Vad som är rätt placering av olika utrustning och sjökort beror självklart på en rad enskilda omständigheter. Som många konstaterat i denna tråd så är sjökort och GPS bra på olika sätt. Det ena utesluter inte det andra. Vad det gäller placeringen av GPSen så anser jag att den som sköter den (navigatör el rorsman) bör ha den i närheten för att ha optimal nytta av den. Att behöva släppa ratt eller rorkult om man är både navigatör och rorsman för att nyttja GPSen vid nedgångsluckan eller nere vid navigationsbordet tycker jag verkar mindre bra. Har man gast/navigatör på plats är det ju inget större problem. På samma sätt tänker jag med sjökortet. Det vill jag ha på armlängds avstånd eller i knät om jag har hand om navigationen, skulle aldrig drömma om att \"montera\" ett sjökort utom synhåll eller räckhåll från min styr/utkiks/navigationsplats. Min sittbrunn är ca 2 m lång så ruffskottet = utom syn- och räckhåll i de flesta fall.
Och apropå att GPS el sjökort kan visa fel. Vet inte om olika GPSer och deras sjökort kan vara av olika kvalitet men jag upplever min Garmin GPSmap 76 C med Bluechart som väldigt exakt. Har t.ex. aldrig seglat rakt genom landformation men kan gå enligt GPSen på bryggan (2 m bred) fram till båtplatsen! Dvs fel finns men det kan säkert mest bero på fel i sjökortsunderlaget och då blir ju inte navigeringen med kort mer exakt bara för att man har monterat \"en humanoid\" ihop med detta. I båda \"systemen\" finns osäkerhet och all navigering bör väl innebära att man räknar med en viss felmarginal. Jag vågar påstå att felmarignalen med GPS med elektroniskt sjökort är oerhört mycket mindre än med bara vanligt sjökort oavsett vilken \"humanoid\" som läser av kortet . Och använder man dem tillsammans på rätt sätt så är risken att det blir fel ganska liten.
Plats för GPS-plotter
-
Maya Piraya
- Erfaren medlem
Vad jag vet använder alla fabrikat sjöfartsverkets sjökort, eller snarare kartadata som underlag. Och därmed har de alla samma rit och mätfel som brukar anges för pappersjökort.Maya Piraya skrev:...
Och apropå att GPS el sjökort kan visa fel. Vet inte om olika GPSer och deras sjökort kan vara av olika kvalitet men jag upplever min Garmin GPSmap 76 C med Bluechart som väldigt exakt. Har t.ex. aldrig seglat rakt genom landformation men kan gå enligt GPSen på bryggan (2 m bred) fram till båtplatsen! Dvs fel finns men det kan säkert mest bero på fel i sjökortsunderlaget och då blir ju inte navigeringen med kort mer exakt bara för att man har monterat "en humanoid" ihop med detta. I båda "systemen" finns osäkerhet och all navigering bör väl innebära att man räknar med en viss felmarginal. Jag vågar påstå att felmarignalen med GPS med elektroniskt sjökort är oerhört mycket mindre än med bara vanligt sjökort oavsett vilken "humanoid" som läser av kortet . Och använder man dem tillsammans på rätt sätt så är risken att det blir fel ganska liten.
/Lars J