Miljötänkande.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Miljötänkande.

Inlägg av Håkan » mån 12 jan 2009, 09:04

Mina tankebanor är såhär:
1) Använd så lite energi som möjligt
2) Använd så bra energi som möjligt
3) Belasta miljön så lite som möjligt i övriga fall

1) Cykla, åk buss eller gå
Tilläggsisolera huset
Sänk temeraturen
Installera solvärme (nån som provat?)
Använd lågenergilampor
Segla även i motvind, lätt vind eller hård vind (alt ligg i hamn)
Behöver barn mopeder?
Behöver dingen motor?
Behöver man vattna gräsmattan på sommaren?

2) Använd bergvärme, grön el, fjärrvärme?
Köp biogasbil (funkar finfint...)
Köp elbil (finns tyvärr inga bra och billiga ännu :cry: )

3) Behöver man dubbdäck?
Behöver man köpa mat som tillverkats långt bort?
Behöver man köpa förpackad frukt och grönt?
Behöver man köpa produkter som tillverkats långt bort?
Behöver man köpa produkter (tex krossade tomater) i tung metallburk när man kan köpa i lätt pappförpackning i stället?
Behöver man äta så mycket kött?

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något..."

Nu måste jag säga att jag är ingen radikal miljöpartist, jag har inte ens funderat på att rösta på dem men jag tror det är bra att de finns...
Däremot tycker jag att det är allas skyldighet att bry sig och fundera på vad vi köper.
Att man sedan inte kan / vill / orkar / har råd att följa alla sina ideal är en annan sak men då har man tagit ett aktivt val i alla fall.
MEN de flesta orkar tyvärr inte brys sig och skiter i allt :evil: ...

Vi är inte felfria, långt därifrån tyvärr MEN vi försöker att bli bättre och bättre...

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 12 jan 2009, 09:12

Jag har haft lite problem med överhettning på min 4hp evinrude och då kört den i en 20 liters vattendunk, man behöver inte köra länge för att vattnet i dunken ser ut som oljeavfall. Det blir en rätt lebbig blandning av olja och bensin.

När det gäller miljön så har vi i Sverige ett unikt läge då vår elproduktion är co2 fri till 97%. Vi står dock inför stora utmaningar då känkraften faller för åldersstrecket på 2020talet, vi måste snart fatta beslut, vindkraften kommer att ge ett rejält strå till stacken men är nu fortfarande rätt marginell 1,5% i Sverige och 2,5% i norden. Den har en svaghet som är känd för seglare och det är när det inte blåser, då behövs nåt annat och i elsystemet så är vattenkraft optimalt för reglering, det kommer att behövas mer reglerkraft för att klara vindkraftutbyggnaden. Problemet för Sverige är annars transportsektorn och en lösning som jag tror mycket på är laddhybridfordon som kan pluggas in på elnätet. Då skulle vi kunna minska energianvändningen bland personbilar från 45twh till 10 twh samt 10twh förnybar el från exvis vindsnurror. På sjön får vi öka segelanvändningen och vid vindbrist använda laddbara elmotorer eller köra med våra supereffektiva smådieslar :lol: .

Brendan
Diamantmedlem

Överbefolkningen

Inlägg av Brendan » mån 12 jan 2009, 09:14

Anders S skrev:
Maxi33 skrev: Brendan har något viktigt att säga om det där med man och kvinna och vad det leder till globalt men detta är nog inte rätt forum.
Det finns nog de som sysslar med sådant även i båten, men man kan väl hålla sig till en tråd - speciellt om man startar den enkom för ändamålet ?
Nog?

Man får så sina frön varhelst det är möjligt och lämpligt. Håkan sår på Planket och jag sår på Sailguide. Många frön faller förvisso på hälleberget men inte alla. Sailguides, liksom Plankets skribenter, är uppenbarligen ännu inte mogna att diskutera den allt överskuggande ödesfrågan, vida viktigare att lösa före detalfrågor som miljö och klimat, nämligen överbefolkningen. Men det är bara en tidsfråga innan Världssamfundet tvingas ta frågan på allvar. Det var uppmuntrande att Göteborgs-Postens har börjat uppmärksamma den.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 09:50

Anders S skrev:
Maxi33 skrev: Brendan har något viktigt att säga om det där med man och kvinna och vad det leder till globalt men detta är nog inte rätt forum.
Det finns nog de som sysslar med sådant även i båten, men man kan väl hålla sig till en tråd - speciellt om man startar den enkom för ändamålet ?
Betänker man detta, kan man anses som miljösvin om man har samlag utan kondom i båten. I alla fall om man redan har 2,1 barn. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 10:13

JanneR skrev:Intressant ämne som berör.

