Vad ska detta föreställa?
Deras konsktruktionside med skrov och inredningen verkar mycket genomtänkt och smart, lätt och stark. Lösningen på fönsterskotten borde enkelt kunna lösas genom att kapa ur skottet och runda det från fönstret så att det blir en rundad öppning där det finns utrymme för ev. fönster fix och där vatten ej kommer i direktkontakt med list och skott. Jag tror detta är framtiden, vill man ha mer fart så kan man inte åka omkring med an massiv träinredning som tillför mer vikt än styvhet.
Det finns ingen TEKNISK fördel med att ha det på detta sätt, för skottet skulle kunna vara a) ännu lättare och b) göra nytta i konstruktionen om det laminerats mot skrov och däck. En obruten ruffsida hade också varit starkare och lättare än ett hål, med ett fönster i.
Det kan handla om utseendevinsten med ett obrutet fönster (som Svante verkar vara inne på) eller kostnadsvinster (som jag är inne på), men inte att man gör båten starkare eller lättare.
I frågan om fördelen med laminerade lättviktsskott är jag med till fullo.
Det kan handla om utseendevinsten med ett obrutet fönster (som Svante verkar vara inne på) eller kostnadsvinster (som jag är inne på), men inte att man gör båten starkare eller lättare.
I frågan om fördelen med laminerade lättviktsskott är jag med till fullo.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S
Det håller jag helt med om. Bara jag slipper vara försökskanin och sedan stå där med Svarte Petter om något inte visar sig fungera med materialet i framtiden.Anders S skrev: ....angående båten och byggnadssättet, så skulle många båtar (t ex min) vinna på att onödigt tunga plywoodskott ersattes med kompositskott....
Mina förbehåll för båten handlade inte om materialet utan mer om typen av båt - inget för mig helt enkelt.
Arbetsnamnet på din nya båt är givet, tror jagEilean skrev:...försökskanin och sedan stå där med Svarte Petter om något inte visar sig fungera med materialet i framtiden...
Det finns en hel del grejor som man skulle kunna bygga med komposit även på "S/Y Svarte Petter". Det finns ju gott om "lösa delar" i alla båtar och sådant som kan/skall skruvas ner eller hanteras - luckor, lådor, kojbottnar, durkar, bordsskivor mm borde man kunna göra utan få ihärdiga eller eviga problem om det skulle krångla. Plywood kan ju också fallera - det vet vi från en annan tråd.
Anders S
Då har du kanske inte sett det senaste: det nya kompositdäcket, med en halkfri 12mm slityta av moduluppbyggt naturträ. Denna slityta är i sin tur laminerad med haj-teck poluretanlim mot ett dubbelt sandwichlaminat - allt för bästa halkskydd och styvhet. För att garantera vidhäftningen används korrosionsfria lättviktsfästelement.bassace skrev:Om det nu är så viktigt med vikten -- varför lägger man då teakdäck?
Skämt åsido: de som bryr sig om vikten lägger ju inte teakdäck.
Anders S
För hur mycket väger ett teakdäck? 100kilo? lite mer kanske, det handlar om utseende, det är så sjukt mycket snyggare med teakdäck! 100 kilo har som bekant ingen betydelse i verkligheten, och om man har sparat på vikten i övrigt så har man ju vikt budget att lägga teakdäck om man vill ha det:)
Men ändå, är det verkligen så jäkla lätt med runt 3 ton på en 32fotare? Den GP 33a som är på g här i götet kommer väga typ 5-600 kilo i skrov och däck. Tror den ska väga nånstans 2.2 totalt. Visst, ingen familjebåt, inte ståhöjd eller så, men ändå:) Men ändå i glasfiber.
Men det är kul att se att även båtar som FinnFlyern blir lättare, och deras sätt att bygga inredningen är det enda rätta:) Om än jobbigt... Skåpsluckorna i salongen väger inte mycket kan ja säga, nästan så de kändes för lätta, man missar liksom lite av kvalitetskänslan när det är så lätt:) Sett ut ett Orustbåtsperspektiv då:)
FinnFlyer 32an verkar annars vara en bra båt, mycket trevlig. Men går helt bort pga skottet i rutan för min del:) Skulle inte överväga att köpa en båt som ser ut så, spelar ingen som helst roll att andra "bra" varv oxå gör så, för mig är det helt fel. Men om varvet kan ändra det på ett snyggt sätt, då kanske, men ja ska inte köpa nån sån båt ändå:)
För övrigt, många båtar idag är ju löjligt tunga..
//Robin
//Robin
Men ändå, är det verkligen så jäkla lätt med runt 3 ton på en 32fotare? Den GP 33a som är på g här i götet kommer väga typ 5-600 kilo i skrov och däck. Tror den ska väga nånstans 2.2 totalt. Visst, ingen familjebåt, inte ståhöjd eller så, men ändå:) Men ändå i glasfiber.
Men det är kul att se att även båtar som FinnFlyern blir lättare, och deras sätt att bygga inredningen är det enda rätta:) Om än jobbigt... Skåpsluckorna i salongen väger inte mycket kan ja säga, nästan så de kändes för lätta, man missar liksom lite av kvalitetskänslan när det är så lätt:) Sett ut ett Orustbåtsperspektiv då:)
FinnFlyer 32an verkar annars vara en bra båt, mycket trevlig. Men går helt bort pga skottet i rutan för min del:) Skulle inte överväga att köpa en båt som ser ut så, spelar ingen som helst roll att andra "bra" varv oxå gör så, för mig är det helt fel. Men om varvet kan ändra det på ett snyggt sätt, då kanske, men ja ska inte köpa nån sån båt ändå:)
För övrigt, många båtar idag är ju löjligt tunga..
//Robin
//Robin
Gunnar, jag tror faktiskt inte att det blir så mycket lättare med TBS, , säg 5mm teak, det väger oxå runt 2.5 kilo på kvm. Teak har ju en densitet på runt 0.8, plastmattorna på kanske 1.5-2. eller hur? Och om man bara har dubbelt så tjock teak som matta, ja då blir det inte tyngre.
Finns ju ingen anledning att lägga 12mm teak, 5-6 räcker gott, med nåt hela vägen ner till däcket, så har man lika mycket slit yta:) Men halva vikten och kostnanden.
//Robin
Finns ju ingen anledning att lägga 12mm teak, 5-6 räcker gott, med nåt hela vägen ner till däcket, så har man lika mycket slit yta:) Men halva vikten och kostnanden.
//Robin
Jo det är riktigt. Det låter som en god idé att utnyttja komposit i lösa delar. På något sätt känner jag mig inte mogen för komposit i bärande och icke- eller svårutbytbara delar som skott. Jag kan i alla fall lova att inga fönster kommer att delas av med skott.Anders S skrev:Arbetsnamnet på din nya båt är givet, tror jagEilean skrev:...försökskanin och sedan stå där med Svarte Petter om något inte visar sig fungera med materialet i framtiden...![]()
Det finns en hel del grejor som man skulle kunna bygga med komposit även på "S/Y Svarte Petter". Det finns ju gott om "lösa delar" i alla båtar och sådant som kan/skall skruvas ner eller hanteras - luckor, lådor, kojbottnar, durkar, bordsskivor mm borde man kunna göra utan få ihärdiga eller eviga problem om det skulle krångla. Plywood kan ju också fallera - det vet vi från en annan tråd.
Att plywood fallerar är ju sant - men inte så sannolikt så en mix är nog bra.
Men planerna svajar fram och tillbaka - samtidigt som vi fått ritningar på franska Biloup och nu sitter med inredningsskisser börjar oron för omfattningen av ett självbyggarprojekt bubbla upp till ytan. Kanske inte jobbet som sådant. Men pallar vi att vara utan användbar båt i kanske 5 år och utan att ha möjlighet att segla?
Vi funderar ju på att dra ut nu till helgen igen - det var ju två veckor sen sist...
Och viss hjälp till mörka orostankar får jag ju ofrivilligt av Robin som skriver här och på andra ställen om sitt Wasa 55 GTI-projekt. Undrar om han någonsin kommer att sjösätta och segla iväg?
Vi måste nog ha bestämt oss inann vintern är slut och sedan köra på. Usch!
Hej alla ni som tycker till på den här sidan som inte har sätt eller granskat Finn flyer 32 nogrant så kan jag säga att fönstret är ej limmat mot skottet utan har några millimeters avstånd.
Samt att skottet som ej är bärande är lamminerat mot däck och skrov som samtlig övrig inredning. Det är därför ingen fara för fukt eller andra antydningar om att fönstret ej går att ta bort. För övrigt så suger inte divinycell någon fukt det är täta celler i mtrl.
Bara ett förtydligande från en mäss besökare som tycker att man skall inte kommentera utan kunskap om det man talar om...
Har ej något med varvet att göra utan tycker bara att det här är framtidens bygg metod som jag hoppas fler kommer att använda.
Gustav
Samt att skottet som ej är bärande är lamminerat mot däck och skrov som samtlig övrig inredning. Det är därför ingen fara för fukt eller andra antydningar om att fönstret ej går att ta bort. För övrigt så suger inte divinycell någon fukt det är täta celler i mtrl.
Bara ett förtydligande från en mäss besökare som tycker att man skall inte kommentera utan kunskap om det man talar om...
Har ej något med varvet att göra utan tycker bara att det här är framtidens bygg metod som jag hoppas fler kommer att använda.
Gustav
Hmmm.Robin skrev:Gunnar, jag tror faktiskt inte att det blir så mycket lättare med TBS, , säg 5mm teak, det väger oxå runt 2.5 kilo på kvm. Teak har ju en densitet på runt 0.8, plastmattorna på kanske 1.5-2. eller hur? Och om man bara har dubbelt så tjock teak som matta, ja då blir det inte tyngre.
//Robin
Med en densitet på 0,9 (0,8 är nog i minsta laget) kommer alltså en kub på 1 x 1 x 1 m teak väga 900 kg. Skalar man bort 994 mm så att man får en bit kvar på 1 x 1 m och 6 mm tjock borde den väga 5,4 kg.
Alltså borde ett 6 mm teakdäck väga ca 5,5 kg/kvm. Nåten går ju bort, men ersätts med Sika, som har en densitet på ca 1,2.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Hursomhelst Robin - du vill ju så gärna ha teakdäck, så visst skall du skaffa det.
Men jag tycker bara det är litet skojigt när du jagar gram på röstjärnen men lägger på massa teak...
Skall du verkligen spara vikt borde du behålla plastens halkskydd, eller måla med halkskyddsfärg.
OT: om hur överleva "mellan båtar"...
OT:
Jag har själv tagit över två (sunda) självbyggen och gjort/gör dem färdiga, smårenoverat en Shipman28 och totalrenoverat en rutten träkoster (ett stolleprov, om något) - alla som "seglande byggprojekt" i olika stadier. Vara utan båt i flera år går ju inte. Det värsta var sommaren då träbåten stod utan ruff och med gapande hål efter oinsatta bord och däcksplankor - då hyrde vi båt för att komma bort från "eländet".
Då blir det säkert bra att bygga om och förbättra en "befintlig båt". Medan du bygger om har du ju en båt, sas. Att du kanske byter bort den du har mot en som stämmer med dina "nid-krav" är en sak, men byter du mot en begagnad båt "med förbättringsbehov" kan du ju både ha kakan och äta den.Eilean skrev:oron för omfattningen av ett självbyggarprojekt bubbla upp till ytan. Kanske inte jobbet som sådant. Men pallar vi att vara utan användbar båt i kanske 5 år och utan att ha möjlighet att segla?
Jag har själv tagit över två (sunda) självbyggen och gjort/gör dem färdiga, smårenoverat en Shipman28 och totalrenoverat en rutten träkoster (ett stolleprov, om något) - alla som "seglande byggprojekt" i olika stadier. Vara utan båt i flera år går ju inte. Det värsta var sommaren då träbåten stod utan ruff och med gapande hål efter oinsatta bord och däcksplankor - då hyrde vi båt för att komma bort från "eländet".
Anders S
Det återstår väl att se? Har man, eller har man inte, sett till att fönstret går att ta ut (och, för fullständighetens skull - sätta in igen...)?Batagaren skrev: andra antydningar om att fönstret ej går att ta bort.
Ett av de vanligaste reklamationsärendena på nya båtar är läckage från fönster. Det är också ett vanligt problem på båtar som är några år. Läckande fönster är en ren underhållsfråga, och i sig inget kvalitetsproblem om du frågar mig - men man måste kunna komma åt.
Anders S
Och tilläggas kan:Anders S skrev:Det återstår väl att se? Har man, eller har man inte, sett till att fönstret går att ta ut (och, för fullständighetens skull - sätta in igen...)?Batagaren skrev: andra antydningar om att fönstret ej går att ta bort.
Ett av de vanligaste reklamationsärendena på nya båtar är läckage från fönster. Det är också ett vanligt problem på båtar som är några år. Läckande fönster är en ren underhållsfråga, och i sig inget kvalitetsproblem om du frågar mig - men man måste kunna komma åt.
Diskussionerna rasat både här och på minst en annnan seglingsklottreria om skottets kant och om frågan hur fönstret tätas. Och på bägge ställena har varvet förklarat sin "reklamkupp". Visst är det då märkligt att varvsrepresentanten inte på något ställe nämner något om underhåll av fönstertätningen. Han har annars inte direkt snålat med orden.
Jag tycker hela historien luktar en fetmiss - "tänkte inte på det..."!
Och den som tror att förnster inte behöver tätas om är otroligt naiv. Jag har sett läckande fönster på båtar som är 6 månader gamla!
Men båten behöver ju inte i övrigt vara kass för det.