AndersJ skrev:Mitt problem med kompositflaskorna är att det dränerade utrymme under sittbrunnsbänkarna ohjälpligt är för lågt. Ankarboxen i fören vore ett alternativ, men om jag ska kunna dra in bogsprötet så skiter det sig där också, det vore eljest det perfekta alternativet eftersom även det utrymmet är tätat från båten och dränerat. Att ta bort vikt från aktern och flytta till förpiken vore mycket bra annars, Farrierbåtar går mycket, mycket bättre med mindre vikt i aktern. Jag har till och med planer på att flytta bränsletanken till ankarboxen. Men jag är litet allergisk mot alltför mycket "ingenjörsjulgranar", det blir lätt så väldigt mycket krångel.
Edit: Nu såg jag inlägget av Anders S, det fanns en tråd här för ett tag sedan där någon frågade om man inte kunde elda spritköket med E85! Det vore ju kul, man kanske kunde köra utombordare och kök på samma bränsle? Det skulle nog flytta en nedåt på ofarlighetsskalan ett par snäpp till!
Det tål att tänkas på, men jag tror att "bensintrimningen" gör Etanol-85 (som ju är Bensin-15 också) litet vansklig. Man vill ju inte bli hem-brännare, ju.
När det gäller sprit, fotogen, etanol, metanol, campingkök från Biltema och hemfyllda gasflaskor, så tror jag att A&O är att förstå vad man sysslar med och inse riskerna. Problemet är mest att sådana lösningar blir lömska om främmat folk kommer ombord, folk som inte vet hur man själv ordnat med saker och ting. Det senare är en av standardiseringens dolda säkerhetsvinster. Därför följer jag gasolreglementet till fullo - nästa okunniga dåre kan vara jag själv, en dålig dag.