Långsegling med en Comfort 30?
Re: Långsegling med en Comfort 30?
Ett stort välkommen tillbaka vill jag först och främst ge till Anders S. Riktigt kul att se dina insiktsfulla kommentarer igen!
Hoppas det också inspirerar SWE54 till samma sak.
Sen tycker jag att detta var en kul tråd att följa, även om jag inte har så mycket tid att själv bidraga där jag är nu. Fakta och resonemang!
Hälsningar
Tommy
Hoppas det också inspirerar SWE54 till samma sak.
Sen tycker jag att detta var en kul tråd att följa, även om jag inte har så mycket tid att själv bidraga där jag är nu. Fakta och resonemang!
Hälsningar
Tommy
[/quote]Anders S skrev: Till att börja med finns det nog ett litet mörkertal när det gäller haverier med småbåtar, det ligger ju i sakens natur att man inte får reda på vad som händer med de (sannolikt mycket få) som inte kommer fram.
Det finns en bra tråd om en atlantöverfart med en segelbåt som heter Sun Chaser på forumet - den kan man studera om man vill få en belysning på hur det kan bli - och det handlade om en stor båt, åtminstone stor i förhållande till en Comfort 30. Att köra mellan Göteborg och Stockholm kan säkert vara farligare. Å andra sidan kan en Atlantsegling kännas som den resan, liggande i bagaget, när Björn Waldegård kör bilen, på småvägar... åtminstone ibland. .
Att låsa rodret i hårtväder i grov havssjö? det är i alla fall jag mycket skeptisk till! och en Autohelm tror jag inte alls på den är för långsam och trög , dom gånger jag seglat i relativt hårtväder till havs har det varit minst sagt aktiv segling.friseglarn skrev:Vad gäller livlighet är det ofta ett hackbräde och bra revad segelsättning som behövs för att få drägliga egenskaper... Det kanske räcker för comforten? Och ett av de bästa hackbrädena som finns (när man har el) är en juste autohelm, bra monterad. Med ytterligare en i reserv. Om segelsättningen sedan är balanserad så att det blir så lite jobb för autopiloten som möjligt är man nära idealet. Möjligheten att vid behov kunna föra riktigt lite och välbalanserad segelsättning är nödvändig. Eftersom det är undanvind kanske två försegel, ett ut åt varje håll, båda revbara genom rullning, som ger den en del av den sävlighet som gör det hela lite mindre obekvämt om det blir tufft väder? Någon som provat detta med mindre båt? Då kanske autohelmen rentav kan vara låst eller ersättas av "riktigt" hackbräde som man bör ha tillgång till, om inte annat en motsvarighet. Jag har ofta jobbat med linlåsning av rorkulten, linan går tvärs över sittbrunnen o rundar rorkulten ett antal varv på vägen, fast i ena sidan och spänns med winch i andra sidan, men det kan vara lite i vägen när man är flera.
Kul att se dig Anders!
Verkligen kul att se att Anders S (eller Mr SG som han borde heta) är tillbaka! Nu ser vi fram emot en ny intressant SG-vinter.
Henric D
Jag tycker att Eilean förtjänar titeln Mr Sailguide, det väger tungt med folk som uttalar sig från egen erfarenhet i de olika frågorna. T.ex. långseglingsfrågor.
Förvisso Mr Q.
Men såvitt jag begriper skriver Eilean även på andra ställen medan Anders S uteslutande håller till på SG. Men det finns ingen anledning att vara knusslig; Mr SG I och II.
Sorry att tråden kapades men Anders S återkomst är en stor och välkommen nyhet!
Men såvitt jag begriper skriver Eilean även på andra ställen medan Anders S uteslutande håller till på SG. Men det finns ingen anledning att vara knusslig; Mr SG I och II.
Henric D
Eilean (= Gunnar S på klotterplanket) är en erfaren långseglare. Anders S har stora teoretiska kunskaper, det finns dokumenterat, men hur stor erfarenhet har han av långsegling? Det måste vi ju först veta, om hans ord ska anses väga tungt.HR312 skrev:Förvisso Mr Q.
Q - finns det några fler här på Sailguide, vars ord du tycker väger tungt med tanke på dokumenterat stor erfarenhet av långsegling?
