Lystal?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravag

2 båtar ??

Inlägg av Ravag » tis 25 apr 2006, 08:49

Håkan skrev:Jag ger upp, skall alla behöva ha två båtar?
En för semestern och en för kappsegling!
Tanken har slagit mig men känns föga lockande...

Segla väl med eller utan LYST /
Håkan,

Jag har via mina sista 12 båtar försökt hitta en bra kompromiss mellan semester och kappseglingsbåt utan att lyckas. På skoj har man alltid sagt "det ultimata är att ha 2 båtar optimerade för sin uppgift". Min fru blev väldigt trött på att jag alltid tömt båten helt och hållet inför en kappsegling och att hon aldrig hittade sakerna igen inför familjeturen :roll:

Att ha 2 båtar är i sig inte så omständigt och dyrt som man först kan tro, allt beroende på vad man väljer för båtar. Din Diva 399 kostar mer än vad min Ravage och Triss Norlin gör tillsammans inklusive dubbla hamnavgifter och försäkringar för flera år framöver.

Ravagen seglar mycket bra (1,23 mot Divans 1,25) och sväljer dessutom många besättningsmän (8 kojer). Trissen är ful som stryk & långsam men å andra sidan billig att optimera och enkel att sköta. Den kan ligga i ensamt majestät tills du behöver den utan att du behöver ha dåligt samvete. Man kan visserligen säga " fan va tråkig båt, den ger en inga fartupplevelser och är därför inte kul". Min kommentar till detta är att alla vanliga segelbåtar gör mellan 5-7 knop på kryssen, 5 knop är långsamt och 7 fort. Hur mycket fartkänsla är de 2 knopen värda ? Inte skapar dessa 2 knop tunnelseénde precis :wink:

Efter många års funderande kom jag fram till att det enda rätta är att ha 2 båtar i rätt prisnivå. Slut på kompromisserna och slut på kånkandet av prylar till och från båten.

Du som bor i Helsingborg kan sätta upp dig på en 2:dra handsplats i Råå hamn till nästa år och komma undan med 2385 sek/år i hamnplats. Försäkringen på trissen är 380 sek/år och en fin båt med nya segel och nya beslag kostar ca 40-50 ksek. Det finns som sagt en anledning till att båten är döpt "NoStatus". Det finns givetvis andra båtmodeller att välja mellan, man behöver ju inte köpa en Triss Norlin som nästan får en att må illa när man ser den, det finns andra modeller som är vackrare men summa summarum kvarstår.....det behöver inte vara dyrt att bli kompromisslös.

Ha det gott /Dan(som inte loggat in)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: 2 båtar ??

Inlägg av Håkan » tis 25 apr 2006, 10:18

Ravag skrev: Man kan visserligen säga " fan va tråkig båt, den ger en inga fartupplevelser och är därför inte kul". Min kommentar till detta är att alla vanliga segelbåtar gör mellan 5-7 knop på kryssen, 5 knop är långsamt och 7 fort. Hur mycket fartkänsla är de 2 knopen värda ? Inte skapar dessa 2 knop tunnelseénde precis :wink:

Ha det gott /Dan(som inte loggat in)
Jag håller med, farten är inte det viktigaste men det är känslan.
En H-båt är inte särskilt snabb men den seglar underbart.

Jag är inne på ditt spår men på ett annat sätt.
Ev kommer jag sälja min del av Divan och då funderar jag på att köpa en nya båt för 2 familjer eller hyra och köpa nåt litet istället.

Jag kommer förhoppningsvis segla med en hottad 36.7 i Gbg och då kommer suget att mättas lite.

Kommer jag att hyra båt är jag sugen på en liten trailerbar seglare (som seglar bra) med krypin för en natt eller två. Det enda jag hittat är First 21.7 och T24 men jag vet inte hur Firsten seglar. Vet du nåt? T24 är en billigare variant men liknar Melges24. Ett annat alt är att skaffa en jolle, laser kanske?

Bor inte du också i Skåne? Behöver du gastar nån gång?

Lycka till med trissen /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravag

Inlägg av Ravag » tis 25 apr 2006, 12:25

Håkan,

Det första jag tänker på är Campusen, den har dessutom Diva gener så att du känner dig lite mer hemmastadd :wink:

Kolla länken:

http://web.telia.com/%7Eu21115426/

Förra året var min plan att kappsegla med Ravagen men det skulle inneburit att hitta 5 sugna besättningsmän och en investering på ca 80 ksek i segel och utrusting. Då hade du gladeligen fått vara med och kappsegla !

Valde dock istället Triss Norlinen som vi seglar på 2 (en kollega och jag).

Mina båtar och hus ligger i Råå Hamn vilket gör att det inte kan vara så många meter mellan oss just nu...

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 25 apr 2006, 14:13

Dan
Jag jobbar i Lund men bor i Gustavslund så det är några meter ifrån oss!

Campusen känns lite för \"billig\" och jag undrar lite över seglingsegenskaperna...

