Hur mycket får främmat folk göra på din båt?
Olägenhet för andra är min gräns. Om grannbåtens förtöjningar eller avfendring inte håller måttet ändrar jag för att inte få skador på min båt. Detsamma räknar jag med att mina båtgrannar gör på min båt om jag klantat till det.
Om någon inte fixar att lämna båten med tysta fall (det är inte så jättesvårt) tystar jag fallet på ett vettigt sätt utan skrupler. Bara för att man äger båten har man inte rätt att på ren pörskans jävlighet låta som en bildemontering eller ha olämplig förtöjning.
Att sätta en lapp på pulpit är en klen tröst när man bryggseglar och skall iväg på morgonen och får barnen väckta av slammer när det börjar blåsa upp. Vet man inte vad man sysslar med rör man dock självfallet inte något...
Om någon inte fixar att lämna båten med tysta fall (det är inte så jättesvårt) tystar jag fallet på ett vettigt sätt utan skrupler. Bara för att man äger båten har man inte rätt att på ren pörskans jävlighet låta som en bildemontering eller ha olämplig förtöjning.
Att sätta en lapp på pulpit är en klen tröst när man bryggseglar och skall iväg på morgonen och får barnen väckta av slammer när det börjar blåsa upp. Vet man inte vad man sysslar med rör man dock självfallet inte något...
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Det kan jag också skriva under på. För om det är en person som har vett nog att se att det är något som inte står rätt till då är denna förmodligen också kapabel att fixa det. Jag skulle tycka det vore pinsamt att komma till hamnen och finna att min båt slamrar och har sig. Vore också tacksam om någon åtgärdat det om det nu skulle behövas vare sig det handlar om slamrande fall eller dålig förtöjning.Grisslan skrev:Jag är bara tacksam om någon går ombord och fixar till något som är fel. Det retar mig verkligen inte (och tur är väl det, annars skulle man väl få spader de gånger man ligger innerst och flera i bredd...). Vad som däremot retar livet ur mig är folk som står på land och berättar hur man skall göra när man lägger till.
Lyckades slarva hemmavid en gång. Hade förtöjt båten med stäv mot brygga och ankare i aktern i en lugn hemmavik. Midsommartid och det var från början inte tänkt att båten skulle ligga över natten, men så blev det. Naturligtvis blåste det upp tidig morgon i en vindriktning inom de 20 grader då man ligger illa i den viken. Ankaret draggade någon meter och båten började så klart nöta i bryggan.
En uppmärksam granne noterade det och begav sig hem till oss för att berätta det. Under tiden hade jag redan själv hunnit ned till båten och åtgärdat.
Bra var att han sa till, men hade det varit jag hade jag:
1. åtgärdat problemet
2. kontaktat båtägaren
Detta särskilt som alla inblandade visst vems båt det var, båten var liten och behändig, grannen båtkunnig, haft både segelbåt och motorbåt.
Nej, man ska inte var för feg att hjälpa till tycker jag, inte bara säga till särskilt om man kan förhindra ytterligare skador genom ett snabbt ingripande.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
15´e september i fjol blåste en elak NV kuling med vindar över 20 m/s förbi min hemmahamn. Min båt ligger tämligen utsatt, så att alltid förtöja för storm ingår sas i konceptet.
Jag klarade mig alldeles utmärkt, men många andra platser och båtar drabbades av dåliga förtöjningar och dåligt beslagna och sönderblåsta segel, men också av att fästen till Y-bommar gick sönder och att pålar gick av. De två sista händelserna kan man knappast klandra båtägaren för.
Att i det läget rädda de båtar som råkat illa ut är i min bok fullständigt självklart. (Jag och många med mig var nere i hamnen när det blåste som värst.)
Men, det är stor skillnad på klapprande och slamrande fall och båtar som riskerar haverier. Jag störs egentligen väldigt lite av om någon båtgranne i min hemmahamn slarvat med fallen. - Jag sover ju sällan där! En annan sak om någon i en naturhamn, eller gästhamn, slarvat - men då går det ju att på ett vänligt och fint sätt säga till, om nu nattsömnen råkar bli störd.
Jag trivs inte med tanken om att någon med bultsax, skulle det kunna vara bosseh? kliver ombord på min båt och laborerar med fall och dirk, även om något fall lossnat och börjar föra oljud. I själva verket är det värre än så; jag tycker att om man inte har större saker att reta upp sig på i livet än ett klapprande fall, kanske man bör överväga fler utmaningar! Någon liten rackare som sätter perspektiv på vardagliga företeelser kanske vore käckt att utsätta sig för?

Slog mig förresten en sak som kanske tillför den här omröstningstråden lite god kunskap. På en tidigare båt hade vi wirefall. Att få tyst på oljudet inifrån masten var snudd på omöjligt, när nu förhållandena var sådana att båten (och masten) rörde på sig. Hur gör bosseh och andra med goda kunskaper i ämnet tyst rigg i ett sådant läge? Vore mycket intressant att få ta del av denna för mig dolda kunskap!
mvh Sven-Barry
Jag klarade mig alldeles utmärkt, men många andra platser och båtar drabbades av dåliga förtöjningar och dåligt beslagna och sönderblåsta segel, men också av att fästen till Y-bommar gick sönder och att pålar gick av. De två sista händelserna kan man knappast klandra båtägaren för.
Att i det läget rädda de båtar som råkat illa ut är i min bok fullständigt självklart. (Jag och många med mig var nere i hamnen när det blåste som värst.)
Men, det är stor skillnad på klapprande och slamrande fall och båtar som riskerar haverier. Jag störs egentligen väldigt lite av om någon båtgranne i min hemmahamn slarvat med fallen. - Jag sover ju sällan där! En annan sak om någon i en naturhamn, eller gästhamn, slarvat - men då går det ju att på ett vänligt och fint sätt säga till, om nu nattsömnen råkar bli störd.
Jag trivs inte med tanken om att någon med bultsax, skulle det kunna vara bosseh? kliver ombord på min båt och laborerar med fall och dirk, även om något fall lossnat och börjar föra oljud. I själva verket är det värre än så; jag tycker att om man inte har större saker att reta upp sig på i livet än ett klapprande fall, kanske man bör överväga fler utmaningar! Någon liten rackare som sätter perspektiv på vardagliga företeelser kanske vore käckt att utsätta sig för?

Slog mig förresten en sak som kanske tillför den här omröstningstråden lite god kunskap. På en tidigare båt hade vi wirefall. Att få tyst på oljudet inifrån masten var snudd på omöjligt, när nu förhållandena var sådana att båten (och masten) rörde på sig. Hur gör bosseh och andra med goda kunskaper i ämnet tyst rigg i ett sådant läge? Vore mycket intressant att få ta del av denna för mig dolda kunskap!
mvh Sven-Barry
Du störs väldigt lite, är då det normen man bör rätta sig efter? Ska jag vara ärlig störs jag väldigt lite av lekande Jet-Ski men har ändå förståelse för att det kan störa andra människor.S-B A-son skrev: Jag störs egentligen väldigt lite av om någon båtgranne i min hemmahamn slarvat med fallen. - Jag sover ju sällan där! En annan sak om någon i en naturhamn, eller gästhamn, slarvat - men då går det ju att på ett vänligt och fint sätt säga till, om nu nattsömnen råkar bli störd.
Du sover sällan där, men de som gör det då? Vem ska de säga till?
Och vad är det som säger att man inte ska göra sitt bästa för att undivka onödigt slamrande som klapprande fall bara för att det är en marina/hemmahamn? Jag och många med mig tycker det är trevligt att bara ta en sväng och titta till båten ibland och kanske avnjuta en kopp kaffe i sittbrunnen. Att lyssna på vindens vinande i riggen är inte fel, men ett, två eller 83 klapprande fall finner jag ingen njutning i. Och stör det mig kan det säkert störa andra och så enkelt som det är att undvika/åtgärda tycker jag man bör göra det, visa hänsyn helt enkelt.
Ett sådant ljud från fall inne i masten brukar väl mest höras inne i båten. Naturligtvis kan det låta utanför båten också, men det kan du väl ändå inte jämföra med ett i vinden klapprande välstämt fall?S-B A-son skrev: På en tidigare båt hade vi wirefall. Att få tyst på oljudet inifrån masten var snudd på omöjligt, när nu förhållandena var sådana att båten (och masten) rörde på sig. Hur gör bosseh och andra med goda kunskaper i ämnet tyst rigg i ett sådant läge? Vore mycket intressant att få ta del av denna för mig dolda kunskap!
mvh Sven-Barry
Säg att oväder ställer till oreda i hamnen pga dåliga förtöjningar men också faktorer som ligger utanför båtägarens förskyllan, naturligtvis är då slamrande fall i sammanhanget en bagatell. Men de övriga 90% av dagarna i hamnen då vanliga sommarvindar råder, ska man av lättja, slentrian och bristande hänsyn till sina båtgrannar strunta i att ägna 15 sekunder extra åt att säkra fallen?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Jag tror frågan i det här fallet inte skall förenklas till det självklara "Bör jag göra mitt bästa för att vara sjömansmässig och en god granne" utan "När är det OK att gå ombord på andras båtar för att rätta till sådant man tycker är fel". Jag håller personligen med Sven-Barry om att gnisslande fendrar och slamrande fall får man tåla eller vänligt påpeka. Om man väntar sig att båthamnar och båtar är tysta i frisk bris blir man besviken hur som helst.
