Jag har en liten ihopfällbar kastdragg som jag iof inte ännu behövt använda ännu, i den har jag en lite kraftigare flagglina, den kinkade inte så mycket när jag testade den. Man får ju i regel alltid hjälp när man kommer in ensam så det har alltid gått bra. Det räcker ju i princip att en person håller fören så man fått lagt fast i aktern temporärt.
Finns det ingen som kan hjälpa så letar man upp en plats sånära vindögat som det går så löser det sig.
Rent seglingsmässigt så är det stora jobbet ombord att skota om genuan vid slag. Särskilt vid kryss inomskärs. Det finns ju en anledning att många går för maskin med enbart storen upp så fort det motar lite....
Övriga tips gäller ju ändå/alltid i stort sett...
Segla ensam
Re: Segla ensam
@toaen - linan jag änvänder är (fortfarande)
ca 4mm.
ca 4mm.
-
Smurfan_360
- Rookie
Tack för alla (hittills) svar, det är roligt att se var tråden tar sig. Som t.ex den om ormsnöre.
Som svar till Ulf.Ason som ville veta vad jag menar med längre seglingar så skulle jag bl.a vilja segla till Åland, åka Göta Kanal fast då med gast ombord och segla södra Sverige tillbaka till Kaggfjärden, Ja och sådant som jag antar de flesta har besökt någon gång i sitt liv, som Öland, Gotland och västkusten. Om det är möjligt skulle jag också vilja segla till lite större länder runt omkring Norden ex England, Danmark, Norge och om jag är riktigt modig så har min dröm varit att återbesöka Island, men det blir nog en bra bit in i framtiden, men drömma kan man ju göra.
Det är mycket man vill göra och när jag sitter och tänker kommer jag bara på mer och mer som jag vill se men till en början blir det nog till att hålla sig till de närmsta skärgårdsöarna och de lite större städerna som Trosa och Nynäshamn och allt där emellan.
Som svar till Ulf.Ason som ville veta vad jag menar med längre seglingar så skulle jag bl.a vilja segla till Åland, åka Göta Kanal fast då med gast ombord och segla södra Sverige tillbaka till Kaggfjärden, Ja och sådant som jag antar de flesta har besökt någon gång i sitt liv, som Öland, Gotland och västkusten. Om det är möjligt skulle jag också vilja segla till lite större länder runt omkring Norden ex England, Danmark, Norge och om jag är riktigt modig så har min dröm varit att återbesöka Island, men det blir nog en bra bit in i framtiden, men drömma kan man ju göra.
Det är mycket man vill göra och när jag sitter och tänker kommer jag bara på mer och mer som jag vill se men till en början blir det nog till att hålla sig till de närmsta skärgårdsöarna och de lite större städerna som Trosa och Nynäshamn och allt där emellan.
Ett tips som kan vara värdefullt vid ensamtilläggning är att det är lättast att BACKA in till land (eller boj) då man har frånlandsvind. Får man väl fast en tamp, kan man sen vända båten om det inte är alltför trångt. Med fören mot land vill den driva åt sidan då farten är noll, och man måste dessutom ta sig från sittbrunn till fören för att få fast linan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Varför inte följa med en eskader.
Kryssarklubben anordnar sådana.
Du seglar med en grupp och får hjälp med tilläggning, om det behövs.
Dessutom har du någon att prata med när ni lagt till för natten.
Du kan diskutera eventuella problem över VHF`n.
Jag seglade med Erik Nyström upp till Höga kusten förra året.
Lärorikt och väldigt trevligt.
Kan starkt rekommenderas.
/Magnus
Kryssarklubben anordnar sådana.
Du seglar med en grupp och får hjälp med tilläggning, om det behövs.
Dessutom har du någon att prata med när ni lagt till för natten.
Du kan diskutera eventuella problem över VHF`n.
Jag seglade med Erik Nyström upp till Höga kusten förra året.
Lärorikt och väldigt trevligt.
Kan starkt rekommenderas.
/Magnus
Bara man kollat att man har "roderdjup" med lite marginal...Seawolf skrev:Ett tips som kan vara värdefullt vid ensamtilläggning är att det är lättast att BACKA in till land (eller boj) då man har frånlandsvind. Får man väl fast en tamp, kan man sen vända båten om det inte är alltför trångt. Med fören mot land vill den driva åt sidan då farten är noll, och man måste dessutom ta sig från sittbrunn till fören för att få fast linan.
Annars även en bra metod om man vill ligga någorlunda still i hamnbassängen t.ex. när man lägger ut fendrar och linor på båten.
Man lägger bara i backväxeln och båten justera ju sig då mot vinden och man kan ligga ganska still med lite justering på gasen ev.
Har man utombordare så finns det fler kul saker man kan prova.
I läget ovan, back mot vinden, kan man ställa motorn snett och få "krabbgång" på båten om man nu skulle behöva det.
Ligger man längs med en brygga och har båtar tätt både för om och akter om så kan man köra på ett "omvänt" spring. Man lägger en tamp från fören genom/runt pållaren på bryggan och till baka, så att man kan dra ombord den igen från båten, och backar på den med motorn lätt svängd. Då går aktern ut lugnt och fint. Man kan tom stå i fören och vara med att släppa när man går fri för att sedan gå lugnt till baka ner i sittbrunnen och ta över manuellt.