Vinst med nytt segel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 31 maj 2007, 12:56

Nubben skrev:
Anders S skrev:Det är bara inom kryssektorn som det bättre seglet gör nytta
Jag skulle gärna se någon referens på ett sådant påstående eftersom det verkar så tvärsäkert.
Det jag vill ha fram är bl.a. att dylika generaliseringar är något som åtminstone inte jag tycker om att se då det säkerligen är ett faktum att det är bättre även vid andra vindar.
Att sedan övriga egenskaper inte bara hastigheten utan även komforten och trimbarheten och därmed upplevelsen blir bättre tycker jag liksom även SWE54

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 maj 2007, 16:21

Nubben skrev:
Nubben skrev:
Anders S skrev:Det är bara inom kryssektorn som det bättre seglet gör nytta
Jag skulle gärna se någon referens på ett sådant påstående eftersom det verkar så tvärsäkert.
Det jag vill ha fram är bl.a. att dylika generaliseringar är något som åtminstone inte jag tycker om att se då det säkerligen är ett faktum att det är bättre även vid andra vindar.
Att sedan övriga egenskaper inte bara hastigheten utan även komforten och trimbarheten och därmed upplevelsen blir bättre tycker jag liksom även SWE54
Hur skall du ha det; är seglet snabbare "så det märks" eller ej? För det var ursprungsfrågan, inte om det är en aning bättre eller om det finns andra fördelar. Det har ingen förnekat.

Jag tror tvärtom att det är bra att segelmakarnas "reklam-sanningar" ifrågasätts och att man intar en kritisk hållning till orimliga påståenden, t ex att "skillnaden är som natt och dag" och "man vinner mycket i hastighet". Och, hur kan du mena att löst tyckande ("nytt måste ju vara allmänt bättre") kan vara mindre generellt än exemplifierade data om vad man kan vinna?
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 31 maj 2007, 16:25

Det skrivs att det är bara vid kryss som det nya seglet är bättre.

Det ogillar jag.

Visst, om vi inte utgår från att ett nytt segel är bättre än ett säg 15-30 år gammalt så har vi en helt annan diskussion.

Nog om detta, jag anser mig ha uttryckt min synpunkt och har inte lust att upprepa mig igen så jag anser den diskussionen avslutad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 maj 2007, 16:59

Nubben skrev:Det skrivs att det är bara vid kryss som det nya seglet är bättre.

Det ogillar jag.
Det var ju tråkigt. Men så kan det gå när man citerar ur sammanhanget. Så här var det skrivet:
Segelbåtar har (förenklat) en sektor om 270 grader där de kan segla som de vill (kasebogarna...), medan kryssektorn är 90 grader. Det är bara inom kryssektorn som det bättre seglet gör nytta (men då gör det naturligtvis nytta). Det innebär litet förenklat att hastighetsvinsterna uppnås under 1/4 av seglingen, inte mer.

Vad tror du att "förenklat" och "litet förenklat" innebär?
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 31 maj 2007, 17:17

Konstigt att man kan ställa en fråga, och sen inte gilla att någon svarar... :)

Jag tycker att Anders har helt rätt i sina påståenden att du inte kommer att göra någon märkbar fartökning och därmed tidsvinst med nya segel på din semestersegling. Den extra tid det kommer att ta att vika ihop dina nya fina segel kommer att äta upp tiden du vunnit under seglingen. Det stämmer också att det är vid dikt bidevind ett krysställ visar vad det går för. Vid normal semestersegling undviker man att segla dikt bidevind under alltför långa perioder, då har man inte det problemet. Vid öppna bogar och undanvindssegling vill man ju ha bukiga segel, då duger de gamla lakanen utmärkt (till en viss gräns).

Personligen tycker jag, antagligen för att jag är lite för mycket tävlingsmänniska, att det är roligt att ha den snabbaste båten av den klass jag seglar. Även på semestern gillar jag att trimma och styra koncentrerat, det är mitt sätt att njuta. Då duger det inte med hur dåliga segel som helst, men även jag har 20 år gamla segel när jag semestrar, dock inte helt utslitna. Det är inte för tidsvinsten jag trimmar, jag kan som bäst tjäna en extra öl i hamnen innan kompisarna kommer in, snarare är det min passion för segling som gör att jag anstränger mig att segla fort.

Är du inte allmänt intresserad av att slå på vindvriden och snika uddar, tror jag att du kan lägga pengarna på några flak öl och en autopilot istället. Och njuta av färden.
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 01 jun 2007, 11:03

Fredrik skrev: Jag tycker att Anders har helt rätt i sina påståenden att du inte kommer att göra någon märkbar fartökning och därmed tidsvinst med nya segel på din semestersegling...
Jo det kommer man att göra.
Det kanske inte är tidsvinsten som är viktigt utan att man helt enkelt seglar lite fortare och lite högre och då slipper slå, utan kan ta sig fram i en skärgård lite lättare. Bara det är ju en stor positiv vinst.
Men man måste dela upp fördelarna i minst två områden.
I låga vindregister, innan båten nått sin maxfart, kommer man att gå både fortare och högre.
I högre vindregister, när båten nått sin maxfart, då märker man ju såklart ingen fartskillnad men man kommer att kränga mindre, mindre avdrift, seglet svarar på trim, man bromsar inte lika mycket med roder och kan gå högre utan att tappa fart.
Så det finns olika vinster i olika vindar.
Att slänga på en ny "motor" framför en bra stor, det märks.

Frågan är väl kanske hur mycket genuan kommer att användas.
Både stor och fock var väl ok...?
Är det värt investeringen?
Gissar att det är det som frågeställaren söker underlag för...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 01 jun 2007, 18:15

Vem vill bli omseglad av en likartad båt även om det är semestersegling, inte jag iaf.
Bra segel är en förutsättning.
Kommer ni sist in i viken eller till hamnen får ni sämst plats.

För mig har all form av segling varit en tävling, sån är jag. :lol:
Calle

Se gla ut

GoranA
Platinamedlem

praktiska resultat om detta med ny eller gammal genua...

Inlägg av GoranA » sön 03 jun 2007, 19:35

nu har jag testat med ny genuna på min maxi 77:a. Konstaterade att i ca 4-6 m/s låg vi konstant på 5-6 knop på bidevind, min uppskattning är att det är nog gott och väl en knop bättre än med den gamla genuan. Hade jag inte haft loggen skulle jag inte trott att det varit någon skillnad eftersom båten lutade nästan inte alls jämfört med tidigare. Däremot var det "lögn" att pressa den över 6 knop, verkar vara maxfarten för vår båt, längd i vattenlinjen är ju 6,75 meter så det kan stämma.

Slutsats: Det verkar som maxin verkligen får mer fart med bättre genua, däremot blir seglingen lite "tråkigare" eftersom det bara är loggen som visar att det går fortare... ;-). Men man får väl skota lite fel ibland för att få lutning på den. När det friskade i fick jag mer lutning men som sagt ingen mer fart :roll:

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » sön 03 jun 2007, 20:43

Tack för alla bra svar. En nya genua är beställd.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 04 jun 2007, 05:39

Även jag kan intyga att det går fortare med nya segel :D .
Stor i dacron och slöfocken i triradialskuren CL-duk.
I vindar på 5-7 m/s så gjorde min Dominant 78 7,5 knop på slör och 6,4 på kryss med en kryssvinkel på 85-90 grader. Våghöjden var under den två timmar seglingen ca, 0,5 meter. Sträckan vi seglade blev 11,8 M.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: praktiska resultat om detta med ny eller gammal genua...

Inlägg av Peter_K » mån 04 jun 2007, 08:09

GoranA skrev:Däremot var det "lögn" att pressa den över 6 knop, verkar vara maxfarten för vår båt, längd i vattenlinjen är ju 6,75 meter så det kan stämma.
Här kan du se teoretisk maxfart för Maxibåtarna.
6,4 knop verkar vara det som gäller för en Maxi 77:a
Bild
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 04 jun 2007, 16:05

Det är väl max skrovfarter antar jag.
Man kommer ju inte riktigt upp i det på en bidevind men ett par grader lägre och lite slack så kan nog en 77 a komma över 6 knop..
Gör man 6 knop på en bidevind med en Maxi 77 så ska väl det ändå anses som väldigt bra.
Att man inte lutar är ju en del av fartökningen även om det känns "fel"...:)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 04 jun 2007, 16:12

J@nne skrev:Även jag kan intyga att det går fortare med nya segel :D .
Stor i dacron och slöfocken i triradialskuren CL-duk.
I vindar på 5-7 m/s så gjorde min Dominant 78 7,5 knop på slör och 6,4 på kryss med en kryssvinkel på 85-90 grader. Våghöjden var under den två timmar seglingen ca, 0,5 meter. Sträckan vi seglade blev 11,8 M.
Var inte det väldigt låg kryssvinkel?
borde väl klara 45 i alla fall..?
Du får ju bara en AWA på ca 43-45 grader och borde väl kunna segla på under 30 i alla fall?
Eller menar du slagvinkel på 90?
För då stämmer det ju lite bättre..

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 04 jun 2007, 19:46

Gissar att det är slagvinkel - svårt att komma någonstans om man kryssar med en vinkel mot vinden på 90°... :wink:
Alla borde ha skägg

Skriv svar