Sun Chaser startar hemseglingen över Atlanten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Re: Sun Chaser startar hemseglingen över Atlanten

Inlägg av Brendan » tor 30 apr 2009, 10:36

Eilean skrev:Brendan, eftersom jag, enligt ditt sätt att resonera, borde vara ännu mer förtrogen med havssegling än dig så kanske du kan ta till dig resonemanget att man faktiskt med litet tur kan korsa Atlanten både en eller flera gånger utan att dels råka ut för något speciellt hårt väder.

Och om man ändå drabbas av hårt väder är det högst individuellt om man trots det tar någon reell lärdom av erfarenheten.
Sun Chaser är ju ett bra exempel på detta - jag kan inte minnas att jag någonstans läste att man ifrågasatt sina egna handlingar eller att man efteråt diskuterat det inträffade för att göra sig bättre rustade inför nästa gång. Nej, allt jag läst har handlat om att skuldbelägga andra faktorer, vädertjänst, sjöräddning, livflottar, EPIRB...
Hade bara världen sett ut som besättningen på Sun Chaser ville ha den hade seglatsen utanför Portugal varit bra!
Så, vad kan vi lära oss av deras erfarenheter? Skulle du vilja gå på ett fördrag de håller, där rubriken är "Hårdvindssegling till havs, förberedelser och strategier"?

Och ta dig själv till exempel - du är inte sen att tala om dina egna erfarenheter då du korsat Nordsjön åtskilliga gånger och alltid råkat ut för kuling. Alltså kan man dra slutsatsen att den som korsat Nordsjön flera gånger bör ha stor erfarenhet av hårdvindssegling på öppet hav.
Men du minns säkert diskussionen vi hade för en tid sedan där det framkom att jag också korsat Nordsjön nästan lika många gånger? Där framkom något annat - att jag bara haft kulingvindar (dessutom en klen stackare) vid ett av alla tillfällen.
Så, någon värst stor erfarenhet av hårt väder till havs har inte dessa Nordsjökorsningar givit mig.

Och, jag har ju korsat Biscaya! Denna ökända del av Atlanten som man bävar för och förknippar med enorm sjögång,stormar och påföljande undergång. Vilken kille jag är!
Och visst har jag fått erfarenheter av den överseglingen - t.ex att inför en Biscayakorsning är det bra att ha en tillförlitlig motor och massor av diesel, vi gjorde av med 250 liter, och att massor av böcker är bra så att man får tiden att gå när man med autopilot kör över ett spegelblankt hav i vindar som aldrig överstiger 3 m/s.
Och jag för inte glömma Corrywreckan! Detta djävulens vatten! Men - det var slackvatten och stiltje. Jag har sett större virvlar i Hammarbyslussen, stakare ström i Göta Kanal och värre sjögång på Stockholms ström...

Nej Brendan. Att bara korsa ett hav eller ett ökänt vatten betyder inte mycket än möjligen prestigen. Erfarenhet är något långt mycket mer än så.

Ja, ja för guds skull, det vore mig fjärran att ifrågasätta din seglingserfarenhet. Det vore bara barnsligt att jämföra vems som är störst. Men jag tycker att det är viktigt med en liten ”CV” trots allt, så att läsarna har klart för sig på ett ungefär vilka erfarenheter som ligger till grund för alla tvärsäkra påståenden. Det gäller både dig och mig.

Varken du eller jag har en aning om hur mycket Dan och Anne har lärt sig av sitt seglingsäventyr. Annes loggbok ger ingen ledning, men jag kan bara inte tänka mig annat än att Dan har lärt sig ofantligt mycket. Om inte annat så inser han kanske att han inte är av det rätta virket för att segla den svåra vägen över Atlanten.

Ingen segling är den andra lik. En del seglar jorden runt och är så skickliga på att undvika hårt väder att de knappt behöver reva på hela tiden. Andra drabbas av århundradets storm redan vid första seglingen utanför hemmahamnen.

