Båtplats ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Båtplats ?

Inlägg av T » fre 27 mar 2009, 14:28

Brygg seglaren skrev:...
Inte konstigt att det inte går att komma överens om hur man ska lösa båtplatsbristen.

Personer med gemensamma intressen försöker ju inte ens att prata samma språk, utan hackar på varandra som gamla romerska hönor.
MVH
Kaj
Håller med dig till fullo, det är gement att börja yra om gemener eller gemina i en tråd som handlar om båtplatser.

Här i Sthlm verkar det var svårare att få en plats på land än i sjön, iaf någotsånär nära bebyggda trakter. Sjönära mark hyfsat nära stan som arrenderats ut till en ideell båtklubb, betalar byggbolagen ungefär vilka pengar som helst för att komma över och då står sig den ideella båtklubben ganska slätt. Och kommunen är säkert mycket mer intresserad av att få 50 eller 100 miljoner på ett bräde istället för ett årligt arrende på 2-3 hundratusen några år framöver. Argumenten kan lyda ungefär som 'att varför ska kommunen sponsra en lyxaktivitet för ett fåtal när pengarna som trillar in vid en försäljning av marken kan användas till t.ex en idrotsshall, som kan komma alla till del.'

:o
/T

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 27 mar 2009, 14:45

Och nu väntar jag på nästa utgåva av På Kryss. Ser fram mot utfyllnad på fyra uppslag med stulna foruminlägg från denna tråd om gemena romerska hönor som stjäl båtplatser från 'sanna' seglare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Brendan
Diamantmedlem

Språkfråga

Inlägg av Brendan » fre 27 mar 2009, 16:22

morg skrev:
T skrev: Och nu är det.. 2009 eller nåt, väl?
På 60-talet fick man garanterat inte börja en mening med ”men” så all utveckling verkar inte vara av ondo. Det skulle ha varit kul att höra Brendan under hansatiden då svenskan influerades av plattyska. Ungefär hälften av våra ord beräknas ha plattyskt ursprung så det hade varit bråda tider som språkpolis.

Förövrigt har ”gemen” en svensk böjning så det går bra att prata svenska!

Det är riktigt att man inte fick börja en mening med "men" på 1960-talet. Det gick däremot bra att börja en mening med "Men". När jag började skolan på 1940-talet gick inte det. Men på 1950-talet godkändes såväl "Och" som "Men".

Vad har svenska språkets ursprung med den här diskussionen att göra? Det vet vi väl alla att svenska har influerats av lågtyska, holländska, franska, engelska, latin och flera andra språk.

Av gammal vana skrev jag gemina istället för gemener, som det förstås bör heta på svenska i pluralis. Ordet gemina användes av någon anledning under min studietid, det är jag ganska säker på, men jag kan inte förstå varför. Ordet kommer ju från lågtyskan även om det är besläktat med latinets communis.

Men nu skulle jag gärna vilja ha svar på min fråga, som jag ställde i all ödmjukhet.

Omigen: Är det någon som kan förklara för mig om jag har missat någon regel för hur egennamn kan skrivas numera? Kan någon förklara denna för mig konstiga inkonsekvens att börja vissa egennamn med versal och andra med gemen? Särskilt Stockholm och Sverige skrivs ofta(st) med inledande gemen.

Jag är angelägen att följa med min tid och om jag får en godtagbar förklaring kanske jag anammar det nya skicket.

morg
Diamantmedlem

Re: Språkfråga

Inlägg av morg » fre 27 mar 2009, 16:29

Brendan skrev: Jag är angelägen att följa med min tid och om jag får en godtagbar förklaring kanske jag anammar det nya skicket.
För de flesta används på nätet något som liknar talspråk och de flesta kunde inte bry sig mindre om stora och små bokstäver. Det har noll och ingen effekt på begripligheten. Om detta hade varit ett modererat forum hade både dina och mina inlägg tagits bort som irrelevant ot och det med rätta. Det är en irrelevant diskussion som stjäl och parasiterar på tråden. Starta en språkvårdstråd och se hur många som vill leka...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 27 mar 2009, 16:37

annarskanmanjuskrivasomjagörnärjasmsar.detfinnsjuingensomhelstanledningattbetalaförluftenmellanordenutandetärbaraattfyllaupputrymmetmaximalt.
sickutåseglaiställetförattbarahackapåvarannerapuckon :lol: -ha-ha-ha
Senast redigerad av 1 matsa, redigerad totalt 0 gånger.

Tomas E
Diamantmedlem

.

Inlägg av Tomas E » fre 27 mar 2009, 16:38

.
Senast redigerad av 1 Tomas E, redigerad totalt 0 gånger.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Brendan
Diamantmedlem

Re: Språkfråga

Inlägg av Brendan » fre 27 mar 2009, 16:51

morg skrev:
Brendan skrev: Jag är angelägen att följa med min tid och om jag får en godtagbar förklaring kanske jag anammar det nya skicket.
För de flesta används på nätet något som liknar talspråk och de flesta kunde inte bry sig mindre om stora och små bokstäver. Det har noll och ingen effekt på begripligheten. Om detta hade varit ett modererat forum hade både dina och mina inlägg tagits bort som irrelevant ot och det med rätta. Det är en irrelevant diskussion som stjäl och parasiterar på tråden. Starta en språkvårdstråd och se hur många som vill leka...

