Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
vhisla skrev:Jag har en "slögurka". Dvs en mastheadbåt med långköl.
Det har jag också (men också en Laser och en halv starbåt(*)...). Jag tror dock att det är en stor fördel att lära sig segling i en båt som svarar på tilltal och stannar upp respektive skjuter fart när man gör fel respektive rätt. För den som kan segla (man lär sig ju rätt snabbt i rätt farkost) är det inga problem att hålla fart på långkölade båtar med mastheadrigg. Jag tror att jag kommenterade tidigare att av de tre förslagen så skulle Dixien vara den som var litet mindre "snäll" mot sin husse, just för att jag utgick från att den har masthead och är en smula mindre trimbar. Nu var det ju inte så, utan PeterK:s Dixie har tydligen en högre mast (samma genua, ju) och mer segel. Normalt är segelyta/deplacement en bra indikator på hur pigg båten känns (funkar för jämnstora båtar).
Mastheadrigg är ju den rigg som maximerar förseglets storlek, oavsett om man väljer genua eller en självskotande kryssfock, innanför förtriangeln eller mycket nära.
(*) Starbåt= båt med för stort storsegel, för litet försegel och för tjock gast)...
Anders S
-
Jimmy
- Silvermedlem
Lite svårt att sia om hur man kommer att använda båten, men sannolikt blir majoriteten av turerna kortare turer inomskärs. Tror framförallt att min sambo inte uppskattar havssegling även om jag nog tror att jag skulle gilla det.
Anders S skrev:Absolut är det så. Men man skall (detta är mycket filosofiskt) inse att a) "skaplig hastighet" är bara relativt andra segelbåtar och b) "segla MYCKET SNABBARE" är extremt överdrivet eftersom alla seglare är helt eniga om att en fartskillnad om 0,1 knop (det ser man tydligt då man seglar jämsides) är "hur mycket som helst"
Jo det är ju inga fartmonster vi pratar om här direkt, vad jag mer tänker på med seglingsegenskaper är väl mer känslan, hur rodret svarar, hur lättseglad den är, om det går att hålla rak kurs etc. Vill man ha riktig fart vid segling är det väl stora racingbåtar eller trimaraner som gäller? Såg en begagnad dragonfly 28 fot på blocket, säkert rätt kul!
-
stangen
- Diamantmedlem
Jimmy skrev:...Jo det är ju inga fartmonster vi pratar om här direkt, ...
Säg inte det. Under gårdagens segling svishade jag om en Hanse 320 så det stod härliga till. Ett ögonblick att minnas...
Hade du varit med där skulle nog båtvalet varit biff tror jag =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
-
Anteri
- Trogen medlem
Seglar själv en NF sen 3 år tillbaka,
En mycket snäll,tålig och samarbetsvillig båt.
Du känner direkt i båten när den är rätt trimmad.(båten pratar med dig)
Svarar direkt på trim, vilket gör den är lätt att lära sig.
Båten tar hög sjö mycket bra. rider vågor utan att tappa fart,
bättre än mina tidigare båtar.( folkbåt,1/4tonnare)
Jag känner mig trygg även i hårdare väder.
Man sitter nere i sittbrunnen och seglar,inte uppe på relingen.
Sittbrunnen är stor och lätt att både arbeta och bryggsegla i.
Jag har Självslående fock på rulle vilket gör min båt mycket lätthanterlig.
Anteri.
Ps. Om boendemiljön är likvärdig i de båtar du tittar på,
satsa på en god seglare.
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Innan jag köpte min Dixie 27 kikade jag på ett par NF eftersom jag vet att de seglar bra och jag tycker de ser balla ut. Det som avgjorde var just att boendekomforten är ganska medioker i en NF upplevde jag, främst är det ståhöjden som oftast anges till 1,60 i en NF, vilket jag kunde konstatera inte stämmer mha en tumstock. I verkligheten är ruffhöjden snarare decimetern lägre. NF är den enda båt jag känner till där man anger höjden på ruffen mätt under den igenskjutna ruffluckan. De jag kikade på var dessutom ganska halvtaffligt ihopskruvade av tidigare ägare.
Alla borde ha skägg
-
Jimmy
- Silvermedlem
Jo lite orolig angående boendekomfort i NF. Men å andra sidan så lär det främst bli kortare seglatser i förhoppningsvis vackert väder som är aktuella och jag kommer dessutom oavsett vilken båt i den här storleken jag köper inte kunna stå rak. Men får helt enkelt åka och titta på lite båtar för att bilda mig en uppfattning.
-
Jimmy
- Silvermedlem
Ok blev ingen båt förra året, pengarna behövdes till annat. Jakten går dock vidare och Cumulus har lagts till på listan

Den verkar väldigt fin, men lite dyrare än jag tänkt mig kanske och utan självslående fock. Detta borde väl gå att montera men hur blir seglingsegenskaperna? Någon som gjort detta?
Kollat på en Shipman 28 och en NF. Blev positivt överraskad av NF, visst är det en låg ruff men jag tyckte inte att den kändes mörk och klaustrofobisk vilket jag var lite rädd för. Skall försöka titta på en Omega 28, en Cumulus och kanske en NF av den nya modellen.
