Håkan,Håkan skrev:Jag ger upp, skall alla behöva ha två båtar?
En för semestern och en för kappsegling!
Tanken har slagit mig men känns föga lockande...
Segla väl med eller utan LYST /
Jag har via mina sista 12 båtar försökt hitta en bra kompromiss mellan semester och kappseglingsbåt utan att lyckas. På skoj har man alltid sagt "det ultimata är att ha 2 båtar optimerade för sin uppgift". Min fru blev väldigt trött på att jag alltid tömt båten helt och hållet inför en kappsegling och att hon aldrig hittade sakerna igen inför familjeturen
Att ha 2 båtar är i sig inte så omständigt och dyrt som man först kan tro, allt beroende på vad man väljer för båtar. Din Diva 399 kostar mer än vad min Ravage och Triss Norlin gör tillsammans inklusive dubbla hamnavgifter och försäkringar för flera år framöver.
Ravagen seglar mycket bra (1,23 mot Divans 1,25) och sväljer dessutom många besättningsmän (8 kojer). Trissen är ful som stryk & långsam men å andra sidan billig att optimera och enkel att sköta. Den kan ligga i ensamt majestät tills du behöver den utan att du behöver ha dåligt samvete. Man kan visserligen säga " fan va tråkig båt, den ger en inga fartupplevelser och är därför inte kul". Min kommentar till detta är att alla vanliga segelbåtar gör mellan 5-7 knop på kryssen, 5 knop är långsamt och 7 fort. Hur mycket fartkänsla är de 2 knopen värda ? Inte skapar dessa 2 knop tunnelseénde precis
Efter många års funderande kom jag fram till att det enda rätta är att ha 2 båtar i rätt prisnivå. Slut på kompromisserna och slut på kånkandet av prylar till och från båten.
Du som bor i Helsingborg kan sätta upp dig på en 2:dra handsplats i Råå hamn till nästa år och komma undan med 2385 sek/år i hamnplats. Försäkringen på trissen är 380 sek/år och en fin båt med nya segel och nya beslag kostar ca 40-50 ksek. Det finns som sagt en anledning till att båten är döpt "NoStatus". Det finns givetvis andra båtmodeller att välja mellan, man behöver ju inte köpa en Triss Norlin som nästan får en att må illa när man ser den, det finns andra modeller som är vackrare men summa summarum kvarstår.....det behöver inte vara dyrt att bli kompromisslös.
Ha det gott /Dan(som inte loggat in)