har gått på - trösta mig...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 12 okt 2006, 17:04

Hood, jag beundrar ditt mod att öppna nytt konto idag, för att inte synas med ditt vanliga signum. Verkligt kreativt!

Consensus kan man tycka mycket om (för att inte tala om hans åsikter ... :wink: ), men i sitt inlägg lyfte han fram det som var kul, det märktes att det kom från hjärtat, och gjorde en klar deklaration. Kan inte kallas smygreklam!

/J

Hood
Erfaren medlem

Inlägg av Hood » tor 12 okt 2006, 17:24

Är nog inte riktigt med på noterna. Har inget annat konto personligen men läser sidan då och då. Och modigt eller inte. Rätt ska vara rätt.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 12 okt 2006, 19:50

Ja jo, jag blev kanske lite exalterad. Jobbar dock inte för Garmin. Jag gillar dock prylen väldigt mycket. Den är av bra kvalitet och det förbryllar mig alltid hur mycket info som ryms i det lilla skalet.

Se där, nu är jag igång igen... sorry :oops:

Hood
Erfaren medlem

Inlägg av Hood » tor 12 okt 2006, 19:56

Ok. På den punkten är jag beredd att hålla med dig. Kör med Garmin själv....... Sen var det där med forumreglerna inte så blodigt menat heller. \"Stillsamt påpekande........\" eller nåt stod det väl...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 12 okt 2006, 20:19

Garmins grejer är JÄTTEBRA.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tor 12 okt 2006, 20:54

Tack för tipset om Garminplottern!
Den blir nog bra,även om skärmen är liten.Jag kan ha papperskortet bredvid för bättre läsbarhet i detaljerna.
Det är ju snart mässa i Älvsjö,ska titta lite extra på plotter och VHF i år.
Rent allmänt är el,elektronik och motorer inte min grej,såvida det inte rör sig om lösa enheter,som är lätta att ta hem.

När det gäller Arholma-Landsort boken,så får jag alltså ta den med en nypa salt och inte lita lika mycket på den som hittills.
Nu har vi bara halva djupgåendet av Diva 399:ans och jag tar alltid ner farten tidigt innan vi förtöjer.Båten är inte känslig för sidvind,så det går utmärkt att bottennavigera i krypfart,om vi blir tveksamma.

När det gäller precisionsnavigering har jag studerat rutinerna på kompisarnas Mannerberg 38.
Där kan dom inte göra minsta misstag utan stora konsekvenser,kölen sticker 2,5 meter.De har naturligvis all elektronik som behövs utom radar.Pedantiskt skött dessutom och med elektronisk färdskrivare,för utvärdering av varje segling.
En man navigerar hela tiden och den andre basar i sittbrunnen.De utgår från att det alltid är dålig sikt oavsett väder och tid på dygnet.De har därför alltid samma rutiner och enkla språkbruk.Dessutom litar de till 100% på att den andre gör sitt jobb enligt planen.
Det är fantastiskt att se deras samspel och jag kan lita på att de vet på metern exakt var vi är,trots beckmörker i trång skärgård och 7 knop!

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 12 okt 2006, 21:58

Miwa skrev:
När det gäller Arholma-Landsort boken,så får jag alltså ta den med en nypa salt och inte lita lika mycket på den som hittills.
Nu har vi bara halva djupgåendet av Diva 399:ans och jag tar alltid ner farten tidigt innan vi förtöjer.Båten är inte känslig för sidvind,så det går utmärkt att bottennavigera i krypfart,om vi blir tveksamma.

När det gäller precisionsnavigering har jag studerat rutinerna på kompisarnas Mannerberg 38.
Där kan dom inte göra minsta misstag utan stora konsekvenser,kölen sticker 2,5 meter.De har naturligvis all elektronik som behövs utom radar.Pedantiskt skött dessutom och med elektronisk färdskrivare,för utvärdering av varje segling.
En man navigerar hela tiden och den andre basar i sittbrunnen.De utgår från att det alltid är dålig sikt oavsett väder och tid på dygnet.De har därför alltid samma rutiner och enkla språkbruk.Dessutom litar de till 100% på att den andre gör sitt jobb enligt planen.
Det är fantastiskt att se deras samspel och jag kan lita på att de vet på metern exakt var vi är,trots beckmörker i trång skärgård och 7 knop!

Hälsn.Miwa
När det gäller att lägga till med Divan är det busenkelt, enda problemet är att bedömma avståndet till fören pga längden. Divan är rätt låg och har rätt lång köl så hon är kursstabil och driver inte i sidled. En nackdel är dock att vi gör nästan 3 knop på tomgång!
Denna gång behövde jag räta upp båten mha fart då båtarnas draggar låg snett och jag ville inte gå över linorna. När jag parkerat båten mellan dragglinorna bromsade jag kraftigt för att få ned farten och då small det. Normalt sett är jag försiktigare men du skulle det vara 2,5m djup och brygga. vad kan gå fel???
Du skriver ofta om Mannerbergaren, hur bra är de? Seglar de IMS, Gotland Runt eller lokala lystävlingar?

God natt / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tor 12 okt 2006, 22:41

Håkan!
De seglar mest lokala lys-seglingar typ Gran Prix o.dyl.
Nu senast Åland Sea Race som de vann trots lätta vindar och ingen vanlig målgång.Ingen hann i mål !

GR och IMS bryr de sig inte om,men båten har ett förflutet där också under de gamla ägarna.

De har bytt rigg till en högre utan backstag och kör bara med fock,ingen genua.
Tanken är att ha en snabb performance cruiser,som går att manövrera på två.Lys 1,41. Kryssyta 86kvm Depl. 4,4 ton.

Under kappsegling behövs många bananätare på railen,så jag har varit gästgast ibland.Jag skulle varit med i Åland SR men var tyvärr ute på jobb.

Jag tror att du som är särskilt intresserad av höga prestanda,skulle ha utbyte av de här killarna.I så fall förmedlar jag gärna kontakten.

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 16 okt 2006, 09:24

Miwa skrev:Håkan!
De seglar mest lokala lys-seglingar typ Gran Prix o.dyl.
Nu senast Åland Sea Race som de vann trots lätta vindar och ingen vanlig målgång.Ingen hann i mål !

GR och IMS bryr de sig inte om,men båten har ett förflutet där också under de gamla ägarna.

De har bytt rigg till en högre utan backstag och kör bara med fock,ingen genua.
Tanken är att ha en snabb performance cruiser,som går att manövrera på två.Lys 1,41. Kryssyta 86kvm Depl. 4,4 ton.

Under kappsegling behövs många bananätare på railen,så jag har varit gästgast ibland.Jag skulle varit med i Åland SR men var tyvärr ute på jobb.

Jag tror att du som är särskilt intresserad av höga prestanda,skulle ha utbyte av de här killarna.I så fall förmedlar jag gärna kontakten.

Hälsn.Miwa
Bor numer i Skåne och har inte brist på båtar att gasta på. Tid är däremot en bristvara... :cry:
Seglar hellre en "vanlig" båt som är lättare att jämföra med andra.
De måste ha svårt att segla upp till lys 1,41! Eller???

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 16 okt 2006, 20:45

Håkan!
Ja det har varit trögt i 2 år,men de har ett system som de håller sig till,för utvärdering och analys.

Nu under sensäsongen,har de kommit så långt i programmet att de har börjat vinna.Inte bara vara först i mål.

Hälsn.Miwa

Skriv svar