Rita polardiagram

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Rita polardiagram

Inlägg av T » tor 12 mar 2009, 16:02

Mr Q skrev:För min del var jag tvungen att köra NX2 Sail för den skapade en Ascii-variant av NMEA-ström ut till Seaclear II på samma dator. Den kan generera detta ut på en virtuell port. Om jag inte minns helt fel så tog jag emot signalen till NX2 Sail på com 7 och skickade den vidare i NMEA format till Seaclear II på com 13, vilket var en port som skapats av NX2.

Du får prova vid vårrustningen. :mrgreen:
Så NX2 Sail kan generera den com-port som behövs för ett ev nav-pgm?
Verkar som ska behöva läsa en manual... hmmm...

:o
/T

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 16:16

Re Swe54: Jag tror tyvärr inte att man kan få ut bästa data. Diagrammet var ganska enkelt i svartvitt. Det jag tror är att det är snittfart sedan boxen initierades första gången. Så all crusingsegling kommer tyvärr med. Det skulle vara om man lyckas göra reset av servern inför ett race och sedan maxar på tävlingen. Är litet osäker på detta, men det står nog i det utförliga dokumentationen. :D

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 16:18

T skrev:
Mr Q skrev:För min del var jag tvungen att köra NX2 Sail för den skapade en Ascii-variant av NMEA-ström ut till Seaclear II på samma dator. Den kan generera detta ut på en virtuell port. Om jag inte minns helt fel så tog jag emot signalen till NX2 Sail på com 7 och skickade den vidare i NMEA format till Seaclear II på com 13, vilket var en port som skapats av NX2.

Du får prova vid vårrustningen. :mrgreen:
Så NX2 Sail kan generera den com-port som behövs för ett ev nav-pgm?
Verkar som ska behöva läsa en manual... hmmm...

:o
/T
Jäpp, det är bara å testa sig fram, nej jag menar läsa manualen förstås. :mrgreen: I NX2 Sail kan du ju lägga ut dina favoritinstrument, i analog form eller digital. Jag tyckte den funktionen var bra. T.ex. kan man ha voltmätaren i jätteformat så man har koll på batterierna hela tiden.

mvh /Q

Sambal
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Sambal » ons 28 dec 2011, 11:53

Jag inser att den här diskussionen nu är väldigt gammal men gör ett försök att få igång den på nytt.

NX2 Sail genererar väl inga värden som kan sparas till ett polardiagram?
När du seglar kan du i realtid jämföra din aktuella fart med polardiagrammets värden.
Men om du vill uppdatera polarvärdena så måste du hämta upp diagrammet i form av en textfil och skriva in nya värden från tgt-bordet!

Jag köpte upp mig på Nexus-systemet för 3 år sedan och blev grymt besviken när jag insåg detta. Eller har jag möjligen missuppfattat hela saken?

I min värld borde det fungera så här:
När man i realtid märker att man seglar bättre än polarens värden så klickar man på en ikon och därmed lagras det aktuella, bättre värdet i den polar man har aktiverat. Alternativt så sparar man värdena i en polar med nytt namn.
Likaså om man märker att man omöjligt kan segla upp till polarens värden så skapar man en personlig version med lite sämre fart i.

Att hacka siffror i en texteditor är ju bara så fruktansvärt gammalt. Som att gå tillbaka till DOS...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 dec 2011, 12:56

Sambal skrev:Jag inser att den här diskussionen nu är väldigt gammal men gör ett försök att få igång den på nytt.

NX2 Sail genererar väl inga värden som kan sparas till ett polardiagram?
När du seglar kan du i realtid jämföra din aktuella fart med polardiagrammets värden.
Men om du vill uppdatera polarvärdena så måste du hämta upp diagrammet i form av en textfil och skriva in nya värden från tgt-bordet!

Jag köpte upp mig på Nexus-systemet för 3 år sedan och blev grymt besviken när jag insåg detta. Eller har jag möjligen missuppfattat hela saken?

I min värld borde det fungera så här:
När man i realtid märker att man seglar bättre än polarens värden så klickar man på en ikon och därmed lagras det aktuella, bättre värdet i den polar man har aktiverat. Alternativt så sparar man värdena i en polar med nytt namn.
Likaså om man märker att man omöjligt kan segla upp till polarens värden så skapar man en personlig version med lite sämre fart i.

Att hacka siffror i en texteditor är ju bara så fruktansvärt gammalt. Som att gå tillbaka till DOS...

Polarvärdestabellen bygger man normalt upp från de teoretiska värdena man får från IMS-mätningen. Man kan givetvis bygga samma tabell från empiriska värden, men Silva hjälper inte till med det utan att man jobbar med det ett tag. Det är heller inte meningsfullt att tillfälliga "Fartrekord" tillåts förändra TBS-tabellen, utan det handlar ju om ett normvärde som skall vara till hjälp för bedömningen om man seglar tillräckligt väl.

Jag utgår från att du har vindmätare och logg hyfsat kalibrerade. Då kan du använda funktionen
"Record automatically to file
If this box is ticked the NX2 Race SW will automatically start to log data in to a file. Note, when you start the NX2 Race SW you must enter a new file name."
( Källa http://www.nexusmarine.se/upload/marine ... manual.pdf och http://www.nexusmarine.se/upload/marine ... _8soft.htm )

PS, du skall "hacka" i Excel, tycker jag, och sedan exportera och importera i csv-format. Eller någon har något bättre?

Ett alternativ är att logga en NMEA-sentence som innehåller de data du vill ha och mecka själv, men jag misstänker att du har vad du vill ha i programvaran redan.
Anders S

Skriv svar