varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: varning för "skitvantskruvar" från claes ohlson

Inlägg av S-B A-son » tis 16 dec 2008, 20:24

Biltema, Clasohlson eller för den delen vissa båtprylbutiker, säljer nonameprylar. Det betyder att de kan byta, och också byter, leverantörer efter exempelvis inköpspris, varutillgång etc. Den produkt som ena året eller ena veckan är OK, kan alltså nästa år, eller i nästa batch, vara förödande dålig. Varken Biltema eller Clasohlson har ordentlig kunskap om vad de säljer, speciellt inte bland den sällan sedda butikspersonalen, och har heller ingen ambition att ha en sådan kunskap. Helt enkelt därför att kunskap kostar och dessa leverantörer säljer på pris!

Vill man vara säker på funktion skall man inte köpa nonameprylar till sin båt. En producent med ett tydligt varumärke har också oftast en ambition att levera produkter med jämn kvalitet som uppfyller kundens önskemål även över tiden.

Det är möjligtvis bra att Biltema et consortes säljer båtprylar, men om detta ser till priset av att duktiga handlare med god kunskap slås ut, är det svårare att njuta av billiga LED-lampor eller billigt sekunda förtöjningstampar!

mvh Sven-Barry

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 17 dec 2008, 10:03

Lite samma grej som när jag skulle byta olja i VP:n senast. Stod och velade mellan Biltemas dieselmotorolja för en spottstyver och Delvac-olja för fyra gånger så många spottstyvrar-ända tills jag kom ihåg att det kostar sisådär 10000 euro att byta ut motorn. Fattig har inte råd att köpa skit. :| Samma sak med säkerhetsprylar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 dec 2008, 10:30

Nautihamstern skrev:Lite samma grej som när jag skulle byta olja i VP:n senast. Stod och velade mellan Biltemas dieselmotorolja för en spottstyver och Delvac-olja för fyra gånger så många spottstyvrar-ända tills jag kom ihåg att det kostar sisådär 10000 euro att byta ut motorn. Fattig har inte råd att köpa skit. :| Samma sak med säkerhetsprylar.
Ett stort problem är att Biltema inte anger vem som är deras leverantör. Det skulle kunna hjälpa oss att välja klokare, både när det gäller olja och vantskruvar :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » ons 17 dec 2008, 12:39

Biltemas oljeleverantör är statoil nynäshamn :mrgreen:
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 17 dec 2008, 13:20

När såg vi en båttidning göra sånt som hållfasthets- eller andra prestandatester på båttillbehör sist?

Som det nu är verkar det alltmer som om hela det offentliga rummet både skall bekostas, behärskas och bestå av betald reklam utan varje form av motpol i form av sakliga fakta.

Ring en SXK-funktionär och framför din synpunkt. P&K kunde förvandlas till åtminstone något lite ditåt.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 17 dec 2008, 13:49

Perra skrev:Biltemas oljeleverantör är statoil nynäshamn :mrgreen:
Kan mycket väl vara att du har rätt, men är du beredd att satsa 100 000 spänn på det? :o

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 dec 2008, 14:49

Nautihamstern skrev:
Kan mycket väl vara att du har rätt, men är du beredd att satsa 100 000 spänn på det? :o
Men till skillnad från vantskruvarna är Biltemas olja klassad efter diverse normer - API och sådant. Då har man en hävstång på dem om något skulle hända i samband med att produkten används på rätt sätt. Säger min motortillverkare att jag skall använda olja av typen "xyz" och Biltema säljer olja med just den klassningen har de ett klart ansvar.

Men om specen för vantskruven endast består av orden "rostfri", "stark" och "putsad" kan ju leverantören alltid gömma sig bakom argumentet att man aldrig rekommenderat användandet av vantskruven till sjöss med hissade segel.

För min del köpar jag olja enligt motortillverkarens specar. Och struntar i övrigt om det står Biltema eller Statoil på dunken.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » ons 17 dec 2008, 15:08

Nautihamstern skrev:

Jarå! eftersom min källa är chefen för Nynäsanläggningen.

Det är dock en offentlig hemlighet, så skvallra inte :roll:

Biltema får inte använda det i sin reklam antagligen. :D :D
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 dec 2008, 15:15

Då är alltså egentligen frågan om man kan lita på vad Biltema lovar, när de lovar något.

Den här oljan...
Turbodiesel 15W–40
Mineraloljebaserad dieselmotorolja för tunga fordon. Ger bra smörjning under hård drift och vid förlängda oljebytesintervaller. Lämplig även för användning i vissa bensinmotorer. Produkten möter en stor bredd av oljespecifikationer, vilket gör den lämplig som gemensam olja för en vagnpark med olika dieselmotorer. Möter följande specifikationer: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.
... bör duga utmärkt för de flesta dieselmotorer, bara man kan lita på innehållsförteckningen.

Hint: kolla in ACEA-kategoriseringen och API-klassningen. Denna olja ligger högt, jag är inte klar över om det för tillfället går att köpa högre klassade oljor i handeln.
Var köps då denna produkt? 29 spänn litern på Biltema i tiolitersdunk.

En lika välspecad olja, Mobil Delvac MX 15W-40 kostar runt 100-lappen per liter i bilaffärerna. Å andra sidan, köper man Mobil Delvac MX 15W-40 i 20-litersdunk på (typ) Veddige Bil och Traktor får man den oljan för 50 spänn litern.

Tja, vad väljer man? Jag tycker inte det är så självklart att välja en okänd, billigare olja om skillnaden är 20 spänn. Svårare att välja får jag om skillnaden är 70 spänn, helt klart. Hade man nu vetat att Biltema verkligen köper sina oljor från en välkänd och kvalitetsmedveten leverantör/tillverkare (som Statoil) hade ju saken varit klar. (Jag inser varför de inte kan berätta detta i så fall).

Hört från Biltema: "Vi har förstått att någon som heter Perra påstår att vi köper olja från Statoil. Detta vill vi varken förneka eller bekräfta. Välkommen att handla..."... :mrgreen:

(Visst snackar vi oljor därför att man bör smörja sina vantskruvar? Eller...)
Anders S

ulfk
Trogen medlem

Inlägg av ulfk » ons 17 dec 2008, 17:51

Eilean skrev:
Nautihamstern skrev:
Men till skillnad från vantskruvarna är Biltemas olja klassad efter diverse normer - API och sådant. Då har man en hävstång på dem om något skulle hända i samband med att produkten används på rätt sätt. Säger min motortillverkare att jag skall använda olja av typen "xyz" och Biltema säljer olja med just den klassningen har de ett klart ansvar.

Men om specen för vantskruven endast består av orden "rostfri", "stark" och "putsad" kan ju leverantören alltid gömma sig bakom argumentet att man aldrig rekommenderat användandet av vantskruven till sjöss med hissade segel.

För min del köpar jag olja enligt motortillverkarens specar. Och struntar i övrigt om det står Biltema eller Statoil på dunken.
Biltema skriver att deras vantskruv är tillverkad av AISI 316
Ulf k.
ulf k

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 17 dec 2008, 18:44

Men brottgränsen anges ju klart. Och som redan konstaterats, även AISI 316. Så om den skulle gå av efter en kort tid, och man kan visa att belastningen inte kan ha varit högre än en bråkdel av vad som anges (kanske 1/3), så borde de ju kunna ha ett ansvar kan man tycka..

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 dec 2008, 19:14

Jag är övertygad om att man får en ny vantskruv eller till och med pengarna tillbaka om man simmar tillbaka till affären med en brusten vantskruv som dessutom uppenbarligen är felaktig... På det sättet är nog Clas Ohlson seriösa.

Men det är ju inte problemet.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 dec 2008, 20:46

Tommy skrev:...specen för vantskruven endast består av orden "rostfri", "stark" och "putsad" kan....
Jag uttryckte mig litet klumpigt. Jag avsåg inte specifikt Biltemas vantskruvar - det är möjligt att de garanterar vad de levererar. Men det finns andra, Claes Ohlson, Jula, Bauhaus som inte garanterar något.
Men å andra sidan köpte jag en knap en gång på Biltema tillverkad i 316-stål. Så som den rostade! Jag talar inte om litet "te-beläggning" utan om punktvis gravrost som ledde till djupa kratrar.
Om det är samma leverantör som vantskruvarna blir jag mörkrädd!

Hursomhelst, var och en väljer på vilka områden och vilka varor man vill spara några hundralappar på. En del väljer vantskruvarna. Andra oljorna. Och många ankarna.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 17 dec 2008, 21:09

Ja, Biltema är verkligen ojämna. En del saker är bara skit. Favoritexemplet (som var så billigt så jag kan nämna det här utan att skämmas) är sylen som jag köpte på Biltema. Gick hem och satte den i en bit trä för att göra ett hål. Vid första försöket kröktes de yttersta 3 mm av spetsen rakt åt sidan! Och träbiten var inte ens speciellt hård...

Å andra sidan köpte jag där en skruvdragare för ca 3 år sedan (modellen saluförs fortfarande, art nr 17-058). Denna är nog ett av de bästa elverktyg jag haft, stark, robust, bra, och allmänt trevlig på alla sätt.

Så det är en riktig fyndaffär.. om man har tur :wink:

Hälsningar
Tommy

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 17 dec 2008, 21:30

Tommy skrev:Ja, Biltema är verkligen ojämna. En del saker är bara skit.
Jo, jag känner också igen det där. Köpte deras gummijolle i våras och den är kanonbra. Tre års garanti är det också. Och deras polyester är samma som säljs hos Watski.
Men just nu sitter jag och är lite sur för att borrmaskinen jag köpte har en sned chuck. Visst var den billig och jag tar att den kanske inte håller så länge men med kastande borr går den ju just inte att ha till nåt.

/p

Skriv svar