Angående tysta fall: Jag har en stropp som jag använder för att hålla ut fallen från masten, och sedan finns det (i min mast) ett finurligt plastfoder i något cellplastliknande. Detta hindrar det mesta av smällandet på insidan.
Angående tysta fall: Jag har en stropp som jag använder för att hålla ut fallen från masten, och sedan finns det (i min mast) ett finurligt plastfoder i något cellplastliknande. Detta hindrar det mesta av smällandet på insidan.
Anders S
Nej Seglaren, man skall inte av lättja, slentrian eller bristande hänsyn ge f-n i att ordna sina fall. Men kanske störs någon mer av ett wirefall i masten än vad du gör? Kanske har denne en bultsax? Och då?Seglaren skrev:... ska man av lättja, slentrian och bristande hänsyn till sina båtgrannar strunta i att ägna 15 sekunder extra åt att säkra fallen?
Anders tråd handlade ju (tror jag, det verkar mer grumligt nu?) om vad som är acceptabelt att göra med andras båtar.
Riggen är i högsta grad en säkerhetsdetalj. Ditt (och andras) resonemang bygger på att vi har en gemensam värdegrund vad gäller oljud och säkerhetstänk. Jag är inte så säker på att vi verkligen har det. Ditt resonemang runt Jet-Skis tyder på det.
För att förtydliga mig. Jag tycker inte om att någon okänd trixar med min rigg för att denne okände tycker att den låter illa. Men om du Seglaren skulle fixa till min rigg, är det OK, tror jag.
Igen, vad gör man med ett wirefall draget inne i masten? Ljudexperter, ge mig och andra ett tips om hur man undviker oljud i en sådan konstruktion!
mvh Sven-Barry
Du kan vara lugn, jag kliver inte ombord på andras båtar om det inte är en ren nödsituation. Undantaget är mina närmaste båtgrannar men vi har kommit överens om att "se till" varandras båtar.S-B A-son skrev: Jag trivs inte med tanken om att någon med bultsax, skulle det kunna vara bosseh? kliver ombord på min båt och laborerar med fall och dirk, även om något fall lossnat och börjar föra oljud.
Jag har all respekt för att den som inte kan sova pga slamrande fall försöker fixa det. Har jag slarvat med mina fall är det svårt att bli förbannad på den som åtgärdar det. Men jag vill veta.
Är inte problemet akut är nog en lapp effektiv. Väl synlig kanske det blir rena namninsamlingen.
Förslag på text till lappen:
Tack, vi har fått dansa hela natten till rytmen av dina slamrande fall.
Så bra då behöver man inte irritera sig på din båt iaf...Anders S skrev: Angående tysta fall: Jag har en stropp som jag använder för att hålla ut fallen från masten, och sedan finns det (i min mast) ett finurligt plastfoder i något cellplastliknande. Detta hindrar det mesta av smällandet på insidan.
Vår båtgranne hade köpt ny båt med väldigt mycket högre fribord och hade varit på min båt och ändrat på fendrarna så de anpassades för skillnaden mellan liten dansande styrpulpetare och fribordskrossande sea ray 26 fotare.
...gott sjömansskap i min värld. Nu tycker ni väl att jag borde fendrat för allt mellan finlandsbåt och trissjolle.
Förra året säkrade jag upp grannbåten med egna tampar när det såg ut som om de gamla skulle kunna vara på väg att skavas av på grund av att en halkip lossnat. Han var på semester i tre veckor och mkt glad när han kom tillbaka men en lapp på pulpit hade kanske varit bättre... För usch jag besmittade hans båt med mina smutsiga grannbåtsfötter! Båten fick säkert böldpest av blotta förskräckelsen...
Problemet är ordet tycker. Det måste bli frågan om en enskild persons bedömning (den störde/den som upplever felet) ställd mot en annan enskild persons tyckande (den störande/ägaren av båten som det tycks vara ngt galet med). Om dessa två tyckanden inte stämmer överens har vi ett problem om den första personen följer sitt tyckande. Och det finns inte någon absolut, objektiv sanning. Inte ens i en nästa nödsituation exvis motsvarande den som Sven-Barry berättar om. Det kan ju gå galet för mej när jag försöker förbättra förtöjningen, och ingen kan i efterhand veta om det hade gått bra om jag inte följde mitt tyckande.Anders S skrev:"När är det OK att gå ombord på andras båtar för att rätta till sådant man tycker är fel".
Frågan är egentligen väldigt knepig. Det blir kanske något lättare om båtägaren på något sätt gör klart för hjälpare in spe vad jag tycker. Det kanske är jag som båtägare som ska sätta upp en skylt "Om mina fall slamrar är du välkommen att gå ombord och tysta dem, om du vet vad du gör." i stället att jag som den störde sätter upp lappar.
/j
Hade jag sett Jasons båt med en sådan skylt, så hade jag aldrig kunnat hålla mig ifrån att gå ombord och slå knut på hela rasket, hänga julgranskulor i bommen, dragsmällare i förluckan, avgasvissla i röret och såpa på ratten. Att sätta upp en sådan skylt är ju som att be om att bli driftkucku... Som en skylt jag såg på en dörr i gatuplan i Karlskrona: "Absolut förbjudet att sparka på dörren". Det är ju humor för fan... bara tänk er den förbannade gubben därinne efter tionde sparken en fredagkväll!jason skrev: Det kanske är jag som båtägare som ska sätta upp en skylt "Om mina fall slamrar är du välkommen att gå ombord och tysta dem, om du vet vad du gör." i stället att jag som den störde sätter upp lappar.
/j
Av rösterna som avgivits ser man ju (också) skillnaden mellan något som skadar och något som bara är störande. Sedan kan man ju alltid påpeka att sjömanskap innebär att man har tillräckligt avfendrat inte bara för att skydda in egen båt utan också för att inte skada andras båtar. Att sänka eller höja andras fendrar för att hindra skador på deras båt är en sak, att göra det för att själv ligga säkrare är litet annorlunda.morg skrev:Vår båtgranne hade köpt ny båt med väldigt mycket högre fribord och hade varit på min båt och ändrat på fendrarna så de anpassades för skillnaden mellan liten dansande styrpulpetare och fribordskrossande sea ray 26 fotare.
...gott sjömansskap i min värld. Nu tycker ni väl att jag borde fendrat för allt mellan finlandsbåt och trissjolle
Jag påminner igen om skalan i frågeställningen. Var går gränsen för när man välkomnar att främmat folk kommer ombord och donar runt? Ordentliga grejor eller småsaker?
Ett slamrande fall (så väcktes frågan för mig) är ju (i min värld, N. B.) ingen anledning att gå ombord på andras båtar, men väl en anledning att vänligt önska sig en liten åtgärd, om man träffas. Jag tror inte att Seglaren skulle slippa undan en åthutning att "sådär gör man inte" om han skulle ertappas vid masten eller i sittbrunnen för att justera mina fall.
Anders S
Det är inte så vanligt med rena wirefall numera, och i normalfallet (!) har man redan en halända i mjukt tågvirke.SWE54 skrev:Man byter till ett bra Dyneema fall...S-B A-son skrev: ...
Igen, vad gör man med ett wirefall draget inne i masten? Ljudexperter, ge mig och andra ett tips om hur man undviker oljud i en sådan konstruktion!
mvh Sven-Barry
Anders S
Så är det, många byter ju ut sina gamla wirefall mot dyneema när dom nu ändå byter.
Men det finns en hel del wirefall kvar, kan man höra då och då.
Sitter dom i en rullgenua eller rullstor så har man ju ren wire i hela mastlängden och den är spänd och fin, kan slamra en del när det börjar rulla lite.
I alla fall... Man kliver ju inte på någon annans båt om det inte anses som absolut nödvändigt. Att kolla om luckor är på o dyl rent generellt är kanske att ta i..
Men man vet aldrig, hade det kommit en ordentlig störtskur så hade nog inte jag klagat om någon drog igen luckan så man slapp få ner en massa vatten i båten...
Men det finns en hel del wirefall kvar, kan man höra då och då.
Sitter dom i en rullgenua eller rullstor så har man ju ren wire i hela mastlängden och den är spänd och fin, kan slamra en del när det börjar rulla lite.
I alla fall... Man kliver ju inte på någon annans båt om det inte anses som absolut nödvändigt. Att kolla om luckor är på o dyl rent generellt är kanske att ta i..
Men man vet aldrig, hade det kommit en ordentlig störtskur så hade nog inte jag klagat om någon drog igen luckan så man slapp få ner en massa vatten i båten...