Tänkte också ta en seglingskurs, några rekommendationer? Funderar på ABC seglarskola.
-
PC
- Platinamedlem
Noen tanker om boendekomfort...
Jeg har selv en Express, som har lav ståhøyde, dårlig toalettløsning etc. Når man sitter og kikker på annonser i flere år og tenker og sammenligner, ser dette sikkert ut som en veldig dårlig bobåt. Men når man faktisk seiler, er det ikke så sikkert. Nå i pinsen seilte jeg 235 sjømil nonstop (knapt 48 timer fra Skåne til Sørlandet i Norge) og vi bodde altså to døgn i båten. På en slik tur er båten mer enn bra nok. Har man en lang og bra le-køye å sove i, er alt bra. I havn etter seilas er det også bra og man sover godt når man er trøtt (og det blir man jo). Cockpiten er stor og komfortabel også i havn, men ganske lange benker. Ståhøyde har ikke like mye å si når man er til havs. Da sitter man gjerne og skifter uansett, og det er viktiger å kunne holde eller klemme seg fast. - Poenget mitt er at Expressen imponerte med hvordan den ble et hjem på slike turer. Hver ting fikk sitt sted og hytten var et godt sted å hvile på frivakt. Et annet poeng kan forsåvidt være at den etterlater litt komfort å ønske når det gjelder enkel håndtering singlehanded, enkel reving etc. - som på mange måter er mye viktigere enn ståhøyde under dekk. - Når det så er sagt er også Expressen en morsom båt å seile, livlig, reagerer direkte på ror og trim, rask - og den må seiles aktivt i stor sjø - altså på kryss å falle av oppover bølgene for å gå over bølgetoppene enda mer sidelengs, for å loffe på toppen og så loffe, for så å falle av igjen før neste bølgetopp. Men dette er jo gøy. Jeg vil ikke bytte mot en Cumulus selv om den har separat toalett. - En større og stivere båt med kraftigere rigg derimot...
-
Jimmy
- Silvermedlem
Jo beträffande boendekomfort så har du i mitt tycke helt rätt, jag skulle själv absolut kunna tänka mig en Express! Jag är van att sova i vindskydd eller tält och då får en segelbåt betraktas som bekväm i jämförelse. Men om jag skall ha nått hopp om att få med mig min sambo segeltur så är relativt hög komfort ett krav, främst då en separat toalett.
-
PC
- Platinamedlem
Hehehe. Min fru har jeg for lenge siden gitt opp med tanke på seilturer som er lenger enn en dag fra hjemmehavn til hjemmehavn...
Nå forstår jeg så klart at Sailguide ikke er et forum for ekteskaprådgivning, men: Får du henne med i en Cumulus? Eller kan det også bli for primitivt?
Expressen har en Porta Potti under forkøyene (står riktignok sammen med batteriet og en masse ledninger i min båt) og det er en vanntank i akterstuven med pumpe frem til pentryet. Forskjellen mellom dette og løsningen i en Cumulus er vesentlig mindre enn forskjellen mellom alle gamle havseilere og hjemmekomfort. Men hvem vet hvor grensen for fruetrivsel går? For min del ligger den langt oppe på land - for andre ligger den kanskje mellom Porta Potti og en liten pumptoa? Bare ikke lur deg selv før kjøp - sistnevnte er også ganske primitiv!
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Om du tycker att Cumulusen är för dyr tycker jag du ska kika på en Albin 78:a Har en kompis som har en, och de är kanonrymliga och seglar helt OK, väldigt lika min Dixie i hur den beter sig. Jämfört med Cumulusen är den en toa kortare, dvs toan ligger under förpiken.
Alla borde ha skägg
-
J@nne
- Diamantmedlem
Kan du leva med 1,60 i höjd kan du titta på en Dominant 78. Jag har själv en sådan och gillar den skarpt för sina segelegenskaper, framförallt i lättvind där den pinnar på bra. Förpiken är på min båt 2 meter x 1,60 vid huvudändan.
http://www.blocket.se/helsingborg/Domin ... ?ca=15&w=3
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Dominant 78 är ett klockrent val. Angående ståhöjd så tror jag man står rak med öppen rufflucka. En stor lång sprayhood fixar nog resten.
Dominant 78 är skitstark att gå på grund med och seglar skjortan av allt i samma ålders- pris- och storleksklass.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
Jimmy
- Silvermedlem
Dominant 78 låter ju intressant, även om jag hade tänkt mig nått lite större. Men priset är ju rejält mycket bättre! Bra seglare låter ju kul, hur är den som bobåt? 1,6 i takhöjd är väl ok och 2m lång förpik är bra, då borde man kunna sova två där. Hur är övriga kojer? Hur ser toalettlösningen ut, verkar inte vara någon dörr på din J@nne?
-
AndersGustafsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av AndersGustafsson » fre 06 jul 2012, 17:17
Jo lite orolig angående boendekomfort i NF.
Funkar bra för mig som är 1,90..... För att få en båt med ståhöjd som seglar bra skulle jag få gå upp rejält i storlek. Sedan, gällande inredningen, den kan variera enormt, beroende på byggarens skicklighet.
/Anders G