Ny radio/stereo till båten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Ny radio/stereo till båten

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 11:06

Mitt tips var att använda en kabel a la sejnfall.
På frågan om att använda vant svarade jag "prova".
Vad är problemet?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 04 jun 2009, 13:09

Problemet, bäste Bosse, var att du faktiskt skrev att prova med att ansluta till vant (ett vant är ett speciellt stag). Dessutom med tillägget att bilantenner är förkastliga då de skulle behöva jordplan. fel, fel, fel som man sa i en berömd tv-serie.

Iden med sejnfall är marginellt bättre: med bara en kabel i fallet, vilket jag läste det som, är många av missanpassningarna kvar.

Just utropet Prova! är så fint, för då leds naturligtvis de som är obekanta med radio till att verkligen prova, och i många hamnar funkar det nog hur bra som helst även utan någon egentlig antenn. Problemen därvidlag uppträder senare, när det kanske inte är så lätt att fixa till en bra antenn.

Inte riktigt ansvarsfullt. De råd som utdelas skall inte vara hämtade ur tomma luften, det är ju bra om det finns någon substans / kunskap / erfarenhet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 04 jun 2009, 13:16

Sven-Barry skriver något som är mycket klockare, det tänkte inte jag på.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 05 jun 2009, 05:36

Man kan göra en dipolantenn för radion i båten.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm

Denna beskrivning avser VHF (c:a 150 MHZ) , vill man anpassa den för FM-radio (C:a 100 MHz) så ändrar man måtten till 60 respektive 67 cm i stället för 40 resp 45 cm.

Och så skall man inte sätta dipolen vertikalt för FM-radio, utan horisontellt. Detta gör att den passar att läggas t.ex. under takklädseln eller under däck nånstans.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 05 jun 2009, 10:17

Nackdelen med en horisontell dipol är att den har viss riktverkan. Man kan säkert göra en mer effektiv antenn typ kolinjär.
Jag tycker "sejnfallsantennen" duger bra och med den fördelen att fungerar även på mellanvåg.

Skriv svar