn verkar svårt.
Till att börja med kan man lyfta toppen (igen? surt - det går åt en ny toppackning, men det kan inte hjälpas). Sedan kan man inspektera cylinderloppen visuellt. Vid sidan av att man vill se honingsräfflor, så bör man heller inte kunna känna en vändkant (absolut inte i en "ny" motor). Ett finger är ofta ett bra verktyg för sådant, känseln i fingertoppen räcker långt.

Nu kan ju "renovering" och "ny motor" betyda litet olika saker för olika människor. Skulle en sliten motor ha fått nya kolvringar är det inte någon garanti att den blir tät, kolvringar arbetar i sina spår, och om de inte "satt sig" blir det inte tätt. Att det rinner igenom helt sakta betyder inte så mycket, utan det viktiga (för ringarna) är att hålla emot det avsevärda kompressionstrycket. Blåser kompressionen och förbränningen igenom, så gör de inte det. Då är det bra att veta att kolvringen och kolvringsspåret är en enhet, och om spåren i kolven är slitna hjälper inte nya kolvringar - de kommer inte att "sätta sig".

Vad kan man göra?

Först gäller (förstås) att verifiera att det kan handla om kolvarna och inte om loppen. Därefter kan man ta ur kolvarna ur loppen och kontrollera kolvringarna. Skulle någon (eller några!) vara brusten (lätt hänt om man är oförsiktig vid monteringen) kan det förklara problemet.

Att rensa spåren från koks med en avbruten kolvring hör man ibland talas om, det är en ren krigsreparation - det är så lätt att repa spåret om man är minsta oförsiktig. Det finns kemikalier till detta och diesel över natten och en tandborste går ofta bra. Sedan får man mäta spåret med en ny ring och ett bladmått, så det har rätt spel. En reparationsverkstad kan troligen skära nya kolvringsspår och erbjuda ringar i överdimension (läs: tjockare) om spåren är skadade.

Det enda jag tror man kan prova med "i båten" är att köra en timme med lätt belastning och med rengöringsolja i motorn. Men den reparerar inte, MÖJLIGEN löser den upp en fastkletad kolvring. Å andra sidan, har WD40 inte hjälpt lär det behövas handpåläggning. En sådan "reparation" kan dessutom bara fungera om det inte finns fel på kolv, lopp och kolvringar.
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » fre 07 okt 2016, 20:44

Jag var ute för några dagar sen och körde motorn för att försöka fixa problemet. Kan va jag körde den för hårt för jag tycker problemet har blivit värre.
Jag har nu lokaliserat ett ljud som någon kanske känner igen:

https://youtu.be/mS7YdfPrpLk

Det kommer på en specifik punkt när jag drar runt motorn. Jag kör motorn framåt och bakåt på klippet därför det låter hela tiden :)
Det jag är ute efter är naturligtvis att försöka klura ut hur mycket tid som kan gå åt. Har sett en likadan motor för 15.000 på blocket så jag dividerar med mig själv om jag hellre ska byta ut den jag har..

Att montera bort toppen igen kan jag ju nu. Men hur komplicerat är resten? Måste man demontera motorn och komma åt den underifrån för att få bort kolven eller hur får man lättast bort vevstaken så jag kan skjuta upp kolvarna?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 07 okt 2016, 22:23

Om du släpper ner sumpen för att lossa vevstakarna så bör du minst ha ett glapp på 15 cm för att fixa det. Se till att du även har en sk tandläkarspegel.
Ny sumppackning kan behövas då motorn har några år på nacken.
Men det går.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 okt 2016, 08:32

jonasulveseth skrev:Jag var ute för några dagar sen och körde motorn för att försöka fixa problemet. Kan va jag körde den för hårt för jag tycker problemet har blivit värre.

Det kommer på en specifik punkt när jag drar runt motorn. Jag kör motorn framåt och bakåt på klippet därför det låter hela tiden :)
Det jag är ute efter är naturligtvis att försöka klura ut hur mycket tid som kan gå åt. Har sett en likadan motor för 15.000 på blocket så jag dividerar med mig själv om jag hellre ska byta ut den jag har..

Att montera bort toppen igen kan jag ju nu. Men hur komplicerat är resten? Måste man demontera motorn och komma åt den underifrån för att få bort kolven eller hur får man lättast bort vevstaken så jag kan skjuta upp kolvarna?
För att ta ur kolvarna krävs att man tar bort sumpen (oljebehållaren, oljetråget). Här är frågan om man kan göra detta rent praktiskt, dvs: kommer man åt alla skruvarna och kan man sedan lirka ut tråget?

Sedan lossar man muttrarna till överfallen på storändan av vevstaken. Muttrarna och överfallet sparas undan, så man vet vilken vevstake de tillhör. Se till att lagerskålen också sparas till rätt överfall. Lagerskålen i vevstaksändan får man också fånga upp. Noga, därför att det skall skruvas ihop med sin inslitna del när man hittat felet. Därefter bör man kunna börja arbeta upp kolven ihop med vevstaken - men då måste (såklart) topplocket vara borta. I normalfallet bör detta gå bra, även om det kan vara litet pyssligt att få ringarna förbi vändkanten, om en sådan etablerats.

Alternativet är att ta ut motorn och lyfta ut vevaxeln, (då tar man ut kolven neråt, vilket brukar vara problemfritt även på en sliten motor) men det tycker jag inte att man bör göra utan att ha fullständigt klart för sig att det behövs.
Anders S

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » lör 08 okt 2016, 12:36

jonasulveseth skrev:Jag var ute för några dagar sen och körde motorn för att försöka fixa problemet. Kan va jag körde den för hårt för jag tycker problemet har blivit värre.

Ljudet är jättesvårt att skapa sig en uppfattning om utan att ha en aning varifrån det kommer och i vilket läge. Försök att ta reda på vid vilken vevaxelvinkel ljudet uppstår och varifrån det kan tänkas komma. Att dra motorn fram och tillbaka kan ställa till det för impellern om du inte plockat av remmen till vattenpumpen. Undvik att rotera motorn baklänges.

Skall du sätta i en ny maskin så måste den gamla ur ändå. Har du motorn på en bänk så är det absolut ingen stor sak att få ur kolven. Allting kompliceras av dåligt utrymme. Din motor betingar i dagsläget inget större värde, oavsett om du byter eller ej kan det väl vara värt att plocka isär och försöka få ur kolven. Med lite tur har du snart en fungerande motor som du antingen kan sälja eller montera tillbaks.

PS. Det är alltid lätt att vara klok när man inte själv sitter med problemet. Jag sympatiserar helt med dina tankar och själv hade jag säkert också stått med kreditkortet redo på närmsta yanmar-återförsäljare för att få i en ny maskin. Men av erfarenhet vet jag att det inte alltid heller är smärtfritt. Sedan skall man vara medveten om att det är mycket svårt att ta död på de här motorerna så är man villig och någorlunda kunnig kan man troligen hålla liv i dem mycket länge för rimliga pengar. Du har redan plockat av toppen och isär ventilsystemet och sedan (kors i taket) fått ihop allting igen, det borde tyda på att din tumme sitter någon annan stans än mitt i handen iaf. DS.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » lör 08 okt 2016, 17:09

Ja, jag hade kopplat bort impellern.

Tack för alla tips. Båten går ur vattnet imorgon så då får jag försöka mig på detta :) Vill i alla fall konstatera felet innan jag köper ny motor.

Ska försöka dokumentera lite i den här tråden för någon annan som ska göra det samma :)

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » lör 08 okt 2016, 20:20

jonasulveseth skrev:Ja, jag hade kopplat bort impellern.

Tack för alla tips. Båten går ur vattnet imorgon så då får jag försöka mig på detta :) Vill i alla fall konstatera felet innan jag köper ny motor.

Ska försöka dokumentera lite i den här tråden för någon annan som ska göra det samma :)
Grymt bra, det kan säkerligen bli värdefullt för någon annan i framtiden.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » mån 10 okt 2016, 17:25

Ok, idag demonterade jag allt igen. Konstaterade att ljudet som hördes i mitt förra inlägg inte kommer från ringar eller liknande utan fjädrarna till ventilerna. Tog några bilder av loppen. Svårt att avgöra om de måste slipas om tycker jag

Noterade att den "sjuka" kolven hade en del olja uppe på sidorna. Den kolven hade också något mer rörelse i sidled än den andra (tror jag)
Bilagor
IMG_1550.JPG
IMG_1549.JPG

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tis 11 okt 2016, 17:44

Ok, har jobbat vidare. Har fått ur alla skruvar som sitter skruvade i sumpen. Men sumpen sitter stenhårt. Någon som har nåt tips? Kan det var flera fästpunkter högre upp?