Men, ni "grönstövlar" och andra. Hur är det nu egentligen. Förgasas bensinen eller "rinner" den ut i grunda vikar där den förgiftar fisken? Om 20 procent av bränslet rann rakt igenom 2-taktsmotorerna så skulle verkligen havet vara "skimrande" som Evert Taube så vackert skaldat. Fram med hårda fakta istället för flummet.

Vänligen
Janne
Flummet? Nedlåtande kommentar, som tagen från Maringarderoben. Ordet flum kopplar jag till ordet knarkare, och knarkare och att knarka har jag aldrig gillat. Att bli kallad flummare för att jag tycker det är fel att skita ner världens vackraste natur är inte heller nåt jag gillar. Fast det är förstås väldigt intressant att ta del av hur andra tänker.
Och är man inte blind, berusad av sprit eller flummig av knark ser väl de flesta att havet skimrar nåt alldeles väldigt runt en tvåtakts utombordare. Det ser precis lika ut på vattenytan som när man spiller bensinen rätt i vattnet. Och nog ryker det rätt rejält ovan vattnet också så både vattnet, botten och luften får sin beskärda del av gifterna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 12 jan 2009, 11:28

Anders S skrev:Kort tvåtaktslära:

Tvåtaktare av den enkla sorten (simpla utombordare) blandar bränsle och luft i förgasaren och suger ner blandningen i vevhuset. Där komprimeras gasblandningen något (via kolvens baksida). Efter arbetsslaget öppnas avgasporten och en del av avgaserna evakueara mha kvarstående förbränningstryck. Därefter (samma slag) öppnas intagsporten av kolven. Avgaserna trycks nu in i motorn via vevhusövertrycket och kvarvarande avgaser trycks ut i avgasröret. Tyvärr har man nu ett dåligt val: antingen accepterar man att det finns kvar avgaser i förbränningsrummet och får en dålig förbränning och dito verkningsgrad eller så accepterar man att det får kosta färskgas (bensin-luft-blandning) att bli av med avgaserna (spolförluster). Till detta kommer oljeinblandningen, något som skapar ytterligare problem.

Man kan som regel få detta att fungera hyfsat, men tyvärr bara på ett rätt smalt varvtalsområde. Alla som trixat med tvåtaktare känner till det här - det finns ett varvtalsområde där motorn går vackert - under detta (och över, men där hamnar man sällan med båtar) går motorn sämre. Utombordare är därvid inte annorlunda än andra tvåtaktare, till exempel mopeder eller motorsågar. Vill man optimera detta - kör en så liten utombordare som möjligt, och kör den på sitt bästa varvtal - det är ofta i närheten av maxeffekten eller något därunder (kanske inte alldeles intuitivt?). Glöm dock inte att det är utsläppens totalsumma som räknas, inte andelen obränd bensin. 50 % av en liter är fortfarande mindre än 20 % av fem liter.

Tyvärr stämmer det alldeles för bra att bränslet går ut oanvänt i vattnet. Ett sätt att visa detta är att man ser mellan 20- till 50-procentiga besparingar mellan samma hastighet med en fyrtakts- och en tvåtaktsutombordare. Även om man kan förklara en liten del av skillnaden med en bättre termisk verkningsgrad och mindre pumparbete (ingen vevhuskompression) är det ett faktum att tvåtaktare med tvär- eller vändspolning släpper igenom bränsle i onödan. I utombordare brukar man släppa ut avgaserna under vattnet, ofta i propellern eller under den sk kavitationsplattan. Det innebär att kvarvarande bensin i avgaserna raskt kondenseras i det kalla vattnet, blandas upp i propellerströmmen och sprids i vattnet. Något avslöjande gasmoln, a la trimmad moppe blir det inte.