Det finns säkert de hemmaseglare som är betydligt mer rutinerade än många atlantseglare och till och med jordenruntseglare. Men rent generellt är det förstås så att ju längre seglingar man har gjort desto troligare är det att man har större erfarenhet. Därför hävdar jag envist att vi som inte seglat över Atlanten är en erfarenhet fattigare än dem som har gjort det och inte bör ha alltför hög svansföring.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 30 apr 2009, 11:18

Brendan skrev:...Varken du eller jag har en aning om hur mycket Dan och Anne har lärt sig av sitt seglingsäventyr. Annes loggbok ger ingen ledning, men jag kan bara inte tänka mig annat än att Dan har lärt sig ofantligt mycket. Om inte annat så inser han kanske att han inte är av det rätta virket för att segla den svåra vägen över Atlanten...
Visst, i alla fall jag vet inte vad de lärt sig idag och kanske är det så att loggboken inte heller ger någon ledning.
Jag vet inte, jag slutade läsa vid Kanarieöarna.
Men fram tills dess tyckte jag nog loggboken var tydlig - i varje fall den som skrev hade inte lärt sig särkilt mycket då.

Att någon av dem börjat ifrågasätta förmågan att segla över i östlig riktning tyder ju dock på att något skett. Men jag måste säga - jag kan faktiskt inte uppbåda kraft för att börja läsa för att ta reda på mer.

För mig är deras seglingbeskrivningar ointressanta, kokar man ner det jag läst representerar de bara dåligt sjömanskap och taskigt språk. Vad finns det att hämta där förutom en mängd inslagna öppna dörrar?
Och jag har svårt att tro att en bok baserad på deras upplevelser kommer att ha någonting för mig att lära. Och inte heller för dig Brendan. Och av loggen att döma lär den inte heller bli välskriven och underhållande.
Vi får se, det verkar som att du kommer att läsa den om den kommer ut och jag är övertygad om att du kommer att recensera den!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 30 apr 2009, 12:15

Det finns två huvudkategorier av folk som korsar atlanter, de som är skvatt galna, som seglar vad som helst och när som helst.
Den andra kategorin är de som förberett sig noga, både när det gäller båt och sig själva. För den senare kategorin brukar överresan vara ganska odramatisk.
Den riktige lille fan ombord heter tristess som kan leda till apati. Det sägs att just apati var det som skördade flest offer i livbåtarna under 2:a världskriget.
Många och genomtänkta rutiner brukar vara räddningen. Sen finns de människor som bara inte fixar detta med att sitta i en båt ute på havet. Det är inget fel i det, vilka som är de riktigt friska människorna kan man nog diskutera.
Väl ute på havet är livet enkelt, ingen stress och man vet alltid vad man ska göra härnäst. Blir vädret dåligt inträder en ny fas och nya rutiner tillkommer. Sjön gör att man alltid måste hålla sig, parera osv. Svårt att sova också. Man är konstant trött och lite avtrubbad.
Stressen kommer 2-3 dygn innan man kommer fram, denna PMS-liknade effekt brukar kallas landfeber. Är vi på rätt ställe? Kommer motorn att starta? Är alla papper i ordning osv.
Till havs är livet enkelt, man har förberett sig så gott man kan, nu hänger det mest på Gud fader eller liknande.
För många blir långsegling ett gift, de kan aldrig mer riktigt anpassa sig till ett vanligt liv iland.

Kustsegling är mer eller mindre en konstant stress och betydligt jobbigare.

Har de på Sun Chaser lärt sig något om havet? Troligen inte - det ligger nog inte i deras natur.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 30 apr 2009, 12:35

Brendan skrev: Hittade den. Det var i nummer 5-6/2008. Du blev verkligt välförtjänt vinnare av åtta glas för den artikeln (Tankar om försvarsmekanismer). Jag minns nu att jag läste artikeln med stort intresse. Den var lärorik. Vi har nog ganska exakt samma uppfattning om det haveriet i och för sig. Men det ligger litet vid sidan om det ursprungliga tvisteämnet, där vi kanske får finna oss i att ha delvis delade meningar.
Tack för de vänliga orden.
Delade meningar är bra - man lär sig en hel del av att diskutera och debattera i konstruktiv anda.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 30 apr 2009, 15:36

Eilean skrev: Visst, i alla fall jag vet inte vad de lärt sig idag och kanske är det så att loggboken inte heller ger någon ledning.
Jag vet inte, jag slutade läsa vid Kanarieöarna.
Herregud, hur klarade du det?! Själv fick jag ont i ögonen, värk i hjärnan och kliande utslag över hela ryggen bara av att läsa om eländet med den fruktansvärda stormen. Bottenlöst uselt skrivet. Om de gör allvar av planerna på en bok får man väl hoppas att de anlitar en spökskrivare.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 30 apr 2009, 23:16

Segelbo skrev:...Herregud, hur klarade du det?! ....
Uthållighet min vän, uthållighet. En bra egenskap på sjön.

Skriv svar