Typ de nedre på motorfäste? Har försökt slå lite med skruvmejsel in i skarven men ingen tendens till att den rör sig.
Bilagor
IMG_1553.JPG
IMG_1552.JPG

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tis 11 okt 2016, 17:50

Ser ju ut som det endast är dessa små skruvar som håller sumpen..
Bilagor
sump.jpg

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 12 okt 2016, 07:34

Bryt INTE med en skruvmejsel i skarven!
Väldigt lätt att det blir skador som packningen inte klarar av att täta.
Troligen har packningen "fastnat" eller den kan tom vara limmad med packningscement.
Knacka på sumpen med en gummiklubba - knacka där det finns "strukturell styrka", dvs där det inte kan bli en buckla (vissa sumpar/tråg är gjorda i relativt tunn plåt)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 okt 2016, 08:22

jonasulveseth skrev:Ser ju ut som det endast är dessa små skruvar som håller sumpen..
Sumpen: Troligen har en tidigare montör använt packningsklister för att försäkra sig om att det blir tätt. Inget fel i det, men då sitter saker ibland samman med förvånande styrka. Kanske MÅSTE du bända en smula (efter att ha kollat så du hittat ALLA skruvar, men bättre än en skruvmejsel är då ett avlagt stämjärn (vasst). Likadant får man lägga litet arbete på att rensa tätytorna igen - att bara blaska på med packningsklister för att få tätt brukar misslyckas.

Bilden på cylindrarna: Jag utgår från att det är den ena cylindern som spökar. Om det är den cylindern där man kan se brunaktig beläggning kan det vara frågan om korrosion. Det är inte otänkbart att det kommit in saltvatten i cylindern via avgasröret, om någon tidigare ägare haft envisa startproblem. Har cylindern rostskador kommer den (såklart) inte att täta, temperaturen (på den komprimerade luften) kommer inte att gå upp till tillräcklig nivå för att motorn skall tända och även om den "hjälper till" efterhand som temperaturen stiger i motorn får man förbränningsproblem och alla andra problem som följer med en "kall" cylinder, till exempel att ventilerna inte hålls rena och att sot bildas pga dålig förbränning.

Om min gissning om cylindern stämmer: Ta ut kolven och kolla den noga. Det kan finnas skador på den (spåren) eller avbrutna kolvringar. Detta kan i så fall repareras av en verkstad (spåren och/eller, nya ringar). Sedan kan man hona cylindern igen, dvs slipa den i det föreskrivna kryssmönstret. Se efter noga nu, att det inte finns en vändkant, för OM en sådan finns och OM kolven (egentligen översta kolvringen) slår i denna, så kommer ringen att brista. Om (när) du har motorblocket ute KAN du ju ta med det till någon motorverkstad för att kanske få hjälp att göra detta. Men sätter du i nya ringar i kolvarna och har nybrutna cylinderytor för dem att köras in i ökar ju chansen att motorn blir pigg igen. Det finns verktyg (att köra i borrmaskin) för ändamålet, men det krävs litet erfarenhet för att det skall bli bra.
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 12 okt 2016, 15:16

Ok, ja jag var också skeptisk till att bryta med skruvmejsel..

Ska testa att slå med något försiktigt, kanske mot en träbit eller liknande. Det bruna i cylindern är nog rester av olja och sot. Båten har bara gått i sötvatten. Men ska kolla hela avgasbiten nu också, så att det funkar.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 12 okt 2016, 15:18

Har beställt nya ringar och honingverktyg, ska försöka mig på detta själv tänkte jag :)

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 12 okt 2016, 15:49

Du skrev att du var ny på det här med motorer. Av det du visat hittills är du ju i alla fall mycket händig (och envis).
Jag får nog också anses både händig och envis, men att göra det som du nu försöker dig på att göra, utan att lyfta ur motorn, skulle i alla fall jag inte försöka mig på.
Nu kanske du har mer plats att meka på än vad som är vanligt i båtar, och vad som syns på bilderna, men att sedan montera ihop prylarna igen, säkert och med momentdragning m.m. Njaee, men ett stort lycka till i alla fall !!

P.S. för att få bort sumpen med dess sannolikt limmade packning skulle jag använt mig av en vasslipad ganska stadig spackelspade, som man då skulle försöka klyva packningen med. Kanske man måste bearbeta den så att man bara får med eggen plus en smal remsa som man kan slå försiktigt på. En morakniv kanske också skulle kunna fungera. D.S.

Skriv svar