Recept 1: Alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja, i så låg inblandning som är möjligt. På sikt, byt till fyrtaktare eller ännu hellre sk fur-taktare (åror).
Recept 2: Tvåtaktare har vissa fördelar rent tekninskt (lätta, starka) och om man använder direktinsprutning (sprutar in bränslet efter att avgasporten stängts är tillräckligt) kan man få godtagbara avgasvärden. Så löser man frågan på större (dyrare, mer invecklade) moderna tvåtaktare.

Tack, Anders S, för ett sakligt svar som vanligt! Det är riktigt förstås. Men ändå - att vara neurotisk för att man bränt 5 liter tvåtaktssoppa under en sommar (debattens startpunkt), det är skevt på nåt sätt, fast svårt att sätta fingret på var feltänkandet ligger.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 12:34

Neurotisk? Idiot, blir då min korta replik.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 12 jan 2009, 12:44

Hehe, kul att det börjar hetta till litet. :lol:

Jag kan spetsa debatten med eget eget bidrag. Under en kort förvirrad period av mitt liv hade jag en muskelbåt. Det var en båt av den värre sorten, drygt 7 meter lång, ganska smal, otroligt v-bottnad och med en 300hk 2-takts utombordare på akterspegeln. Ja du läste rätt 300hk Evinrude, den dittills största utombordarmotorn som gick att montera på en båt. Den hade en 4-liters 2-takts V8. Bränsleförbrukningen var fullständigt galen. Mellan 2-3 l/Nm i marchfart, gränsfall till obegränsad förbrukning i högre farter. Jätteskoj båt, den toppade 57 knop. :o :mrgreen:

Men för att hålla sig till miljöaspekten:
-Kallstarter med en tvåtaktsmotor med förgasare var ingen rolig historia. Röken fullständigt vällde ut och det såg ut som dimman i Lütsen bakom båten.
-Det låg ofta en bränslefilm kring motorn även i avstängt tillstånd.

Jag kan så här i efterhand erkänna att större miljöbov än så måste vara svårt att vara på sjön. Då känns segling betydligt renare. Så därja, så har man gjort en offentlig avbön också. 8)

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » mån 12 jan 2009, 12:56

Om man tvivlar på att det släpps ut orenade avgaser ur en tvåtaktare, rekommenderar jag det tidigare nämnda tanktestet. I mitt fall i form av en plasttunna där 2-taktsmotorn (Suzuki 1994) körs ren med sötvatten varje höst. Det tar inte många sekunder innan vattenytan är helt oljig och ser väldigt oaptitlig ut. Kombinerar men detta med att stå inne i garaget med taskig ventilation, så blir man nästan segla-in-och-ur-hamn-fundamentalist, trots långköl och halvtrötta segel.

Mattias

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 12 jan 2009, 13:22

Mr Q skrev:Hehe, kul att det börjar hetta till litet. :lol:

Jag kan spetsa debatten med eget eget bidrag. Under en kort förvirrad period av mitt liv hade jag en muskelbåt. Det var en båt av den värre sorten, drygt 7 meter lång, ganska smal, otroligt v-bottnad och med en 300hk 2-takts utombordare på akterspegeln. Ja du läste rätt 300hk Evinrude, den dittills största utombordarmotorn som gick att montera på en båt. Den hade en 4-liters 2-takts V8. Bränsleförbrukningen var fullständigt galen. Mellan 2-3 l/Nm i marchfart, gränsfall till obegränsad förbrukning i högre farter. Jätteskoj båt, den toppade 57 knop. :o :mrgreen:

Men för att hålla sig till miljöaspekten:
-Kallstarter med en tvåtaktsmotor med förgasare var ingen rolig historia. Röken fullständigt vällde ut och det såg ut som dimman i Lütsen bakom båten.
-Det låg ofta en bränslefilm kring motorn även i avstängt tillstånd.