Kanske vi alla skulle skicka in våra "CV" och göra en lista?
Hehe, lustigt att du svarar Brendan för jag skrev faktiskt ditt namn jämte Eilean först. Har för mig att jag läst att du gjort en del långa seglatser. Men sen blev jag osäker hur det låg till och angav bara Eilean. Det finns säkerligen flera här som har tung erfa.
Jag är stor beundrare av långseglare. Mycket beroende på att jag förundras över vilka krafter som påverkar båten bara vid kanske 10 sjömil utanför Ostkusten. Dyningar kombinerat med vågor, kraftigare vind, djupt hav utan möjlighet att evakueras till någon kobbe eller liknande om något skulle hända. Tittar man på krav/säkerhetslistan till Gotland runt är den ganska stor. Det är ju ändå en övervakad kappsegling. Att lämna t.ex. Kanarieholmarna och stäva Västerut är snäppet värre än att ta sig till Säcks naturhamn i Stockholm.
Ja det är vad jag kallar erfarenhet. Men sen kan man ju vara skeppsbyggare men aldrig lämnat närområdet. Det ger annan typ av erfarenhet, vilka plaster som biter på vilka material. Ej att förringa.
Och nej ingen ska behöva posta CV, men likväl tycker jag att de långresor Eilean/Gunnar S gjort är värda respekt.
Jag är stor beundrare av långseglare. Mycket beroende på att jag förundras över vilka krafter som påverkar båten bara vid kanske 10 sjömil utanför Ostkusten. Dyningar kombinerat med vågor, kraftigare vind, djupt hav utan möjlighet att evakueras till någon kobbe eller liknande om något skulle hända. Tittar man på krav/säkerhetslistan till Gotland runt är den ganska stor. Det är ju ändå en övervakad kappsegling. Att lämna t.ex. Kanarieholmarna och stäva Västerut är snäppet värre än att ta sig till Säcks naturhamn i Stockholm.
Ja det är vad jag kallar erfarenhet. Men sen kan man ju vara skeppsbyggare men aldrig lämnat närområdet. Det ger annan typ av erfarenhet, vilka plaster som biter på vilka material. Ej att förringa.
Och nej ingen ska behöva posta CV, men likväl tycker jag att de långresor Eilean/Gunnar S gjort är värda respekt.
Vi ska inte få den här tråden till en diskussion om vem som är bäst hit eller dit men vi kan konstatera att det finns ett antal personer som höjer forumets standrad och dit hör såväl Eilean som Anders S (men varken undertecknad eller Mr Q).
Det som särskilt utmärker Anders S är hans osvikliga omdöme, stora teoretiska kunnande och att han aldrig brusar upp utan håller en anständig och värdig ton. Han behöver inte "bevisa" något i långseglingssammanhang utan hans kunskaper talar för sig själv. Så för mig får han gärna heta Mr SG.
Det som särskilt utmärker Anders S är hans osvikliga omdöme, stora teoretiska kunnande och att han aldrig brusar upp utan håller en anständig och värdig ton. Han behöver inte "bevisa" något i långseglingssammanhang utan hans kunskaper talar för sig själv. Så för mig får han gärna heta Mr SG.
Henric D
Men om man inte hänvisar till vad man har för erfarenheter, går det ju inte att bedöma om ens ord ska väga tungt eller inte. Därför kopierar jag ett inlägg jag skrev under mitt rätta namn här på Sailguide i augusti 2004. Man vill ju inte att ens ord ska väga lätt.Mr Q skrev:Hehe, lustigt att du svarar Brendan för jag skrev faktiskt ditt namn jämte Eilean först. Har för mig att jag läst att du gjort en del långa seglatser. Men sen blev jag osäker hur det låg till och angav bara Eilean. Det finns säkerligen flera här som har tung erfa.
"Själv har jag ägt min Comfort 30 sedan 1976 och har alltså seglat den i snart 29 säsonger nu. Jag seglade den oerhört hårt under slutet av 1970-talet och 1980-talet, bl a c:a 3 000 sjömil i ett 15-tal 48-timmars, varav ett antal under extremt tuffa förhållanden, kuling, storm, någon gång orkanbyar.
Vi gjorde ett antal långseglingar, ett år till Shetland, Orkneyöarna och fastlandsskottland, ett år till Isle of Wight och kontinentens nordkust och en gång till Hebriderna via Caledonian Canal och hem via Pentland Firth för att nämna några destinationer. Vi hade vid ett par tillfällen så hårt väder på Nordsjön, att vi var tvungna att ligga bi. Men efter 30 000 sjömils segling kan jag inte minnas något värre haveri än en avpumpad spinnakerbom!
Båten är mycket välbyggd, stark och ändamålsenlig. De enda kompletteringar jag har gjort är att jag efter den första nordsjöseglatsen satte in en kraftig bottenstock för att undvika den lilla tendens till svajköl som man möjligen kunde ana sig till. Dessutom har jag förstärkt rufftaket, som kan ha en benägenhet att så småningom sjunka in, om vanten sätts an mycket hårt under lång tid.
Comfort 30-an är en eminent seglare särskilt i mycket lätt väder men är också en mycket god hårdvindsbåt, som tål vilket väder som helst.
Jag har utförligt beskrivit några av långseglingarna i Svenska Kryssarklubbens årsskrifter 1977, 1980, 1981, 1982 (2 st), 1985, 1986 (2 st)
Re HR312:
Hm, jo det stämmer nog att vi inte tillför något HR312, men jag brukar liksom Eilean försöka skriva om saker jag antingen testat själv eller känner någon som provat själv. Särskilt om man tipsar medseglare om saker eller åtgärder som kan komma att kosta pengar, tycker jag att det är att föredra.
Hm, jo det stämmer nog att vi inte tillför något HR312, men jag brukar liksom Eilean försöka skriva om saker jag antingen testat själv eller känner någon som provat själv. Särskilt om man tipsar medseglare om saker eller åtgärder som kan komma att kosta pengar, tycker jag att det är att föredra.
Re Brendan:
Hur märkligt det än kan låta, med tanke på hur mycket jag hackat på dig. Men jag tycker faktiskt att du är en av de skribenter som har hög trovärdighet här på forumet. Sen att det kan bli ett eller annat inlägg för mycket om Bohusläns problem är en annan femma.
I all välmening,
Q
Hur märkligt det än kan låta, med tanke på hur mycket jag hackat på dig. Men jag tycker faktiskt att du är en av de skribenter som har hög trovärdighet här på forumet. Sen att det kan bli ett eller annat inlägg för mycket om Bohusläns problem är en annan femma.
I all välmening,
Q
Jag håller med dig om att Anders S ofta, men ingalunda alltid, visar gott omdöme, har stort teoretiskt kunnande och är mycket duktig på att söka information på internet och väva in denna i sina egen kunskapsmassa. Men hans ord skulle naturligtvis väga betydligt tyngre om man visste att de teoretiska kunskaperna om långsegling, som fallet är med Gunnar S, matchades av lika delar erfarenhet.HR312 skrev:Vi ska inte få den här tråden till en diskussion om vem som är bäst hit eller dit men vi kan konstatera att det finns ett antal personer som höjer forumets standrad och dit hör såväl Eilean som Anders S (men varken undertecknad eller Mr Q).
För övrigt får Anders S, som även jag hälsar välkommen tillbaka, gärna vara mister Sailguide. Det är han nog för de flesta sedan länge.
Oj, det trodde jag inte. Man bugar och bockar. Men nu var det ett tag sedan jag skrev om allt elände i Bohuslän. Även om det har kliat i fingrarna ibland,Mr Q skrev:Re Brendan:
I all välmening,
Q
så har jag lyckats avstå.
Det skulle säkert vara spännande om alla presenterade sina CV. Samtidigt skulle man troligen skrämma bort många som inte skulle tycka de platsar. Men deras röster är också viktiga och berikande.
Risken är också att de med digra CV skulle svamla på även när kunskaperna är svaga.
I den här tråden finns en del svammel som kan få presumtiva atlantseglare att negligera eller nedvärdera de risker som onekligen finns. För det finns väl inte så många som har egen erfarenhet av atlantsegling här?
Risken är också att de med digra CV skulle svamla på även när kunskaperna är svaga.
I den här tråden finns en del svammel som kan få presumtiva atlantseglare att negligera eller nedvärdera de risker som onekligen finns. För det finns väl inte så många som har egen erfarenhet av atlantsegling här?