Slitet förstag påmastat!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 22 maj 2007, 21:36

Korta inte förstaget!
Det gör bara att masten kommer att luta mer framåt.
Man bör sträva efter ett så långt förstag man kan ha.
Antar att du har svepta spridare, då bör man ju kunna spänna vanten något och även ev lite i akterstaget.
Förstaget ska spännas som ett resultat av att man spänner vant och ev akterstag.
Såg lite på båtfakta och är det en 7/8 dels rigg du har så ska inte akterstaget ta upp förstagets hela last, det mesta ska sträckas med vanten. Akterstaget är till större delen en trimfunktion att plana ur stor och försegel genom att man böjer masten något och då även sträcker upp förstaget för att få grundare segel vid hårdare vind.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 22 maj 2007, 21:55

Utan att kunna presentera några siffror: Är det ändå inte så att all vajer töjer sig, i synnerhet i början? Det tycker jag mig ha märkt, dels på båtar, dels på cyklar (ex. växelvajer). Att den gamla vajern måste ha varit kortare (hur mycket vet jag inte) då den var ny?

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 maj 2007, 22:21

En ny, osträckt, otöjd, rullad (kvejlad) wire om 10 meter kan nog få vara någon cm kortare än en som sträckts ut helt och vilat så några år. Töjningen (sättningen) beror på hur hårt och väl slagen wiren är. Annars är det vanligen bättre med en lätt akterstagad mast än en som lutar framåt, så så lång som möjligt är inte fel.

http://www.seldenmast.com/frameset.cfm? ... =365954863 har alla tänkbara handledningar - bara att ladda hem. Installationsanvisningarna för rullen finns där också.
Anders S

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » ons 23 maj 2007, 08:30

Hittade den sidan igår, men tack i alla fall :)

och där fanns mycket riktigt beskrivningen till rullfocken som jag behövde.

Jag gör nog så att jag kortar det nya förstaget med 0,5 cm. Den gamla vajern var väldigt sliten och har nog varit med och töjts ut ett par år.

Riggen är en 7/8-del. Mast stående på rufftak. Den är päronformad och är silvrig/ljusgrå/metallfärgad. Borde väl vara en Seldén-rigg jag har va?

Ska läsa på lite på hur jag sträcker vantarna.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 23 maj 2007, 16:16

Är det bara 0,5 cm kan du lika gärna låta bli att kapa..
Gör inte så mycket på mastlutet, man får ändå efterdra allteftersom rigg och båt sätter sig de första veckorna.
Jag hade låtit det vara, men jag lutar å andra sidan min mast 3,5 grader...

Skriv svar