Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » tor 31 maj 2007, 11:09

SWE54 skrev:9,5 knop på en båt som är drygt 8,25 m i vattenlinjen?
Kanske ska kalibrera din logg för det kan inte stämma.
Borde inte gå mer än ca 7 max.
Jag tror den visar fel, en hel del är jag rädd.
Jag förstår att du är imponerad.

"Trodde inte jag behövde förklara att båten naturligtvis inte hade en bibehållen fart på 9,5 knop... Däremot hade vi en konstant fart runt 8... vilket fortfarande är helt ok för en familjecruiser... "

RUNT 8kn !!!!!!! Inte konstant :roll:
Senast redigerad av 1 vickeboy, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 31 maj 2007, 11:59

vickeboy skrev: Trodde inte jag behövde förklara att båten naturligtvis inte hade en bibehållen fart på 9,5 knop... Däremot hade vi en konstant fart runt 8...
På kryss?

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tor 31 maj 2007, 12:06

Huu, sluta tjat om fart och bavaria. Alla gör vi våra överväganden när vi köper båt och fart är bara ett av dem.

Man får ingen racerbil när man hänger på en husvagn på en volvo, vad är det för konstigt med det?

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 31 maj 2007, 13:05

Klockrent Jofred ...

... och förresten är min båt bäst - bäst - bäst så det är synd om alla er andra! :D

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 31 maj 2007, 13:27

Fortfarande så alla som faktiskt känner till och har seglat olika båttyper vet att det är helt omöjligt att segla 8 knop på kryss med en Bavaria 30. Farten låter mer korrekt för kanske en GS42R eller något motsvarande.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tor 31 maj 2007, 14:23

Jag tror faktiskt inte GS42R gör 8 knop på kryssen. De båtar som jag seglat hyfsat mycket på med välkalibrerade instrument så är ideal kryssfart (6 m/s och platt vatten) ungefär så här:

Express: 5.4 knop (LYS 1.11)
X-99 och X332: 6.2 knop (LYS 1.25 resp 1.24)
ILC40: 7.6 knop (LYS 1.45)
One-off 55' IMS-racer 8.4 knop (LYS 1.66)

Fortare än så går det inte..... :wink:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 31 maj 2007, 15:31

vickeboy skrev:Det är intressant hur många det är som starkt ogillar bavaria...

Trodde inte jag behövde förklara att båten naturligtvis inte hade en bibehållen fart på 9,5 knop... Däremot hade vi en konstant fart runt 8... vilket fortfarande är helt ok för en familjecruiser...

Jag vill tacka för dem postiva röster som finns här på forumet! Tack det värmer!

Jag är mycket nöjd med våran B30C. Vi har haft en del båtar innan så för er som tror att jag/vi är nybörjare.. fel. Vi har bland annat haft Mälar 30, folkbåt och scampi..

Vi kommer fortsätta vara glada och nöjda med våran båt (även dess seglingsegenskaper)
:D

// V
Har inget direkt mot Bavaria, har själv seglat många av dom och dom går inte fort. Men sådan är båten och som du själv nämnt så är det ju inte därför man köper Bavaria.

Jag tror du måste kalibrera loggen, den visar på tok för mycket.
Det finns ingen möjlighet att en 30 fot båt går såpass fort.
Den kan inte göra 8 knop konstant fart. Möjligtvis 6 i gynsamma förhållanden.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 01 jun 2007, 18:23

Nja, man kan ju ha kraftig medström :roll:
GPSer är roliga.. :lol:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » tis 05 jun 2007, 22:33

behöver jag säga mer än.... *suck* :roll:

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tis 05 jun 2007, 22:44

vickeboy skrev:behöver jag säga mer än.... *suck* :roll:
Folk på diskussionsforum har en tendens att gilla att diskutera saker och kommer någon och säger att de kan kryssa med en B30 i 8 knops medelhastighet så skapas nog ett underlag för diskussioner. :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 06 jun 2007, 06:52

vickeboy skrev:Det är intressant hur många det är som starkt ogillar bavaria...
Ja, det är faktiskt lite intressant. Jag har iofs hört många negativa åsikter om Bavaria och jag har inte blivit så imponerad av alla de lösningar jag sätt på däcksutrustning etc. Däremot är ju en Bavaria fin att bo i, och standarden är ju inte sämre än någon annan liknande båt, t.ex. Elan, Sun Odysseus etc.

För mig är det nog fenomenet Bavaria som gjort att jag ser rött varje gång jag ser den där blåa randen. Kommer jag och seglar och det är en båt som blåser förbi mig för motor i full fart på en meters håll, är det oftast en Bavaria. Har jag lagt mig i en naturhamn och det kommer en båt och klantar sig i tilläggningen så att de river med sig min dragglina är det också en sådan (eller en motorbåt).

När man förväntat sig en skön seglingssemester på västkusten och istället tvingats sitta i svallvågor och dieselångor av alla segelbåtar som går för motor, är det lätt att bli förbannad på den typ av båt som är vanligast, dvs Bavaria. Jag vet inte hur det är i Stockholm, men på Västkusten känns det som att varannan båt är en sådan. Det verkar också som att de flesta som köpt en sådan båt har den som sin första båt och de har ännu inte hunnit bli några sjömän.

