Mögel i massor :-(

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Mögel i massor :-(

Inlägg av Seawolf » mån 17 mar 2014, 07:37

Peter_K skrev:Precis som påtalats tidigare av flera, måste man ju hålla med om att RF ute hade hjälpt som referensvärde. Anledningen är att från februari, då mätvärdena började sjunka, blir luften betydligt torrare ute. I april kan den vara riktigt tort, det är ofta då träbåtar torkar isär. Så jag måste nog hålla med, den mätningen säger betydligt mindre än Seawolfs erfarenheter kring knäckebröd och icke-mögliga dynor. Den säger faktiskt ingenting om hur torrbollen funkar, och vad man kan tillskriva torrbollen.

Sedan är det ju så att tro kan försätta berg. Jag har många gånger sett tips om att både ventilera och ha torrboll, och att de personerna aldrig får mögel till skillnad mot båtgrannen som bara gör det ena eller det andra.
Första stycket:
Länkens text förklarar att under tiden februari-april så fortsatte fuktmätningen under täckningen utanför båten att visa för höga värden, medan den inne i den tillslutna ruffen sjönk på grund av torkaren. Det är därför den tydligt visar att om båtägaren under samma period hade haft ruffen ventilerad så hade fukthalterna under täckningen och inne i båten fortsatt att vara liknande och för höga. Mätningen visade alltså att, oavsett årstid, väder, båtplacering i sol/skugga osv. fukthalten i luften under båtens presenning (den luft som skulle kommit in i båten om ruffen varit ventilerad) var hög, medan den luft som avfuktades inne i den i stället tillslutna, oventilerade ruffen sjönk. Går detta att missförstå?

Andra stycket:
Det kanske inte var menat så, men för att ingen skall missförstå (och allt detta skrivande visar att det det sker förvånansvärt mycket): Det är 100% meningslöst att sätta in avfuktare om man samtidigt ventilerar ruffen. Då kommer hela tiden in ny fukt i större mängd än vad avfuktarna kan absorbera. Tillslutningen skall alltså omfatta ALLA ventilationsöppningar, även på sådana stuvfack som har luftöppningar till ruffen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 17 mar 2014, 17:31

Det är ju mer synd än bara lite att man inte redovisat mätresultat inne/ute kan jag tycka annat än att man svepande hänvisar till att maxvärdena sjönk, utan enbart valt att redovisa en tabell över mätvärden inne i båten. Det var ungefär det jag ville ge uttryck för i tidigare inlägg om det inte framgick... och ja - det är självklart för de flesta att en öppen båt inte avfuktas något vidare mha en torrboll i ruffen, men inte för alla.
Alla borde ha skägg

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » mån 17 mar 2014, 19:29

seawolf:
"....Går detta att missförstå? "

Ja, du gör det här själv.

"medan den inne i den tillslutna ruffen sjönk på grund av torkaren."

Du vet inte om det var p.g.a. torkaren. Det kan lika gärna vara så att båten tillslöts en torr dag och förblev då, p.g.a. den ypperliga tätheten, i det skicket.

mvh

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 17 mar 2014, 21:35

robban999 skrev:seawolf:

Du vet inte om det var p.g.a. torkaren. Det kan lika gärna vara så att båten tillslöts en torr dag och förblev då, p.g.a. den ypperliga tätheten, i det skicket.

mvh
Om du verkligen tror på det du skriver och inte bara försöker finna nån form av argument, så rekommenderar jag dig att med denna din trovärdiga slutledningsförmåga som grund ordna nästa vinters antimögelpreparering för din båt på så sätt att du väljer ut en riktigt torr dag under hösten, och sen sluter du till ruffen utan avfuktare och avvaktar med tillförsikt vårens ankomst..... :lol:
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Reliabilitetsdiskussion

Inlägg av Anders S » tis 18 mar 2014, 07:46

robban999 skrev:seawolf:

mvh
Det här är både sakligt riktigt och praktiskt intressant. Frånvaro av mögel om man gör en av fyra möjliga åtgärder är ju inget ovedersägligt bevis. Här måste motivera åtgärden på ett annat sätt. Just mögel är en komplex hotbild: närvaro av sporer, närvaro av näring, närvaro av fukt och tillräckligt hög temperatur är de fyra etablerade faktorerna, alla måste vara vid handen. Näring är i praktiken omöjligt att helt ta bort, temperaturen råder vi inte över, mögelsporer kan vi minska genom noggrann städning och luftfuktigheten inne i båten kan vi påverka. Sedan finner vi att några båtar får mögelangrepp, några får det inte, och får vi mögelproblem, så vill vi göra något åt det. Ställer man för stora krav på A/B-försök och kontrollobjekt, så får man enorma bekymmer i vår lilla del av världen. Vi kommer att hitta båtar som har böldpest utan att ha fått en extra epoxybehandling, samtidigt som vi hittar båtar som inte har det. Det är inget vidare argument för att låta bli att göra en redig behandling när man har tillfälle. "Kan inträffa" och "måste inträffa" är inte samma sak.

