Volvo Ocean Race leg 5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bryggarn
Silvermedlem

Re: Volvo Ocean Race leg 5

Inlägg av bryggarn » tis 03 mar 2009, 22:27

Ja nog får man hoppas det är en bit kvar, så jag kan återta så mycket av mina förluster som möjligt.
Känns som man borde fått sparken som navigatör eller nåt :oops:
Nu är man ju en bra bit efter, och det ser bra ut för dig swe54, som vanligt eller ... :wink:

Men jag tänker inte ge upp förrän i Rio.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 04 mar 2009, 08:23

Som vanligt är kanske att ta i...:)
Det gick väl sådär dom första 3 etapperna, ok i etapp 4 och nu ser det ju ganska bra ut i etapp 5.
Men allt hänger ju på hur mycket tid man kan ge det, både före och under själva seglingen.
Och visst finns det chanser att hämta in, vi har ju en bit i krångliga Atlanten kvar om inte annat.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 04 mar 2009, 15:37

SWE54 skrev:
toaen skrev: Nu var det dessvärre inte till dig jag skrev dom citerade raderna utan till Scampimicke. Tänkte inte på att cittera och så hann du emellan med ett inlägg
Jaha... :oops:
Nu skall du inte va ledsen för det. Det var inte lätt att förstå. Dessutom seglar du ju ifrån mig hur som helst. Jag var dum nog att inte hänga på dig när du skar in framför mig för ett tag sen och la dig på samma kurs som jag seglad. Jag låg ca 30 distansminuter akter om dig ett tag tills jag valde att gå lite mer åt öster.

Jag får nog bju på det där fikat om du kommer till Kungshamn - kanske efter Bohusracet, som ju har mål ca 3 distansminuter från min nuvarande båtplats.

SWE54 skrev:
toaen skrev: ... När du ligger i Rios hamn och inte vet vad du skall fördriva tiden med :( så har jag många härliga seglingsdygn kvar :wink: Visserligen bara virtuellt men ändå.
...
Hade man nu verkligen kommit till Rio så hade nog inte jag haft så svårt att roa mig...:)
Ska å andra sidan bli rätt skönt när den här etappen är över oavsett...
Den är rätt lång, etappen alltså.
Det finns väl knappt nått att göra i Rio - eller! :mrgreen:

Jo det är långt - och så har man ju inte seglat i de farvattnen för :? - mer än i literaturens värld :wink: .

Den korta seglingen mellan Saltsjöbaden och Sandhamn var inte helt fel. Där känner man sig ju dessutom som hemma. Den sträckan var den allra första jag seglade med min L32;a som jag hade i Stockholms skärgård några år - fast jag gick till Sandhamn via Möja, och det tog ett antal dygn. Sandö är en förfärligt fin ö.

Starten gick bra. Jag låg först av de båtarna som gick rätt väg till att börja med. Jag gjorde egentligen bara två tabbar. Lämnade datorn en stund och gick under tiden på grund på Ekholmen på Älgön. Sedan hade jag inte observerat att man lagt i ett rundningsmärke. Va det på Boskär, SW Mörtö? Så jag tog en lite onödig lång väg.

Seglingen Sandhamn - Trosa låg helt fel i tiden. Jag var på dop till mitt yngsta barnbarn i Karlstad när starten gick. Hade provseglat och programerat ett antal kurser och tider för att möjligen gå på grund nån stans mellan Ornö och Utö. Dessvärre blev det inte den vinden som jag tyckte att prognosen ett styvt dygn tidigare gav, så jag gick på grund på nån ö NE Nämdö.

Väl hemkommen (till min yngsta dotter) försökte jag smyga mig tid till datorn, med blandat resultat. Som "familjeöverhuvud" bör man väl visa lite intresse när barn och barnbarn samtliga är samlade. Detta "intresse" resulterade i ytterligare en grundstötning, men efter att ha genomlidit två låtar i Eurovisionsslagerutagningen lyckades jag smita iväg till datorn och sen satt jag där tills långt efter midnatt. Seglade upp ett par hundra placeringar - till priset av en skitsur fru.

Igår började jag fundera på om Bohusracet inte hade varit en intressant segling för Sailonline. Läste i tråden om det riktiga Bohusracet att Spacel hade börjat lobba för detta. Ett tilltag som jag stöder helhjärtat.

För den nya seglingen runt Floridas sydspets skulle komma instruktioner på chatten 15 minuter före start, om jag inte missförstod. (Det är besvärlit me sôndära udlänska språg för en bohuslänning sôm ente ens har kunna läre sej svenska ordentlit på de senaste sexti åre.) Va kan det v?

tommy
Bilagor
BM - Springet.JPG
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 mar 2009, 11:52

Ja dom korta racen är ju en stor kontrast och spännande, ur flera perspektiv...:)
Blir bara lite stressad av min, inte helt moderna , laptop som har svårt att hänga med ibland, klienten tar lite väl mycket minne.
Kan hålla med att Bohusracet skulle passa bra i Sailonline, lagom med kustkontakt och något enstaka dygn i tid.

I Volvo racet nu blir det lite lurigt väder ett tag, det kommer in högtryck från lite olika håll och wiz kommer att dra ifrån lite nu misstänker jag. Men har vi lite tur så fyller lågtrycket väst om NZ på och vi får det i häcken om någon dag, kanske vi kan komma ifatt då.
Fast det är ju fortfarande såpass att man inte behöver sitta och passa, ännu. Några DC och man klarar sig bra mellan väder uppdateringarna.

På tal om lurigt väder, Ericsson 3 har ju stuckit ut hakan lite nu..:) Man drar iväg på eget håll och kollar man vädret så ser det ju ut som om det skulle kunna löna sig ordentligt.
http://volvooceanrace.geovoile.org/

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tor 05 mar 2009, 16:01

Var lite stressad i morse över vindhålet som jagar oss så efter några snabba överslag så fegade jag ut och drog österut, vi får väl se hur fel (eller rätt) det blir imorgon bitti.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 07 mar 2009, 18:22

Lite märkligt att de båtar som rankas om #1 och #2 just nu (Schacha och Wiz) ligger ungefär 2500 sjömil från varandra... :D

Själv har jag iallafall lyckats klättra upp till plats 246, efter en katastrofal start då jag inte kunde styra så aktivt pga resa. Låg då runt 1200-plats...
I dagsläget ligger jag nog mellan 24-48 timmar efter ledargruppen.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 08 mar 2009, 22:42

På sådana här långa etapper så finns ju möjligheterna att segla ifatt, särskilt när man ska passera ekvatorn. Nu när vi inte kom iväg som vi hade hoppats nere i södra oceanen så har många båtar fortfarande kontakt, en del som halkade efter för någon vecka sedan är ifatt och det kommer båtar norrifrån med nu. Kan bli rena tåget runt Kap Horn. Vi stöter på ännu ett vindhål i morgon. Första gången det varit så här stillsamt här nere för min del. Fast det är klart, det är ju bara 3:e gången...:)
Max har fått styra min båt nu ett par dagar, har inte haft ork och lust att fokusera på den. Får väl ta tag i det i morgon när lättvinden kommer...

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » mån 09 mar 2009, 08:38

Känns som att det äntligen öppnas en möjlighet för att komma tillbaks i racet.
Ser ut som att det äntligen ska bli segla av i helt rätt riktning, inga fantastiska vindstyrkor eller fart, men ändå.
Samtidigt ser det ju ut som att det öppnar sig klart sämre vindar för båtarna längre fram.

Vore ju kul om man kan skifta läge från slicka-sina-sår-stadiet till ett mer tätt-i-ryggen på ledarbåtarna.

Ska bli intressant de närmsta 24 timmarna.

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » mån 09 mar 2009, 17:52

Akta dig swe54 !!!
Ser ut som du kan ramla över kanten :D
Fast du kanske stöter på en isvall innan dess ...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 09 mar 2009, 18:51

Vad händer om man kommer för långt söderut i det läget - går man på grund på linjen då?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 09 mar 2009, 19:42

Före väderuppdateringen vid middagstid så var jag tvungen att slå eftersom jag hade hamnat nedanför 70S. Efter uppdateringen så blev det en läcker kurva längs 69,998S på TWA, så det var ju bara att åka innan nästa uppdatering kanske skulle ställa till det.
Det som händer annars är ju bara att det inte finns något väder, TWS=0 ger båtfart=0.
Fast jag måste ju säga att jag är lite less på det här nu...
Det är mer cruising än racing för tillfället. Det har nog blivit lite väl mycket vr segling detta halvåret, har ju haft 83 dygn Vendée Globe i vinter med.

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » tor 12 mar 2009, 22:40

Ja de senaste dygnen har ju varit de klart roligaste av detta långa ben.
Var förut över 600 sjömil efter täten, nu ikväll har jag 55 sjömil till ledarbåten. Samtidigt klättrat från plats 500+ till just nu 70.
Känns som en comeback som kan ge möjlighet att hänga med upp mot Kap Horn och förhoppningsvis även till Rio.

Bara att be för att vädergudarna ska skicka mig gynnsamma vindar nån vecka till eller så :wink:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 12 mar 2009, 22:57

Långa avstånd kan ibland vara en fördel när man kan segla i ett annat väder, ser att fler Sailguidare har kommit ifatt.
Det har ju varit lite annorlunda södra oceanen väder nu ett tag. Iom att vädret kommer väst ifrån så pressas fältet ihop mer och mer. Det kan ju bli rena kortbane rundningen vid Kap Horn. Det är många båtar i bredd, ska bli lite spännande att se vem som rundar först. Sen är det "bara" krångliga syd Atlanten kvar...är vi inte framme snart... :cry:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 13 mar 2009, 06:58

Ja, det har verkligen pressats ihop. Själv ligger jag just nu 139:a, men bara ca 10 timmar efter ledarna. Det gäller att motstå frestelsen att styra rakt upp mot Kap, pga av projektionen så är det ju fortfarande inte närmast.

SWE54 ligger bra till som vanligt, 4:a, grattis så länge!

//Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 14 mar 2009, 16:06

Ja tack för det..:)
Nu är ju iof rankingen som den är och man kanske får ta den med en nypa salt, är 8:a just nu enligt den.
Äntligen på väg in mot Atlanten, ca en vecka till Rio.
Kanske blir en vettig målgång nästa helg dagtid då, förhoppningsvis...

Skriv svar