Jag kan så här i efterhand erkänna att större miljöbov än så måste vara svårt att vara på sjön. Då känns segling betydligt renare. Så därja, så har man gjort en offentlig avbön också. 8)
Också jag hade känt mig skuldtyngd som en neurotisk idiot med en 300 hästars 2T på aktern och full speed. Men nu var det ju fråga om att kajka omkring med tre hk eller nåt sånt. Tycker inte man behöver göra avbön för en sån miljömässig bagatell. Nån måtta på självgisslet måste det vara.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 12 jan 2009, 13:41

eriksbo1 skrev:Också jag hade känt mig skuldtyngd som en neurotisk idiot med en 300 hästars 2T på aktern och full speed. Men nu var det ju fråga om att kajka omkring med tre hk eller nåt sånt. Tycker inte man behöver göra avbön för en sån miljömässig bagatell. Nån måtta på självgisslet måste det vara.
Neurotisk idiot kan du vara själv :mrgreen:, särskilt om du inte fattar att en tvåtaktare släpper ut olja och bensin oavsett storlek. Eller tycker du att litet olja i viken är ok? :arrow: :?:

JanneR
Silvermedlem

Inlägg av JanneR » mån 12 jan 2009, 17:29

[[/quote]
Flummet? Nedlåtande kommentar, som tagen från Maringarderoben. Ordet flum kopplar jag till ordet knarkare, och knarkare och att knarka har jag aldrig gillat. Att bli kallad flummare för att jag tycker det är fel att skita ner världens vackraste natur är inte heller nåt jag gillar. Fast det är förstås väldigt intressant att ta del av hur andra tänker.
Och är man inte blind, berusad av sprit eller flummig av knark ser väl de flesta att havet skimrar nåt alldeles väldigt runt en tvåtakts utombordare. Det ser precis lika ut på vattenytan som när man spiller bensinen rätt i vattnet. Och nog ryker det rätt rejält ovan vattnet också så både vattnet, botten och luften får sin beskärda del av gifterna.[/quote]

Det dåliga samvetet lyser igenom. Har du en gammal bil utan katalysator också?

Janne
PS Medveten provokation men med glimten i ögat. ; ) DS

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 jan 2009, 17:49

Vill man vara miljövän, men inte kväsa sina båtlustar alldeles helt kan man ju också få lov att inta en pragmatisk syn på det hela.

När det gäller att köra en jollesnurra några timmar och därvid förbruka några liter bensin är det ju en sak, att köra många timmar med en större motor är en annan. Var och en bör ju kunna avgöra när det är befogat att göra något åt saken, och några få liter alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar smörjolja (som används till större delen, även om det tyvärr läcker ut en del igenom) är inget att orda om. Grisslans poäng om var man i så fall kör kan vara lika viktig. De flesta tvekar inte att måla bottenfärg som innehåller lösningsmedel, tvätta båten med avfettning, rubba den, vaxa den med flytande vax eller har spolat genom kylsystemet med glykolblandning på hösten. Det är inte så stor skillnad mot att spilla igenom någon liter bensin genom snurremotorn. Men om man tänker sig för kan man kanske minska onödig körning? Är det så förfärligt att ro? Kanske man inte skall låta barnen köra snurra för nöjes skull, utan hitta på något annat (rigga jollen?) etc etc.

Som någon sa, är man så himla bra själv? Det är man kanske inte, men man kan ju vara litet mindre dålig, kanske utan att det ens kostar något nämnvärt ? Dessutom, de stora miljöinsatserna gör man nog hemmavid. I ett tänkt exempel är det kanske så (men man kan inte veta utan att kolla) att det kan vara bättre att byta ut frysen mot en energisnålare hellre än att köpa en ny fyrtaktssnurra till jollen?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 jan 2009, 18:34

Såg att det drar en hel del ström när man googlar. Googlingen sätter väl igång en mängd elapparater runt hela jorden. Så nyfikenhet kanske bidrar till att haven höjs!
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article4166190.ab
Det finns läsarkommentarer till artikeln, intressant att läsa. Många är förbannade, artikeln är lögn typ. Man skriver även att man aldrig tänker dra ner på sin elkonsumtion. Eftersom xxx skitar ner så mycket och gör av med så mycket ström så tänker inte jag ändra på nånting... Mentaliteten i Sverige och Ryssland skiljer sig nog mindre än vad jag trott. De flesta vill gasa på allt vad det går, allt snack om miljö är bara lögn, jag skiter i allt, inget jag har med att göra, osv...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 12 jan 2009, 18:48

Hua google, det låter neurotiskt.

För att inte tala om hur mycket ström vi bränner av när vi uppehåller Sailguideservern. Både idiotiskt och neurotiskt på en gång kanske? Det är nog dags att besöka hjärndoktorn. Eriksbo kanske har förslag på någon bra hjärnskynklare, du verkar ju inne i rullarna så att säga?

Skriv svar