Riggbult från Biltema?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Riggbult från Biltema?

Inlägg av Ridax » lör 30 jun 2012, 05:42

Anders S skrev:Jag har blivit åkallad som moderator och anledningen är diskussion om vem som vet bäst hur Biltema köper in och hur de gör det. Vill herrarna gräla, så finns PM-funktionen, i den mån diskussionen handlar om Biltemas inköpsmodell och på vilket sätt den garanterar kvalitet (eller kanske snarare, inte) så får det ju finnas en smula spelrum. Är några övertygade om att Kina-leverantörer är ´da shit´så må de vara det,men tål då (och säg emot) att andra inte tycker så. Personangrepp är givetvis alltid olämpliga.

Beslut om att lämna forumet är personliga, och det är vare sig löften eller hot man ens behöver hålla.
Ganska flummigt, svårtolkat och vilseledande inlägg från moderatorn. Vad menar du när du skriver att det ju får finnas en smula spelrum? Betyder det då att det är OK att fortsätta diskutera detta eller vad mernar du? Vad menar du med ditt prat om Kina-leverantörer? Handlar den här diskussionen om Kina-leverantörer helt plötsligt? Jag trodde alla var överens om att både Biltema och Hjertmans är svenska leverantörer och jag trodde alla var lika överens om att både Biltema och Hjertmans tar in varor från Kina. Så hur och var kom diskussionen in på Kina-leverantörer?

Jag tolkar ditt inlägg som att vi kan fortsätta diskutera och om någon vill avreagera sig och kasta lite psonlig skit så twr vi det via PM. Så jag fortsätter i avvaktan på klarare instruktioner.

I "kritiska applikationer" ser jag inte som den främsta frågan vilken återförsäljare som bäst tar hand om reklamationer och huruvida någon betalar följdskador (vilket det finns exempel på att både Biltema och Hjertmans har både gjort och vägrat). Om en livsele, flytväst eller riggbult inte fungerar som den skall, så kan följden bli att man drunknar eller får riggen i huvudet och dör. Om nu Hjertmans ersätter dessa följdskador (vilket jag starkt betvivlar) hur gör de då?

I kritiska applikationer så är det inte ev. ersättning för följdskador som är viktigast utan det viktigaste är att varorna håller den kvalitet som man förväntar sig. Därför tycker jag det är hugget som stucket om man köper en kinesisk produkt via Biltema resp. Hjertmans, för jag tror man i stort sett kan förvänta sig samma (dåliga) kvalitet. Anser jag en applikation som kritisk och vill ha kvalitet så väljer jag en välkänd TILLVERKARE som jag anser håller hög kvalitet, t.ex. Selden, Harken, Rutgersson mm och inte en no-name (Kina) produkt från Hjertmans eller Biltema, då det primära är att få en felfri produkt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 jul 2012, 09:32

Ridax skrev:
Anders S skrev:Jag har blivit åkallad som moderator och anledningen är diskussion om vem som vet bäst hur Biltema köper in och hur de gör det. Vill herrarna gräla, så finns PM-funktionen, i den mån diskussionen handlar om Biltemas inköpsmodell och på vilket sätt den garanterar kvalitet (eller kanske snarare, inte) så får det ju finnas en smula spelrum. Är några övertygade om att Kina-leverantörer är ´da shit´så må de vara det,men tål då (och säg emot) att andra inte tycker så. Personangrepp är givetvis alltid olämpliga.

Beslut om att lämna forumet är personliga, och det är vare sig löften eller hot man ens behöver hålla.
Ganska flummigt, svårtolkat och vilseledande inlägg från moderatorn.
Jag tror att de som närmast berörs av meddelandet förstår det till fullo. Givetvis kan tråden glida från riggbult till lågpris till importfrågor och kvalitetskontroll (-styrning) och problem med kinaimport. Problemen uppstår när den ena forumdeltagaren kallar den andra för idiot, okunnig eller oinformerad utan att ha större belägg för den saken.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 01 jul 2012, 11:40

Fora där deltagarna är mer eller mindre anonyma tenderar att locka fram de sämsta sidorna av oss deltagare. Det är alltför lätt att framföra sådan man aldrig skulle säga "face-to-face".Det är också väldigt enkelt att övergå från en sakdiskussion till att pika de anonyma personerna som döljer sig bakom en nick.

Detta är inte unikt för sailguide utan har förekommit i bullertinboards ( i mindre grad för där var man oftast bekanta med varandra, usenet news ( där var det allmänt förekommande) samt den svenska kopian "kom" som fick ekon ända ut i pressen.

Vi bör tänka oss för innan vi trycker sänd, är inlägget relevant, är detta något du skulle säga i närmaste familjekretsen, tillför det nnågot för diskussionen eller är det bara något som du hoppas skall leda till indignerade svar ?

Ledsen att vara "mästrande" men jag gillar sailguide som konskapskälla och bollplank och tycker inte om tanken att folk lämnar på grund av känslomässiga grunder.

Tack för ordet!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 05 jul 2012, 11:36

peterh skrev:Fora där deltagarna är mer eller mindre anonyma tenderar att locka fram de sämsta sidorna av oss deltagare. Det är alltför lätt att framföra sådan man aldrig skulle säga "face-to-face".Det är också väldigt enkelt att övergå från en sakdiskussion till att pika de anonyma personerna som döljer sig bakom en nick.

Detta är inte unikt för sailguide utan har förekommit i bullertinboards ( i mindre grad för där var man oftast bekanta med varandra, usenet news ( där var det allmänt förekommande) samt den svenska kopian "kom" som fick ekon ända ut i pressen.

Vi bör tänka oss för innan vi trycker sänd, är inlägget relevant, är detta något du skulle säga i närmaste familjekretsen, tillför det nnågot för diskussionen eller är det bara något som du hoppas skall leda till indignerade svar ?

Ledsen att vara "mästrande" men jag gillar sailguide som konskapskälla och bollplank och tycker inte om tanken att folk lämnar på grund av känslomässiga grunder.

Tack för ordet!
Hade det funnits en gilla-knapp så hade jag klickat på den :-)

/j

Skriv svar