Jo, men jag har ingen brännare som hanterar Garmins "datacards" - det är inte PC-kort jag letar efter. PC'n drar för mycket ström för att funka i vår segelbåt.morg skrev:Finns på piratbukten!Hans skrev:Garmin!!!
Det är inte bara användare/ägare av G2 kort som drabbas av Garmin-strulet.
Jag har beställt ett Bluechart (Classic) datacard till min 192C för att vi skall kunna segla runt kusten och gå Göta Kanal tillbaka till GBG.
Garmin klarar inte av att leverera några kort pga att man är upptagen med att byta ut felaktiga G2-kort....
Det är möjligtvis inte nån som har ett EU468S (Trelleborg-Södertälje) eller EU046R (Malmö-Öregrund) datacard liggande???
Behöver köpa eller låna för att det inte skall bli en "show-stopper" av semesterplanerna.
Har ringt runt till i stort sett varenda tillbehörsbutik för att kolla om nån har något på "hyllan".
Alla har samma tråkiga budskap - Garmin klarar inte av att leverera just nu...
Har även kollat Blocket - soprent! (det som finns säljs direkt)
Garmin
Använde Telephonica Blue Garmins kort Mars-09?
Re: Använde Telephonica Blue Garmins kort Mars-09?
Papperskort drar inte särskilt mycket ström...Hans skrev:... Jo, men jag har ingen brännare som hanterar Garmins "datacards" - det är inte PC-kort jag letar efter. PC'n drar för mycket ström för att funka i vår segelbåt.
/T
T skrev:Papperskort drar inte särskilt mycket ström...Hans skrev:... Jo, men jag har ingen brännare som hanterar Garmins "datacards" - det är inte PC-kort jag letar efter. PC'n drar för mycket ström för att funka i vår segelbåt.![]()
![]()
/T
Jag HAR papperskort (skulle aldrig ge mig ut på sjön utan dem), men de är för den övergripande planeringen av rutten. Finliret görs mha plottern. Då vi dessutom skall långsegla och antagligen behöver göra några nattseglingar så är plottern MYCKET behjälplig.
Utvecklingen går framåt, så även sätten att navigera - T, du seglar troligen inte med barkade råsegel i bomull, inte heller i en Hansa-kogg eller nåt annat museiföremål.
Plottern är en positiv teknisk utveckling som man självklart inte skall lita obetingat på - men den bits inte vilket vissa sjökorts-Talibaner tycks tro
Jag kunde inte avstå från den kommentaren med tanke på en tidigare tråd... jag förstår dina kortproblem mycket väl.Hans skrev:...Jag HAR papperskort (skulle aldrig ge mig ut på sjön utan dem), men de är för den övergripande planeringen av rutten. Finliret görs mha plottern. Då vi dessutom skall långsegla och antagligen behöver göra några nattseglingar så är plottern MYCKET behjälplig.
Utvecklingen går framåt, så även sätten att navigera - T, du seglar troligen inte med barkade råsegel i bomull, inte heller i en Hansa-kogg eller nåt annat museiföremål.
Plottern är en positiv teknisk utveckling som man självklart inte skall lita obetingat på - men den bits inte vilket vissa sjökorts-Talibaner tycks tro
Jag vet inget om plottrar, när dom kom för ett antal år sen var dom alldeles för dyra och dessutom för små för mina ögon så det blev PC istället. Och efter 8 - 9 år med PC-nav har jag samlat på mig en del kort så det känns dumt att byta till plotter nu.
Visst drar PC:n mycket ström och eftersom man fort blir beroende får man lära sig prioritera... jag har (hade från början) 170 Ah att leka med och det funkar någotsånär. PC:n står alltid på under färd och jag tror jag har alla spår lagrade sen år 2000... det är lite roligt. Sen är ju PC användbart till en del annat också.
/T