Men Robin..Robin skrev:Men Swe 54, kraften i seglet måste ju vara beroende av Rm, om båten inte håller emot så blir det ju ingen kraft, eller hur? Allt annat i riggen dimensioneras i princip enbart på Rm. Det är ju skillnad på att sätta fast ett segel mellan två styva stolpar i marken och att låte det flyga fritt i vinden, om man går till extrema ytterligheter. En liten lätt båt som flyttar sig och kränger får ju inte lika mycket last som en stor tung styv båt som inte flyttar sig/kränger så lätt, även om seglena är lika stora.
Så måste det väl ändå bli?
Jo, ja vet att den formeln är vedertagen, men det betyder ju inte egentligen att den är rätt;) Den kanske alltid överdimensionerar saker, då skulle ingen märka att det var fel..Men det stämmer säkert rätt bra, ja funderade mest på hur de fått den att stämma..
Nja, även en enväxlad winch har väl en växel, eller sitter det inga kuggar och så i de minsta enklaste där ett varv på handtaget ger ett varv på trumman? Det beror på hur man menar med växel. Men jag tycker att det heter helt enkelt inte oväxlad, har aldrig hört annat än 1växlad. Den har ju en framväxel och frigång bakåt, inte sant?
Och som sades, den ger ju utväxling ändå:)
//Robin
Man får ju såklart använda sitt sunda förnuft och inte bara stirra på en massa siffror..
Naturligtvis inverkar Rm, vilket verkar vara ett mantra...
Men det är ju underförstått, utan Rm kan man ju inte segla. eller hur?
Och därför kan man inte heller jämföra båtar kors och tvär heller..
Även om 20 m/s för Håkans båt är i överkant så ger det en uppfattning om hur krafterna radikalt växer med vindstyrkan.
Skulle nu båten kränga 20 grader så ger det ändå inte mindre än 6% lägre skenbar masthöjd. Man har fortfarande ordentligt tryck i prylarna.
Sen ska man ju även skilja på segel och segel på egna båten. Man har ju tex olika genua med olika storlek för olika vindar.. Det ger ju olika kraft i skotet eller hur? Och inte helt märkligt är det störst i det minsta..
Alltså, man kan inte generallisera... man får helt enkelt se på varje enskilt fall.
Och vinschen som jag hade isär förra året vill jag minnas inte hade några kuggar alls, enbart stoppklackar... växel..? kalla det vad du vill..