Hjälp med köp av båt!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sandra

Inlägg av Sandra » fre 15 apr 2005, 13:28

Hej Sam!

Tack för din vinkling av detta! Alla får ju skriva vad dem tycker, bara det är vettigt, hehe. Rätta mig om jag har fel men det finns väl ruffade 707:or? Vill helst ha det nämligen....

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 15 apr 2005, 14:14

Självklart :oops: I själva verket är det nog svårt att hitta en som inte är ruffad!! Ibland ska man fundera en extra gång. Jag tänkte på 606, därav liknelsen med Soling. Sorry :wink:

Sam

Inlägg av Sam » fre 15 apr 2005, 14:16

Glömde ange mitt namn på förra inlägget. Undra om det är fredagssyndromet som gör sig påmint. Trevlig helg.

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 15 apr 2005, 15:08

Hej Sandra

707 är en väldigt kul båt, egentligen rätt snarlik en minitonnare rent seglingsmässigt. Jag tror att alla 707or är amatörbyggda, var därför ännu mer uppmärksam på brister.
Om det är så att du oftast seglar ensam då ska du nog glömma både 606 och soling. Optimal besättningsvikt för soling är ca 275 Kg och ngt mindre för 606, detta för att få ut maximal segling.

Sams förslag om någon långsmal båt är inte fel framförallt när du seglar ensam, tänker närmast på IF, RJ85 etc. sedan finns naturligtvis den klassiska folkbåten (trä) lite mer jobb, men det är inte så mycket jobb som du tror och garantert fri från osmos. Med din budget tror jag att du kan få en jättefin folkbåt.
Det finns inget så vackert som en välhållen träbåt.

Hoppas jag ställde till det för dig nu.

Sandra

Inlägg av Sandra » fre 15 apr 2005, 15:10

Ahhh...då är jag med! Det är ingen fara :P
Ja, 606 skulle ju kunna vara ett alternativ men föredrar alltså en båt med ruff. Men rent seglingsmässigt, vilken är roligast och bäst på när man vill lära sig med det här med trim?

Sandra

Inlägg av Sandra » fre 15 apr 2005, 15:15

Okej måste skriva svar till Calles inlägg...

:lol: Ja, du ställde väl till det lite för mig...har förstått att 707:or är självbyggen, vilket är en nackdel. Och träbåtar är otroligt fina, håller definitivt med men det är inget för mig. Det här var ju inte så lätt....

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 15 apr 2005, 15:20

Hej igen

Om du vill trimma, köp en soling och bjud upp mig som gast.

606 eller 707: tror 707 passar dig bäst, ungefär likartat trim på båda. 707 ger dig antagligen fler möjligheter till segling.

Sam

Inlägg av Sam » fre 15 apr 2005, 15:22

Kanske kan krångla till det lite till :wink: Seglade Neppare mycket för 20 år sedan, otroligt kul båt. Kanske dyr i plast, men billig i trä. http://www.neptunkryssare.nu/

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 15 apr 2005, 17:42

Hej igen

Nu blir det nog sista gången jag skriverpå den här tråden.
Du har nu fått jättebra och många råd från alla här på forumet, så nu kan du med självtillit välja båt, besiktiga, jämföra ställa krav etc.
Du kommer att hitta din första båt och den kommer du alltid att vara förälskad i. När du sedan säljer den då har du lärt dig saker som kan vara svårförmedlade på ett forum och det kommer då att avgöra ditt nästa mål.
Så avslutningsvis skall vi öppna sinnena en gång till. \"segeljolle\"
Jo, tänk tanken OK-jolle, Finn eller Laser.
Titta på hur det ser ut där du seglar vilka jollar seglar där.
Köp en sådan, du diskuterar med andra som seglar likadan jolle du lär dig trimmet, det är skoj. Snabbare inlärning av segeltrim kan du inte få.
Väljer du exempelvis en Finn så kan ni faktiskt segla 3 stycken i båten.
Du kommer att få investera i lite bättre kläder, men båten är så mycket billigare, ingen båtplats, ligger tryggt på land. Du kan långsegla. Jag träffade 2 tyskar mitt i natten långt väst om Danmark i en Finnjolle, dom var på väg till Norge.

Det är bara fantasin som sätter gränser

Lycka till

Anders S

Inlägg av Anders S » ons 20 apr 2005, 07:26

Tanken med jolle är inte helt fel, och ifall man våndas över vilken båt man skall ha kan man mycket väl segla jolle medan man funderar färdigt. Nackdelen med de båtar Calle föreslagit är väl egentligen att de är litet väl krävande för en dam, dvs troligtvis en litet nättare person. (Nu får jag passa mig... ;-) ).

Finnjollen är definitivt i största laget, och OK-jollen och Laser Standard är sannolikt också väl stora - de kräver ca 75-80 kg rorsmansvikt om man inte är ovanligt \"fysisk\". Personer mellan 55 till 70 kg KAN få roligare i en E-jolle eller en Laser Radial. Nöjet och seglingsfostrandet med kvällskappseglingar skall inte underskattas - därför kan ändå \"fel\" båt, men med \"rätt\" sällskap ändå vara det bästa - därför skall man (som CAlle sa) kolla upp vad som seglas i närheten.

En E-jolle och i synnerhet Laser kan man också räkna med att kunna ha en säsong eller två \"till låns\" om man gör ett klokt inköp - de är efterfrågade och lätta att sälja. Jollesegling är litet på uppgång igen, känns det som, och som gammal OK-buse sedan 60-talet är det ju roligt att se. Jag seglar Laser då och då och det blir då alldelös uppenbart att jolle-seglingstekniken gått framåt... (eller om jag gått bakåt, man vet aldrig...)

Nu borde Sandra veta ALLT om sina alternativ.

Sandra

Inlägg av Sandra » ons 20 apr 2005, 12:34

Ja, nu vet jag nog ALLT eller kanske rent av vet för mycket, för nu har jag ju beslutsångest! :lol:

Så många båtar alla välja bland....ojojoj...
Nää, jag tror jag får förlita mig på min kvinnliga intuition, det har funkat förrut.

Tack än en gång allihopa! :P

hek

blabla

Inlägg av hek » tor 21 apr 2005, 20:30

Att välja båt e en grej .. men den kan ju vara rätt svår att hitta också. 707 orna är relativt sälsynta, dyker upp nån då å då med några månaders mellan rum. Var själv sugen på en 707, den verkar bra på många sätt framför allt segla fint. Men skulle vilja ha en sittbrunn med sarg och lite bättre boende-förhållanden så jag har mer och mer siktat in mej på en h-båt.

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » tor 28 apr 2005, 22:29

Calle C skrev:Soling
Du seglar lätt om X-79 och Banner 33or.
Gör man värkligen det? Under vilka förhållanden? Kan du bekräfta? Jag menar; jag vet inte, men det låter ju alla tiders! Jeg tycker mycket om Solingen, hade en Yngling i 10 år själv.

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 28 apr 2005, 22:36

Hej

Oftastst ser man sig blind på Lys-tal vilket skall ge ett allsidigt värde av prestandan, men när vindarna skiftar i styrka går det alltid till någons fördel. Soling är en typisk hårdvindsbåt som kan seglas (finns inga rev) upp till 20 m/s. Redan vid 10 m/s hamnar dom andra på efterkälken.

Calle

Peter Claus

Inlägg av Peter Claus » fre 29 apr 2005, 10:22

Calle C skrev:Hej

Oftastst ser man sig blind på Lys-tal vilket skall ge ett allsidigt värde av prestandan, men när vindarna skiftar i styrka går det alltid till någons fördel. Soling är en typisk hårdvindsbåt som kan seglas (finns inga rev) upp till 20 m/s. Redan vid 10 m/s hamnar dom andra på efterkälken.

Calle
Låter bra även om det nog blir mest lätta vindar här jag seglar.

Skriv svar