Blockarrangemang till självslående fock.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 apr 2007, 17:24

Robin skrev:Men Swe 54, kraften i seglet måste ju vara beroende av Rm, om båten inte håller emot så blir det ju ingen kraft, eller hur? Allt annat i riggen dimensioneras i princip enbart på Rm. Det är ju skillnad på att sätta fast ett segel mellan två styva stolpar i marken och att låte det flyga fritt i vinden, om man går till extrema ytterligheter. En liten lätt båt som flyttar sig och kränger får ju inte lika mycket last som en stor tung styv båt som inte flyttar sig/kränger så lätt, även om seglena är lika stora.
Så måste det väl ändå bli?

Jo, ja vet att den formeln är vedertagen, men det betyder ju inte egentligen att den är rätt;) Den kanske alltid överdimensionerar saker, då skulle ingen märka att det var fel..:) Men det stämmer säkert rätt bra, ja funderade mest på hur de fått den att stämma..

Nja, även en enväxlad winch har väl en växel, eller sitter det inga kuggar och så i de minsta enklaste där ett varv på handtaget ger ett varv på trumman? Det beror på hur man menar med växel. Men jag tycker att det heter helt enkelt inte oväxlad, har aldrig hört annat än 1växlad. Den har ju en framväxel och frigång bakåt, inte sant?
Och som sades, den ger ju utväxling ändå:)

//Robin
Men Robin..
Man får ju såklart använda sitt sunda förnuft och inte bara stirra på en massa siffror..
Naturligtvis inverkar Rm, vilket verkar vara ett mantra...
Men det är ju underförstått, utan Rm kan man ju inte segla. eller hur?
Och därför kan man inte heller jämföra båtar kors och tvär heller..
Även om 20 m/s för Håkans båt är i överkant så ger det en uppfattning om hur krafterna radikalt växer med vindstyrkan.
Skulle nu båten kränga 20 grader så ger det ändå inte mindre än 6% lägre skenbar masthöjd. Man har fortfarande ordentligt tryck i prylarna.
Sen ska man ju även skilja på segel och segel på egna båten. Man har ju tex olika genua med olika storlek för olika vindar.. Det ger ju olika kraft i skotet eller hur? Och inte helt märkligt är det störst i det minsta..
Alltså, man kan inte generallisera... man får helt enkelt se på varje enskilt fall.
Och vinschen som jag hade isär förra året vill jag minnas inte hade några kuggar alls, enbart stoppklackar... växel..? kalla det vad du vill..

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 26 apr 2007, 19:30

Jag använder mitt sunda förnuft så mycket ja kan Swe 54, därför jag ifrågasätter saker:)

Självklart kan man inte segla utan Rm. Mantra och mantra, jag bara inser att det är det enda som verkligen spelar in för belastningarna på en båt.
Nu hittar jag inte den sidan på harken sajt med de formlerna, men du som kan dem Swe 54, vilka faktorer räknar de in?
Jag klagar inte om det är det du tror, är bara nyfiken på hur de fått till det, för uppenbarligen stämmer de bra.

Jag menar inte alls effekten att segelytan blir mindre mot vinden för att man kränger. Menar bara att det är hur styv båten är som avgör hur mycket belastning det blir. Självklart spelar ju segelyta i förhållande till vinden oxå roll, men inte för den maximala lasten. Och jag tycker iaf att det är den man skall dimensionera för.

Men det blir väl kanske så att två båtar med samma segelyta men olika Rm genererar samma mängd last vid samma vind, men kränger olika mycket, eller? Tror jag iaf? Vad säger ni som vet?

Jaja, mycket möjligt att man kan säga oväxlad om en winch med en växel:) Jag tycker iaf att den har en växel inte 0.. Swe 54, hur funkar din winch då? Kan du inte backa handtaget, eller sitter det typ samma sorts spärrar som låser trumman? Nyfiken:)

Ljusne Håkan, har du fått beställt dina block än?;)

//Robin

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » tor 26 apr 2007, 20:01

Jag skulle köra med karverblock där, med kb8 så har du ju marginal. Så bygger dom inte så mycket på seglet heller.

/M

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 apr 2007, 20:39

Ja Karver kan ju vara en bra lösning kanske.

Robin,
Formeln räknar bara yta och vindhastighet.
Man måste nog se det som ur en segelmakares synvinkel...
Vilket vindregister handlar det om?
Storlek på segel?
Max krängvinkel?
Sen räknar man och så får man en bra uppfattning om vilka laster som blir. Det kommer aldrig att bli exakt så klart. Man ska ju även tänka på att det inte blåser exakt just tex 20 m/s.. variationer kan ju vara stora.
När det sedan gäller val av material får man ju jämka lite här o där..
Jag underdimensionerar där det går.
Ser bara till att "break load" överstiger förväntade laster.
Det som inte går sönder är för tungt och för stort.
Har kört sönder block, beslag och vagnlager i SelfTackern.. och det var ändå 6 st lager.
Vischen..:)
Den har "frihjul", man kan backa med veven utan att trumman hänger med.
Man vevar helt enkelt runt spärranordningen som ena hållet greppar trumman eller åt andra hållet bara klickar som sig bör..
Ingen utväxling förutom själva hävarmen i det ca 300 mm "långa" handtaget...
Behövs å andra sidan inte mer på en 55 m2 spinnaker..
Man drar den oftast med ren handkraft.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 26 apr 2007, 21:19

Tjo!
Fick plötsligt erbjudande om sjösättning så det blev lite panik med först polarns båt, sen min. Var lite nervigt att lyfta i med riggen på och med en lastbil, modell fetkran och segelbåtsstöttor på flaket.
Rätande momentet är nog stort på Vagabonden, kölen är 45 % av vikten.
Jag har några Bartonblock (T4 ?) Så jag kan testa det hela, får låna från Bomuthal och lite andra ställen. Jag kan få till en tvåskuren talja i alla fall, det kanske räcker? Man orkar ju en hel del med den oväxlade vinchen, trumman är mkt riktig ganska liten och veven lång.

När de skriver arbetslasten i kg på de här blocken är den den samma på enkelblock, fioler och trippelblock!? Ett trippelblock måste ju tåla mer? Lagringen är väl den samma på alla trissorna?

Jag har i alla fall listat ut hur jag ska få vändblocket på rätt ställe för test. I morrn ska jag hinna provsegla focken. Jag kan ju begränsa vagnen lite med en tamp helt utan block, man får knyta lite lagom bara.

När vi sjösatte var det 24 grader varmt, otroligt härligt.
Makalöst vad ni är kunniga om segeltryck osv. Nu ska jag försöka sova så det blir i morgon nån gång.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 01 maj 2007, 21:43

Nu har jag provseglat focken med lånade block från storens trim, det gick kanonbra det lilla jag seglade. I dag hissades även genuan på rullprofilen framför och halv nio på kvällen fick jag hämta polare på tåget som köpt block åt mig på Benns. Det blev rutgerssons Biscaya med 50 mm trissor. Jag kör med treslagen talja (ett fiol på vagnen och ett enkelt med hunnsvott på seglet) så jag orkar dra bakifrån rorkulten utan att använda vinchen alls.
Så i morrn blir det troligen segling med alla tre seglen samtidigt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 02 maj 2007, 21:18

Grattis,
Kul att det gick bra.
Då har du ju reducerat krafterna i skotet rejält i alla fall och draget i förstaget kanske inte blir så farligt stort nu då..
Då lär väl genuan förbli inrullad ganska mycket nu då kan jag tänka...:)
Då är det bara vagnjusteringen kvar då?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 02 maj 2007, 22:30

Tjo.
Vi stack ut vid halvsextiden i dag i kanonsol. Lite svalt, men det gillar vi, det var Bengt Maskinist och jag. Fast va hann bara provkryssa en kvart i den ynkans ostan som kom emot oss innan den helt dog, sen låg och skvalpade utanför Vallviksfabriken. Vi hann provdra i de nya blocken och fika i solen i alla fall, hon var typ nio när vi kom i hamn. Det blir helt magiska violetta färger på havet när det blir bleke och solen nästan gått ner.
Det verkar bli väldigt bra med treskuret, man orkar skota hem helt utan vinch som på en gammal skuta. Skulle det vara fruktansvärd vind kan jag leda skotet till stora vinchen. Vagnens åk i sidled begränsar jag än så länge med en tamp i spinbomsfästet som går att hala ganska långt ner.
En fin kväll ändå vinden förutan.

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Skriv svar