Jag vill gärna ha en båt som kryssar bra, plana på undanvinden, Ja tack men först och främst en båt som kryssar bra.

Är som sagt sugen på en Melges kopia (T24 / Santer 760) eller en First 21.7 / Sun 2000 lite mer campingbåt. Jag har tänkt använda den som dagsseglare, segla till Danmark och lite kappsegling med familjen kanske. Sen har jag tänkt hyra om jag inte köper en stor båt. Hur är en Ravage att segla? Jag är lite svag för dessa danska båtar från 80- & 90-talet.
Håkan

Ravag

Inlägg av Ravag » tis 25 apr 2006, 15:08

Håkan skrev:
Är som sagt sugen på en Melges kopia (T24 / Santer 760) eller en First 21.7 / Sun 2000 lite mer campingbåt. Jag har tänkt använda den som dagsseglare, segla till Danmark och lite kappsegling med familjen kanske. Sen har jag tänkt hyra om jag inte köper en stor båt. Hur är en Ravage att segla? Jag är lite svag för dessa danska båtar från 80- & 90-talet.
Varför då inte en original Melges 24, ibland hittar man finingar för under 200 ksek. Helt underbara båtar att segla, enkla och supersnabba.

Ravagen är speciell, jag tänkte först köpa en X99:a men hade Ravage 36:an som en latent dröm. Till slut hittade jag en dyr men välskött Ravage och slog till. Ravagen är en Niels Jeppesen skapelse som var mycket extrem för sin tid. Det är en 11,20 (37 fot) lång X79:a. Med den skillnaden att den är styv som tusan.

Den seglar mycket bra om den får rätt förutsättningar = nya segel är lika viktigt som en kunnig och samtrimmad besätting. Under 7 m/s går X99:an bättre men över 10 får Ravagen övertaget. Sittbrunnen är enorm och båten håller bra kvalitet rakt igenom (byggd på Bianca varvet i Danmark). Det stora problemet är att hitta en som är välskött. Min har ny teak i sittbrunnen och dubbel motor motorstorlek. Inte optimalt för kappsegling men suveränt bra för all övrig segling.

Negativt är backstagen och dålig ventilering inombords.

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 25 apr 2006, 15:30

Ravag skrev:
Varför då inte en original Melges 24, ibland hittar man finingar för under 200 ksek. Helt underbara båtar att segla, enkla och supersnabba.

Jag har kappseglat Melges (X-99 med för all del) och där kan du inte krypa in. Du kan krypa in men du kan inte ligga ned. Sen finns det inga vinchar så det är rätt tufft att text segla gennaker. Jag tänker då på familjesegling framförallt, vid kappsegling får man räkna med att slita som djur...

/Dan
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 25 apr 2006, 15:31

Dan
Nu blev det fel men du förstår nog...
Håkan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 25 apr 2006, 21:12

Håkan,

Jo jag förstår läget.

Har du funderat på Dominant 95:an ? Min bästa båt av alla de 21 jag haft genom årens lopp. Kryssar som en gud, går som ett skott på undanvinden (mitt rekord 17 knop men det finns de som nått högre). Enkel som en optimist att hantera i hamnar, stabil kölkonstruktion. En sittbrunn som heter duga.

Det negativa är att den kräver över 6 m/s för att vakna på allvar och att den saknar ståhöjd. De är byggda i halvfabrikat så inredningen kan variera i kvalitet. Hittar jag en välskött blir det affär direkt men då får Ravagen tyvärr säljas, tror inte min fru accepterar 3 båtar :roll:

De brukar gå för 150-250 ksek men säljs sällan. Det finns en till salu nu på båtnet för 159 ksek. Den har varit ute länge och jag är övertygad om att den inte är i bra skick eftersom den inte är såld ännu. Han har sänkt priset ca 60 ksek jämfört mot utgångspriset och jag vet att den hade lite fukt i skrovet. Den var även en av de få utan inombordare, suveränt för kappsegling men sämre för tursegling.

Oavsett vad är Dominant 95:an en suverän båt när man lärt sig segla den.

Kanske något ?

/Dan

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » ons 26 apr 2006, 07:02

Jag är mycket spänd på¨hur min \"nyinköpta\" för säsongen Dominant 78 seglar, jag fick igår ett mejl från segelmakaren att min nya gennaker var färdig att avhämtas. ca 40 kvm som ska hanteras ensam, ska inte vara några större problem, eller vad säger ni?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 apr 2006, 07:51

Ravag skrev:
Ravagen är speciell, jag tänkte först köpa en X99:a men hade Ravage 36:an som en latent dröm. Till slut hittade jag en dyr men välskött Ravage och slog till. Ravagen är en Niels Jeppesen skapelse som var mycket extrem för sin tid. Det är en 11,20 (37 fot) lång X79:a. Med den skillnaden att den är styv som tusan.

Den seglar mycket bra om den får rätt förutsättningar = nya segel är lika viktigt som en kunnig och samtrimmad besätting. Under 7 m/s går X99:an bättre men över 10 får Ravagen övertaget. Sittbrunnen är enorm och båten håller bra kvalitet rakt igenom (byggd på Bianca varvet i Danmark). Det stora problemet är att hitta en som är välskött. Min har ny teak i sittbrunnen och dubbel motor motorstorlek. Inte optimalt för kappsegling men suveränt bra för all övrig segling.

Negativt är backstagen och dålig ventilering inombords.

/Dan
... jag tyckte att Ravagen är underriggad. Jag tyckte alltid pipan verkade något kort och det bekräfta du nästa, Dan.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 apr 2006, 07:55

J@nne skrev:Jag är mycket spänd på¨hur min "nyinköpta" för säsongen Dominant 78 seglar, jag fick igår ett mejl från segelmakaren att min nya gennaker var färdig att avhämtas. ca 40 kvm som ska hanteras ensam, ska inte vara några större problem, eller vad säger ni?
jag toro nog att du kommer ha skoj. Dominanten är en fin båt och 40 kvm i genaker borde inte vara några större problem. Vad menar du med ska hanteras ensam?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 26 apr 2006, 08:25

Ravage skrev:Håkan,

Jo jag förstår läget.

Har du funderat på Dominant 95:an ? Min bästa båt av alla de 21 jag haft genom årens lopp. Kryssar som en gud, går som ett skott på undanvinden (mitt rekord 17 knop men det finns de som nått högre). Enkel som en optimist att hantera i hamnar, stabil kölkonstruktion. En sittbrunn som heter duga.

/Dan
Ingen skugga på Dominant 95 men det är inte det jag söker:
Var din Dominant roligare än nuvarande Ravage?

Jag har tre alt.
1) Behålla Divan
2) Sälja Divan och köpa nyare stor båt för två familjer
3) Sälja Divan, köpa liten lätthanterlig båt och hyra för semestern

Dominant 95 är för liten för alt 2 och för stor för alt 3.

Om det blir alt 3 så skall det vara så enkelt som möjligt att hålla efter båten och det skall kunna göras av en man. Jag tänker mig en trailerbar segelbåt för att kunna sjösätta själv när jag vill och med minimalt med inredning, inget trä utan helst bara plast och ett par dynor...
MEN den måste vara rolig att segla!

Ses ikväll?
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 26 apr 2006, 09:31

Jag skulle välja alternativ 3. Jag var inne förut att ha också stor båt men inse idag att det är ekonomisk vettigare och dessutom kan man få ut så mycket mer av att hyra (gör man kanske inte varje år heller).

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 26 apr 2006, 10:36

MiniMe skrev:Jag skulle välja alternativ 3. Jag var inne förut att ha också stor båt men inse idag att det är ekonomisk vettigare och dessutom kan man få ut så mycket mer av att hyra (gör man kanske inte varje år heller).
Jo det är lockande men frågan är hur ekonomiskt det är? Om man nu kan tala om ekonomi när det gäller segling? Vi semesterseglar 2 veckor per år och mer i framtiden hoppas jag när barnen blir större. Skall man hyra en större båt som tex en First 36.7 kostar det minst 20.000:- per vecka. Hyr man två veckor delat på två familjer blir det likt förb... 20.000:- per år och det får man rätt mycket båt för. Lägger man då till den lilla båten som kanske kostar dig 10.000:- per år blir det rätt dyrt till slut!

Men visst skulle det vara skönt att ha en liten båt du kan hantera själv med minimalt med arbete och där pryttlarna kostar lite mindre än för en stor båt...

Jag är väldigt kluven och vet inte vad jag vill för tillfället!

Ses den 13:e?
Håkan

Ravag

Inlägg av Ravag » ons 26 apr 2006, 12:22

Håkan skrev:
Var din Dominant roligare än nuvarande Ravage?

Njaa... lite beroende på hur man definierar "roligare". Jag hade roligare med den under de förutsättningar som var då. Jag kunde gå på bryggan vid 21 tiden på kvällen och plötsligt bestämma mig för sticka ut och kryssa längs kusten, 10 minuter senare var detta ett faktum lika snabbt stod jag på bryggan igen och tittade på båten som var iordningställd efter den timmeslånga kvällsturen.

Vi for rundor överallt med Dominanten vilket fungerade ok med 2 barn under 4 år. Nu har jag 3 barn under 6 år vilket gör att Dominanten hade blivit för liten för att det skulla vara roligt.

Ravagen är en helt annan båt, storen har 38 m2 segelyta mot Dominantens 18 m2. Med Dominanten kunde du med självslående fock kryssa in ensam i trånga utrymmen och vända på en 5 öring. Skulle du försöka dig på samma sak med Ravagen hade det slutat i katastrof. Med Dominanten behöver du ingen motor i hamnen med Ravagen måste du ha en. Dominanten var optimal på den tiden men hade fungerat sämre nu, endast p.g.a den dåliga volymen inombords.

Men visst Ravagen ser betydligt roligare ut och har en svårslagen "attityd".

/Dan

Skriv svar