Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Solcell, installation och inköpsfrågor

Inlägg av Anders S » ons 25 jan 2012, 13:33

bosseh skrev: Anders:
Från någon gång förra året kräver HKpost att alla försändelser är tulldeklarerade. No more gifts! Svenska tullen lägger (oftast) på moms på försändelser på mer än $40. Säljarna på eBay är mycket måna om sitt rykte, det är livsviktigt för dem. Får man något som inte fungerar som det ska så försöker man lösa det på bästa sätt. Detta är mina erfarenheter från många köp.
Detta är ett Kina-skick, inte ett Hongkong-skick. Skillnader finns fortfarande.
40 dollar skall klara sig utmärkt i så fall. Jag har handlat en del småsaker, aldrig varit problem.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 25 jan 2012, 13:54

Anders S skrev: Detta är ett Kina-skick, inte ett Hongkong-skick.
Även kinesiska försändelser verkar tulldeklareras numera.
Men som sagt, inga problem
Bilagor
kinagods.png
kinagods.png (172.42 KiB) Visad 6376 gånger

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 25 jan 2012, 18:21

bosseh skrev:Seawolf:
Ett class D steg vid 12V kan ge drygt 20W utan DC-DC omvandlare. Kretsar som TA2020 och TK2050 har en tomgångsström på max 100 mA. Men tomgångsströmmen är ganska ointressant, anläggningen är väl bara igång när man spelar musik? Me rintressant är förstärkarens totalverkningsgrad och där är class D klart bäst.
Fö, DC-DC omvandlare har nuförtiden både låg tomgångsström och hög verkningsgrad. Tex så har jag omvandlare 12->54V, 120W ($10). Tomgångsström: 46 mA.
2x20W är mer än tillräckligt för sådan lyssning i båten som inte leder till repressalier från omgivningen. Trådskaparen angav uttryckligen att han vill få strömmen att räcka till även då han lyssnar på musik/radio oavbrutet då han är vaken , i princip....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Re: Solcell, /Båtstereo/ installation och inköpsfrågor

Inlägg av bosseh » ons 25 jan 2012, 19:00

2x20W räcker bra och det är betydligt bättre än 2x10 rent ljudkvalitetsmässigt. Prisskillnaden är ganska liten.
Möjligheterna att få till ett bra ljud i båten är ganska stor idag, dessutom billigt. Det är nästan så det kliar lite i fingrarna. Ett par 6,5"-are som subbar med eget slutsteg, 4-5"+diskant för mid/high. Volym med fjärrkontroll, en Bluetoothmottagare när man vill köra trådlöst från telefonen. Jo, jag tror Sven-Barrys guldöron skulle kunna vifta lite i alla fall.

En bra variant är annars att köpa en marin-stereo. Utbudet i Sverige är gräsligt dåligt men det finns många bra maskiner i USA, tex sådana där man kan stoppa in en iPod. Dessa maskiner påstås inte ha en massa strömförbrukning i avstängt läge. Dessutom är de täta.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 25 jan 2012, 20:10

Marinradio är högst troligt bara en bilradio med lite stylat hölje. Inget fel i det, och förbrukningen i avstängt läge beror i vart fall mest på om konstruktören haranvänt minneschips för alla inställningar som kommer ihåg läget utan spänning. För 10-15 år sen var det få som hade detta, utom t.ex. en del modeller från Blaupunkt.

