Vi bli blåsta!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Vi bli blåsta!

Inlägg av Seawolf » mån 11 jun 2012, 23:02

Jag har aldrig haft några signifikanta problem av samma omfattning som på VAG-flockens med bilar av andra märken, möjligen undantaget Saabar mellan 1970 och 1980. Vilket iofs. fick mig att vägra Saab för all framtid..... "Dont let the same dog bite you twice!"

Det verkar inte som biltillverkare utanför östraste Asien fattar vilken skada de orsakar sig själva om deras produkter inte är extremt tillförlitliga utan andra insatser än rena slitdelar. Deras slogan verkar vara en travesti på Sten A Ohlssons beskrivning av utseendet på hans fartyg: "Ett fartyg kan bara vara vackert i bokföringen".
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 12 jun 2012, 05:42

tyckte det blev lite väl mycket märkestjafs och för lite principer i denna tråd, och så får man se:
Anders S skrev:Så, så, så tysk bil och engelsk båt är rätt, men kanske inte tvärtom. Men det beror på bilen och båten.
Suck. Det är en gammal sanning att en gentleman inte köper en tysk bil. Självklart inte. Engelska bilar däremot ... karaktär är bara förnamnet.

Å andra sidan, båtar: engelska båtar är minst sagt konstiga (jag nämner inget om smitteffekten som kan finnas). Detta är välkänt. Väl beskrivet i litteraturen, både av Forester och O'Brien. Burr.
Medan tyska båtar, ett under av kvalitet och stilkänsla. Se hur den gladgrå inredningen helt omärkligt övergår till en likaledes gladgrå utsida. Vad kan väl överträffa detta?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 jun 2012, 06:32

Jaramaz skrev: Engelska bilar däremot ... karaktär är bara förnamnet.
Karaktär hos bilen, eller karaktär hos ägaren? En nation som bygger Hurley 20 och Austin Mini (å ena sidan) och anlitar Lord Lucas, Mörkrets Furste för sina elsystem (å andra sidan) kan inte enkelt beskrivas. Sedan har alla nationer sina estetiska och känslomässiga särdrag. Tysk estetik kan vara en självmotsägelse, medan tysk teknik inte måste vara det. Engelsk estetik kan å andra sidan vara ett rent skämt.

Sedan kan man fundera, det som för 20, kanske 30 år sedan var tysk bilindustris adelsmärke; grundligt och genomtänkt hopskruvade bilar. verkar ryktesvis vara mer tveksamt idag och mer bestickande, statistiken från Bilprovningen avseende felfrihet visar att det förmodligen är så. Min poäng är därvid principlöshet och pragmatism: jag väljer exemplar, inte fabrikat. (Vem skulle köpa hus efter principen "Jag köper bara Götenehus, de är bäst"?)

Grått är förövrigt en mysig och fin färg. Blandar man (jag har provat) alla möjliga färger, så får man grått som slutprodukt, något för och med alla, kan man säga.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 12 jun 2012, 08:45

Anders S skrev:

Grått är förövrigt en mysig och fin färg. Blandar man (jag har provat) alla möjliga färger, så får man grått som slutprodukt, något för och med alla, kan man säga.
Grått är en odefinierad färg, tillika med alla andra färger inklusive "vitt", säg till en målare att du vill ha vitt och han bombarderar dig med frågor om antik-, stockholms-, grå- gulvit mm. Tills man får övergå att avgränsa vid ljusgrått , var nu den gränsen ligger.

Båtklubbens styrelse hade förhandlat med Kommunen att minska den visuella röran på klubbens uppställningsplats genom att lova att alla båtvagnar mm skulle målas gråa(!)

Eftersom ju detta inte är något definierat fick undertecknad igenom att en omförhandling skulle göras så att den enda enhetliga färgen som är lätt tillgänglig från massor av leverantörer skulle påbjudas: svart. Eftersom det dessutom växer mindre på svart (!) bottenfärg så kommer då heller inte spill att störa det visuella.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar