Seglar ställ -vilket märke?
Re: Seglar ställ -vilket märke?
Kinamarin har ett svart goretex-ställ som nu kostar 3000 kr. Det är i alla fall mycket snyggare än deras billigare röda variant.
Tror ni det kan vara något att ha?
Tror ni det kan vara något att ha?
Man måste läsa igenom hajpen. Kinamarin påstår att deras ställ motsvarar en tredjedel av priset för ett "känt märke". Ta då reda på vad du får för ca 10-11 tusen hos till exempel Musto innan du tar det beskedet för gott. Är verkligen Kinamarins ställ i samma klass, och kan du acceptera de skillnader som sannolikt finns?
Sedan gäller det att reda ut vad Kinamarin menar med 2.5-lager. De bästa ställen har det aktiva membranet skyddat mellan yttertyg och innertyg och sedan finns det två skolor - foder eller inte foder. Handlar det om rätt sorts (bästa sortens) Goretxmembran? Är skarvar (ndvändiga) sydda+limmade eller sydda+svetsade eller...? Har kläderna europeisk passform? Vad är det värt med "strömlinjeform"? (jag är strömlinjeformad (som en säl) helt naturellt, om man så säger...). Har man plats till mellanlager för värme under jackan? Under byxorna? Hur sitter de? Hur sitter du? Kan man röra sig i dem?
Planera för att kunna prova dem ordentligt hemma och bered dig på att använda returrätten, dvs ställ in dig på att köpbeslutet tar du hemma, inte när du skickar beställningen!
Anledningen till mina BW-takter är att jag tycker det är litet skillnad på beslut på ett <1500-kronors-ställ och ett som kostar såpass mycket. Men utan tvekan finns möjlighet att sälja ett bra sjöställ för bra mycket mindre pengar än Mustos ordinarie pris och fortfarande tjäna pengar.
Sedan gäller det att reda ut vad Kinamarin menar med 2.5-lager. De bästa ställen har det aktiva membranet skyddat mellan yttertyg och innertyg och sedan finns det två skolor - foder eller inte foder. Handlar det om rätt sorts (bästa sortens) Goretxmembran? Är skarvar (ndvändiga) sydda+limmade eller sydda+svetsade eller...? Har kläderna europeisk passform? Vad är det värt med "strömlinjeform"? (jag är strömlinjeformad (som en säl) helt naturellt, om man så säger...). Har man plats till mellanlager för värme under jackan? Under byxorna? Hur sitter de? Hur sitter du? Kan man röra sig i dem?
Planera för att kunna prova dem ordentligt hemma och bered dig på att använda returrätten, dvs ställ in dig på att köpbeslutet tar du hemma, inte när du skickar beställningen!
Anledningen till mina BW-takter är att jag tycker det är litet skillnad på beslut på ett <1500-kronors-ställ och ett som kostar såpass mycket. Men utan tvekan finns möjlighet att sälja ett bra sjöställ för bra mycket mindre pengar än Mustos ordinarie pris och fortfarande tjäna pengar.
Anders S
jag klagade ju tidigare i tråden på att mina supersköna andande Aigle Racer GTX stövlar inköpta våren 08 sprack i sömmarna på insidan framtill. nu äntligen häromdagen så fick jag med mej dom i bilen och åkte till Benns för att visa hur dåligt dom höll. inget kvitto hade jag kvar men som tur hade jag kartongen kvar i garaget med prislapp på och datum på prislappen. jag blev oerhört vänligt bemött av tjejen i kassan och självklart tog dom tillbaka stövlarna utan att krångla. nu fanns det inte så mycket att välja på för tillfället så jag fick ta likadana som dom har på volvo ocean race, men det får väl duga 
jag hoppas att mina nya HELLY WELLY ska vara bättre än dom jag fick lämna tillbaka.
