Snart en (riks-) kändis!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Snart en (riks-) kändis!

Inlägg av Maxi33 » tor 30 apr 2009, 14:28

Skall bli intressant att se vilka signaturer som framöver kommer att kritisera folk och företag, i båtlivet och i samhället, som använder ojusta medel för att gynna sig själva eller de som de känner.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 15:16

Ojusta? Vem bestämmer det?

Var står det "Du får bara rösta en gång!". Tvärtom är det vanligt att mediaföretagen uppmanar de röstande att "ringa in och rösta på din favorit, gärna flera gånger".
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 30 apr 2009, 15:52

Tycker Anders S att vi skall kolla med SR vad röstningen egentligen skall gå ut på?

Och tycker Anders S att det skall bli kul att lyssna på sommarprataren som hade de mest effektiva huliganerna i hejarklacken? Just den sommarprataren borde ju enligt denna tankegång vara den med den rätta uppbackningen.

Själv avstår jag nu från det hela, det har varit otäckt upplysande om vad som får folk att göra det de gör, man får associationer till både nutida och historiska skeenden, men jag hoppas få en fin sommar med barnen och deras kompisar, och med båten och med andra båtbekanta och deras barn, och med folk på bryggan att ljuga lite med.
Träffar gärna dig Anders S om du har lust, satsa på Rörö så ljuger jag lite mer för dig.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 16:06

(Edit; stavfel - så kan det bli när man tar i... :- )
Nädu, Håkan, nu skall vi reda ut det här med pseudodemokrati, vilseledning och vad som gäller.

Du har tagit munnen (tangentbordet?) full om hur felaktigt det är att rösta flera gånger, ungefär som om manipulerar en demokratisk process att få fram Ljusne-Håkan till Sommarbordet. Det är det ju inte, det är påverkan, demagogi och manipulation som gäller, och den processen har mediebolagen bäddat för de senaste åren. Senast i går hade lokalradion här i Södern en presentation av de tre skånska kandidaterna, med en oblyg uppmaning att vara lokalpatriotiska och "rösta på en skåning".

Att ha en webbomröstning är ungefär samma sak som att ha en enkät i Aftonbladet om moderaternas budget. Vare sig man håller med eller ej så handlar det inte om demokrati, utan om debattinlägg och argumentation, men förenklad till att (möjligen) handla om ihärdighet vid tangentbordet. Det är viktigt att ingen tror att det finns förutsättningar till "rent spel" (om man ens har några regler?) vare sig man med det menar att man skal hålla sig till ideal av typen "en man, en röst" (eller mer PK, en person, en röst). Skall bara den som har dator få rösta, förresten, hur demokratiskt är det - det handlar ju om radio?
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 30 apr 2009, 16:09

Anders S, skall jag och alla andra tolka ditt inlägg som att det där med rent spel, när vi till exempel väljer sommarpratare, är inte bara meningslöst utan det är inte ens eftersträvansvärt?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 apr 2009, 17:06

Brendan skrev:Fattar inte hur det kan vara någon mening med en tävling där rent fusk är tillåtet.
Ja, ur den synvinkeln är det ointressant att tävla, om det inte är tävlingen mellan gott och ont som det handlar om.
Men diskuterar vi en "tävling" eller "demokratisk påverkan" ?
Maxi33 skrev:Anders S, skall jag och alla andra tolka ditt inlägg som att det där med rent spel, när vi till exempel väljer sommarpratare, är inte bara meningslöst utan det är inte ens eftersträvansvärt?

Jag anser att det rena spelet är eftersträvansvärt! Men, låt oss först enas om vad som är "rent spel".

Sedan måste man fundera (riktigt ordentligt) på när det är bättre att "förlora ärligt" eller "vinna falskt" i så fall. I rättsvårdande sammanhang brukar man framhålla att förbud utan sanktion inte är förbud. Vilket beslut man sedan fattar är helt efter den personliga etiken. Var och en får avgöra själv mellan pliktetik eller konsekvensetik; Luther eller Loyola.
Demokrati, rent spel, ädel tävlan och scouterna spelar i en annan division än nätomröstningar och tarvliga säkerhetsmekanismer.

Jag tar med öl när jag kommer, Brendan får också.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 30 apr 2009, 17:14

Jag tolkar detta som att bryggsnack öl och SM och lite ljug ansikte mot ansikte är viktigt Anders S, och att nästa sommarpratare i radion inte är det.
Det håller jag med om.

Tyvärr, eftersom jag hoppades på några fina stunder med Ljusne som jag känner personligen som en hedersman och mycket intressant funderare.
Synd att en skamlös hejarklack skall få fördärva idro...f´låt Plank...f´låt radion.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Käärme
Trogen medlem

Inlägg av Käärme » tor 30 apr 2009, 17:49

He He,
Brendan och Maxi33(Håkan). Förtusan vakna upp det är snart 2010, kolla med Era barn om vad som gäller nuförtiden.
Det är ju inte frågan om att fälla regeringen eller EU parlamentet, eller??
Ejsånaiv

Strega
Silvermedlem

Inlägg av Strega » fre 01 maj 2009, 16:13

Ni om är medlemmar i Facebook och vill stödja Håkan Nilsson som sommarpratare, gå med i gruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=7 ... 875&ref=nf
och bjud in era vänner !
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 02 maj 2009, 23:53

Den självklara rösten lagd :D
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar