Hälsar du på sjön?
Re: Hälsar du på sjön?
Så är det, har man nåt gemensamt så hälsar man. Kör jag motorcykel hälsar jag på andra motorcyklister, kör jag Alfa hälsar jag på andra alfisti. Dock kör jag numera enbart BMW och man kan inte hälsar på alla andra...
Ja, och skälet till detta är välkänt inom psykologin. Vi människor har ett behov av att höra ihop med varandra. Till en gräns.
Denna drift yttrar sig så att vi är benägna att skapa olika subgrupper. Det kan vara motorcyklister, punkare, gothare eller seglare som dras till varandra. Ofta benämns detta som Tribes (motsv indianstammar).
Genom att bekänna sig till gruppens värderingar skapar vi en illusion av tillhörighet eller gemenskap som vi som människor behöver. En sorts bekräftelser man inte kan få någon annanstans (eftersom andra inte fattar poängen med tex segling). Och illusion är det. Jag känner ju oftast inte människan på motorcykeln eller i båten. Jag känner ju inte er på Sailguide (med få undantag).
Tribe -tänkandet är också ett sätt att stännga andra ute. Vi kanske inte hälsar på motorbåtsägare. Hells Angels har en symbol: skinnvästar. De som inte har samma kläder stängs ute. Samma med andra subgrupper som också skapar olika koder. Musik, politik, livsåskådning mm skapar ofta en likformighet i utseende och tyckande - allt för att skapa homogenitet och grupptillhörighet. Ofta råder en strikt rangordning inom en tribe som ofta är allt annat än demokratisk.
Vissa människor rakar håret och ger bort alla sina pengar till en särskild Tribe, i det fallet kanske bättre benämnd som sekt. Livets Ord någon? Andra kanske nöjer sig med att vinka till andra som seglar för att få tillräcklig bekräftelse.
Denna drift yttrar sig så att vi är benägna att skapa olika subgrupper. Det kan vara motorcyklister, punkare, gothare eller seglare som dras till varandra. Ofta benämns detta som Tribes (motsv indianstammar).
Genom att bekänna sig till gruppens värderingar skapar vi en illusion av tillhörighet eller gemenskap som vi som människor behöver. En sorts bekräftelser man inte kan få någon annanstans (eftersom andra inte fattar poängen med tex segling). Och illusion är det. Jag känner ju oftast inte människan på motorcykeln eller i båten. Jag känner ju inte er på Sailguide (med få undantag).
Tribe -tänkandet är också ett sätt att stännga andra ute. Vi kanske inte hälsar på motorbåtsägare. Hells Angels har en symbol: skinnvästar. De som inte har samma kläder stängs ute. Samma med andra subgrupper som också skapar olika koder. Musik, politik, livsåskådning mm skapar ofta en likformighet i utseende och tyckande - allt för att skapa homogenitet och grupptillhörighet. Ofta råder en strikt rangordning inom en tribe som ofta är allt annat än demokratisk.
Vissa människor rakar håret och ger bort alla sina pengar till en särskild Tribe, i det fallet kanske bättre benämnd som sekt. Livets Ord någon? Andra kanske nöjer sig med att vinka till andra som seglar för att få tillräcklig bekräftelse.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Stangen jag tror du har rätt i detta med grupperingar. Dock anser jag att hälsning på sjön snarare har med gamla örlogstraditioner att göra än något form av bekräftelsebehov på gruppering. Jag hälsar för övrigt även på motorbåtar och de flesta hälsar tillbaks.
Ett leende, en nick eller en vinkning kostar litet med ger mkt. Gäller överallt för övrigt, på jobbet, i matbutiken mm.
Ett leende, en nick eller en vinkning kostar litet med ger mkt. Gäller överallt för övrigt, på jobbet, i matbutiken mm.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det ligger nånting i det där med tribe-tänkandet. När jag åkte hoj hälsade jag på andra hojåkare, utom på HD-åkare, för de hälsar aldrig tillbaka. Jag var alltså utestängd från HD-stammen. Konstigt egentligen för jag har ju både skägget, magen och ingående motorreparationskunskaper - allt som behövs för att åka HD.