Sen är det intressant att veta att frekvenskurvekorrigeringen i sändarna/mottagarna på FM i USA ser annorlunda ut än den för Europa, vilket gör att en USA-bilradio låter lite tunnare i basen i Europa än en europeisk dito. Det går nog att korrigera delvis om radion har kraftfulla frekvenskurveinställningsmöjligheter......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 25 jan 2012, 22:24

Marinstereon är nog inget mer än en tätad vanlig stereo med lite strömspar. Sen finns det ju kul apparater med inbyggd VHF-mottagre osv.
--
Ja, både FM och AM banden skiljer mellan USA och Europa. På FM-bandet arbetar amerikanska apparater med 200 kHz steg medan man i Europa har 100 kHz steg. Ligger en station på "fel" frekvens så hörs den inte med en amerikansk apparat här. På AM-bandet är stegen 10 resp 9kHz.
Sen finns det en sk pre-emphasis som skiljer, USA kör 75 us och vi 50us. Pre-emphasis är helt enkelt att man höjer i diskanregistret i sändaren och sänker i mottagaren för att överrösta bruset. Därför låter USA apparaten lite tunnare.
Men, idag görs många mottagare möjlighet att ställa om mellan USA och Europa, precis som med VHF:er. Man ska kolla detta innan man köper.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 25 jan 2012, 22:31

bosseh skrev:Marinstereon är nog inget mer än en tätad vanlig stereo med lite strömspar. Sen finns det ju kul apparater med inbyggd VHF-mottagre osv.
--
Ja, både FM och AM banden skiljer mellan USA och Europa. På FM-bandet arbetar amerikanska apparater med 200 kHz steg medan man i Europa har 100 kHz steg. Ligger en station på "fel" frekvens så hörs den inte med en amerikansk apparat här. På AM-bandet är stegen 10 resp 9kHz.
Sen finns det en sk pre-emphasis som skiljer, USA kör 75 us och vi 50us. Pre-emphasis är helt enkelt att man höjer i diskanregistret i sändaren och sänker i mottagaren för att överrösta bruset. Därför låter USA apparaten lite tunnare.
Men, idag görs många mottagare möjlighet att ställa om mellan USA och Europa, precis som med VHF:er. Man ska kolla detta innan man köper.
EDIT: Smakprov: http://www.rocktheboataudio.com/html/61277.html

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 25 jan 2012, 23:52

Ja det var ju ingen vanlig bilstereo. Men huvva, 4x45 W, displayer, intern mikroprocessor osv. Gissar att dess viloförbrukning är minst 1 Ampere, troligen flera. Visserligen säger specen något om "no signal" 10mA, resp, "remote" 4mA, men det är lite oklart om det verkligen avser förbrukningen då den är på, med mycket svag uteffekt.
Har de däremot fått ner den till några tiondels mA vid minimal lyssningsvolym har du troligen funnit en pärla.

Annars finge man ju även ha en möjlighet att i stället koppla in en strömsnål KlassD utan glitter i alla fall, om man är flitig lyssnare.

tamino
Trogen medlem

Inlägg av tamino » tor 26 jan 2012, 11:57

Jag tror att det i mitt fall blir en 2x20w Klass D-förstärkare, fördelen är ju att det inte är någon display etc som måste hållas igång och sluka ström.
En bilstereo vill man sällan bryta strömmen till helt då den ofta tappar minnet, men med en sån här "dum" produkt så är det ju bara att stänga av den helt, och på så vis drar den ju ingenting.

Köra allt ljud via iPod Nano som är väldigt strömsnål, och när man vill lyssna på radio har man en "världsradio" som man slår igång. På så vis bör det gå så lite ström som möjligt.

Panelerna blir nog 2x20W på häckstag. Och om det inte räcker blir det att komplettera med en böjbar panel som man kan spänna fast där det passar bäst.

Jag tror detta blir den bästa kompromissen som dessutom är ganska flexibel.. Om det visar sig att jag har jättemycket ström över kanske man kompletterar med ytterligare en Klass D-stärkare och högtalare på däck ;)

Angående solpanelerna, jag köper gärna dessa på något ställe där man kan få hjälp att välja rätt, gärna av en kompetent säljare eller dyl. Vet någon om det finns sånna företag i sverige, eller om det bara är att dyka in i all kunskap som går att hitta och köpa via ebay?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 26 jan 2012, 12:10

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » fre 03 feb 2012, 11:01

Kapar tråden om det går för sig, känns lite dumt att skapa en ny då även detta gäller solceller..

