Så säger man inte idag (eller snarare i somras) när jag ställde exakt samma konkreta fråga till Transportstyrelsen. Jag kan hålla med om logiken i det du skriver, men vad hjälper det?Seawolf skrev:
Vid förfrågan till Sjöfartsverket uppgav de för ett par år sen, att "funnits på EU-marknaden" är giltigt för båtar som tillverkats i land inom EU, även om de exporterats från fabrik direkt.
Orsaken är helt logisk: Olika exemplar av serietillverkade båtar skall inte och kan inte särskiljas tekniskt (och CE handlar i grunden om spårbarhet för tekniskt utförande). Så om ett ex som hela tiden saknat CE-certifikat accepteras så måste en tvillingbåt i serien också göra det, båda kommer från inom EU.
Detta med CE skall inte förväxlas med momsregler. Hade skrivningen "funnits på EU-marknaden" gällt moms så hade föremålet bevisligen behövt vara sålt inom EU.
Frågan dök upp i samband med att jag diskuterandet av import av en USA-byggd båt som tillverkats för ca 10 år sedan, typen har importerats till EU och kunde certifieras av tillverkaren efter dåvarande CE-regler. Varvet skulle också vara hyggliga nog att kopiera och vidimera underlaget för det exemplar det var frågan om.
Skulle jag kunna importera en sådan begagnad båt idag och klara mig undan med en enkel verifiering där jag kunde visa att båten motsvarade och inte ändrats i förhållande till de krav som gällde när den byggdes?
Svaret var nej, det är dagens krav som gäller. Punkt. Jag ställde då fragan om jag skulle kunna importera en 10 år gammal svenskbyggd seriebåt utifrån de krav som gällde när den salufördes. Nej, dagens krav gäller även för det exemplaret.
Däremot har jag fått indikationer på att England gör en annan tolkning och att ovannämda USA-båt skulle eventuellt kunna tas in den vägen. Men jag har inte haft ork att rota i saken. Det finns gränser på hur mycket byråkrati man orkar loda. Även om det finns en synnerligen passande båt för mina behov som väntar i USA till rätt pris.