Antagligen har jag fel, eller så sades samma sak om Maxi 77:or och IF-båtar när de var nya. Det är ju som sagt bara intressant att så många har en negativ åsikt om Bavaria. De flesta som kallar sig seglare verkar ju inte vilja sätta sin fot på en sådan båt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 jun 2007, 08:19

Man behöver inte tala illa om Bavaria för att inse att de gjort ett medvetet val: Man har letat rätt på möjligheter att spara pengar där det inte är omedelbart uppenbart för kunden att man gjort så. Dit hör sådant som att man inte målar topcoat på "onsynliga plastytor", dvs finns det en panel som täcker lägger man inte tid och pengar på att topcoata bakom den. Likadant har man en genomförd (och effektiv) strategi när det gäller rigg och beslag: enkelt och i klenaste laget sparar pengar. Allt blir ett nummer (eller två) mindre än på lika stora båtar. En lätt köl medger en litet tunnare mast, och seglingsprestandan är optimerad för 4-9 m/s - motor under det, hård kryss över 10-12 m/s undviker väl de flesta om man kan... Man använder "exotiska träslag", så exotiska att ingen egentligen hört talas om det, man maskinlackar och använder modern tillverkningsteknik. Då får man snyggt och bra passform. Man tar även där genvägar. t ex finns det en list under fönstren där man (fullt medvetet) valt att låta den sluta litet innan skotten. Inga problem med passning, aldrig en kasserad, för kort list... Det finns massor av smarta genvägar i en Bavaria, sådana som andra genast inför. Fenomenet Bavaria påminner (som är sagt redan) mycket om Maxi, som också produktionsdesignades.

Tyvärr kvarstår frågan om kvaliteten på skrov och köl så länge man inte få reda på mer om olyckan i Kroatien och (kanske mer lokalt) skrönan (?) om norrmannen som tappade kölen och gick för motor hem med kölramverket som barlast - och vad Bavaria gör åt sådant... Men att ett stort antal byggda båtar ger upphov till ett stort antal reklamationer är inte så konstigt. Tar man med i beräkningen att ett antal Bavariaägare också är "nya på sjön" kan det ju förklara ett och annat - det märks ju onekligen mer om man fumlar eller dummar sig litet i en ny 37-fotare än i en IF eller PoP16...

Det är alldeles för enkelt och dumt att avfärda allt (skit)snack om Bavaria som "avundsjuka", men i en del fall kanske det är en enkel och bra förklaring.
Anders S

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » ons 06 jun 2007, 10:02

Det är självklart bara avundsjuka och illvilja. Vi andra är i själva verket avundsjuka på dessa fartmonster som planar på kryssen i 9 knop. Fast det framgick ju inte förståss om motorn var igång också.....

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 06 jun 2007, 12:49

Nä fy f*n vad det kommer tråkiga inlägg. Gnäll och elände.

Den som köpt sig en ny båt skall helt klart inte berätta det här, då kommer det snabbt en binge sura kommentarer. oooo, vad det är fel på båten. Speciellt om den är större än 21 ft, eller om den inte är en fantomseglare.

Vad rolig man kan göra sig på bekostnad av den som påstår sig ha seglat i X knop. Ja, riktigt vetenskapligt bevisa att det minsann inte går, nänä. Och ändock: I stort sett alla båtägara brukar berätta att de seglat i fullkomligt fantastiska farter. Det hör till. Alla vet vi att det sägs, och inte är så riktigt.

Grattis till din båt, segla väl, och lev livet!

/J

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » ons 06 jun 2007, 13:56

Jaramaz skrev: Den som köpt sig en ny båt skall helt klart inte berätta det här, då kommer det snabbt en binge sura kommentarer. oooo, vad det är fel på båten. Speciellt om den är större än 21 ft, eller om den inte är en fantomseglare.
Det är väl klart att man ska diskutera båten i en sådan här tråd. Har man positiva saker att säga om båten så kan man ju göra det, har man negativa kan man skriva om det. Om det skapas en tråd enbart för att folk ska säga grattis hela tiden så kommer den ligga högst upp i forumet under ett par dagar utan att det tillförs någon intressant information. Att diskutera för och nackdelar med båttypen är ju ändå något som kan vara givande för läsarna, speciellt när det gäller Bavaria som många är intresserade av.

Att även påpeka sånt som inte stämmer är väl också bra. Vore ju tråkigt om någon beställer en bavaria och blir besviken när den inte kryssar i 9,5 knop. Det kanske är lätt att förstå att det inte är fallet i just den här frågan, men att det lämnas fel information i andra ämnen utan att någon rättar till det kan ju få tråkiga följder för de som letar tips på forumet.

För övrigt så är det alltid ett problem på forum att texter ofta kan verka väldigt känslokalla och aggresiva. Problemet är att all text är neutral vilket den inte är när man pratar IRL, med hjälp av röstläge och kroppsspråk. Jag är aktiv på ganska många forum och kan säga att båt/seglarforum känns mycket mer vänskapliga än andra forum. Ett sätt att undvika att inlägg missuppfattas är att använda smileys. :wink:

Skriv svar