Nu har jag rakat av mej håret och ger bort alla pengar. Min sekt heter allt från Ålandsbanken till Maritim, beroende på vilken räkning som ska betalas den här gången
/haren Krishna/
Nu har jag rakat av mej håret och ger bort alla pengar. Min sekt heter allt från Ålandsbanken till Maritim, beroende på vilken räkning som ska betalas den här gången
/haren Krishna/
Så kan det vara - men den tanken förutsätter att "vinkarna" har koll på örlogstraditioner. Är det realistiskt att tro så? Hur många seglare har sådan bakgrund eller koll?Mr Q skrev:Stangen jag tror du har rätt i detta med grupperingar. Dock anser jag att hälsning på sjön snarare har med gamla örlogstraditioner att göra än något form av bekräftelsebehov på gruppering.
Vinkningar (eller mer ingående hälsningar - har ngn sett hur gängen i East LA hälsar på olika särskilt sätt beroende på vilka gator man rular över?) är nog mer en "light-version" av en tribe än en örlogstradition.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Ok nu tror jag du hårddrar din tes litet. Ta detta med hela den fjolliga båtterminologin typ:stangen skrev:Så kan det vara - men den tanken förutsätter att "vinkarna" har koll på örlogstraditioner. Är det realistiskt att tro så? Hur många seglare har sådan bakgrund eller koll?
Vinkningar (eller mer ingående hälsningar - har ngn sett hur gängen i East LA hälsar på olika särskilt sätt beroende på vilka gator man rular över?) är nog mer en "light-version" av en tribe än en örlogstradition.
-Styrbord/babord istället för höger/vänster
-Levang istället för kvast
-Embarkera istället för att kliva på båten
-Dyvika istället för dräneringsplugg
-Skot istället för segelupptajtningsrep
osv osv
Är det också ett komplext gruppförtryck?
Que? Gruppförtryck?
Vad har det faktum att det finns en terminologi inom olika yrkeskårer eller sammanhang med detta vi talar om att göra? Om en läkare säger kapillär kan det väl vara högst relevant. Om en ryttare pratar om stigbyglar tänker jag inte närmare på det.
Det intressanta är att samma person kan vara läkare och ryttare (och seglare) och i dessa olika sammanhang med sina likar bete sig till synes olika utan egentlig logisk förklaring. Detta är ingen tes utan något ganska väl dokumenterat.
Googla lite så blir du några kunskaper rikare :)
Vad har det faktum att det finns en terminologi inom olika yrkeskårer eller sammanhang med detta vi talar om att göra? Om en läkare säger kapillär kan det väl vara högst relevant. Om en ryttare pratar om stigbyglar tänker jag inte närmare på det.
Det intressanta är att samma person kan vara läkare och ryttare (och seglare) och i dessa olika sammanhang med sina likar bete sig till synes olika utan egentlig logisk förklaring. Detta är ingen tes utan något ganska väl dokumenterat.
Googla lite så blir du några kunskaper rikare :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Om jag inte missminner mig, det går iofs att scrolla upp i tråden, så förklarade du ingående om tribe-mekanismer, om att vilja tillhöra en viss grupp och att vissa stängdes utanför osv.
Jag kan inte ett smack om psykologi (kan du?), men konstaterar att det är ganska trevligt att dra iväg en vink eller nick till andra båtförare. I 9 fall av 10 får man en mostvarande tillbaks.Det behöver nog inte vara mer komplicerat än så? Med eller utan nyinhämtade goggle-"kunskaper".
Sen kan jag tillägga att i USA är de kanske mer ytliga än oss nordbor, men de hälsar på varandra ute på gator och torg. Töntigt och onödigt va? De känner ju inte varandra juh!
Jag kan inte ett smack om psykologi (kan du?), men konstaterar att det är ganska trevligt att dra iväg en vink eller nick till andra båtförare. I 9 fall av 10 får man en mostvarande tillbaks.Det behöver nog inte vara mer komplicerat än så? Med eller utan nyinhämtade goggle-"kunskaper".
Sen kan jag tillägga att i USA är de kanske mer ytliga än oss nordbor, men de hälsar på varandra ute på gator och torg. Töntigt och onödigt va? De känner ju inte varandra juh!