tack till Benns för att ni var schyssta och tog tillbaka dom spruckna men supersköna Aigle Racer stövlarna
jag hoppas att mina nya HELLY WELLY ska vara bättre än dom jag fick lämna tillbaka.
tack till Benns för att ni var schyssta och tog tillbaka dom spruckna men supersköna Aigle Racer stövlarna
Jag vet att det är en gammal tråd, men skriver i den ändå. Jag beställde ett Musto MPX Offshore-ställ från http://www.wetsuitoutlet.co.uk/index.php Jag gav 6079:- inkl. frakt att jämföra med Hjertmans 9980, vilket iofs är ett bra pris i Sverige. Sex tusen är en massa pengar, men jag är nöjd. Nu är det bara att hoppas att jag inte behöver använda det så mycket. Ganska konstigt egentligen att man lägger så mycket pengar på något som man helst inte vill använda. Jag kan i alla fall rekomendera firman i fråga. Från beställning tog det fem dagar tills paketet kunde hämtas.
Musto MPX är säkert ett jättebra ställ - det är ju "light"-varianten av deras HPX-ställ. Bägge dessa är Gore-Tex. Själv har jag Mustos BR2-ställ. Det är en annan variant av "andas"-tyg som har utvecklats. Känns som om det är litet smidigare än Gore-Tex tygerna. Hur som helst är det kanon. Jag har stått i timtal i ösregn och blåst i sittbrunnen, hela tiden snustorr. Andas verkligen bort kroppsfukt samtidigt som det håller tätt utifrån. Med riktigt underställ och fleece-plagg mellan det och stället är man helt varm och torr även i minusgrader under vintersegling.
På fötterna har jag däremot Mustos HPX-stövlar. Kan verkligen rekommendera dem. Mitt bästa klädköp någonsin, alla kategorier tror jag. Dubbla skaft, dränering mellan ytter- och innerskaft. löstagbar, porös innersula, son innehåller massor av luft och alltså isolerar mycket bra mot underlaget. Dyra men i mitt tycke prisvärda. Fryser man om fötterna eller är blöt om fötterna hjälper det inte hur varmt klädd man är i övrigt - man blir kall.
På fötterna har jag däremot Mustos HPX-stövlar. Kan verkligen rekommendera dem. Mitt bästa klädköp någonsin, alla kategorier tror jag. Dubbla skaft, dränering mellan ytter- och innerskaft. löstagbar, porös innersula, son innehåller massor av luft och alltså isolerar mycket bra mot underlaget. Dyra men i mitt tycke prisvärda. Fryser man om fötterna eller är blöt om fötterna hjälper det inte hur varmt klädd man är i övrigt - man blir kall.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
helt rätt!
med schyssta kläder är det alltid sjönt på sjön, i alla väder. man riktigt längtar efter regn och oväder
har haft en helly welly och en chatham houston på mej inomhus idag och jämfört. tyvärr va helly welly inte lika luftig som houston-stöveln. jag misstänkte att det skulle vara så. tur att jag fick ta dom på öppet köp till båtmässan.
med schyssta kläder är det alltid sjönt på sjön, i alla väder. man riktigt längtar efter regn och oväder
har haft en helly welly och en chatham houston på mej inomhus idag och jämfört. tyvärr va helly welly inte lika luftig som houston-stöveln. jag misstänkte att det skulle vara så. tur att jag fick ta dom på öppet köp till båtmässan.
Vi har ett tyskt märke som heter Gotop, saluförs av en firma som heter Sea Avenue. De finns på båtmässorna vår och höst. Vi är mycket nöjda med ställen. Dessa testades hårt sommaren 2007, efter en hel dags regnande var vi fortfarande torra och varma i ställen. Jackan har värmefickor, hög krage och gummimuddar i ärmarna, byxorna har bra gummiband. Jackan kostar omring 1.500 och byxorna något liknande. Kan varmt rekommenderas.
Eva Tellgren
Eva Tellgren