SWE54 skrev:toaen skrev:
Nu var det dessvärre inte till dig jag skrev dom citerade raderna utan till Scampimicke. Tänkte inte på att cittera och så hann du emellan med ett inlägg
Jaha...
Nu skall du inte va ledsen för det. Det var inte lätt att förstå. Dessutom seglar du ju ifrån mig hur som helst. Jag var dum nog att inte hänga på dig när du skar in framför mig för ett tag sen och la dig på samma kurs som jag seglad. Jag låg ca 30 distansminuter akter om dig ett tag tills jag valde att gå lite mer åt öster.
Jag får nog bju på det där fikat om du kommer till Kungshamn - kanske efter Bohusracet, som ju har mål ca 3 distansminuter från min nuvarande båtplats.
SWE54 skrev:toaen skrev:
... När du ligger i Rios hamn och inte vet vad du skall fördriva tiden med

så har jag många härliga seglingsdygn kvar

Visserligen bara virtuellt men ändå.
...
Hade man nu verkligen kommit till Rio så hade nog inte jag haft så svårt att roa mig...

Ska å andra sidan bli rätt skönt när den här etappen är över oavsett...
Den är rätt lång, etappen alltså.
Det finns väl knappt nått att göra i Rio - eller!
Jo det är långt - och så har man ju inte seglat i de farvattnen för

- mer än i literaturens värld

.
Den korta seglingen mellan Saltsjöbaden och Sandhamn var inte helt fel. Där känner man sig ju dessutom som hemma. Den sträckan var den allra första jag seglade med min L32;a som jag hade i Stockholms skärgård några år - fast jag gick till Sandhamn via Möja, och det tog ett antal dygn. Sandö är en förfärligt fin ö.
Starten gick bra. Jag låg först av de båtarna som gick rätt väg till att börja med. Jag gjorde egentligen bara två tabbar. Lämnade datorn en stund och gick under tiden på grund på Ekholmen på Älgön. Sedan hade jag inte observerat att man lagt i ett rundningsmärke. Va det på Boskär, SW Mörtö? Så jag tog en lite onödig lång väg.
Seglingen Sandhamn - Trosa låg helt fel i tiden. Jag var på dop till mitt yngsta barnbarn i Karlstad när starten gick. Hade provseglat och programerat ett antal kurser och tider för att möjligen gå på grund nån stans mellan Ornö och Utö. Dessvärre blev det inte den vinden som jag tyckte att prognosen ett styvt dygn tidigare gav, så jag gick på grund på nån ö NE Nämdö.
Väl hemkommen (till min yngsta dotter) försökte jag smyga mig tid till datorn, med blandat resultat. Som "familjeöverhuvud" bör man väl visa lite intresse när barn och barnbarn samtliga är samlade. Detta "intresse" resulterade i ytterligare en grundstötning, men efter att ha genomlidit två låtar i Eurovisionsslagerutagningen lyckades jag smita iväg till datorn och sen satt jag där tills långt efter midnatt. Seglade upp ett par hundra placeringar - till priset av en skitsur fru.
Igår började jag fundera på om Bohusracet inte hade varit en intressant segling för Sailonline. Läste i tråden om det riktiga Bohusracet att Spacel hade börjat lobba för detta. Ett tilltag som jag stöder helhjärtat.
För den nya seglingen runt Floridas sydspets skulle komma instruktioner på chatten 15 minuter före start, om jag inte missförstod. (Det är besvärlit me sôndära udlänska språg för en bohuslänning sôm ente ens har kunna läre sej svenska ordentlit på de senaste sexti åre.) Va kan det v?
tommy