Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Filip
- Platinamedlem
bosseh skrev:peterh skrev:
en bra solpanel kan komma upp i 800w/m2 . En bil drar 15kw vid 90km/h Man får alltså ladda > 12 h för att
köra 1 timme i "smygfart". Mycket användbart!
Solinstrålningen är ca 1000 W/m2 och en normal solpanel har max 20-25% verkningsgrad. I laboratoriemiljö har man fått ut mer än 40% och tror att man ska komma till 50%. För mjuka paneler är verkningsgraden väsentligt lägre. En praktisk siffra brukar vara att man i snitt får ut 4-5 ggr panelens märkeffekt per dygn.
Att bli omkörd av en soldriven Koenigsegg kommer nog att dröja!
Flykt från ämnet ...ursäkta
Var får man tag på en solpanel som har 20-25% verkningsgrad utan att lägga ner en enorm kostnad?...jag är intresserad för jag vill inte ha flera stolpar eller jättestora paneler....sökte med ljus o lykta i våras....de bästa jag kunde hitta var mellan 12-15% verkningsgrad
-
Tommy
- Diamantmedlem
Monsun 31 skrev:Jag tyckte Noastången var väl lång och tog av en halvmeter. Jag ska ta av en bit till när jag känner mig säker på var maxhöjden ligger för att inte slå i de vassa kanterna. Hur lång noastång har ni (som valt det alternativet)?
Tycker som du att stången var väl lång. Provade först att montera den hel, men den sladdrade och vibrerade mycket, hela akterpulpit rörde sig fram och tillbaka. Så jag kapade av ganska mycket, säker en halv meter eller mer. Då når man också panelen enklare för att ställa in mot solen.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Filip skrev:
Var får man tag på en solpanel som har 20-25% verkningsgrad utan att lägga ner en enorm kostnad?
Bra fråga. Jag skrev max 20-25% och det får man - i laboratoriemiljö. Praktisk är 14-16% nog mera realistiskt. (6-8% för en mjukis).
Det bästa sättet idag om vill få ur mer dygnseffekt är att komplettera med reflektorer. Om man har plats.