Jag läste nånstans att det sitter en backdiod i dessa, och har man en modern regulator (ska installera en MaxPower tillsammans med en 50W panel från Sea Sea) bör man ta bort den för att på så sätt få högre spänning till regulatorn som då trycker in lite extra ström i batterierna. Är detta korrekt uppfattat?

Antar att om det är på så vis, så skall jag öppna upp den här boxen på undersidan, men vad letar jag efter där? Dumt att jag inte gjorde det och tog bild såklart, men hade bråttom hem från båtplatsen...Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 03 feb 2012, 11:23

Nej, dioderna sitter normalt integrerade i själva panelen (kallas då by-pass-dioder). Utan dessa skulle hela panelen sluta ge ström om en del av den skuggas (ordentligt).
Under det där locket kommer du förmodligen bara att hitta två lödöron eller skruvfästen och en rejäl klump härdgummi. Men jag ser skruvar, så du kan väl kolla och berätta?
Anders S

bran
Guldmedlem

Inlägg av bran » fre 03 feb 2012, 13:03

Jo precis, jag skulle ju tagit en bild på den öppnade boxen, men hade som sagt brått iväg och kommer nog inte åka upp till båten än på ett tag. Lite segt att pyssla med el i -15... Det jag fiskade efter var exempelvis detta som skrivits på Maringuidens forum
De sk. by-pass-dioderna i solcellerna tar man bort eller kopplar förbi, deras uppgift är (som namnet anger) att släppa förbi strömmen på skuggade solceller i större anläggningar med många seriekopplade solceller.

Dessutom finns dioder i regulatorn, dubbla dioder tar bara bort spänning från solcellen så att den laddar sämre.
Och så hittade jag även denna tråden nu, kanske skulle fortsatt i den istället för att hijacka denna, men men..

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=4505

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 04 feb 2012, 17:36

Dioder används på två olika sätt i solpaneler:
Bypassdiod
Bypass dioder används när man har flera, seriekopplade paneler för att "bypassa" en skuggad panel. Bypassdioden kopplas parallet med varje panel och leder förbi strömmen om panelen skuggas. Bypassdioder används sällan i 12V system men är ytterst viktiga om man tex ska seriekoppla två 12V paneler.
Backdiod
En backdiod kopplas i serie med en panel för att hindra att strömmen går "baklänges" tex under natten. Större paneler byggas upp av flera "moduler" och dessa moduler parallellkopplas sen ihop. Varje modul har sin egen backdiod så att om en modul skuggas så kan den andra lämna ström. En 50W panel är alltså egentligen två 25W paneler med var sin backdiod. Oftast vinner man på att ha flera mindre paneler parallellkopplade, i synnerhet om dessa kan placeras en bit ifrån varandra.

Effektförlusten i backdioderna ligger på drygt 2%. Men utan dioderna kan man snabbt tappa betydligt mer energi vid partiell skuggning. Ett annat sätt att se saken är att man fått betala runt 2% för mycket för panelen. Uteffekten på en solpanel anges ofta till +/- 5%. Så för att kompensera för förlusterna i dioderna får man väl ta med ett instrument i butiken och kolla att man inte får ett "måndagsexemplar".

Vill du inte förkorta livet på dina batterier så väljer du en annan regulator än MaxPower.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » sön 05 feb 2012, 15:41

Ang solceller.... Bra Pris...... fram till den 29/2

Köpte mig 2 st solpaneler av monokristallint kisel, 50 watt (totalt 100 watt), 12 volt för 1395:-

Vad jag läst så ska monokristallina vara bättre än polykristalina ? (effekt/m2)

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... cts_id=334

Köpte även en Solcellsregulator 30A 12/24V med grafisk display

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=40

En mycket Intressant sida för alternativa el och uppvärminings lösningar

http://www.legoelektronik.se/ är en annan rolig sida som man kan ära sig en del på... förutom att handla....

Mvh Thommy
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Skriv svar