Nu är det ju förstås tillåtet att utgå från kända ("bevisade på annat sätt") fakta, till exempel att sk torrbollar verkligen sänker luftfuktighet. (Om man inte tror på att torrbollar sänker luftfuktigheten är det ju en annan sak).

I praktiken finns det två strategier, ömsesidigt uteslutande: Täta båten och minska luftfuktigheten respektive se till att det finns ventilation. Det finns gott om bevis på att båda fungerar väl, vintertid. Sommartid är ventilation det enda praktiska. Om sedan den huvudsakliga faktorn är få sporer, välstädad och rengjord båt, låg temperatur eller låg luftfuktighet kan man dividera hur mycket man vill, låg luftfuktighet är i alla fall en av faktorerna som minskar eller helt tar bort problemet.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 18 mar 2014, 08:26

Man kanske skulle ställa in en rejäl avfuktare (typ Woods) i ett par dagar på hösten och se till att torka ut båten riktigt rejält, för att sedan ställa in lite torrbollar och göra båten tät inför vintern. Har man en väldigt torr båt som utgångspunkt borde det ju öka chanserna att man skall slippa mögel.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 mar 2014, 10:49

Fredrik skrev:Man kanske skulle ställa in en rejäl avfuktare (typ Woods) i ett par dagar på hösten och se till att torka ut båten riktigt rejält, för att sedan ställa in lite torrbollar och göra båten tät inför vintern. Har man en väldigt torr båt som utgångspunkt borde det ju öka chanserna att man skall slippa mögel.

Så är det ju, det är väl belagt. Sedan är frågan hur torr båt man har att utgå från vid upptagningen. Det här, misstänker jag, skiljer sig åt. Jag har till exempel ett antal ställen där det samlades vatten på grund av att det inte finns avrinningshål överallt i alla skrymslen och en av mina höstjobb är att ta alla sådan utrymmen med en våtdammsugare (mycket praktiskt). Numera vet jag fyra sådana ställen. Sedan måste man torka upp under motorn efter att ha dränerat kylsystemet och tömma utrymmet för droppvatten från packboxen. Alla båtägare vet troligen vilka ställen som är aktuella och de flesta båtar har väl några. Men om man inte tar bort "fria vattenytor" så får man mer bekymmer än eljest. Är det så att hela båten dryper av vatten inombords, så måste man se till att den blir länsad innan man kan få den torr, så att säga. Sedan kan naturligtvis köra sin avfuktare om man vill för att skapa ytterligare marginaler. Har man haft inomhusträ i vatten under säsongen är det nog t o m att rekommendera.

Men en båt som är städad, avtorkad och ventilerad, under en ventilerad men tät taktäckning verkar heller inte få så stora problem.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 19 mar 2014, 10:08

Jag undrar lite - den här fukten som samlas av supertorrbollarna det talas om, vart tar den vägen? Det samlas väl i hinkarna - dvs fukten finns fortfarande kvar i båten.
Eller är det skillnad på fukt i luften och fukt i form av vatten, så att säga?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 19 mar 2014, 11:17

stangen skrev:Jag undrar lite - den här fukten som samlas av supertorrbollarna det talas om, vart tar den vägen? Det samlas väl i hinkarna - dvs fukten finns fortfarande kvar i båten.
Eller är det skillnad på fukt i luften och fukt i form av vatten, så att säga?
Vattnet som samlas i hinkarna från torrbollarna är mättat med salt, och kommer därför inte att dunsta så länge det finns fukt i omgivande luft. Om vattnet dunstar ur hinken, kommer koncentrationen av salt att öka ytterliggare och lösningen strävar efter att suga upp vatten igen för att uppnå jämvikt.

Det är väldigt viktigt att se till att vattnet från torrbollarna förpassas ut ur båten, om man råkar spilla ut detta vatten inne i båten måste man tvätta noga och svabba upp allt salt, annars kommer det saltet alltid hålla kvar fukt inne i båten (en båt med saltvattensstänkta dynor kommer alltid att kännas klibbig och fuktig).
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 21 mar 2014, 15:41

Idag när jag var nere vid båten kom jag på att jag, med anledning av debatten, skulle kolla hur mycket vatten mina torrbollar slurpat i sig under vintern...
Faktum är att dom inte slurpat i sig nåt vatten alls, åtminstone inte i båten, för dom var nämligen inte där. Jag måste ha glömt ställa in dom i höstas, troligen ligger dom väl i källaren.
Mögel då? Inte en tillstymmelse. Båten är 'normaltillstängd', så som den är på sommaren i hamnen, dvs förluckan och ruffluckan stängda/låsta, två e-luxventiler öppna, annan ev ventilation (genom stuvfack mm) öppen, dessutom öppet vid mastgenomföringen bortsett från en uppånervänd diskbalja som utgjorde regnskydd när båten inte var täckt. Täckningen består av en Press&Son-ställning med utliggare med pressar som enbart utgör ett tak, inget hänger ner på sidorna. Troligen rätt luftigt.
Så nu drar jag genast slutsatsen att torrbollar är blaha blaha, det blir minst lika torrt utan... 8)

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 22 mar 2014, 09:09

T skrev:Idag när jag var nere vid båten kom jag på att jag, med anledning av debatten, skulle kolla hur mycket vatten mina torrbollar slurpat i sig under vintern...
Faktum är att dom inte slurpat i sig nåt vatten alls, åtminstone inte i båten, för dom var nämligen inte där. Jag måste ha glömt ställa in dom i höstas, troligen ligger dom väl i källaren.
Mögel då? Inte en tillstymmelse. Båten är 'normaltillstängd', så som den är på sommaren i hamnen, dvs förluckan och ruffluckan stängda/låsta, två e-luxventiler öppna, annan ev ventilation (genom stuvfack mm) öppen, dessutom öppet vid mastgenomföringen bortsett från en uppånervänd diskbalja som utgjorde regnskydd när båten inte var täckt. Täckningen består av en Press&Son-ställning med utliggare med pressar som enbart utgör ett tak, inget hänger ner på sidorna. Troligen rätt luftigt.
Så nu drar jag genast slutsatsen att torrbollar är blaha blaha, det blir minst lika torrt utan... 8)

/T
Hmmm. Om du brukar ha båten ventilerad på det sätt du beskriver så är det alldeles logiskt att avfuktare inte spelar nån som helst roll. De håller bara nere luftfuktigheten i båten om det inte kommer in ny ventilationsluft hela tiden.......

Tillämpar man avfuktningsprincipen så fungerar det alltid oavsett om det är en fuktig varm vinter, om det är en plats i sol/skugga, om det är förmiddagssol eller ej, och man kan ha textilier och dynor kvar i båten, även om de inte är perfekt rengjorda från hudrester och lite spill. Tillslutningen ger även den extra bonusen att om båten står där luften är dammig av t.ex. väggdamm från dubbdäck eller annat som dammar, så stannar detta damm på utsidan av båten.
Avfuktningsprincipen medger även att man kan ha en täckning som ligger direkt på däck utan ställning och som är lätt att lägga på. Då klarar man också stormar bra, om man nu står så till. Tät täckning ger även mindre damm och smuts på däck.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 22 mar 2014, 09:28

T skrev:Idag när jag var nere vid båten kom jag på att jag, med anledning av debatten, skulle kolla hur mycket vatten mina torrbollar slurpat i sig under vintern...

/T

Jag kan ju tillägga att sådär gör jag hela tiden, utan att åtminstone hittills fått mer än ett ytterst lokalt (men mäktigt) mögelutbrott. Men om man glömmer ett kilo potäter i grönsaksbingen går det inte att snacka bort vems felet är. Att tejpa igen båten och förlita mig på aldrig så många torrbollar känns inte "rätt" (hur rätt det än är tekniskt). Täta besök, god ventilation, rengöring och ett ljust och glatt sinne är min modell. Man kan notera att förutsättningarna för mögel är ganska mycket mer vid handen sommartid, med hög luftfuktighet, högre temperatur och mer "mögelnäring" i båten. Men en båt som är i bruk sommartid får inte de här problemen, annat än lokalt och där ljus och luft inte kommer till.

Nu kanske det här låter kritiskt mot den som drabbas (Pelle Snusk städar inte båten) men eftersom det behövs flera förutsättningar samtidigt, så verkar det inte vara ett så stort problem som man kanske tror när man står vid hyllan för avfuktare, torrbollar och mögelmedel. För den som drabbas är det förstås inte kul.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 22 mar 2014, 20:09

Intressant hur olika erfarenheter vi har. Nu har jag följt tråden länge och mest skrattat lite åt alla försöka att hävda hur rätt man har. Själv har jag en vinter sedan 1969 drabbats av ytters lite prickar i ett hörn av en dyna, jo jag har alltid dynorna kvar om inga projekt står på listan för vintern. Jag är ingen rengöringstaliban, dammsuger inte dynorna inför vintern, men ser till att kölsvinet är utan stående vatten. Båten är täkt med däckställning och förluckan lite på glänt, övriga däcksventilatorer öppna. Båten ligger i Stockholm, ca 3m från stranden så luftfuktigheten brukar vara rejäl när man besöker båten på höstarna. Jag fattar faktiskt inte hur vi kan drabbas så enormt olika.

Skriv svar