Japp.Mr Q skrev: Jag kan inte ett smack om psykologi (kan du?)
Helt rätt. Det jag berättar om är den underliggande drift som gör att det känns "trevligt" för dig och mig. Man får en "belöningskänsla" om man får vinkning tillbaka. Eller varför man på motsvarande sätt får olustkänsla eller blir besviken (kanske starkt ord) när man inte får vinkning tillbaka. Förklaring: att inte få vinkning tillbaka är som att bli utstött ur sin grupp (om man hårddrar det).Mr Q skrev:, men konstaterar att det är ganska trevligt att dra iväg en vink eller nick till andra båtförare. I 9 fall av 10 får man en mostvarande tillbaks.Det behöver nog inte vara mer komplicerat än så? Med eller utan nyinhämtade goggle-"kunskaper".
Denna drift till att vilja bli sedd eller se andra finns olika stark hos i stort sett alla människor som yttrar sig på massa olika sätt. Vinkningar är en. Och precis som du säger är båtfolkets vinkningar för de allra flesta en lightversion av det jag talat om. Inget särskilt komplicerat.
Varför tar du upp USA? Missförstånd?Mr Q skrev:,Sen kan jag tillägga att i USA är de kanske mer ytliga än oss nordbor, men de hälsar på varandra ute på gator och torg. Töntigt och onödigt va? De känner ju inte varandra juh!
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Eh, var det någon, typ du som jämförde med MC-gäng osv?stangen skrev:Varför tar du upp USA? Missförstånd?
Trevlig helg!
Nu ska jag göra nåt vettigt istället, dvs ut och segla. Kommer bli en hel del hälsningar på allt möjligt folk. Dags att Triba!
Tribe- beteendet är är ett mänskligt drag. Inget mer (eller mindre) utmärkande för ett eller annat lands innevånare alltså. Ja, förresten inte ens uteslutande mänskligt. Många djur har samma grundläggande tribe -beteende/behov de också.Mr Q skrev:Eh, var det någon, typ du som jämförde med MC-gäng osv?stangen skrev:Varför tar du upp USA? Missförstånd?
Trevlig helg!
Nu ska jag göra nåt vettigt istället, dvs ut och segla. Kommer bli en hel del hälsningar på allt möjligt folk. Dags att Triba! :mrgreen:
Trevligt tur. Jag hoppas på segling också - det skall ju bli fint =)
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Självklart ska man hälsa
Vi gjorde det ordentligt på hela 60-talet,
Upp med flaggan och fäll.
Det bästa var möten med örlogsfartyg när visselpipan ljöd och manskap sprang som illrar akterut och svarade med fanan.
Det var naturligtvis enbart på Dj...skap.
Inte undran att de inte hälsar längre, IOF lite dåligt.
På öppet vatten fungerar det fortfarande hyggligt.
På E6an förstår jag att inte så många hälsar däremot tycker jag att vi ska göra det på alla andra ställen.
Visst är det trevligt med en hälsning.
Vi gjorde det ordentligt på hela 60-talet,
Upp med flaggan och fäll.
Det bästa var möten med örlogsfartyg när visselpipan ljöd och manskap sprang som illrar akterut och svarade med fanan.
Det var naturligtvis enbart på Dj...skap.
Inte undran att de inte hälsar längre, IOF lite dåligt.
På öppet vatten fungerar det fortfarande hyggligt.
På E6an förstår jag att inte så många hälsar däremot tycker jag att vi ska göra det på alla andra ställen.
Visst är det trevligt med en hälsning.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Just nu lördag morgon, vi sitter i båten i en vik i Stockholms skärgård. En kopp kaffe och tittar ut över en vacker men ganska öde skärgård.
Härligt!!
Härligt!!
Ja här känner man sig inte direkt ensam...
Rörö-fullt
Hyppeln-fullt
Redan på tidig eftermiddag.
Knippla hade några platser men på kvällen blev det fullt.
Idag hälsade jag på flera båtar faktiskt...
Rörö-fullt
Hyppeln-fullt
Redan på tidig eftermiddag.
Knippla hade några platser men på kvällen blev det fullt.
Idag hälsade jag på flera båtar faktiskt...