... med det är nog allt ointressant i ämnet sagt.
Det är ytterst ovanligt att jag skriver något som inte är båtrelaterat här på Sailguide. Nu kunde jag inte låta bli att göra ett undantag, när jag såg att en vanligtvis god stilist som Anders S skrev på samma inkonsekventa sätt som mågna andra. Det förvånade mig och gjorde att jag började fundera litet extra på om jag hade missat något. Därför bad jag om ursäkt för mitt tilltag och förutsåg naturligvis allt suck och stön från alla som tycker att svenska språket är något som kan behandlas hur som helst.

Men tack för svaret. Nu förstår jag att jag inte har missat någonting.

Men vad du har missat morg är att det inte är korrekt svenska att skriva egennamn med inledande gemen. I "professionell" text, dvs i böcker, tidningar etc är det helt otänkbart att skriva på annat sätt. Och det finns naturligtvis goda skäl till det. Varför skulle det vara fel att eftersträva korrekt svenska även bland amatörer på internetfora?

Ju bättre svenska man skriver desto större chans har man att bli förstådd. Dessutom är det större chans att inlägget uppfattas som seriöst, vilket är en fördel.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » fre 27 mar 2009, 17:22

matsa skrev:annarskanmanjuskrivasomjagörnärjasmsar.detfinnsjuingensomhelstanledningattbetalaförluftenmellanordenutandetärbaraattfyllaupputrymmetmaximalt.
sickutåseglaiställetförattbarahackapåvarannerapuckon :lol: -ha-ha-ha
Kallas sc[r]iptura continua och så skrevs klassiska romerska och grekiska manuskript. För att göra det lite mer båtrelaterat skulle man få plats med mängder av båtar om man tillämpade principen i hamnar istället för y-bommar ;)

EDIT; Ojdå!
Senast redigerad av 1 morg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 27 mar 2009, 18:29

morg skrev:Kallas sciptura continua och ...
Nja, nog heter det väl scriptura? :o

Vad handlade den här tråden om från början?

mvh Sven-Barry

EDIT: Fånig figur tillagd

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 mar 2009, 19:38

Brendan skrev:när jag såg att en vanligtvis god stilist som Anders S skrev på samma inkonsekventa sätt som mågna andra.
Nu förklarade jag hur felet uppstod på ett, i mitt tycke, trovärdigt sätt. Jag tycker inte trovärdigheten i förklaringen (felslag på tangentbordet) minskar av att Brendan skriver "mågna". Lätt hänt och föranleder ingen övrig kommentar från min sida.

För den intresserade: http://publications.europa.eu/code/sv/sv-4100500sv.htm
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 mar 2009, 22:19

Eilean skrev:
Anders S skrev:
Tja, man kan ju kolla på Ostpirens båtklubb i landskrona eller Lagunen i Malmö, Klagshamn etc etc. Funktionen (?) är som du tror - man betalar en andelsavgift, sedan en årskostnad för driften. När man vill avsäga sig platsen säljer man den, eller så ger man den tillbaka till föreningen, om det är på det osannolika viset att ingen vill köpa den. Vanligen är driftkostnaden lägre än i "hyrhamnarna" så platsen har alltid ett litet värde även om det inte är kö.

Här: http://www.blocket.se/vi/20576459.htm?ca=23_s
Kan man sälja tillbaks platsen till klubben? Och till vilket pris. Och kan man sälja den i andra hand till vilket pris som helst, kan man göra pengar på den i en bristsituation, ungefär som en BRF-lägenhet?
Principen brukar vara att man säljer på marknaden men det kan mycket väl finnas speciella regler. Ibland finns det hembudsrätt, ibland är det redan från början bestämt att föreningen löser in hamnplatsen till ett fastställt värde för att erbjuda den till "först i kön". Det här får man kolla upp. Där jag låg tidigare (Ostpiren) var ekonomin litet skakig i början, och man fick betala insatsen två gånger. Sedan "satte värdet sig" och när jag flyttade efter några år fick jag lätt tillbaka allt. I mitt fall köpte föreningens kassör platsen.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 27 mar 2009, 22:27

Själv skrattar jag (eller gråter?) varje gång jag läser en språkvårdarinsändare i blaskan UNT. En del klagar ju över att språket inte skrivs som förr... Själv tycker jag det är viktigast att fok förstår varann.

Från en som regelmässigt Googlar ord för att se hur de ska stavas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 mar 2009, 07:48

Tommy skrev:Från en som regelmässigt Googlar ord för att se hur de ska stavas
Intressant taktik. Men kan den verkligen fungera?
Anders S

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » lör 28 mar 2009, 07:59

Anders S skrev:
Tommy skrev:Från en som regelmässigt Googlar ord för att se hur de ska stavas
Intressant taktik. Men kan den verkligen fungera?
Är väl lite som att fråga vännerna i vem vill bli miljonär! Så länge majoriteten vet hur "fåckskot" stavas så funkar det! ;)

Googlar oxå när den svenska-engelska är långt bort och tyda.se inte har svaret!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 28 mar 2009, 09:00

Japp, det funkar faktiskt bra speciellt för ord som man kanske inte hittar i någon ordbok. Exempel:

Googla = 467000 träffar
Gogla = 596 träffar

Fockskot = 456
Fåckskot = 1

Sailguide = 21400
Sailgajd = 0

Så där kan man hålla på. Språk utveckas (avvecklas tycker en del) och förändras ständigt, ingen ide att sitta och trycka på hur det var på 1500-talet eller 60-talet.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar